Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Relevante nieuws items vanuit Media, Internet of TV. Let op! Plaats altijd een link of verwijzing naar de bron.
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Neste diesel.jpg
 
Nieuw aan de pomp: een brandstof die ‘90 procent minder CO2 uitstoot’

Dieselrijders is het wellicht al opgevallen: bij een aantal tankstations in Nederland kun je tegenwoordig HVO 100 tanken. De CO2-uitstoot zou met deze nieuwe diesel tot 90 procent worden verminderd, beweert de Finse producent Neste. Autobedrijf PSA heeft al groen licht gegeven om de brandstof te gebruiken in onder meer Peugeots.

HVO 100 staat voor Hydrotreated Vegetable Oil en is een circulaire brandstof, die wordt gewonnen uit afval. De brandstof wordt in Rotterdam geraffineerd en bestaat uit volledig hernieuwbare biomassa. Daaronder vallen afvalvetten, restvetten en plantaardige oliën. De grondstof wordt gezuiverd en bij hoge temperatuur behandeld met waterstof. Daardoor krijgt het dezelfde chemische samenstelling als fossiele diesel, schrijft tankbedrijf Tamoil.

De onder meer bij dat bedrijf verkrijgbare diesel heeft een snelle ontsteking voor een volledige verbranding en hoeft dus niet bijgemengd te worden. De roetvorming is volgens de Finse producent Neste gemiddeld 33 procent lager dan bij fossiele diesels en de NOx-uitstoot zou tot 9 procent lager liggen.

Omdat de planten die ervoor zijn verwerkt al CO2 uit de atmosfeer hebben opgenomen, compenseert dit wat er tijdens de verbranding in de dieselmotor weer wordt uitgestoten, vandaar dat de brandstof als duurzaam wordt aangemerkt.

Goedgekeurd
De genoemde kenmerken komen van de sites van Tamoil en Neste; openbaar onafhankelijk onderzoek naar de brandstof is niet voorhanden. HVO wordt wel al jaren gebruikt in vrachtwagens en in de scheepvaart. Sinds begin dit jaar belandt het ook steeds vaker in het zicht van automobilisten. Dat is mede te danken aan het feit dat PSA de brandstof heeft goedgekeurd voor alle Peugeots, Citroëns en DS’en met een Euro 5- of Euro 6-dieselmotor. Daarmee doet de fabrikant de toezegging dat deze modellen zonder problemen kunnen rijden op deze brandstof.

Een van de nadelen is de beperkte productie. ,,De wereldwijde productie van HVO is momenteel zo’n 5,5 miljard liter", aldus Germ Wiersma, directeur van groothandel Future Fuels Wholesale uit Heerenveen tegenover Automobiel Management. Ter indicatie: alleen al in Nederland werd vorig jaar circa acht miljard liter gewone diesel getankt.

Ander nadeel: de prijs. HVO is volgens Future Fuels 5 tot 15 cent per liter duurder dan reguliere diesel. De brandstof is nu al bij zo'n 70 tankstations in Nederland verkrijgbaar, maar dat worden er volgens Future Fuels nog dit jaar zeker een paar honderd.

Bron: AD
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Frank2b »

Nou, da's interessant.

Nu nog even kijken of er voor de raffinage van één liter gerecyclede diesel niet toevallig het equivalent van twee liter fossiele diesel vereist is. :mrgreen: Productie van waterstof is niet erg schoon, nu nog. Ik ben benieuwd naar de well to wheel analyse van deze brandstof....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Neste Oil is een Fins bedrijf die wereldwijd diverse productie faciliteiten voor biodiesel in bedrijf heeft.
Op de Maasvlakte (Rotterdam) is in 2011 ook een hypermoderne productie plant geopend.

Deze fabriek heeft een hoge efficiëntie door het volledig gebruik van zijn restwarmte om daarmee elektriciteit voor eigen gebruik te produceren. De footprint van deze productie plant is aanmerkelijk lager, dan die van een conventionele raffinage plant.
Zij gebruiken aardgas en hun geregenereerde elektriciteit als energiebronnen voor het productieproces.
Alle grondstoffen in het proces zijn biologisch, zodat er "grotendeels" een gesloten CO2 cirkel ontstaat (opname/uitstoot).

Hoeveel energie er uiteindelijk nodig is om één liter Bio-diesel te produceren is mij niet duidelijk.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Frank2b »

Interessante info! Horen we in de regel erg weinig van, is natuurlijk ook niet erg sexy. Maar mooi dat we in Nederland dit soort initiatieven zien die ook lijken te kunnen schalen.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Ik hoor er wat meer van want mijn oudste zoon werkt er al 10 jaar. :wink:
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 feb 2020, 17:02
Locatie: Parkstad
Auto: Civic 2013 / Corolla 2002

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?----> NEE!

Bericht door Peatsmoke »

Het is net zo min CO2-neutraal als pelletkachels: niet.
De CO2 die uit aardolieproducten gewonnen wordt is ook afkomstig uit planten, alleen leefden die miljoenen jaren geleden. Steenkool en bruinkool waren planten die tot 10.000 jaar geleden leefden.
Turf verbranden is ook CO2-neutraal, want dat zijn planten die duizenden jaren geleden leefden. Bij alle verbranding komt CO2 vrij, meer het is gewoon een politiek rekensommetje om de een verbranding wel en de andere verbranding niet als CO2 belastend te betitelen.

Gebruikersavatar
rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 859
Lid geworden op: 08 mar 2018, 07:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door rolf »

23% PFAD...........moeten we dat willen?
Voor palmolie worden hele oerwouden verwoest en afgebrand.
PFAD is een restproduct van palmolie productie.

https://bioenergyinternational.com/mark ... ype-sweden
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Alle beetjes helpen.

Niet op één paard wedden, maar gebruiken wat beschikbaar is of beschikbaar komt.
Niet alleen dat, maar naast elkaar.
Alles zo maar wegzetten en de negatieve zaken zoeken, helpt ons niet verder.
  • BEV's
  • H2 Fuelcell
  • Bio-Diesel
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
rolf
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 859
Lid geworden op: 08 mar 2018, 07:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door rolf »

Lijkt mij beter om geen dingen meer te gaan verbranden, altijd nog het beste.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Daarmee ga je het in eerste instantie niet mee redden.
Zonder overgangsperiode geen transitie, maar chaos.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Peatsmoke
Lid
Lid
Berichten: 95
Lid geworden op: 24 feb 2020, 17:02
Locatie: Parkstad
Auto: Civic 2013 / Corolla 2002

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Peatsmoke »

Dat klopt helemaal @johnths2, maar door de verkeerde dingen te verbanden sta je al snel op 0-2 achterstand. Jammer voor jouw zoon, maar dit is niks, zelf niet voor de overgangsperiode.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3037
Lid geworden op: 02 apr 2006, 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President gen3

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Frank2b »

Sterke argumenten ook .....
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Josje »

Sprak vandaag een paar collega's met een auto met dieselmotor. Audi A6, Volvo V70 D5 en Ford Galaxy 2.0 tdci. De astronomische bedragen die zij moeten schokken om de wagen rijdend te houden... niet normaal. Ze hebben de wat oudere types van ongeveer 8-10 jaar oud, en dan kom je wel een keer op de koffie:
verstuivers (€ 800 per stuk bij Volvo), hogedrukpomp, roetfilter, turbo, koppeling en vliegwiel. Niet te vergeten de EGR-klep. Één had er meer dan 10 mille in een jaar betaald om het hok op de weg te houden. En dan nog de hoge wegenbelasting.

Ik geloof er niet in, in diesels. Veel te complex geworden. Koop gewoon een hybride!

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6475
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door johnths2 »

Ik zou ik nooit een diesel kopen of er in willen rijden.
Maar we zitten wel met ontelbaar veel vrachtwagens in ons kikkerlandje, die allemaal op dieselolie rijden.
Die zie ik niet zomaar omschakelen naar een elektrische aandrijving of waterstof, dan is een klein beetje winst die te behalen valt gewoon meegenomen.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 342
Lid geworden op: 18 apr 2017, 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Moeten wij weer terug naar de dieselauto?

Bericht door Josje »

Inderdaad, voor vrachtwagens zou dit een mooie oplossing zijn. Die zijn ook lang niet zo kwetsbaar als personenautomotoren.

Plaats reactie