Omgekomen Tesla rijder 'Klaagde al over de Autopilot'

Relevante nieuws items vanuit Media, Internet of TV. Let op! Plaats altijd een link of verwijzing naar de bron.
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

Re: Omgekomen Tesla rijder 'Klaagde al over de Autopilot'

Bericht door Josje »

Ik voorzie dat het nog heeeel lang gaat duren voordat zulke systemen toegestaan worden. Ten eerste technisch gezien, in principe is het simpeler een vliegtuig automatisch te laten vliegen dan een auto zelf te laten rijden. Er gebeuren veel meer onverwachte dingen snel na elkaar, soms zelfs tegelijkertijd.

Ten tweede zit je met het juridische vraagstuk: bij een ongeluk: is het de schuld van de 'bestuurder', de auto, of de automaker, of de softwareleverancier van de automaker? Goud geld voor juristen te verdienen!

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Zolang er nog een stuur, gas en rempedaal in de auto zit zal de bestuurder altijd verantwoordelijk blijven.
Wanneer het een klasse 5 autonoom systeem wordt, dan verdwijnen het stuur, gas en het rempedaal.
Dan zal de autofabrikant verantwoordelijk zijn en die moet het dan maar uitvechten met zijn leveranciers van de componenten en software.

Ik denk daarom dat de autofabrikanten niet snel klasse 5 autonome systemen voor de openbare weg zullen introduceren.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

johnths2 schreef:
14 feb 2020, 20:09
Zolang er nog een stuur, gas en rempedaal in de auto zit zal de bestuurder altijd verantwoordelijk blijven.
En Tesla staat als eerste te roepen: Wij hebben niets fout gedaan, kijk maar computer zegt....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

Dat zal bij een autonoom klasse 5 niet meer kunnen, dan ligt de bal bij de fabrikant. :wink:
Ik ben benieuwd, als ik het nog mee mag maken, wie de eerste fabrikant zal zijn die het aandurft om een volledig autonome auto op de markt te brengen.

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

Bericht door rolf »

Axial63 schreef:
14 feb 2020, 20:58
johnths2 schreef:
14 feb 2020, 20:09
En Tesla staat als eerste te roepen: Wij hebben niets fout gedaan, kijk maar computer zegt....
Dat is onzin, daar wordt gewoon onderzoek naar gedaan waar Tesla geen sturende partij is.
Beetje stemmingmakerij.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

Wat onzin?

Wanneer je iets produceert en dat verkoopt, dan ben je als fabrikant verantwoordelijk of het nu een bad eendje is of een auto.
Dat zal straks met autonome auto's niet anders zijn. De eigenaar kan bij een autonome auto zelf geen ongeluk meer voorkomen, dat moet de software doen en daar is de fabrikant in eerste instantie verantwoordelijk voor.

rolf
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door rolf »

Het is onzin dat Tesla gelijk roept dat het hun schuld niet is.
Als Tesla schuldig is zijn ze allang voor een rechter gesleept en veroordeeld, zo werkt het daar in de US.
Er word daar gewoon onderzoek gedaan en Tesla werkt daar gewoon aan mee.
Zijn ze schuldig, dan zijn ze schuldig.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Beste Rolf,
en hoeveel tijd besteed Tesla aan opleiding van aspirant bestuurders?

Nul!

Hoeveel uitleg krijg je over alle verschillende systemen als je in Amsterdam in de haven de sleutels van een nieuwe bolide krijgt?

In principe ook Nul! (tenzij je een vraag hebt, dan zijn er wel mensen aanwezig om je weer op weg te helpen (met nadruk op: WEG)

Ik ben helemaal niet anti-Tesla, maar als ik een autobus wil besturen moet ik daar langdurig lessen voor nemen, een vakbekwaamheid halen en elk jaar 7 uur nascholing doen.
En de veel autobussen hebben nog cassette spelers, video apparaten en een automatische versnellingsbak.
Dankzij EU wetgeving komen er nu systemen die automatisch midden in de nacht in de ankers gaan voor een overvliegende uil en een belletje laten afgaan als je te dicht bij de kantlijn komt.

Een automatisch systeem dat alles zelf kan nodigt uit tot gebruik en in no-time laat een bestuurder de auto alles zelf doen en dan treet verveling op. Tesla zou er goed aan doen een systeem als bij Toyota in te voeren waarbij je de handen altijd aan het stuur moet houden, en als je even niet reageerd de versnelling in N zet en de wagen naar de kant van de wegstuurt....
Nu ze dat nalaten en pochen met een zelfrijdend systeem zouden ze er bij mij niet 1, 2, 3 mee wegkomen als ze roepen: computer zegt....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

Precies zoals het is. :wink:

Deze verregaande autopilot-systemen, die ook nog eens lang niet voldoende betrouwbaar zijn, horen niet zomaar op de markt gebracht te worden. En dat heeft niets met anti-Tesla te maken, dat geldt wat mij betreft voor alle fabrikanten.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Nou, vandaag voor het eerst van mijn leven in een Tesla (model 3) gereden. Ik ben met mijn zoon ff bezig geweest om een beetje te wennen aan de totaal afwijkende bediening, maar dat is een kwestie van goed opletten. Wel erg zorgelijk dat letterlijk alles op die tablet moet worden ingesteld, aan/uitgezet en bediend. Daar waar je de ruitenwissers verwacht zit de aandrijflijnbediening en nog meer van die verrassingen.
Wat mij opvalt is: als je het autopilot systeem niet in ogenschouw neemt zijn ongeveer alle systemen die erop zitten ook op mijn RAV4 aanwezig. En werken ook net zo goed!
Die autopilot is overigens BETA (staat er duidelijk bij!), dus wie gaat er in Jezusnaam met een betasysteem de weg op zonder zijn klauwen aan het stuur en ogen op de weg te houden??? B I Z A R !!!
Verder rijdt dat ding alsof de duvel himself in de accu zit. Ongelooflijk supersnel, en gas los echt afremmen (zit overigens wel een apart rempedaal in). Echt wel mooi om een keertje mee te maken.
Maar goed, hij had ongeveer een schoenlepel nodig om mij er weer uit te krijgen, want je zit zo'n beetje met je reet op de grond...
Range (hij heeft de long range) bij 80% lading is ongeveer 500km. Maar: als hij niet aan de laadpaal staat bij langer parkeren kost dat ongeveer 40km per 24 uur. Wel iets om rekening mee te houden.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

VonJot schreef:
15 feb 2020, 20:04
Die autopilot is overigens BETA (staat er duidelijk bij!), dus wie gaat er in Jezusnaam met een betasysteem de weg op zonder zijn klauwen aan het stuur en ogen op de weg te houden??? B I Z A R !!!
Foute redenatie,
Wie brengt er een dergelijk BETA systeem op de markt en laat het aan de bestuurder over om er goed mee om te gaan.
Experimenteren op de openbare weg en als het fout gaat de bestuurder aansprakelijk stellen.
Dit stinkt en het is onbegrijpelijk dat fabrikanten niet op hun vingers getikt worden. :shock:

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Dank voor de nuancering John, dat bedoelde ik ook.
Gelukkig gebruikt mijn zoon hem NIET.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

Bericht door richard9722 »

Ik zit wekelijks in de trein van en naar Den Haag.
Bij Amsterdam Zuid rijdt de trein een flink stuk naast de snelweg.
Op die snelweg is inmiddels een groot aantal Tesla's te vinden.

Vanuit de trein kun je prima die auto's inkijken. En een flink deel van de bestuurders van die Tesla's zit lekker met zijn/haar smartphone te spelen, terwijl de auto op de autopilot rijdt.... Vaak nog op de derde baan ook. :!:

Ik ben zelf juist wel van de steeds verdergaande rijhulpsystemen. Ik hou wel van de voortschrijdende mogelijkheden en uitvindingen.

Maar zo vertrouwen op een dergelijk systeem zou ik toch niet snel doen.

rolf
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door rolf »

Axial63 schreef:
15 feb 2020, 19:31
Beste Rolf,
en hoeveel tijd besteed Tesla aan opleiding van aspirant bestuurders?

Nul!

Hoeveel uitleg krijg je over alle verschillende systemen als je in Amsterdam in de haven de sleutels van een nieuwe bolide krijgt?

In principe ook Nul! (tenzij je een vraag hebt, dan zijn er wel mensen aanwezig om je weer op weg te helpen (met nadruk op: WEG)
Geld dat ook voor iedere automobilist die de sleutels krijgt van een BMW M3, M5, een Ferrari of Lambo, Audi RS4, 6, 8, R8, etc, etc.
Het Tesla auto pilot systeem is niet anders dan welk ander tussen de lijntjes houden systeem van andere fabrikanten, het is alleen veel geavanceerder dan de rest.
Maar je moet nog steeds je handen aan het stuur houden om de zoveel tijd en je moet nog steeds zelf op het verkeer letten.
Dat weet toch iedereen, staat in iedere manual, jij bent verantwoordelijk voor je gedrag.
Dat mensen op de autopilot rijden en op hun telefoon gaan zitten kloten is de verantwoordelijkheid van de bestuurder, dat kan je met elke nieuwe auto die een dergelijk systeem heeft, niet alleen bij Tesla.
Dus schuif het verkeerde gebruik nu niet op de fabrikant maar op de bestuurder.

Moeten ze ook een cursus gaan volgen als ze met 180 over de linkerbaan rijden met regen?
Zelfs zonder regen ontbreekt het vaak aan voldoende voertuigbeheersing en inzicht bij dergelijke snelheden.
Net zo dom als op je telefoon rotzooien als je op auto pilot rijdt......

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

Bericht door johnths2 »

Wanneer mensen met twee handen op hun telefoon kunnen kloten, dan blijkt dat handen aan het stuur houden niet noodzakelijk is.
Zelfs eigenaren die klem gereden zijn door de politie, omdat ze dronken in slaap waren gevallen.
Dat is het gevaar van automatische systemen die in werkelijkheid totaal niet autonoom zijn, maar wel als zodanig worden gebruikt.
Experimenteren op de openbare weg, daar is deze niet voor.
Laat fabrikanten eerst maar eens systemen maken die werkelijk autonoom zijn en niet dit soort halfbakken systemen op de markt dumpen.

Plaats reactie