P4 start niet - graag advies

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
niek
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 10 mei 2009, 09:32

P4 start niet - graag advies

Bericht door niek »

Vanmorgen wilde ik mijn P4 in de garage starten. Lukte niet. Wel allerlei klikgeluiden en een snelle aan/uit van de koplampen in de nog donkere garage. Krijg de achterklep ook niet open. Dus misschien een lege accu? Heb motor uitgezet en hoor nu met een zekere regelmaat suizende (elektrische) en licht tikkende geluiden blijf ik onder de motorkap horen. (wat je soms ook even hoort als je de motor normaal uitzet)
Omdat ik in een lock-down buitenland ben is mijn dealer in Nederland ver weg. Las in boekje dat je zelf wat kunt doen, ervan uitgaande dat het een lege accu is. Mijn vraag is kan ik op de accu onder de motorkap (aan de stuurkant) een (langzame) battery charger aansluiten of is het beter om de accu van mijn hobby auto (Yaris Verso 2000) ermee te verbinden.
Waarop moet ik specifiek letten. Als 70+er ben ik weinig technisch, dus alvast dank voor alle hulp.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Gebruikersavatar
vampie
Lid
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 feb 2015, 11:09
Locatie: Wondelgem
Auto: Auris TS Lounge 02/2015

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door vampie »

Is bijna honderd procent platte batterij.
Beste is inderdaad oplader aansluiten onder motorkap.
Na een Goed half uurtje opladen zou je dan terug kunnen starten.
Auris Hybride TS lounge feb 2015

Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 69
Lid geworden op: 17 mei 2019, 12:39
Locatie: Dronten
Auto: Toyota Prius (2020)

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door Roelof »

Volgens mij zit er een ander type accu in, die anders geladen moet worden, is in andere topics in de afgelopen week langsgekomen.
Ik heb de details niet onthouden, wel dat je niet zonder meer een lader aan kan sluiten.

Dus niet zo maar een lader aansluiten, moet geschikt zijn voor een AGM accu (als deze er ook nog in zit, origineel iig wel)!

Zie viewtopic.php?f=315&t=12306&p=183143#p183143

Als het nu door lang stilstaan is gekomen, dan even aankijken of het zich snel herhaalt, dan mogelijk eerste de accu laten testen en een andere (ook niet AGM mogelijk) accu aanschaffen.

Gebruikersavatar
vampie
Lid
Lid
Berichten: 65
Lid geworden op: 01 feb 2015, 11:09
Locatie: Wondelgem
Auto: Auris TS Lounge 02/2015

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door vampie »

Een trage lader (druppellader) is geschikt om de startbatterij op te laden.
Heb dit zelf al enkele malen moeten doen door te lange stilstand van de wagen.
geen enkel probleem gehad.
Auris Hybride TS lounge feb 2015

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1233
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door Axial63 »

Niet te bang zijn.
In de ideale situatie is een AGM geschikte lader mooi om te hebben, maar als je alleen een 'standaard' lader hebt dan kun je (mits voorzichtig) waarschijnlijk ook wel vooruit.

Belangrijk is dat de laad capaciteit niet te hoog mag worden ingesteld op de lader.
Dus voor je iets gaat aansluiten, bekijk goed de lader (en eventuele handleiding) hoe de lader ingesteld kan worden.

Instellingen:
Voltage: 12v
Laadsterkte: ongeveer 5 Amp maximaal
In ieder geval nooit een snellader aansluiten, die geeft teveel ampères af.

Motorkap openen,
Links in de hoek (gezien vanaf de bestuurdersplaats) de zwarte zekeringkast openmaken,
Het rode klepje omklappen (let op de plastic borgveer, die even wegdrukken),
De zwarte kabel ergens op de motor of de ophanging plaatsen (blank metaal),
Dan de rode kabel op de vrijgekomen metalen plaat in de zekeringkast zetten,
Pas dan de acculader aansluiten.

Na ongeveer 45 minuten laden moet de accu weer voldoende stroom hebben zodat de acculader er weer af kan:
Eerst de stroom uitschakelen,
Dan de rode klem verwijderen,
Vervolgens het klepje weer sluiten en de zekeringkast goed dicht drukken (controleeer dat het deksel goed afsluit),
De zwarte kabel verwijderen,
Motorkap sluiten, de motor starten en het systeem een 30 minuten aan laten staan zodat de accu bijgeladen zal worden (dus in P)

Waarschijnlijk mag je de deur niet uit, anders kun je ook een flink stuk gaan rijden met de auto om de accu weer voldoende top te laden.
Probeer minimaal eens in de twee weken de auto 30 minuten te laten lopen, dan blijft je accu voorlopig op pijl.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6695
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door johnths2 »

Wanneer er niet gereden kan worden, dan is er niets op tegen om de accu volledig op te laden met een 5A lader.
Je kunt wel na drie kwartier laden even controleren of het hybride systeem wil starten, zodat je zeker weet dat het niet ergens anders aan ligt.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
niek
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 10 mei 2009, 09:32

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door niek »

Dank voor jullie reacties ook voor de link naar de andere topic en you tube.Toch houd ik nog enkele vragen.

1- Via een charger is beter dan de lege accu koppelen via een accu van een lopende motor (i.c. van mijn Yaris)

2- Alex jij spreekt over een zekeringkast, maar normaal doe ik de plus en min aan de accu zelf verbinden. De accu zit aan de voorzijde in de P4. Zo staat het ook in de handleiding van de charger.(die 14.4V en 3.8 Ampere geeft) Is het via de zekeringen kast veiliger?

3- Ik woon hier vlak bij een officieel Bosch autodealer. Is het wellicht niet verstandiger om een nieuwe accu te laten monteren. Mijn P4 is van begin 2016 en is na 4 jaar vervanging gewenst? Ik weet niet hoe duur deze zijn en welke ik moet kiezen in dat geval. Nu heb ik geen AGM.

4- Ik ben benieuwd wat de oorzaak is van de lege accu. (als dat het is) Bij mijn weten heb ik niets laten branden afgelopen nacht en gisteren deed hij het nog. Welliswaar alleen met in en uit de garage rijden, maar toch. Bij het proberen te starten voelde het indrukken van de rem ook vreemd net of je er doorheen schoot. Kan verbeelding zijn.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1233
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door Axial63 »

1. is de Yaris Hybride?
Dan zit de accu onder de achterbank, dus lastig met aankoppelen.
Als het geen hybride is dan kan het:
sluit eerst de beide kabels aan (- op -, + op +)
start vervolgens de Yaris en laat deze 5 min stationair lopen,
start daarna de Prius.

2. Ohw, ja als de accu onder de motorkap zit dan kun je die direct aansluiten... uiteraard! :D

3. Een conditietest laten uitvoeren en je weet gelijk hoe goed de accu nog is...

4. Meestal ouderdom (al is 4 jaar nog wel jong) of inwendig gebrek (kortsluiting platen)
Maakt verder weinig uit: stuk is stuk dus als conditietest oranje of rood is: vervangen...
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 923
Lid geworden op: 08 mar 2018, 07:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door rolf »

johnths2 schreef:
23 apr 2020, 11:21
Wanneer er niet gereden kan worden, dan is er niets op tegen om de accu volledig op te laden met een 5A lader.
Je kunt wel na drie kwartier laden even controleren of het hybride systeem wil starten, zodat je zeker weet dat het niet ergens anders aan ligt.
AGM accu in de Prius mag volgens mij maar met maximaal 4A geladen worden.
Staat btw op de accu als het goed is.
Bij gebrek aan een juiste lader is het misschien verstandiger om de auto te starten met een andere accu en dan de auto zelf de AGM accu laten opladen.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6695
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door johnths2 »

De laadstroom vanuit de DC/DC converter is 5 amp, dus wat is er op tegen om dat via een lader te doen.
De laadstroom neemt automatisch af naar gelang de accu meer lading krijgt.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 923
Lid geworden op: 08 mar 2018, 07:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door rolf »

Dan is de accu van de P4 waarschijnlijk groter dan de P3.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
niek
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 288
Lid geworden op: 10 mei 2009, 09:32

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door niek »

Interessante adviezen. Dank daarvoor.
Ik denk overigens niet dat er in de P4 een AGM accu zit. Heb nog even contact gehad met mijn Toyota dealer, die mij de wagen vorig jaar verkocht. Hij zei mij dat hij suf gebeld wordt met klanten met dezelfde klacht: lege accu. Duidelijk corona effect. Langere tijd stilstand van de hybride en dan kan het zomaar gebeuren dat starten niet meer mogelijk is.
Wat hij mij net als jullie adviseerde is om de accu aan de oplader te zetten en zien hoe het er na enkele uren voorstaat. Wat hij mij wel op het hart drukte is om de accu eerst los te koppelen (+ en - kabel eraf) zodat je alleen de accu op zich oplaadt en geen problemen kunnen ontstaan met het elektrisch systeem van de Prius. Het ergste wat dan kan gebeuren dat de accu kapot is of gaat.
Ik hoop dat ik niet alle electronische zaken opnieuw moet instellen, o dat alles gereset is.
Maar als dat het enige is in deze moeilijke tijden, dan valt dat eigenlijk ook nog best mee.
Prius 2 silver grey 2006 (-2010)
Prius 3 astral black 2010 (-2010)
Prius 2 ash grey 2007 (2010-2016)
Prius 3 silver grey solar 2012 (2016- 2019)
Prius 4 pearl white 2016 (2019 - heden)

Gebruikersavatar
holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 325
Lid geworden op: 03 nov 2016, 11:19
Locatie: Hoorn
Auto: Corolla 2.0 Hybrid Executive 2019

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door holyhead »

Accu los koppelen lijkt mij geen goed idee. Instellingen zijn verloren maar ook de instellingen, die waarschijnlijk alleen de dealer kan doen.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3121
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door Frank2b »

Dat zal toch niet? :shock:
Dan ben je bij elke accustoring de sjaak ....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 325
Lid geworden op: 03 nov 2016, 11:19
Locatie: Hoorn
Auto: Corolla 2.0 Hybrid Executive 2019

Re: P4 start niet - graag advies

Bericht door holyhead »

Heb tot nu toe 3 maal een te lage accu gehad waardoor ik niet kon starten.
2x met een CHR en 1x met Corolla.
In alle gevallen werd een jumpstarter gebruikt zodat het hybridesystem gestart kon worden.
De 2e keer met de CHR bleef na de jumpstart een aantal lampjes branden en kreeg de waarschuwing
om langs dealer te gaan. De dealer heeft daarna e.e.a gereset en gegevens ingevoerd.
Tevens accu gecontroleerd. Na een grondige controle kon ik na een uur weer rijden.
Dus ik vermoed dat je na loskoppelen accu zeker langs de dealer moet.
In ieder geval zegt het instructieboekje van mijn Corolla het volgende.
Bij het losnemen van de 12V-accuklemmen
Wanneer de 12V-accuklemmen worden losgenomen, wordt de in de ECU opgeslagen informatie gewist. Neem voordat u de 12V-accuklemmen losneemt contact op met een erkende Toyota-dealer of hersteller/reparateur of een andere naar behoren gekwalificeerde en uitgeruste deskundige.

Plaats reactie