Grote beurt Auris hybride 2013

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Plaats reactie
Karakan
Lid
Lid
Auto: Auris Dynamic Hybrid

Grote beurt Auris hybride 2013

Bericht door Karakan »

Wat houdt nou een grote beurt precies in?

Ik heb de onderhoudsbrochure doorgenomen en die is zo verwarrend als de pest.
Betreft grote beurt van 120dkm, waarbij dus extra vervangingen en inspecties moeten gebeuren als: luchtfilter, interieurfilter, koolstoffilter, remvloeistof en v-bakolie.

Er staat namelijk:
Extra vervangingen en inspecties zijn in de adviesprijs inbegrepen, eventuele vervanging of reparatie niet.
Deze zin is zowel voor mij, als voor de Louwman klantenservice niet duidelijk.

Zitten dan die extra vervangingen en inspecties erbij of niet?

Want je betaalt wel 356 euro voor deze beurt. Als dat enkel olie en oliefilter vervangen is en de rest inspecteren, dan hoeft t van mij niet.
Dan eindig je weer met een rekening van 1000 euro.

wimj
Lid/donateur
Lid/donateur

Re: Grote beurt Auris hybride 2013

Bericht door wimj »

Merkwaardige zin.
Kun je het niet vragen aan de dealer? Zijn interpretatie is wat hij wil uiteindelijk in rekening brengt.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Hybride 2016

Bericht door jojan265 »

Betreft grote beurt van 120dkm, waarbij dus extra vervangingen en inspecties moeten gebeuren als: luchtfilter, interieurfilter, koolstoffilter, remvloeistof en v-bakolie.
De versnellingsbak olie wordt niet vervangen, maar als het goed is alleen geïnspecteerd.
De overige zaken worden hoogstwaarschijnlijk wel vervangen, waarbij ik denk dat je voor de remvloeistof extra moet betalen. Deze zal niet bij de € 365,- inzitten.
Tevens worden de remblokken en remschijven geïnspecteerd. Meestal raden ze dan aan om het een en ander schoon te maken, zodat de remmen dan weer goed gangbaar zijn (hybride kwaal). Eventueel moeten dan nog remblokken en/of schijven vervangen worden. Deze hele schoonmaakactie en vervanging zit waarschijnlijk niet bij de prijs inbegrepen.

Ik zou vooraf goed afspreken wat geïnspecteerd wordt en wat eventueel vervangen en/of gangbaar gemaakt mag worden, als daar extra kosten mee gemoeid zijn.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Karakan
Lid
Lid

Bericht door Karakan »

Ik w8 dus op de reactie van de dealer, want die zin in de brochure is echt onduidelijk.

Ik dacht dat sommige hier wat meer zouden weten, vandaar dat ik het heb gepost.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Allereerst: Download dit onderhoudsoverzicht. Hierop staat precies wat wel en niet is inbegrepen.
Let op: dit zijn de adviesprijzen 2019! Die van 2020 staan nog niet on-line.
  • Bladzijde 1 is de voorkant van de folder, met aankondiging en foto.
  • Bladzijde 2 is de complete prijslijst, wat kost wat en wanneer. In jouw geval dus de 120.000km beurt = Grote beurt = Budget € 243,- Standaard € 361,- en Compleet € 412,-
  • Bladzijde 3 is overzicht kleine beurt en toont wat moet worden vervangen, wat wordt geïnspecteerd. Indien gekozen voor budget wordt er minder geïnspecteerd, en minder service verleend.
  • Bladzijde 4 is overzicht Grote beurt en toont wat moet worden vervangen, wat wordt geïnspecteerd. Ook hier: indien gekozen voor budget wordt er minder geïnspecteerd, en minder service verleend.
  • Bladzijde 5 hier staan de inbegrepen EXTRA vervangingen die Toyota noodzakelijk acht voor de auto. In de grijze kopjes staat ook: EXTRA vervangingen. Deze vervangingen zijn inbegrepen bij de respectievelijke beurt. In jouw geval is de 120.000km bereikt, de 8 jaar nog niet. (zie ook tabel.)
  • Bladzijde 6 is het infoblad en de achterkant van de folder.
Alle niet vermelde tijdens het onderhoud geconstateerde gebreken zullen eerst worden overlegd met de klant, en indien deze akkoord geeft komen de werkzaamheden en kosten van de vervangende onderdelen apart op de factuur.
Te denken valt o.a. aan ruitenwisserbladen, remdelen, uitlaatdelen, banden, lampen etc.
Deze delen staan dus niet standaard op de lijst 'te vervangen' maar worden bekeken en beoordeeld en daar waar nodig wordt de klant gewaarschuwd dat deze onderdelen dringend aan vervanging toe zijn.

TABEL
Onderhoud van een Auris Hybrid 2013, 120.000 km, 7 jaar jong:

EXTRA VERVANGINGEN JA / NEE reden
BougiesIedere 90.000 kmNEE (km)
KoelvloeistofNa 150.000 kmvervolgens iedere 90.000 kmNEE (km)
Koelvloeistof omvormerNa 240.000 kmvervolgens iedere 90.000 kmNEE (km)
LuchtfilterIedere 60.000 kmof 4 jaarJA (km) NEE (jaar)
RemvloeistofNa 30.000 kmof 2 jaarJA (km) NEE (jaar)
InterieurfilterIedere 30.000 kmJA (km) behalve bij KOOLSTOFFILTER
EXTRA INSPECTIES
AirbagsNa 10 jaarvervolgens iedere 2 jaarNEE (jaar)
V-bakolieIedere 60.000 kmof 4 jaarJA (km) NEE (jaar)
KoolstoffilterIedere 45.000 kmof 2 jaarNEE (km) NEE (jaar)

Net als bij het bepalen welke onderhoudsbeurt geld hier: wat als eerste wordt bereikt: kilometers of jaren.
Dus indien laatste kolom een JA, dan vervangen/inspecteren. Indien laatste kolom een NEE dan komt dat bij een andere beurt aan bod.
Dus even rekenen wat dan inbegrepen is: de kosten van luchtfilter, interieurfilter en remolie (met bijbehorende werkzaamheden) en de inspectie van de V-bakolie.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Dus de EXTRA VERVANGINGEN en EXTRA INSPECTIE (bladzijde 5) zijn INBEGREPEN in de respectievelijke beurt, vandaar dat de prijs van een onderhoudsbeurt per kilometerstand ook afwijkend is.

Voorbeeld:
de budget grote beurt 60.000km kost € 344
de budget grote beurt 90.000km kost € 480

maar:
de budget grote beurt bij 6 jaar kost € 359 (omdat de 90.000km nog niet zijn aangetikt, dus oa bougies nog niet worden vervangen)

Het prijsverschil zit in de doorberekende EXTRA vervangingen en inspecties bij die kilometerstand of aantal jaren.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Karakan
Lid
Lid

Bericht door Karakan »

Ja, maar in die 2019 prijzen, staat exact dezelfde tegenstrijdige zin weer.

Wat jij zegt klinkt logisch, maar de klantenservice van dealer Louwman, waar ik altijd kom, wist t ook niet met zekerheid.
De dealer kan hier wel in verrassen.
Dus ik w8 t af en dan laat ik t wel weten.

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Bericht door Josje »

Onduidelijkheid van dit soort teksten leidt uiteindelijk naar bijbetalen bovenop de all-inprijs door de klant, want voor meererlei uitleg vatbaar. Ik persoonlijk maak geen gebruik van die schema's. Ik doe zelf de motorolieverversingen (incl filter), heb een keer bij 130.000 km de bakolie vervangen en bij 145.000 de bougies. Verder af en toe het luchtfilter inspecteren en het interieurfilter vervangen. En dan heb je het wel gehad, qua onderhoud. Het is echt niet zo spannend hoor, het is een Toyota, heb vertrouwen. Ik doe dit al meer dan 30 jaar bij al mijn auto's (Ford, Citroën, Renault, VW, Opel en Mazda) en heb nog nooit langs de weg met pech gestaan.

Ik kom alleen voor de apk en andere zaken (zoals kapotte airco-condensor) bij de garage. Ik heb dus nooit discussies met receptionisten die in een glimmend glazen paleis vertoeven...

Karakan
Lid
Lid

Bericht door Karakan »

Nou al ruim een week aan t wachten op response van de dealer. 1 x herinnert en zou een spoedvraag van worden gemaakt. Echter tot op heden nog steeds geen reactie van Louwman Forepark in Den Haag.

Dit is al de zoveelste ding (los van de vraag) met Louwman dat ik er een beetje klaar mee ben.
Ik sta op t punt om te stoppen met die dealer.

Louwman doet me denken aan Frankrijk. Mooie land met verkeerde inwoners. Zo wordt Toyota ook gerund, door waardeloze service.

Plaats reactie