nieuwe banden

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 14 mar, 2015 21:28

Kartell schreef:Goedenavond allen,

Heb sinds gisteren ook nieuwe zomerbanden; in de maat 215/45R17. Wat als eerste opvalt is dat, ondanks het toch dezelfde maat is, de wang van de band hoger is.
Ik houd rekening met de mogelijkheid dat je je vergist Kartell.
De maat van een band bestaat volgens mij uit drie componenten.
In jouw geval is 215 de breedte van de band, zijnde 215 mm.
45 wil zeggen dat de hoogte van de band 45% van de breedte is. Dus 0,45x215=96,75 mm.
17 geeft de velgdiameter aan in Engelse inches , wat overeenkomt met 17x25,4=431,8mm
Deze maatvoering is bij mijn weten merkonafhankelijk.
Als mijn verhaal klopt, is bij dezelfde maatvoering de wang dus even hoog, ook als het een winterband versus een zomerband is.
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Kartell

za 14 mar, 2015 21:36

Wat je zegt klopt Willemke, maar er zitten echt variaties tussen verschillende banden fabrikanten. Falken staat er bijvoorbeeld bekend om dat hun banden iets strakker om de velg spannen dan een band in dezelfde maat van een andere fabrikant. De Toyo R888 staat er daarintegen juist om bekend een stuk groter uit te vallen.

willemke
Lid/donateur
Lid/donateur

za 14 mar, 2015 22:00

Kartell schreef:Wat je zegt klopt Willemke, maar er zitten echt variaties tussen verschillende banden fabrikanten.
Dit is nieuw voor mij. Ik kan mij voorstellen dat er een tolerantie is, maar een verschil in bandhoogte, wat met het blote oog zichtbaar is, lijkt mij eerlijk gezegd onwaarschijnlijk. Heb je een bron voor ons misschien, waarin dit terug te lezen is?
Flyer T8 elektrisch ondersteunde fiets.

Kartell

za 14 mar, 2015 22:28

Ik hoorde het een paar jaar geleden ook voor het eerst, en heb het sinds dien ook op verschillende fora tegengekomen. Ik heb even gegoogled of de ANWB er niks over schrijft, helaas zonder succes. Hier wel een discussie op een ander forum: http://www.volvo-forum.nl/viewtopic.php?p=1081501

Ik moet toch nog even naar de auto toe, zal wel een meetlint meenemen om eea op te meten. Word vervolgd!

Kartell

za 14 mar, 2015 22:48

Heb dus even gemeten maar het is toch lastig om er een goed beeld van te krijgen aangezien er geen rechte hoeken zijn en alles schuin afloopt etc.

De Blizzak's hebben een wanghoogte van ongeveer 7 cm, dat is gemeten van de buitenkant van de band tot waar de band in de velg verdwijnt, bij de nieuwe Toyo's is dit bijna 7,5 cm. Ook nog even de breedte opgemeten en dat is bij de Blizzak ongeveer 23 cm en bij de Toyo 24.

Sowieso raar dat een band die 215 mm breed zou moeten zijn in praktijk eigenlijk 240 mm is. Geeft imho al aan dat de maten zoals ze op de band staan niet overeen komen met de werkelijkheid. Misschien dat de 215 mm gemeten is van waar de band in de velg zit en niet over het daadwerkelijke draagoppervlak.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 14 mar, 2015 23:38

De opgegeven breedtemaat van autobanden is gelijk aan de breedte van het loopvlak.
De wangen tellen hierbij niet mee.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Bartware

za 14 nov, 2015 23:15

Kartell schreef:Goedenavond allen,

Heb sinds gisteren ook nieuwe zomerbanden; Toyo NanoEnergy 2 in de maat 215/45R17. Slechts een kleine 200 kilometer gereden maar tot zo ver goed onder de indruk, echt een verademing in vergelijking met de Blizzak wintersloffen. Wat als eerste opvalt is dat, ondanks het toch dezelfde maat is, de wang van de band hoger is. Erg fijn voor het comfort en ook is deze band met zijn 70db wat stiller. Het brandstof label is A en dat is goed te merken, het gemiddeld verbruik is gedaald van 4,9 naar 4,3! Qua rijeigenschappen scoort deze band een C, prima naar mijn idee maar ben benieuwd naar de grip in vochtige omstandigheden.
Hoi Kartell, hoe bevallen je de Toyo NanoEnergy 2 215/45 R17 91W banden nu? Ik ben zeer benieuwd, want ik heb ook interesse in deze band, gezien de verbruikscore A. Ik heb nu naar alle tevredenheid de originele Toyo Proxes 30, die bijna versleten zijn.

Arjan
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 15 nov, 2015 0:22

Bart, ik denk dat je hem even een berichtje moet sturen, aangezien hij het Laatst actief was op Zo 15 maart, 2015 17:35.
Nissan Micra K11 1.3 N-CVT 04-2000 zwart

Afbeelding

Gesloten
  • Informatie