Is de PIP duidelijk zuiniger dan gewone Prius in HV-modus?

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Plaats reactie
Jayaloha
Lid
Lid
Auto: P3 2009

Is de PIP duidelijk zuiniger dan gewone Prius in HV-modus?

Bericht door Jayaloha »

Zoals al eerder geschreven overweeg ik een PIP uit ongeveer 2013. Ik lees dat de PIP ook zonder bij te stekkeren al zuiniger rijdt dan de gewone Prius, maar is dat echt zo en is dat een serieus verschil of merk je dat amper? En als daar echt een verschil is, hoe kan dat dan? De CW waarde is toch dezelfde, en de PIP is ook nog zwaarder? Dus als ie al zuiniger is dan een gewone Prius in HV-modus, hoe kan dat dan?

Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Re: Is de PIP duidelijk zuiniger dan gewone Prius in HV-modus?

Bericht door Camille Schyns »

Dat zou verklaard kunnen worden door een veel zwaarder accupakket, hoewel mij dat deels lood om oud ijzer lijkt.

De Prius laadt stroom bij onder te rijden; op de snelweg zie je dan ook de stroomvoorraad bijna vollopen. Echter óók wanneer er een heel lange afstand op de cruisecontrole (dus zonder remmen en bijbenen) loopt het bovenste vlakje niet vol. Ik heb dat alléén zien gebeuren op binnenwegen in de Vulkaan-Eifel waar heel veel geremd moest worden.

Het is mijn vraag dan ook of het systeem van de PIP een extra accu-capaciteit ook kan gebruiken door niks anders dan rijden. Ik verwacht van niet en als dat zo is, dan is zonder 'stekkeren' de PIP niet zuiniger dan de gewone P3; eerder zelfs omgekeerd.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

scara
Lid
Lid

Re: Is de PIP duidelijk zuiniger dan gewone Prius in HV-modus?

Bericht door scara »

Ik denk dat er in een review van instaautovlog (YouTube) verteld werd dat de recentste versie van de PIP ook de extra batterijruimte gebruikt om energie in te recupereren.

Plaats reactie