Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Relevante nieuws items vanuit Media, Internet of TV. Let op! Plaats altijd een link of verwijzing naar de bron.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6687
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door johnths2 »

Nissan.jpg
 
Nissan komt binnenkort met een groot plan om het merk in de komende jaren te herstructureren. Eén van de onderdelen van dat plan zou het (grotendeels) terugtrekken uit Europa zijn. De aanwezigheid van Nissan wordt naar verluidt beperkt tot twee modellen.

Het gaat Nissan al een aantal jaren niet zo voor de wind als ze graag zouden zien. Dat heeft, ook wegens het afzetten van voormalig topman Carlos Ghosn, ertoe geleid dat Nissan de bezem er doorheen wil trekken. Persbureau Reuters heeft weten te ontwaren wat de plannen zijn. Eind deze maand komt Nissan met een groot herstructureringsplan voor de komende jaren, waarin het aangeeft dat de focus op de VS, China en Japan komt te liggen. Op andere markten, dus ook Europa, trekt Nissan zich grotendeels terug. Naar verluidt blijft het nog wel actief in Europa met de relatief succesvolle Qashqai en Juke, maar blijft het daarbij.

De plannen zijn er uiteraard op gericht om kosten te besparen, maar ook om de verschillende merken binnen de alliantie Renault-Nissan-Mitsubishi weer op een goede plek te krijgen. Men spreekt over de 'agressieve uitbreidingsdrang van Ghosn', dat zou ertoe hebben geleid dat de merken op teveel niet-rendabele markten actief zijn. Het moet meer toegespitst gaan worden, ook qua producten. Omdat Nissan het in Europa zwaar heeft, maar Renault het hier juist heel goed doet, wil men volop met Renault op de Europese markt inzetten. Ook wordt volgens Reuters het Europese EV-deel van de alliantie puur van Renault. Mitsubishi blijft ook actief in Europa en zal het voortouw gaan nemen binnen de alliantie als het aankomt op plug-in-hybriden.

Dat Renault in Europa de exclusieve EV-rol toebedeelt krijgt, betekent dus dat de Nissan Leaf het hier op den duur gezien houdt. Ook de Micra (ooit toch een heel succesvolle auto in Nederland), de 370Z en de X-Trail lijken aan hun laatste Europese ronde bezig. Zoals gezegd blijven de Qashqai en de Juke als het goed is dus wel. Nissan wil met die modellen 'proberen toch deels op de Europese markt te blijven', maar de tijd zal moeten uitwijzen of dat voldoende blijkt of dat Nissan zich geheel van ons continent terugtrekt. “We kunnen geen commentaar geven op speculatieve artikelen en het bericht van Reuters is er daar een van,” aldus Nissan Nederland in een reactie aan Nu.nl.

Nederlandse verkoop
Nissan doet het in Nederland al sinds de eeuwwisseling wat minder dan het ooit geweest is. Sindsdien schommelt het marktaandeel hier tussen de 2 en 3 procent, met in 2018 een opleving naar 3,5 procent. In de jaren 80 en 90 had Nissan op haar hoogtepunt een aandeel van ruim 6 procent. De bestverkochte auto van het merk hier is nog altijd de Micra, daar gingen er in totaal ruim 155.000 van naar een Nederlandse eigenaar. Het grootste deel daarvan waren de eerste en tweede generatie van de kleine Japanner. Na de al uit productie zijnde Sunny en Primera is de Qashai (ruim 77.000 stuks) het meest succesvolle model van Nissan in Nederland. Van de Juke en de Leaf verkocht Nissan tot op heden iets meer dan 10.000 exemplaren.

Bron: AutoWeek
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 387
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door Josje »

Op één of andere manier kon Nissan het alleen niet bolwerken. Volgens mij is een oorzaak, al vanaf begin jaren 90, de volstrekt onpersoonlijke vormgeving. De Almera en de Primera waren prima auto's, zaten goed in elkaar, maar waren gewoon lelijk en hadden geen persoonlijkheid, eigen gezicht, geen visie op het design. Begin van deze eeuw was de slogan: 'Designed to improve your performance'. Hoe verzin je het?

Toen kwam de alliantie met Renault. De kwaliteit ging naar beneden en de modellen werden nog onbekender en lelijker. Er werd voortgeborduurd op oude techniek. Er was geen innovatie, wel kopieergedrag. De huidige Micra is gewoon een omgekatte Clio. Geen identiteit meer. Alleen de afschuwelijke Leaf (de eerste was zo mogelijk nog lelijker) kan een (bescheiden) succes genoemd worden, maar met deze aantallen maakt de fabrikant er zeker geen winst mee. De auto wordt gekocht bij gebrek aan alternatieven en vooral (zoals de meeste EV's) door de belastingvoordelen, die in feite door Jan xxx de arbeider opgerocheld moeten worden om de verliezen van de overheid bij EV's te compenseren met hogere bpm, mrb en accijnzen.

Net als Mitsubishi is Nissan ten dode opgeschreven. Er wordt nu gefocusd op VS, China en Japan. Dit is geen visie, dit is domweg kostenbesparing. Maar om een heel belangrijke afzetmarkt (Europa) te vermijden, daarvan wordt je verkoopvolume niet groter. Korte termijnwerk. Dus pennywise maar poundfoolish. Succes met verkopen in China, waar prijs heel belangrijk is. En vergeet niet de afkeer van de Chinees t.o.v. Japan. Verder: te klein, bureaucratisch waterhoofd, te veel naar binnen gekeerd, en niet innovatief. Volgend in plaats van leidend. Te lang op hun lauweren gerust en nu lukt het niet meer de bedrijfscultuur om te gooien van ingeslapen naar innovatief, en met vertrouwen de uitdagingen tegemoet gaan. Ze kunnen bijgeschreven in de lange lijst van autofabrikanten die het niet meer konden bolwerken.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6687
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door johnths2 »

Het enige model wat mij wel aanspreekt. :D
 
Nissan GT-R.jpg
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3117
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door Frank2b »

Jammer.

Ik vond Nissan een interessante speler. Uiteraard de eigenwijze Micra, de handige Note, de clowneske Juke, de brute 370Z, de guitige Figaro, de pompeuze Navaro. Stuk voor stuk wagens die het straatbeeld wat leuker maken. Nu, nadat ook Infinity uit de markt is gehaald, worden we achtergelaten met de Cashcow. En dat is jammer. We moeten het in Europa doen met de eenheidsworst uit Frankrijk en Duitsland kennelijk....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3117
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door Frank2b »

@John: hoe langer je er naar kijkt, hoe mooier hij wordt!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1226
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door Axial63 »

"Born Bad, Made Good"

Nissan GT-R

:geek:
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
yeahello
Lid
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: 15 feb 2020, 11:30
Locatie: Apeldoorn
Auto: Prius Dyn BNS, pearl white

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door yeahello »

Was me al opgevallen dat de verkoop van Infinity, wat het Lexus van Nissan moest worden, helemaal ingezakt is. En dan niet alleen hier in Nederland.
Merken als Infinity en Acura zouden het wel kunnen maken, maar Toyota heeft er ook tijd en geld (veel geld) in gestoken om een luxe merk op te richten.
Verder is Nissan net als andere merken bezig met de verkeerde dingen en staan klantenservice en betrouwbaarheid op een te laag pitje.
Dan mag je zo’n ‘CashCow’ hebben, maar daar alleen redt je het niet.
Ik zal er in ieder geval geen traan om laten als ze besluiten om helemaal weg te gaan. (Maar gelukkig hebben we de foto’s nog.)

Gebruikersavatar
niek
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 287
Lid geworden op: 10 mei 2009, 09:32

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door niek »

Met nostalgie denk ik terug aan de diverse Cherries die ik in de seventies had.
Met "Papa's Eigen Auto" adverteerden zij dit model. Toen nog nog onder de Datsun merknaam.
Oh wat waren ze apart en qua design hun tijd vooruit.

In de jaren negentig reed ik Nissan 100 NX. Semi-open rijden voor weinig geld.
Mooier zijn ze nooit meer geworden...
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1550
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door VonJot »

Vroeger diverse Datsuns en Nissans gehad, met als hekkesluiter een Infiniti FX35. Op zich best aardige auto's, maar ja, de kwaliteit...
Zelfs de Infiniti was een slap aftreksel van wat het had kunnen zijn, hoewel de aandrijflijn fantastisch was (met de 350Z V6 met 300 PK en constante AWD erin).
Maar de huidige modellen vergelijken met onze Toyota's is niet helemaal eerlijk. Mijn buurman heeft zo'n kwastkast, en is er tevreden mee. Maar het is een enorme rammelbak, met een verschrikkelijk klein K-motortje erin. Maar daar is de prijs dan ook naar, en in dat opzicht is die bak wel heel compleet uitgerust.

Afbeelding
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1226
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Nissan trekt zich grotendeels terug uit Europa

Bericht door Axial63 »

Nissan: Wij verdwijnen helemaal niet uit Europa
Nissan zegt helemaal niet uit Europa te verdwijnen. Sterker nog: het Japanse merk beweert tegenover Automotive News Europe dat het zijn Europese aanbod juist wil versterken om zo beter te kunnen concurreren.

f1.jpg

Gisteren meldde persbureau Reuters dat Nissan zich meer zou willen richten op de VS, China en Japan. In Europa zou het Japanse merk eigenlijk alleen verder willen met de Qashqai en de Juke. Elektrische auto’s zouden worden overgelaten aan partner Renault en partner Mitsubishi zou naar verluidt de plug-in hybrides toebedeeld krijgen.

De geruchten over een vertrek van Nissan uit Europa komen niet uit de lucht vallen, want het merk was de laatste jaren niet echt succesvol in deze regionen. Europa was de slechtst presterende regio wereldwijd. Nissan ontkent echter een exitstrategie. Het merk introduceerde onlangs de nieuwe Juke en merkte die auto aan als eerste stap in de vernieuwing van het gamma.

Ook wijst het Japanse merk erop dat ze hun line-up verder willen elektrificeren. Een woordvoerder beweert dat op dat gebied nieuwe producten onderweg zijn. Later deze maand volgt naar verluidt een uitgebreide toelichting op de herstructureringsplannen van Nissan wereldwijd, waarmee ze beter denken te kunnen concurreren in Europa. Nissan heeft een aantal fabrieken in Engeland en een in Spanje.

Bron: AD.nl
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie