Toch een aanhanger?

Alle wat te maken heeft met de originele plug-in uitvoering. "Plug-in aanpassingen in eigen beheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jan 2019, 01:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

Toch een aanhanger?

Bericht door Plug »

Ik heb een trekhaak voor de fietsendrager en ik dacht dat er op een PIP geen aanhanger mocht, vanwege de motorrijtuigenbelasting. Dat zei de verkoper.
Maar m'n garage zei dat het wel mag.
???

Gebruikersavatar
Klaas van Vliet
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: 28 jun 2019, 08:05

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Klaas van Vliet »

Heeft niks met de mrb te maken, maar met de elektromotoren.

Trouwens je hebt toch geen aanhanger maar een fietsendrager?

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door quattrootje »

Aan/op de trekhaak mag alleen een fietsendrager bevestigd worden.
Een aanhanger zal vast passen maar mag niet. Is niet alleen slecht voor de electromotoren maar verzekeringtechnisch mag het ook niet.
Je kan er door een overijverige agent ook voor aangehouden (en bekeurd) worden.
Op het kenteken staat ook het maximale trekgewicht: 0kg.

Niet doen dus.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
JerVa
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 159
Lid geworden op: 17 jun 2018, 12:39
Locatie: katwijk
Auto: prius plug-in

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door JerVa »

en als het goed is zit er op de trekhaak een rechthoekig blokje, deze is speciaal voor fietsendragers.
dus de kop van de trekhaak zou niet helemaal bol moeten zijn.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door quattrootje »

Ik heb een normale trekhaak, gemonteerd door de Toyota dealer bij aflevering 8)
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jan 2019, 01:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Plug »

Hoezo kan de electromotor dat niet aan, het afremmen?
Voor het trekken kan ik de electromotor uitschakelen.
Ik wou het niet regelmatig doen, maar incidenteel.

Mijn garage zei dat een licht bakkie met bladafval of een bankstel geen probleem is. In dit platte land.
Als een Pip in de bergen kan rijden, moet het volgens mij hier met een licht bakkie ook kunnen, naar de stort en terug.
Er zit ook een gewone trekhaak op.

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jan 2019, 01:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Plug »

Tesla kan toch ook een bakkie trekken?

Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 46
Lid geworden op: 17 mei 2019, 12:39
Locatie: Dronten
Auto: Toyota Prius (2020)

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Roelof »

Punt 1 of een auto het kan (een auto moet er wel op voorbereid zijn, dus trekhaak aan chassisbalken bevestigd, zodat de caravan niet achterblijft als je wegrijd), punt 2 is vervelender: is de auto er ook voor gekeurd en mág je er ook mee rijden?

De model 3 is een goed voorbeeld. Er was geen goedkeuring in de EU, tot Tesla doorkreeg dat het van belang was voor de verkoop. Toen was er ineens een goedkeuring (zonder wijziging van ontwerp vermoedelijk) voor ongeveer 900 Kg. Hij kon het daarvoor ook wel, maar die modellen hebben niet de goedkeuring, dus mogen het niet.

Dus dealer kan wel roepen dat het hier kan, maar zal denk ik niet aansprakelijk willen zijn voor die uitspraak...

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 720
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door quattrootje »

Wat ik ervan begrepen heb is dat Toyota bang is dat de HV accu anders te snel leeggettrokken zou worden en daardoor kapot (?) zou gaan. Bang voor claims dus.
Daarnaast is de ICE in de P3 met zijn Atkinson principe niet gemaakt om veel power (koppel) te leveren. Hij kan het uitermate goed en efficient icm een electromotor maar eens de accu leeg is (en dat gaat snel met een beetje aanhanger) dan heeft de ICE het wel erg zwaar. En dus wederom bang voor claims.

Ik snap Toyota dus wel. Een lichte aanhanger trekken kan in principe best maar Toyota speelt graag op safe.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1094
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Axial63 »

Plug schreef:
30 mar 2020, 10:39
Voor het trekken kan ik de electromotor uitschakelen.
Ik wou het niet regelmatig doen, maar incidenteel.
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe je dat zou kunnen/willen doen, die elektromotor uitschakelen.... :mrgreen:
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
ericb
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 107
Lid geworden op: 30 mar 2012, 18:36

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door ericb »

Axial63 schreef:
30 mar 2020, 12:05
Plug schreef:
30 mar 2020, 10:39
Voor het trekken kan ik de electromotor uitschakelen.
Ik wou het niet regelmatig doen, maar incidenteel.
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe je dat zou kunnen/willen doen, die elektromotor uitschakelen.... :mrgreen:
Ben ook benieuwd, benzine motor uitschakelen kan ik wel :D

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Frank2b »

Een Prius 3 mag helaas geen aanhanger trekken.
De Prius 4 mag 725 kg trekken. https://www.toyota.nl/over-toyota/toyot ... anger.json
De RAV4 hybrid AWD mag 1650 kg trekken. https://www.toyota.nl/over-toyota/toyot ... kauto.json

Ik heb juist gekozen voor de Lexus GS 450h omdat deze hybride wagen 2000 kg mag trekken. En dat doet-ie met verve en groot gemak.
Een elektrische/hybride aandrijflijn is ideaal als trekwagen.

Een dieseltrein is niet voor niets van een serie-hybride aandrijving voorzien, al sinds de jaren '30.... Vandaar de naam diesel-elektrisch 8)
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Plug
Lid
Lid
Berichten: 38
Lid geworden op: 30 jan 2019, 01:17
Locatie: Zeist
Auto: Prius3Plug

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Plug »

Axial63 schreef:
30 mar 2020, 12:05
Plug schreef:
30 mar 2020, 10:39
Voor het trekken kan ik de electromotor uitschakelen.
Ik wou het niet regelmatig doen, maar incidenteel.
Ik ben heeeeeel benieuwd hoe je dat zou kunnen/willen doen, die elektromotor uitschakelen.... :mrgreen:
Uhhh ik dacht gewoon met het knopje Selectieschakelaar EV-/hybridemodus

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 1094
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Axial63 »

Oke, ik snap de verwarring... Daarom hierbij wat uitleg.

Jouw PIP3 (Plug-In-Prius 3) is eigenlijk gewoon een Prius als elke andere Prius en heeft een zelfde aandrijflijn als de Prius3 en de Auris.

Deze modellen hebben een aandrijving die met elektromotoren wordt aangedreven en waarbij energie wordt opgeslagen in een (kleine) HV accu.
Als de auto niet rijdt, of als de HV-accu niet kan worden bijgeladen hebben deze auto's een ICE (Internal Combustion Engine = Verbrandingsmotor) die als een soort van aggregaat de accu gaat bijladen. Door middel van een zeer slim aandrijvingsonderdeel (Power Split Device = Planetenwielkoppeling) kan de motor ook de aandrijving van de auto -gedeeltelijk- verzorgen.
Zie voor een eenvoudig overzicht dit filmpje:





Dan de PIP3.
Zoals al opgemerkt is jouw auto eigenlijk gelijk aan de Prius3 met het verschil dat jouw auto een grotere HV-accu heeft die zowel met regeneratief remmen als ook met een stekker in het stopcontact kan worden opgeladen. Omdat deze accu groter is kun je langer en sneller in EV-modus rijden (dus geheel elektrisch). Elke Prius heeft drie schakelaars op het dashboard om de rij-modus te kunnen selecteren: EV, PWR en ECO. De PIP heeft een extra schakelaar op het dashboard: de HV <=> EV schakelaar.
Als je EV modus hebt gekozen rijdt de auto volledig elektrisch (op stroom uit de HV-accu)
Als je HV modus hebt gekozen rijdt de auto als een Hybride auto, dus op stroom en op benzine zoals elke Prius3 en Auris.
Als je HV-accu onder een bepaald niveau komt wordt de EV modus automatisch uitgeschakeld en gaat de aandrijving over op Hybride.

Met die schakelaar kun je dus niet de volledig electronische aandrijving uitschakelen want in HV modus blijft je aandrijving electrisch alleen gaat de ICE meehelpen om stroom in de HV-accu te laden en een stukje meehelpen bij de aandrijving.

Zie ook het handboek blz 36, 37 en 38:
f1.jpg
Klik op afbeelding voor groot
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Martin
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 178
Lid geworden op: 17 feb 2015, 22:04

Re: Toch een aanhanger?

Bericht door Martin »

Of het wel of niet mag kun je op je kenteken zien. Staat daar een aanhangergewicht mag het. Staat daar 0 mag het niet en ben je in overtreding als je het toch doet.
Toyota Prius III Executive 2009
Suzuki SJ413 1987

Plaats reactie