Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

U kunt hier uw vragen stellen en/of uw mening delen over dit model.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6505
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door johnths2 »

Renault Zoe Dag 1.jpg
 
DAG 1

Straks krijg je 4.000 euro subsidie als je een nieuwe, elektrische auto koopt. Renault geeft dat bedrag nu al als korting op de ZOE, tijdelijk. Voor 29.590 euro heb je ‘m nu. Is dit de elektrische auto voor iedereen, ook voor mensen die hem zelf aanschaffen? We sturen redacteur Wim Otten op pad met de ZOE. Die dagelijks voor werk minimaal 150 kilometer rijdt. Kan het? In diverse updates zetten we zijn dagelijkse ervaringen op een rij.

Eerste date
De eerste dag is het aftasten. Alsof het een eerste date is. De Renault ZOE oogt niet onverdienstelijk met de vriendelijke voorzijde en bolle vormen. Het design is niet extravagant of futuristisch hip. Het uiterlijk is meer middle of the road en daarmee spreek je een grote groep aan.

Is elektrisch rijden toch wat voor mij?
Ik ga echter niet voor uiterlijk vertoon. Ik zwicht voor de actieradius van meer dan 300 kilometer, op papier. Serieus, dan komt elektrisch rijden voor mij in beeld. Woon-werkafstand uit en thuis is dik 150 kilometer. En het is goedkoper dan rijden op benzine. Thuis aan de stekker laad ik voor 25 cent per kW. Dus de 50 kWh-batterij komt van leeg naar vol op 12,50 euro. Zelfs met een benzine-auto die 1 op 20 rijdt, zou ik zeker het dubbele kwijt zijn. Daarbij komt: kosten van onderhoud zijn lager bij een elektrische auto en je betaalt geen wegenbelasting.

Op pad…
Nu het rijden! De batterij zit 100 procent vol en het instrumentarium geeft 329 kilometer als rijbereik aan. Dat geeft moed. De rit naar het werk moet dus lukken, zelfs als de actieradius in de praktijk toch korter blijkt uit te pakken. Amper enkele kilometers ben ik op weg en bats, file op de A1. Een paar kilometer is het stapvoets rijden. Dan komt de autostoet weer op gang. File is wel een zege voor de actieradius. Je verbruikt nagenoeg geen stroom.

Rijdt best aangenaam
De ZOE trekt naadloos op. Het is de zege van een koppelrijke elektromotor. Dat is genieten, ook voor een petrolhead. Geweldig is ook het comfort. Voor een compacte auto heeft hij best een soepel onderstel en hij rijdt stabiel. Het geluid van banden is het enige wat je hoort, en een beetje windgeruis. Misschien is hier nog wat extra geluidsisolatie op zijn plaats.

Actieradius
Geruststellend is de verrassend geringe afname van rijbereik. 50 kilometer verder blijkt ‘maar’ 55 kilometer afgesnoept van de actieradius. Ik heb mij dan ook wel keurig gehouden aan de maximum snelheden. Het stukje A28 met 130 km/uur als maximum heeft het meeste rijbereik ‘opgegeten’. Maar dat is bijna over, die 130 km/uur. Met een maximum van 100 is de beloofde actieradius zeer accuraat!

Op het werk aangekomen
Op het ‘werk’ gearriveerd in Bodegraven – waar de redactie van AutoRAI.nl, ZERauto.nl en MotorRAI.nl te vinden is – resteert nog 251 kilometer. Met de aantekening dat een file op de A12 een positieve invloed heeft gehad. Kalmer rijden en regelmatig vertragen (= terugwinnen van energie), daar houdt de ZOE van. Benieuwd hoe het gaat op de terugweg, als we meer kunnen doorrijden.

En weer terug
De ZOE heeft de volle werkdag aan het 220 Volt stopcontact kunnen ‘lurken’. Een beetje improviseren is het wel. Door het ontbreken van een laadpaal moest de kabel door het raam. Want buiten is er nergens een stopcontact. Laden gaat met een slakkengang aan een gewoon stopcontact. Ruim 3 kW per uur is de snelheid (tot 50 kW kan bij de ZOE). Omdat de batterij nog dik 70 procent van zijn capaciteit had bij het inpluggen, lukt het probleemloos om hem binnen acht werkuren weer helemaal vol te krijgen. De terugweg is er geen file. Lekker doorrijden dus. En wat blijkt. Eenmaal thuis is er nog een rijbereik van 242 kilometer over. Dus ook als je wat steviger doorrijdt, blijft de Renault ZOE ‘zuinig’. Morgen weer een nieuwe dag.

Bron: Zer Auto
 
Zoe dag2.jpg
 
DAG 2
 
Door omstandigheden is de afstand van huis naar werk een stukje groter. Dik 100 kilometer zijn vandaag afgelegd en met flink wat tegenwind. Dat is niet gunstig voor het stroomverbruik. De batterij zat bovendien na een nacht laden thuis niet helemaal vol. 95% en een rijbereik van 272 kilometer vermeldde het instrumentarium in alle vroegte. 65% en 162 kilometer resteren er nog als ik de Renault ZOE bij kantoor weer aan het 220 Volt stopcontact hang.

Laadpunt thuis of op werk is gewoon nodig
De batterij was niet helemaal vol doordat ik gisteren wat extra heb gereden. We moesten de video maken. Overdag heeft hij daardoor dik anderhalf uur niet geladen en dat merk je dus direct. Het maakt voor mij een ding duidelijk: een laadpunt, waar je met drie fasen tot 11 kW kunt laden, is gewoonweg fijner. Thuis of op het werk, het maakt niet uit, maar laden met 220 Volt op een gewoon stopcontact vergt veel tijd. 12 uur had de ZOE thuis aan dat stopcontact geladen. Het laden startte met 69% en ik bereikte dus 95%. Natuurlijk, de resterende actieradius is voldoende om vanmiddag zonder laden nog thuis te komen. Dan is echter een sneller laadpunt, dus een daarvoor bestemde wallbox, thuis de enige optie om de volgende ochtend weer met een volle batterij op pad te kunnen.

ZOE maakt je zen
Het humeur blijft goed. Sterker nog, ik geniet steeds meer in de Renault ZOE. De rust in het interieur en de voorbeeldige souplesse bij het optrekken veranderen het interieur gevoelsmatig in een oase van kalmte. Een gevoel van -zen- daalt op mij neer, akoestisch extra opgewekt door het aanzwelende zoemende geluid dat de ZOE produceert als je onder de 30 km/uur komt om voetgangers te waarschuwen. Je hoort het zacht in de auto. Ik moet onwillekeurig denken aan een UFO, al weet ik echt niet hoe die zou klinken omdat ik er nog nooit een heb gezien.

Op naar de derde dag. Ik ben benieuwd of ik de batterij toch nog helemaal vol krijg. Ik denk van niet, dus onderweg maar bij een snellaadstation aankoppelen. Gewoon om te ontdekken hoe snel dat gaat.
 
Bron: ZerAuto
 
Renault-ZOE 3.jpg
 
DAG 3

Bekleding van PET-flessen
Duurzaamheid gaat ver bij de Renault ZOE. Een voorbeeld: de stoelbekleding is gemaakt van oude PET-flessen. Die dingen waarin dus bijvoorbeeld cola of sinas heeft gezeten. Het is beige-grijs gekleurde stof. Ook delen van het dashboard, de portieren en de middenconsole zijn er mee bekleed. Het is gewoon een geinig om te zien en een leuk weetje. Belangrijker: de stof voelt best fijn en vooral zacht aan en doet in de verste verte niet denken aan het harde plastic van de flessen.

De vriendschap verdiept
Het is de derde dag van leven met de ZOE. De vriendschap verdiept. Ik krijg oog voor andere zaken, dan alleen actieradius. Zoals de bekleding en dat het instrumentarium in de schemering met ingeschakelde koplampen in een wat te donkere modus schiet. Vooral als de zon net achter de horizon vandaan komt. Met een schakelaar links is de helderheid van het beeld bij te stellen. Opgelost dus!

Actieradius volle batterij neemt af?
Ik ontdek dat ik inlever op de maximale actieradius. Na een nacht laden zit de batterij op 99% met een actieradius van 278 kilometer. De 329 van de eerste dag is niet meer te halen. Dat verschil kan toch echt niet in die ene procent zitten. Nee, het komt doordat ik de afgelopen twee dagen op de snelweg filevrij kon doorrijden. Het gemiddelde stroomverbruik stijgt dan, want je vertraagt immers niet en dus win je weinig energie terug. Het gemiddelde verbruik is inmiddels gestegen naar 16,1 kW/100 km.

Hoe snel gaat laden?
Ook het laden op normale 220 Volt stopcontacten is niet krachtig genoeg om een hoger gemiddelde snelheid en rijafstand te compenseren. Ik krijg de batterij gewoonweg niet meer helemaal vol. Ook omdat de laatste procenten gewoonweg veel tijd kosten. Het laadtempo vlakt af. Lithium-ion batterijen laden het snelst tussen 20 en 80 procent van hun capaciteit. Daaronder en daarboven neemt het tempo af.

Niet genoeg laadcapaciteit
Ik besluit op de terugweg van werk naar huis even een Fastned-snellaadstation te bezoeken. Om de batterij kort, gedurende een kwartier, even met 50 kW te laden om zo weer wat reserve op te bouwen voor het trage 220 Volt-laden thuis en op het werk. Maar… na het aankoppelen van de dikke kabel en het activeren van de lader met de laadpas, verschijnt de melding op de display van het station dat er niet genoeg laadvermogen is. Er staan twee andere auto’s snel te laden, dat klopt, maar het is toch wel gek dat dan het derde station niet meer genoeg elektriciteit krijgt.

Dingetje om rekening mee te houden
Ik wil de handdoek in de ring gooien, maar de rijder van een van de andere elektrische auto’s stopt het laden. Dus nog maar een keer proberen. En ja, het laadstation start nu wel. Toch wel een dingetje om rekening mee te houden, denk ik dan. Ook merkwaardig dat er laadplekken bestaan waar je kennelijk niet op drie laadpunten tegelijk met volle snelheid kunt laden. Een broodjes kaas en een kwartier verder heeft de Renault ZOE 15% capaciteit erbij en ongeveer 30 kilometer extra rijbereik.

Bron: ZerAuto
 
Renault-ZOE_4.jpg
 
DAG 4

Geinig wel: je kunt van te voren zien hoe lang het duurt om de Renault ZOE op te laden. Wil je bijvoorbeeld onderweg aan de snellader 50 kilometer rijbereik scoren dan is de benodigde tijd van te voren in te plannen.

Laadtijdpagina best handig
Op de website van Renault is voor het bepalen van de laadtijd een pagina ingericht. Met de button kun je een schuif bedienen en daaronder zie je de benodigde laadtijd en dan ook nog op verschillende laadpunten, ook dus bij het thuisladen van 2,3 kWh op een normaal stopcontact of een 11 kWh wallbox. In het laatste geval kost het je 4,5 uur om van o naar 80% te laden. Klik hier om te zien hoe dat werkt.

My Renault-app als laad- en reisadviseur
Ik maak het mij zelf gemakkelijk en kies voor de My Renault-app. Dan kun je de hele rit plannen en wordt meteen aangegeven hoeveel er in de batterij moet zitten om zonder laden op je bestemming aan te komen. Ook krijg je adviezen voor onderweg laden en waar je dat het beste kan doen. Kortom, je hebt dan je eigen reis- en laadadviseur altijd bij de hand.

Twee vermogensvarianten
De Renault ZOE 50 kWh is er in twee varianten. Of beter gezegd: je kunt kiezen uit een versie van 80 kW (110 pk) of de sterkere 100 kW (136 pk). Meer vermogen heeft geen invloed op laadtijd, wel op rijbereik. De minder krachtige ZOE haalt maximaal 317 kilometer en de sterkere komt aan 310. De transmissie kent ook twee aandrijfstanden. D voor normaal en B voor wat extra remenergie. Dan remt de ZOE wat steviger op de motor af bij gas los en regenereert hij meer remenergie. Die stand kun je het beste gebruiken in de stad en de bergen.

Genietmomentje van de dag!
De versie waarin ik rij, heeft de 80 kW-motor. En dat is echt genoeg. Door 225 Nm koppel schiet hij uit de startblokken. De bestuurder van een BMW 330i, die naast mij staat voor het rode stoplicht, kan ik ermee verrassen. De ZOE is gewoonweg tot 60 km/uur snel en vaak sneller dan een veel krachtiger verbrandingsauto. Ik hoor hoe de BMW-rijder het gas vol intrapt, hoe hij met een scherp klinkende uitlaat en hoge toeren ver boven de toegestane snelheid doorgaat. Om vervolgens weer stil te staan voor het volgende rode licht. Ik kan je zeggen: het was even een genietmomentje.
 
Bron: ZerAuto
 
Renault ZOE_5.jpg
 
LEVEN MET EEN RENAULT ZOE 50 KWH – EINDOORDEEL

Het zit erop! De Renault ZOE met 50 kWh batterij is in de dagelijkse praktijk heel goed bruikbaar voor langere woon-werkritten en weekenduitstapjes. De actieradius van ruim 300 kilometer biedt genoeg reserve. Dus ja, hij komt een heel eind in de richting van de elektrische auto voor iedereen.

Dagelijkse boodschappen
Toch, de ZOE zal niet iedereen passen. Het is een compact model en dientengevolge kent het interieur zijn beperkingen. Hoofdruimte is er genoeg. De voetruimte achterin is beperkt. De vloer is eigenlijk wat te hoog waardoor je bovenbenen geen steun krijgen van de achterbank. Voor kinderen zal dat geen probleem zijn. De kofferbak is groot genoeg voor dagelijkse boodschappen. Voor een weekend weg met de kinderen is het passen en meten. Kortom, dan zul je toch moeten kijken naar een grotere elektrisch aangedreven auto. Groter is echter duurder.

4.000 euro subsidie, hoe?
De Renault ZOE komt door zijn prijs in beeld voor particulieren, als die straks gebruik kunnen maken van de 4.000 euro aanschafsubsidie. Renault reikt nu de hand door dat bedrag al te subsidiëren. Om misverstanden te voorkomen: je krijgt bij Renault geen 4.000 euro korting op de aanschafprijs. Het gaat in dit geval om een tijdelijke subsidie op een financiering, waardoor het te financieren bedrag lager is en je voor een tarief van 270 euro per maand een ZOE kunt rijden. De prijzen veranderen voortdurend, dus kijk vooral op renault.nl op de pagina -elektrische auto’s- voor actuele informatie.

Bekleding van PET-flessen
Duurzaamheid gaat ver bij de Renault ZOE. Een voorbeeld: de stoelbekleding is gemaakt van oude PET-flessen. Die dingen waarin dus bijvoorbeeld cola of sinas heeft gezeten. Het is beige-grijs gekleurde stof. Ook delen van het dashboard, de portieren en de middenconsole zijn er mee bekleed. Het is gewoon een geinig om te zien en een leuk weetje. Belangrijker: de stof voelt best fijn en vooral zacht aan en doet in de verste verte niet denken aan het harde plastic van de flessen.

ZOE maakt je zen
Het humeur blijft goed. Sterker nog, ik geniet in de Renault ZOE. De rust in het interieur en de voorbeeldige souplesse bij het optrekken veranderen het interieur gevoelsmatig in een oase van kalmte. Een gevoel van -zen- daalt neer, akoestisch extra opgewekt door het aanzwelende zoemende geluid dat de ZOE produceert als je onder de 30 km/uur komt om voetgangers te waarschuwen. Je hoort het zacht in de auto. Ik moet onwillekeurig denken aan een UFO, al weet ik echt niet hoe die zou klinken omdat ik er nog nooit een heb gezien.

Twee vermogensvarianten
De Renault ZOE 50 kWh is er in twee varianten. Of beter gezegd: je kunt kiezen uit een versie van 80 kW (110 pk) of de sterkere 100 kW (136 pk). Meer vermogen heeft geen invloed op laadtijd, wel op rijbereik. De minder krachtige ZOE haalt maximaal 317 kilometer en de sterkere komt aan 310. De transmissie kent ook twee aandrijfstanden. D voor normaal en B voor wat extra remenergie. Dan remt de ZOE wat steviger op de motor af bij gas los en regenereert hij meer remenergie. Die stand kun je het beste gebruiken in de stad en de bergen.

Rijdt best aangenaam
De ZOE trekt naadloos op. Het is de zege van een koppelrijke elektromotor. Dat is genieten. Voor een compacte auto heeft hij best een soepel onderstel en hij rijdt stabiel. Het geluid van banden is het enige wat je hoort, en een beetje windgeruis. Renault stelt dat de wielkuipen bij de vernieuwde ZOE van extra geluiddempend materiaal zijn voorzien. Ook de voorruit houdt geluid beter buiten.

Hoe snel gaat laden?
Het laden op normale 220 Volt stopcontacten gaat eigenlijk te traag. Het lukt gewoonweg niet om in de avond en nacht de batterij van circa 65% helemaal vol te laden. Ook omdat de laatste procenten gewoonweg veel tijd kosten. Het laadtempo vlakt af. Lithium-ion batterijen laden het snelst tussen 20 en 80 procent van hun capaciteit. Daaronder en daarboven neemt het tempo af.

Renault ZOE met laadpunt
Het maakt een ding duidelijk: een laadpunt, waar je met drie fasen tot 11 kW kunt laden, is gewoonweg fijner. Thuis of op het werk, het maakt niet uit, maar laden met 220 Volt op een gewoon stopcontact vergt te veel tijd, zeker als je overdag meer dan 100 kilometer aflegt.

My Renault-app als laad- en reisadviseur
Handig is de My Renault-app. Dan kun je de hele rit plannen en wordt meteen aangegeven hoeveel er in de batterij moet zitten om zonder laden op je bestemming aan te komen. Ook krijg je adviezen voor onderweg laden en waar je dat het beste kan doen. Kortom, je hebt dan je eigen reis- en laadadviseur altijd bij de hand.

Conclusie
Renault heeft elektrisch rijden met de vernieuwde ZOE inhoud gegeven. Die conclusie durf ik te trekken na een aantal dagen leven met deze 50 kWh-versie. Ik ben een verstokte aanhanger van alles met een verbrandingsmotor, maar elektrisch rijden knabbelt aan de stoelpoten. De rust in het interieur, het soepele en geluidsarme accelereren en de lage kosten van stroom en onderhoud zijn aantrekkelijke factoren. In druk verkeer naar en terug van het werk is dat prettig. Dan kun je feitelijk toch niet genieten van ronkende motoren en prestaties die je zintuigen op hol brengen.

Het ideale beeld, bezien door de ogen van een autoliefhebber, is een elektrische auto voor woon-werkritten en de boodschappen en daarnaast een benzineauto die je voor plezier gebruikt in het weekeinde of voor de vakantie. In dit mobiliteitsscenario past juist een compact model als de geteste Renault ZOE. Betaalbaar en met een gunstig stroomverbruik, doordat hij lichter is.

Ik zwicht voor de actieradius van meer dan 300 kilometer, op papier. Serieus, dan komt elektrisch rijden voor mij in beeld. Woon-werkafstand uit en thuis is dik 150 kilometer. En het is goedkoper dan rijden op benzine. Thuis aan de stekker laad ik voor 25 cent per kW. Dus de 50 kWh-batterij komt van leeg naar vol op 12,50 euro. Zelfs met een benzine-auto die 1 op 20 rijdt, zou ik zeker het dubbele kwijt zijn. Daarbij komt: kosten van onderhoud zijn lager bij een elektrische auto en je betaalt geen wegenbelasting.

Bron: ZerAuto
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2403
Lid geworden op: 03 okt 2013, 21:05

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door wimj »

Nu ben ik benieuwd of hij straks de laadkosten op het werk (stel 8 uur * 3KW * 0.25 = 6 euro) mee neemt
in de totale berekening.
Wellicht is die 6 euro te hoog ingeschat, omdat de accu wellicht halverwege de dag al vol was.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door Frank2b »

EN misschien is leven met de Zoe dag 2486 wel nóg interessanter ... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6505
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door johnths2 »

Dat gaan wij heel waarschijnlijk niet meemaken. :D
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 347
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door Josje »

De file. Rijden en weer afremmen. Een zegen voor de Zoe. Tsja.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6505
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door johnths2 »

m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1436
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door VonJot »

Ik moet er toch echt niet aan denken... Constant die laadstress, constant plannen voor het onverwachte. Hoe meer ik erover lees, hoe stelliger ik denk dat ik dat voorlopig echt niet ga doen. Nee, ik pas voorlopig met de volledig elektrische mobiel (behalve mijn rolstoel).
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2403
Lid geworden op: 03 okt 2013, 21:05

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door wimj »

Ik ben het helemaal met je eens. Eigen laadpaal is ook niet mogelijk voor mij, dus ik zou ook nog afhankelijk zijn van het vrij zijn van de lokale laadpaal.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door Frank2b »

Ik ben helemaal idolaat van de all electric and totally Dutch Carver: https://carver.earth/
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3058
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door Frank2b »

Oh grappig - ik zie dat ze de Carver hier in onderhoud geven: https://www.jamesautoservice.nl/over-ja ... met-moobi/

Misschien kun je daar ook langs met je kapotte EV-accu?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Peter P
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: 09 feb 2020, 20:06
Locatie: Barendrecht
Auto: Corolla 1.8 hybrid TS Dynamic

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door Peter P »

Nee dat lijkt mij dus ook niets om constant bezig te zijn met laden elke paar honderd kilometer.
En na elke rit die kabel erin.....wat een gedoe, ik wacht nog wel een jaar of vijf als het systeem misschien volwassen is.
Met vriendelijke groeten

Peter

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6505
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door johnths2 »

Het is allemaal afhankelijk van het aantal kilometers wat je per dag rijdt.
Iemand die binnen een straal van 10 tot 20 km van zijn werk woont hoeft niet elke dag te laden.
Ook mensen die weinig kilometers per jaar rijden hoeven niet zoveel te laden.
Het probleem ligt bij de mensen die vele kilometers per dag rijden.
Met mijn kilometrage van 15.000 km per jaar zou ik gemiddeld 1 keer per week moeten laden, wanneer ik een Zoe zou rijden en dat is nog wel te overzien.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2403
Lid geworden op: 03 okt 2013, 21:05

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door wimj »

Naar mijn moeder is een kleine 100km enkele reis. Dat zou ik dus niet doen met een Zoe, omdat ik er
niet op durf te vertrouwen dat ik bij haar een vrije(!) laadpaal weet te vinden.
Anderen staan er meer relaxed in, maar ik niet.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6505
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door johnths2 »

200 km haal je makkelijk op 1 lading, moet hij wel vol zijn natuurlijk. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 877
Lid geworden op: 08 mar 2018, 07:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: Leven met een Renault Zoe 50 KW/h – DAG 1 enz...

Bericht door rolf »

Tja, nieuwe dingen zijn eng, zeker als mensen ook nog wat ouder zijn........... :mrgreen:
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Plaats reactie