Kan ik zelf de gezondheid van een Prius batterij controlen?

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Jayaloha
Lid
Lid
Auto: P3 2009

Kan ik zelf de gezondheid van een Prius batterij controlen?

Bericht door Jayaloha »

Zoals in mijn andere post overweeg een andere tweedehands Prius. Ik heb gehoord van een app die "Dr. Prius" heet. Kent iemand deze app en werkt deze goed, of is er misschien een andere manier om ZELF de gezondheid en life expectancy te controleren van een tweedehands Prius?

De dealer zegt dat de gezondheid van een Prius die ik op het oog heb dik in orde is, maar dat moet ik dan maar aannemen op zijn blauwe ogen. Ik zou het liever graag zelf checken. Ik lees soms wel dat je tijdens de proefrit de auto bij een andere dealer kan laten nakijken, maar zo lang krijg ik de auto niet mee, max een uurtje, en al zou ik hem langer meekrijgen, dan nog kan de ene Toyota dealer de andere bellen/helpen, etc. Ik wil het liever zelf nakijken. Kan dat zonder al te veel gedoe?

levensnevel
Lid/donateur
Lid/donateur

Re: Kan ik zelf de gezondheid van een Prius batterij controlen?

Bericht door levensnevel »

de Prius van je keuze staat bij een Toyota Dealer, tenminste als ik het goed begrijp.
Wanneer dat zo is is het simpel: je koopt hem op voorwaarde dat ze met glans door de standaard 'healthcheck' op het battery pack heen komt.
Anders 'no deal'
Bijkomend voordeel je hebt dan 'automatisch' een jaar garantie op je battery pack.

Afbeelding

note 1: dat was zo in november 2016 toe we onze Prius kochten, ga er vanuit dat dit anno nu nog immer de regel is.
note 2: we zijn nu probleemloos een 42 maanden / 75K km verder

update 200515 11:58: kiekje en wat tekst toegevoegd.
Laatst gewijzigd door levensnevel op 15 mei 2020, 11:58, 2 keer totaal gewijzigd.
昔の恋は死ぬことはありません
Niets of niemand zegt dat het echt moet.
En toch, of juist daarom, wil je het beleven....

Prius II my 2009 editione Tech in Driftwood Pearl - 203K+78K km
http://www.autoweek.nl/autoreview/43301 ... -thsd-tech

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

Bericht door bonbon »

Ik heb de app. net op me telefoon gezet ziet er serieus uit alleen heb je ook de bluetooth OBD aansluiting nodig voor de verbinding en die heb ik niet. dus ik kan je niet verder helpen. :(
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

RobTP09
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Lexus IS300h Business Line Pro

Bericht door RobTP09 »

Wie of wat let je om door een onafhankelijke partij een aankoopkeuring te laten doen? Dan hoef je niet sneaky bij een andere dealer langs en komen daar achteraf ook gaan lange gezichten van, los van de uitkomst gaat de verkopende partij niet vrolijk worden als je achter zijn rug om een andere dealer gaat laten kijken. Mijn stijl is dat niet.....en een aankoopkeuring kun je overleggen met de dealer, dat vinden ze altijd goed, en als ze dat niet goed vinden doe je er goed aan de auto te laten staan.....
Voorheen P3 '09, Executive Business Solar, Pearl White, nu Lexus IS 300h Business Line Pro, Mercury Grey '13

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Als de auto gekocht gaat worden bij een Toyota Dealer overweeg dan (of onderhandel over) de Hybride Zekerheid Controle.

Folder: http://data.toyota.nl/home/data/pdf/toy ... ntrole.pdf

Website: https://www.toyota.nl/toyota-rijden/ser ... trole.json

De accu wordt op vitale punten gecontroleerd en er wordt een garantie afgegeven voor 1 jaar of 15.000km op reparatie/vervanging.
Ideaal om als aankoop argument te gebruiken...

Zelf controles uitvoeren kan ook, maar bij de app: Dr. Prius moet je ook nog een werkende OBD dongle hebben, en de juiste instellingen.
Er zijn ook nog wel andere app's of instrumenten maar ook die kosten geld en geven alleen een waarde over het moment (en niet over de toekomst).

Overigens:
Het komt inderdaad wel voor dat een accupakket er na verloop van jaren mee ophoud, maar dat is echt incidenteel te noemen.
Heel anders als bij dat andere merk (begint met 'H') waar de productiejaren 2006 t/m 2009 dramatisch waren en zo goed als alle accupakketten inmiddels zijn vervangen...
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

Ja ik wil absoluut niet heel cynisch zijn, maar zo'n certificaatje waar 8x "ok" op staat, dat is wel heel summiere informatie. En garantie, tja. ALS er dan toch wat is dan krijg je weer dat er 100 uitzonderingen zijn of redenen waarom dit dan weer net niet onder die garantie valt. EN ik moet om die garantie te houden verplicht onderhoud doen bij de Dealer.

Ik heb net gevraagd naar een overzicht waaruit blijkt dat alle afzonderlijke modules nog in orde zijn, de auto heeft toch meer dan 200k gelopen, maar ik ben me ook bewust van het feit dat ik nu een lastige klant/zeurpiet ben. Wil ik niet maar aan de andere kant, met een uitgave van 10.000 euro wil toch ook gewoon zekerheid. Misschien ben ik toe aan vakantie! :D

rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Bericht door rolf »

We hebben maar 2 zekerheden in het leven, met de rest moet je een beetje geluk hebben.
Bij Toyota heb je over het algemeen maar een heel klein beetje geluk nodig....... :mrgreen:
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Auris-Power
Lid
Lid

Bericht door Auris-Power »

Axial63 schreef:
15 mei 2020, 11:53
Overigens:
Het komt inderdaad wel voor dat een accupakket er na verloop van jaren mee ophoud, maar dat is echt incidenteel te noemen.
Heel anders als bij dat andere merk (begint met 'H') waar de productiejaren 2006 t/m 2009 dramatisch waren en zo goed als alle accupakketten inmiddels zijn vervangen...
Op dit bericht wil ik even op inhaken. Bij Honda was het probleem alleen maar bij de Civic. Een combinatie van slechte kwaliteit HV batterij icm een verkeerde software waren de oorzaak dat alle accu’s kapot gingen. Dit is wat de dealer mij vertelde. De Insight en later de Honda Jazz hybride hebben allebei de zelfde andere accu en andere software en geven geen problemen. Rijden hier al jaren Probleemloos een Jazz Hybrid naar grote tevredenheid

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Klopt, Insight Hybrid werd geïntroduceerd in.... 2009
en de Jazz Hybrid volgde eind 2009...

Toen waren de connecties met de accu fabrikant al verbroken en werden andere batterijen gebruikt voor de pakketten.
Ook de vervangende accupakketten hebben die batterijen en bijna geen problemen meer.

Maar deze verhalen hebben erg negatief afgestraald op alle Hybirdes en batterij aangedreven auto's zonder aantoonbaar verband.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Bericht door Camille Schyns »

Toen ik eind 2010 op onderzoek uitging over o.a. de Prius (die iets latere ook werd gekocht) hoorde daar de vraag bij hoe lang de aandrijfaccu wel zou meegaan èn wat vervanging ongeveer zou gaan kosten.

Zowel in Nederland als Duitsland werd als antwoord gegeven dat men daar niks over kon zeggen aangezien dat toen nog nooit was voorgekomen.

Genoeg reden om géén hybridecheck te laten doen; ook niet toen ie 8 jaren oud werd.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Auris-Power
Lid
Lid

Bericht door Auris-Power »

Ik zou zonder problemen een wat oudere Prius kopen. De accu’s gaan zoals hier op het forum al geopperd is nauwelijks tot nooit kapot. Mensen worden bang gemaakt doordat ze horen dat de accu van een hybride auto kapot gaat, en het je veel geld kost dan. Ze vergeten er wel bij te zeggen dat het de gewone 12v accu is die niet het eeuwige leven heeft. Die kost niet zo veel.

Die van onze Honda jazz hybride Overleed na 7 jaar en vervangen voor nog geen 70 euro.

@ axial63. Jazz hybride is gekomen in 2011. Heeft wel precies de zelfde aandrijflijn als de Insight.

Gr Fred

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Een nieuwe accu voor een hybride Toyota kost een kleine 2000 euro. Dit lijkt veel geld, maar ten eerste komt het bijna nooit voor, en ten tweede moet je het vergelijken met onderhoudskosten wanneer je een andere auto zou hebben gereden.

Stel je rijdt een auto met dieselmotor, dan kom je de volgende 'onderhoudsgevoelige' (lees: gaan kapot) onderdelen tegen:

- turbo, bij mazzel kost het je totaal € 1500
- koppeling en tweemassavliegwiel, reken op € 1000
- verstuivers, € 500 per stuk
- hogedruk inspuitpomp, € 3.000
- startmotor: € 500
- dynamo: € 500

Dus ik vind het kleine risico op een keer € 2.000 niet groot, voorts ben je er zeker van dat je de auto dan 10 jaar probleemloos kan gebruiken.

Autorijden kost nu eenmaal geld, en met een Toyota zijn de meesten het beste af.

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

@Josje €2000 is dan voor een gewone Prius maar ik neem aan dat wanneer de batterij van een PIP moet worden vervangen dat het bedrag dan veel hoger uitvalt? Die batterij is immers een stuk groter. Zitten in de PIP trouwens LIthium Ion batterijen of de gewone Nikkel?

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Goede vraag. Ik weet niet of de accu van een PIP duurder is, maar denk van wel.

Lithium Ion zitten er in een PIP volgens mij

Ging mij vooral om de vergelijking van de kosten van het vervangen van de hybrid accu tegenover een reguliere dieselwagen. En dan mogen wij niet mopperen.

Triplef71
Lid
Lid

Bericht door Triplef71 »

Ik laat mijn Prius onderhouden bij de Toyota dealer volgens schema en kies voor het standaard pakket waarbij de Hybride Zekerheid Controle is inbegrepen. Hierdoor heb je een garantie tot 15 jaar op het hybridebatterijpakket.
De voordeel en nadelen zijn al eens eerder op het forum besproken, echter het geeft mij een peace of mind.
Auris TS HSD Lease Pro 2015
Prius 3 Executive 2009

Plaats reactie