Radio en bluetooth

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
Plaats reactie
Rene59
Lid
Lid
Auto: Auris 2013 hybride business editi

Radio en bluetooth

Bericht door Rene59 »

Hoi mensen,
Mijn kersverse Auris business edition 2013 heeft een radio waaraan ik ook mn telefoon kan koppelen via bluetooth.
Alleen.. Als ik de radiofunctie gebruik komt mn telefoon er niet doorheen met bijv. navigeren, dat doet ie alleen als ik BT als signaalbron gebruik waarbij ik dan geen radio heb. Dat is nieuw voor me.
Is het normaal of is dr iets mis?

murat d
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid

Re: Radio en bluetooth

Bericht door murat d »

Vaak zit er instellingen op telefoon of navi app.. Sygic navi app kun je bijvoorbeeld kiezen.
Ik vind dat irritanter wanneer je radio luistert en telkens onderbroken wordt.

Liever navi dan via telefoon, of radio ook via telefoon luisteren met een app en dan wel bluetooth kiezen in je auto.
Radio via internet klinkt ook beter dan via FM.

Rene59
Lid
Lid

Bericht door Rene59 »

In Maps valt weinig te kiezen. In de bluetooth instellingen van mn telefoon ook niet.
En op de radio al helemaal niet, daarin zit trouwens ook geen navigatie, was blijkbaar aparte optie. Niet getreurd want Maps is wel wat accurater.
Sygic wil ik trouwens niet gebruiken.

Maar het zou toch normaal zijn als de gekoppelde foon gewoon door de radio heen komt lijkt me? Ik moet hem namelijk ontkoppelen wil het geluid via de foon speaker kan krijgen

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Het lijkt erop dat het goed werkt.
Immers: als je belt of gebeld wordt werkt de handsfree functie.
Zolang de telefoon in de buurt is blijft de BT verbinding in tact want de carkit staat stand-by voor telefoonverkeer.

Als geluidbron heb je (in dit geval) gekozen voor FM radio.
Alleen een TA zender, of het gebruik van de telefoneerfunctie zal dit signaal onderbreken.

Als je geluid wilt horen van je telefoonspeaker zul je dus voor BT moeten kiezen en daar een geluidsbron afspelen.
B.v. internet radio of een app als Spotify oid.
Op het moment dat de app (in dit geval een navigatie app) een melding geeft zal de afgespeelde bron in de telefoon worden onderbroken voor de aanwijzingen (mits juist ingesteld).

Het grote voordeel van een ingebouwde navigatie is dus het gemak van het beluisteren van de navigatieaanwijzingen ongeacht de aangesloten bron (alleen op de speaker links voor).
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Rene59
Lid
Lid

Bericht door Rene59 »

Het werkt deels ja, met radio aan komen gesprekken van de foon prima door over de radio, Maar Maps net. Heel raar.
Bij Maps wel de instellingen gevonden maar alles staat netjes aangevinkt.

En het systeem voor een Android doos vervangen is geloof ik onmogelijk als ik mn achteruitrijcamera + stuurbediening wil behouden.

Ik ga zelf ook nog even door met klooien.

Als mindere oplossing zie ik trouwens wel dat ik in Maps bluetooth audio uit kan schakelen. Dan heb ik dat gewoon via de foon. Eigenlijk ook wel een mooie optie.

Bedankt voor het meedenken trouwens :)
Bijlagen
Screenshot_20200316_114954_com.google.android.apps.maps.jpg

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Het is niet raar..
Wat jij wil kan niet.

Bron keuze is leidend voor het afspelen van geluiden.

BT carkit is een andere bron als BT audio.
In je radiotoestel zit een BT carkit, deze houd het BT signaal bezet (standby) voor telefoneren.
Het telefoon kan geen geluiden doorgeven, het BT signaal wordt getriggerd door het oproep signaal.

Ondertussen speel je als audiobron de radio af.
Alleen als de BT signaal krijgt dat er een telefoongesprek wordt gevoerd (hoorn opnemen en verbinding tot stand brengen) zal het radiotoestel de audiobron (dus FM radio) muten.

Dus als jij navigatiesignalen van de telefoon naar de speaker wilt horen zul je als audiobron BT moeten kiezen.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Rene59
Lid
Lid

Bericht door Rene59 »

Ja dat DUSje is nieuw voor me, heb ik nog niet eerder met een autoradiosysteem meegemaakt. Geeft niet want zo is het goed werkbaar.

Plaats reactie