Tesla

Volledig elektrisch rijden, heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen, etc.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 15 jun, 2018 7:46

Het gaat bij leaserijders niet om het formaat van de auto maar om wat ze kunnen betalen. Dus ik zie niet waarom dit de plank misslaat. Diezelfde leaserijder overweegt ook geen A6/ 5 serie/ E klasse omdat die te duur is.
Als je kan kiezen, een Passat voor € 350, een Model S voor € 350 of een BMW 5-serie voor € 420, wat doe je dan het liefste.
Volgend jaar kun je kiezen tussen een Passat voor € 350, een Model S voor € 560 of een BMW 5-serie voor € 420, wat doe je dan het liefste.
Sterker nog: het bewijst mijn punt als een 5-serie is volgend jaar goedkoper in de lease is dan een Model S.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

vr 15 jun, 2018 9:21

Maarten schreef:
vr 15 jun, 2018 7:46
Als je kan kiezen, een Passat voor € 350, een Model S voor € 350 of een BMW 5-serie voor € 420, wat doe je dan het liefste.
Als je vele tienduizenden km's per jaar moet rijden dan kies je voor comfort. En als dat iets meer of iets minder kost is secundair.

Alleen naar de portemonnee kijken is wel erg kortzichtig. Dan zou elke leesrijders een auto ver onder het toegestane budget moeten nemen.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 18383
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen

vr 15 jun, 2018 9:24

Ik heb geen verstand van leasen, maar wat moet dan je inkomen zijn om zulke auto’s te kunnen leasen?
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3237
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

vr 15 jun, 2018 9:43

Ik ieder geval lager dan als je zo'n auto zelf kan kopen. Deze bedragen gaan vaak van je bruto loon af. Ook zijn er beroepen waar autorijden een (vaak onbetaald deel) van je werk is. Denk drie uur per dag rijden naar je klant (die je niet zelf uitzoekt) voor een 40 urige werkweek, maar wel een "gratis" auto.
Laatst gewijzigd door PriOkkie op vr 15 jun, 2018 9:49, 1 keer totaal gewijzigd.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 15 jun, 2018 9:44

Inkomen is secundair. Je krijgt als werknemer een leasebudget van je werkgever en dat budget zal wel afhankelijk zijn van je inkomen. Als beginnend administratief medewerker zul je minder budget krijgen dan een afdelingshoofd.
En met dat budget kun je dan een auto uitzoeken. Het budget gaat dan bijvoorbeeld van € 250 tot ver over de € 1000. En voor die € 250 kun je net een Toyota Yaris leasen terwijl een Tesla zoals gezegd € 929 kost. Dat is niet wat jij als rijder er voor betaalt (in het geval van een leaseauto van je werkgever, private lease is natuurlijk anders) maar wat de werkgever ervoor moet betalen. Je begrijpt natuurlijk dat die voor iemand in een lage functie minder geld wil uitgeven dan iemand in een hoge functie.
Wat je als werknemer betaalt is de bijtelling: 22% van de waarde van de auto (4% bij elektrische auto's) wordt bij je inkomen opgeteld en daar moet je dus (40,85% of 51,95%) inkomstenbelasting over betalen. Dus een elektrische auto van € 50.000 kost je 50.000 * 0.04 * 0.4 = € 800 euro per jaar, € 66,66 per maand aan bijtelling.
Als je de mogelijkheid en de wil hebt om een extra bijdrage aan de leaseprijs (die de werkgever betaalt) te doen kun je een duurdere auto leasen en je zou dus het verschil in bijtelling voor een elektrische en een gewone auto daarvoor kunnen gebruiken.
Bij die auto van € 50.000 betaal je € 66,66 voor een elektrische auto en € 366,66 voor een gewone auto. Dan zou je dus een leaseauto met een € 300 hogere leaseprijs kunnen leasen en nog altijd ben je niet duurder uit.

En TonVH: je gaat echt helemaal het punt voorbij. Het punt is dat Tesla's duurder worden in de lease en dat dat echt effect heeft.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2642
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

vr 15 jun, 2018 10:06

"En TonVH: je gaat echt helemaal het punt voorbij. Het punt is dat Tesla's duurder worden in de lease en dat dat echt effect heeft."

Juist niet. Ik stel dat een verstandig iemand niet alleen beslist op basis wat het hem uiteindelijk kost maar ook andere zaken in z'n beslissing meeneemt en laat prevaleren.

Voor de werkgever maakt het allemaal niets uit. Het gaat (bij de gewijzigde regels, die nog altijd extreem riant zijn) om wat de werknemer uiteindelijk voelt aan bijtelling
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 15 jun, 2018 10:09

Als ik zie dat het leasen van een Tesla nu al voor veel mensen al erg aan de top is van wat ze willen (en misschien kunnen) betalen lijkt het me dat een verhoging van de leaseprijs daarvan toch zeker impact heeft.
Dan mag je een Tesla veel prettiger rijden vinden dan een Passat of een BMW 5-serie, maar als je het niet wil of kunt betalen dan houdt het op.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3237
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

vr 15 jun, 2018 12:15

@Maarten, Hoeveel belasting wordt er eigenlijk in totaal betaald voor beide auto's uit jouw rekenvoorbeeld? Dan bedoel ik ook echt alles, dus BTW en BPM bij de aanschaf en bijtelling en MRB per 5 jaar?

©TonVH, met jouw redenering zou iedereen in een Bentley rondrijden. Volgens de wet van de grote getallen blijkt het gemiddelde wel degelijk beïnvloed te worden door de prijspolitiek.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 984
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 15 jun, 2018 13:01

PriOkkie schreef:
vr 15 jun, 2018 12:15
@Maarten, Hoeveel belasting wordt er eigenlijk in totaal betaald voor beide auto's uit jouw rekenvoorbeeld? Dan bedoel ik ook echt alles, dus BTW en BPM bij de aanschaf en bijtelling en MRB per 5 jaar?
Ik heb geen idee.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1601
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 15 jun, 2018 13:24

PriOkkie schreef:
vr 15 jun, 2018 12:15
©TonVH, met jouw redenering zou iedereen in een Bentley rondrijden. Volgens de wet van de grote getallen blijkt het gemiddelde wel degelijk beïnvloed te worden door de prijspolitiek.
Inderdaad. In Hong Kong bijvoorbeeld werd de prille opkomst van de EV de grond ingeboord toen de incentives verdwenen. Zie dit artikel.
Klopt natuurlijk ook. Het hele bestaan van EV stimulerende maatregelen hangt samen met de prijsgevoeligheid.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4886
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 15 jun, 2018 13:35

Volgetekend : er is voor 2018 een produktie quotum voor Nederland vastgesteld. Voor 2018 kun je dus niet meer bestellen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4886
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 15 jun, 2018 13:40

Uit ervaring bij mijn cliënten wordt meestal op het volgende gelet:
werkgever 1. het moet in de leaserange vallen 2. bepaalde merken zijn uitgesloten (Mercedes, Bmw, audi is niet gewenst voor het voetvolk)
Werknemer 1. kijkt eerst naar model en 2. naar bijtelling
Kost het m teveel dan gaat ie naar een goedkoper model.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1601
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

vr 15 jun, 2018 13:56

Hmm productiequotum... klinkt als USSR... :wink:
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4886
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 15 jun, 2018 13:58

de goedkoopste bmw5 (520i) levert de staat €. 6803 aan BPM op
de Tesla : 0
BMW 520i wegenbelasting €. 75 per maand
de Tesla : 0
BMW 5201 accijns per liter €. 1,25
de Tesla : per kwh €. 0,13 energiebelasting (als je thuis laad tot 10000 kwh)
Als je genoeg zonnepanelen hebt is het wederom : 0.
BMW 520i bijtelling 56600x22x40% = 4980 per jaar belastingopbrengst
de Tesla 75D 86100x4x40% = 1377 per jaar

de Tesla levert dus niet veel belasting op tov die BMW.

Tja in de ogen van de politiek kost de EV's dus geld en dat is niet de bedoeling. Voldoen aan het klimaatakkoord prima, maar de burger moet het betalen en het mag niet ten koste van de staatskas gaan. Dus belasten die EV's. Ze hebben al genoeg gekost.
Over hoeveel EV's heb je het nou eigenlijk, maar ze zijn als de dood dat men massaal overstapt
Laatst gewijzigd door nessio op vr 15 jun, 2018 14:02, 2 keer totaal gewijzigd.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 4886
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

vr 15 jun, 2018 14:00

Produktiequotum beschikbaar voor land is voor bijna elke fabrikant / model van toepassing. Zeker bij nieuwe modellen.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Plaats reactie

Terug naar “Volledig elektrisch rijden”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten