Welke onderhoud aan mijn 'nieuwe' Prius

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Plaats reactie
tobsie
Lid
Lid
Auto: Audi A4

Welke onderhoud aan mijn 'nieuwe' Prius

Bericht door tobsie »

Ik heb net een tweedehands Prius gekocht. Het is een parelmoer executive uitvoering met de extra opties solarroof, JBL speakers en trekhaak.
De auto heeft 101k km gelopen.

In de laatste onderhoudbeurt in 2019 zijn de voorremmen + bougies vervangen. Ik ben benieuwd welk onderhoud ik uit voorzorg moet laten doen de komende periode bij deze km stand. Heeft iemand een idee (auto is namelijk niet gekocht bij een Toyota dealer)?

Daarnaast zitten er 16" velgen onder die ik niet herken in de brochure. Kent iemand deze? Horen ze wel bij de Prius?
prius4.jpg

yeahello
Lid
Lid
Auto: Prius Dyn BNS, pearl white

Re: Welke onderhoud aan mijn 'nieuwe' Prius

Bericht door yeahello »

Ervan uitgaande dat ze de bougies vervangen bij een grote beurt zal de eerst volgende de kleine beurt zijn. Na 15.000 km of 1 jaar, wat als eerst bereikt wordt. Beste is (wat ik altijd doe) boekje erbij pakken en de garage bellen waar hij in onderhoud is geweest. Meteen vragen of er nog eventueel extra informatie hebben omtrent onderhoud en eventuele klachten/aandachtspunten.
Heb toevallig 3 maanden geleden een witte Prius uit 2011 gekocht. Inmiddels net over de 250.000 heen en nog geen klachten tot nog toe.

Velgen zien eruit als aftermarket. Zou eventueel originele kunnen kopen. Volgens mij op dit forum zelf ook nog in de te koop sectie.

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Gewoon normaal onderhoud, zoals olie verversen incl het filter. Luchtfilter en interieurfilter elke 2 jaar vernieuwen. Verder heeft ie weinig nodig.

Wel zou ik bij 150.000 de olie van de planetaire aandrijving wisselen, met originele Toyota olie. Dat is rode olie. Gegarandeerd komt er zwarte olie uit wanneer je de verversing doet.

easyrider
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris FH2

Bericht door easyrider »

tobsie schreef:
21 apr 2020, 20:03
Daarnaast zitten er 16" velgen onder die ik niet herken in de brochure. Kent iemand deze? Horen ze wel bij de Prius?
Ik ben even zo vrij geweest te zoeken op het kenteken. Kom ik op een gecachte pagina waar de auto te koop staat met o.a. een afbeelding van een wiel. Daar staat op de velg "KBA 48026" gedrukt, en als je daarmee zoekt krijg je diverse resultaten waaruit blijkt dat het een velg is van het bedrijf Alcar.

tobsie
Lid
Lid

Bericht door tobsie »

Ah ok. Het zijn dus geen originele velgen. Goed om te weten. Thx.
Ik krijg de auto volgende week woensdag, dus zal eerst eens kijken hoe de velgen bevallen. Anders ga ik kijken naar de originele 17" velgen.

Mva
Lid
Lid

Bericht door Mva »

Wij hebben dezelfde alu velgen, Prius III Solar (2010). Toyota dealer geleverd bij originele aanschaf dacht ik. (2e eigenaar)

Onderhoud:
Rammel, ophangbeugel uitlaat was doorgeroest, eenvoudige fix bij KF.
Wat is de status van de rubbers van het schuifdak en ik zou ook even proefrijden op een klinkerweg om te kijken of het dak erg rammelt. JBL audio, check of de tweeters zuiver klinken bij hoge tonen, bij mij was er 1 defect maar onder garantie vervangen. Kan per stuk, hoewel eerst gezegd werd dat dat niet mogelijk was. Is de JBL audio met subwoofer? Navigatie-update kan via bepaalde kanalen. Mooie complete wagen met lage km stand! Wat mocht die kosten?
Bijlagen
IMG_6852.JPG

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Outlander PHEV Instyle+

Bericht door JohanvdH »

Vraagprijs was 9950 euro.
Zie oa https://webcache.googleusercontent.com/ ... irefox-b-d

Op http://data.toyota.nl/home/data/ToyotaV ... 202009.pdf staan de prijzen van de onderhoudsbeurten en wat er bij welke beurt gedaan is voor de Prius II van 2003-2009. Er is vast ook zo'n overzicht voor de Prius III.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

tobsie
Lid
Lid

Bericht door tobsie »

Ik heb de auto nu een dikke week en hij bevalt echt boven verwachting. Wat een fijne auto om in te rijden. Mijn vorige auto was een audi a4 avant uit 2004 en deze doet er echt niet voor onder. Ik heb ook nog proef gereden in een Honda Insight, maar de Prius is echt een andere klasse.
Uiteindelijk heb ik de auto voor 9900 gekocht (incl een Thule fietsendrager die op de koppeling past).
De auto had bij 95k km nog een grote beurt gehad waarbij ook de remblokken en schijven voor zijn vervangen, bougies en luchtfilters. Dus ik zag al bij het onderhoud dat er voorlopig alleen olie en oliefilter vervangen hoeft te worden. Ik rij ongeveer 10k km per jaar.
Via de url in een voorgaande post heb ik ook het onderhoud voor de Prius 3 gevonden http://data.toyota.nl/home/data//Toyota ... 0prius.pdf

Er zit een JBL met subwoofer in. De Subwoofer had de vorige eigenaar er nooit ingedaan, omdat hij een reservewiel wilde (en daar zit ook de subwoofer). Achteraf was dit makkelijk te installeren door de subwoofer in het reservewiel te zetten en met een langere pin vast te zetten.
Het geluid van de tweeters lijkt prima. Hoe kan ik dit testen?

Navigatie is nog van 2012, dus een update is eigenlijk wel nodig. Dit is me te prijzig bij de dealer (daar kan ik een complete losse navigatie van kopen). Om het zelf te doen moet ik de harde schijf uit de auto halen en ik zie nog geen duidelijke handleiding om dit te doen. Denk dat ik maar gewoon google maps op mijn smartphone gebruik.

Ik had inderdaad al op het forum gelezen of de dakrubbers, dus had hier bij aanschaf op gelet. Het glas heeft een hard zwart materiaal wat in de hoeken wel wat beschadigd is. Dus ik zie wel hoe lang het mee gaat.

Om bij mijn huis te komen moet ik over een grindpad van een paar honderd meter en ik merk geen gerammel tot nu toe.

Verder eigenlijk geen problemen met de auto en het is een verademing hoe zuinig de auto rijdt. Ik heb er nu 450km woonwerk mee gereden (gemixed snelweg en 80/50km) en het gebruik volgens de boordcomputer is 4.2l op 100km. Zal vast nog wel een afwijking in de boordcomputer zitten, maar het is heel anders dan mijn Audi A4 die met ongeveer hetzelfde gewicht 9l op 100km deed.

Verder heb ik rubberen matten besteld op Internet incl kofferbak mat.

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

Bericht door CeHaEr »

tobsie schreef:
22 apr 2020, 13:23
Ah ok. Het zijn dus geen originele velgen. Goed om te weten. Thx.
Ik krijg de auto volgende week woensdag, dus zal eerst eens kijken hoe de velgen bevallen. Anders ga ik kijken naar de originele 17" velgen.
Het zijn inderdaad aftermarket velgen van het merk Enzo. De velg op de foto van Mva is anders.
Originele Toyota/Lexus velgen hebben ook altijd speciale wielmoeren met platte ring.

Mooie auto verder. Ga je nog lang plezier van hebben denk ik!
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

yeahello
Lid
Lid
Auto: Prius Dyn BNS, pearl white

Bericht door yeahello »

tobsie schreef:
08 mei 2020, 22:18
Om bij mijn huis te komen moet ik over een grindpad van een paar honderd meter en ik merk geen gerammel tot nu toe.
Dat is ook iets waar ik bij aanschaf op gelet heb. Totaal bij 6 priussen gekeken en 4 proefgereden waarvan er 1 kraakte bij het dashboard en een andere kraakte aan alle kanten. Verbaasde mij enigszins dat die laatste wel weer snel verkocht was.
Wat mij ook opviel dat de bumpers bij verschillende ook al niet helemaal mooi aansloten.

Mva
Lid
Lid

Bericht door Mva »

Veel plezier ermee. Jij hebt ook de complete versie (met JBL) en dat is zeker genieten.

Tweeters testen, met een CD, geen mp3 formaat bestanden maar WAV 44Khz. Ik luister zelf Apple Lossless via usb connection kit en krijg je een zuivere toon. Als de tweeter cone los zit hoor je het dan vrij snel.

Mocht je besluiten om apart winterbanden / evt andere velgen te gaan gebruiken, let dan op dat je er de goede set bouten bij hebt; je moet de goede hebben, ik heb nu 2 setjes want ik had nog velgen van de Prius ii (die ook op de iii passen). Even stress toen ik erachter kwam dat het eerst niet (goed) paste.

Michiel

Plaats reactie