P3 inruilen voor P3, PIP of P4?

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Jayaloha
Lid
Lid
Auto: P3 2009

P3 inruilen voor P3, PIP of P4?

Bericht door Jayaloha »

Hallo!
Ik geloof dat ik nu mijn P3 Dynamic uit 2009 alweer 5 jaar heb. Gekocht met 67.000 km, nu met 185.000km. Ik wil graag de auto auto inruilen omdat ik Adaptive Cruise Control wil, (en omdat ik liever een zwarte kleur heb, maar da's geen must) maar ook omdat ik graag NOG zuiniger wil rijden. Ik weet dat oprijden altijd goedkoper is, maar vooral vanwege de ACC en de extra zuinigheidswens wil ik toch graag een andere auto. (De Auris TS valt af vanwege de beperkte ruimte achterin. De P4 PIP is geen optie vanwege de te kleine kofferbak en 4 seats ipv 5, en de "nieuwe" P4 PIP is nog veels te duur. Full Electric ook te duur en nog geen optie.)

Wat ik heel belangrijk vind zijn de kosten van de auto, maar ik wil ook "lekker" rijden in luxe en wil nu dus zeker een executive. Ik vind het een sport om zo zuinig mogelijk te rijden, maar mijn vriendin rijdt alsof ze in een normale auto rijdt en doet er niets aan. Over 125.000 km's gemiddeld verbruik van 4,9 met 17 inch velgen volgens de boordcomputer van mijn P3 Dynamic.

Zal ik nu mijn P3 Dynamic inruilen voor:
P3 Executive. Goedkoop, in het zwart. Geen zuinigheidsverbetering. Wel ACC, maar toch niet heel aantrekkelijke optie.
P3 PIP Executive: Ietsje duurder, niet in het zwart te koop, Wel zuinigheidsverbetering (ik verwacht dan 3,8-4,0) maar dan wel elke keer stekkeren voor maar 15 extra km's, en mijn vriendin doet mijn zuinigheidspogingen weer teniet door niet (extreem) zuinig te rijden. (praten zinloos ontopic ) Wel lekker vaak puur elektrisch rijden wat mij erg leuk lijkt en lagere wegenbelasting.
P4 Executive: Duurste optie, wel in het zwart, nog een jaar (of twee) wachten om het betaalbaar te houden, wel zuiniger dan de P3 maar niet veel. Mooi!

Ik twijfel nu wat te doen. De P4 vind ik zelf echt geniaal mooi. Daar wordt ik het enthousiasts van want hij schijnt veel beter te rijden, maar de PIP vind ik ook interessant vanwege het electrische rijden wat ik dan kan doen/ervaren. Deze optie is ook een stuk goedkoper en ik kan nu al gaan inruilen ipv over 1 of 2 jaar. Wat nu doen? Ik ga wel proefrijden in een PIP en in een P4 maar wat zijn hier de overwegingen? Ik ben ook bang dat wanneer ik eenmaal over de 200.000 km ga met mijn huidige P3 dat deze dan fors minder waard zal zijn later met inruilen of particulier verkopen.

Ik neig zelf gevoelsmatig naar de P4, daarna eventueel de PIP en als laatste de P3 Executive. Met die laatste schiet ik voor mijn gevoel het minste op maar kost wel geld en moeite. De PIP is ook lekker vanwege elektrisch en zeer zuinig rijden maar blijft een 8 jaar oud model en wollig rijden en de P4 is het mooiste en nieuwste maar minder zuinig dan de PIP...

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

Re: P3 inruilen voor P3, PIP of P4?

Bericht door Toyo »

Altijd moeilijk zulke afwegingen. Aanschaf andere P3: dan kun je weer op kleur en ACC selecteren. Ook op een lagere kilometer stand en wat jaren jonger. Waar je in mijn optiek ook nog rekening mee dient te houden bij de plug-in: de MRB gaat voor de plug-in omhoog (2025 is het nog maar 25% korting en vanaf 2026 volledig). Wat dus van belang is: hoe lang denk je met je nieuwe auto te doen? Als je nu de berekening maakt op TCO met het dubbele aan MRB, zou je een PIP dan nog steeds willen rijden? Of komt dan toch een jongere P3 weer in beeld, waarbij de MRB niet veel zal wijzigen?
Gezien de afstanden die je hebt gereden, is de voorspelling (corona invloed even buiten beschouwing gelaten) dat je over minder dan een jaar de 200K al aantikt. Wat zou ik doen: het geld in mijn zak houden en doorrijden tot de auto op is.
42
107.4K hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

@Toyo ja ik wil absoluut ACC omdat ik regelmatig naar Duitsland ga en dan lijkt het mij een hele waardevolle toevoeging als het gaat om ontspannen lange stukken rijden. Ik wil de auto 5, max 6 jaar rijden en dan gaan voor een P5, Prius Plug-in van 2019 of elektrisch. Ik lees wel dat de P4 geen navigatieaanwijzingen kan geven in de HUD? Dat is dan ook wel een minpuntje. Maar ik ben er nog niet uit. Misschien dat een proefrit in een PIP en een P4 het wat duidelijker maakt.
Ohja, die MRB stijgt wel maar pas in 2025 en dan is ie net een beetje meer dan een gewone P3, dus dat scheelt niet heel veel...

niek
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door niek »

De P4 heeft in het laatste model 2019 in de HUD wel navigatie pijlen. In de vorige versie P4 vanaf 2016 is de pijlen navigatie ideaal geprojecteerd in een van de schermen. Ik prefereer deze boven die in de HUD. Ik gebruik de HUD nauwelijks. Alles is immers goed afleesbaar op het dashboard en direct zin het zicht. Trouwens met de meeste zonnebrillen is de HUD zomers nauwelijks afleesbaar, maar dat terzijde.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Bericht door Roelof »

Ik heb nu 5 maanden de Prius4, nieuw en de HUD gebruik ik inderdaad weinig.
Het klopt dat de navigatie aanwijzingen daar worden gegeven, maar in dezelfde lijn zie je inderdaad in het meest linkse scherm ook de aanwijzingen, ofwel weinig meerwaarde.
En dan kan je ook een model uit 2016-17 pakken.

Lekkerder rijden dan de oudere modellen, kan, weet alleen dat de Prius4 heerlijk rijdt en stuurt.

Als je er nog geen 20K voor over hebt (daar zie je de 4 grofweg voor aangeboden), dan zou ik nog even wachten.

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

20k nu vind ik inderdaad wat veel, dus dat zou dan in 2022 gaan gebeuren. Ik kan best nog een jaartje of 2 wachten. Ben alleen bang dat wanneer mijn P3 nu over 200k gaat dat ie dan ineens heel veel minder waard is als ik m inruil. Maar misschien is dat onzin...

Roelof
Lid
Lid
Auto: Toyota Prius (2020)

Bericht door Roelof »

Als je 25 per jaar rijdt (even gerekend met je getallen), gaat de P3 er met 235 uit, of je ruilt hem nu in, ruim onder de 2 ton.
Ik vraag mij af of je nu al in wilt ruilen (budget en wat je daarvoor krijgt) en over 2 jaar inruilen betekent dat die 235 niet zo vreemd meer staat, geen getal op of tegen een grens aan.

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

UPDATE:
Net gevraagd wat ik voor mijn p3 Dynamic 2009 185k met heel lichte lakschade rechtsachter krijg. Vorige week bood een dealer bij inruil voor een PIP 5500. Vandaag een aanbod van 5000 gekregen. Ik zou dan 5000 moeten bijbetalen voor een PIP 2013 met 220k. Dat vind ik echt een heel onaantrekkelijk voorstel. Hoe denken jullie hierover?

Ik neig overigens toch naar een PIP, om die dan eventueel over 5 jaar weer in te ruilen voor een PIP 4e gen, met 5 seats. Maar om nu 5k bij te betalen vind ik wel echt heel veel. Of zie ik dit verkeerd?

yeahello
Lid
Lid
Auto: Prius Dyn BNS, pearl white

Bericht door yeahello »

Wat ik zelf doe bij aanschaffen andere auto is aanbieden bij;
- Marktplaats
- AutoScout24
- wijkopenautos.nl
- inruilprijs vragen bij autobedrijf

Zelf bekijken wat dan het gunstigste is qua inruil en moeite wat je ervoor moet doen.

Als je niks in te ruilen hebt krijg je meer korting en zeker in deze rustige tijd heb je een goeie onderhandelings positie als je meerdere ‘kandidaten’ op je lijstje hebt staan.
Bij onderhandelen bij een bedrijf altijd alleen heen gaan en zeggen dat je partner helaas niet mee kon en nu niet te bereiken is (ligt te slapen na nachtdienst bijv.) maar dat hij/zij wel een maximum heeft meegegeven waar je niet overheen mag. Voor een verkoper is het lastig onderhandelen met een derde persoon die er niet bij is.

niek
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door niek »

Inderdaad Yeahello. Bij inruil van al mijn wagens - en dat zijn er inmiddels heel wat -ga ik altijd alleen naar de dealer en zeg bij aanvang al dat ik een bepaald bedrag te besteden heb. Wanneer de verkoper niet of niet zichtbaar negatief reageert, weet hij tenminste dat bij een bijbetaal-prijs die veel hoger ligt er zeker geen deal kan komen. Uiteraard moet er altijd wat meer bij dan je van plan was, maar je voorkomt wel dat een bijbetaal-prijs zonder vooraankondiging niet verder onderhandelbaar is. Bij mijn laatste P4 2016 met inruil van een P3 2012 startte ik het gesprek met de 10.000 euro die ik van mijn vrouw had meegekregen, meer mag niet.. Uiteindelijk werden het 11.500 euro, maar zelfs dat was minder dan ik verwacht had.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

nail
Lid
Lid
Auto: Corolla 1.8 TS Executive

Bericht door nail »

De P4 vind ik zelf echt geniaal mooi. Daar wordt ik het enthousiasts van
Dan moet je die nemen. Als je het alleen rationeel bekijkt is de oude oprijden de beste keus, maar dat wil je toch niet.
2019: Corolla Touring Sports 1.8 Executive
2002: Corolla Wagon 1.4 Comfort Plus

Jayaloha
Lid
Lid

Bericht door Jayaloha »

Ja mijn P3 heeft een heel lichte schaafschade rechtsachter en wat steenslag op de motorkap, bij de wielkast. Is geen big deal maar er het moet wel "even" gerepareerd worden. Daarom denk ik dat ze zo weinig bieden eerlijk gezegd.

Verder is de auto heel netjes, van binnen nagenoeg als nieuw en technisch 100%. Ik zou er nog makkelijk 300k bij kunnen rijden, maar inderdaad, dat wil ik liever niet. Aan de andere kant, ik heb absoluut geen haast. Ik kan echt rustig 2 jaar wachten, vraag is alleen waarop? Ik vind het wel jammer dat de P4 nog steeds behoorlijk wat meer benzine verbruikt in vergelijk met de PIP uit bijv. 2012. Relatief gezien dan natuurlijk.

Ik weet dat ik uiteindelijk zelf moet beslissen, maar hoe zien jullie een vergelijking met een 2012/2013 PIP en de P4 uit bijv. 2016?
De PIP rijdt zuiniger, en de P4 ziet er veel moderner uit, maar hoe zou het zijn met de restwaarde/afschrijving? Ik denk dat ik (als het me gegeven is) rond 2025 voor een PIP P4 zou gaan kijken, maar tot die tijd wil ik dus graag een Prius met ACC. Ik rijd ongeveer 25k per jaar en wil niet teveel verlies nemen straks.

Ik moet gewoon gaan proefrijden... Bedankt voor alle advies.

garpsworld
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Auto: Lexus CT200h LL II (sep 2016)

Bericht door garpsworld »

yeahello schreef:
11 mei 2020, 14:50
Bij onderhandelen bij een bedrijf altijd alleen heen gaan en zeggen dat je partner helaas niet mee kon en nu niet te bereiken is (ligt te slapen na nachtdienst bijv.) maar dat hij/zij wel een maximum heeft meegegeven waar je niet overheen mag. Voor een verkoper is het lastig onderhandelen met een derde persoon die er niet bij is.
Jaja - zo verlaag je je bijna tot het niveau van sommige verkopers. Veel verkopers zijn vaak een apart soort mensen maar achterlijk zijn ze echt niet. En ze willen/moeten allemaal (te) veel geld verdienen.
jun 2012 - feb 2018: Yaris HSD Aspiration (jun 2012); Afbeelding Afbeelding
feb 2018 - dec 2019: Lexus CT200h Luxury Line II (dec 2014); 1:21,9 km/l

yeahello
Lid
Lid
Auto: Prius Dyn BNS, pearl white

Bericht door yeahello »

(Auto)verkopers liegen allemaal. Zeg ik niks over dat ze wel of niet aardig zijn of achterbaks of achterlijk, da’s een ander verhaal. Maar feit is dat ze geld willen verdienen en het liefst jouw zuurverdiende centjes! Dus ja. Als het moet, verlaag ik mij op zulke momenten en gaat er niet genoeg af is het gewoon op naar de volgende.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Jayaloha schreef:
11 mei 2020, 17:50
De PIP rijdt zuiniger, en de P4 ziet er veel moderner uit
Ik vermoed dat de PIP alleen zuiniger is dan de P4 indien je veel gebruik kunt maken van electrisch rijden (15 km). Je moet echter niet vergeten dat de stroom die hiervoor nodig is, ook niet gratis is. De P4 is op benzine echt wel zuiniger dan een P3.

Er is echter nog een verschil tussen P3 en P4. Je zit in de auto is ook iets anders (tenminste dat gevoel heb ik). In de P4 zit je voor mijn gevoel lager en dan moet je net willen (is natuurlijk goed te ondervinden bij een proefrit).
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie