Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Bjaerkalithus
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mei 2019, 22:59
Locatie: Den Haag
Auto: Auris TS Hybrid 2015

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Bjaerkalithus »

Roelof beschrijft hier het fenomeen bijladen. Hierin vertrouw ik de elektronica overigens volledig. Waarbij, zoals eerder beschreven, volgens de natuurkunde (dus alle slimme elektronica daargelaten) het meest gunstige is om een vaste snelheid aan te houden. Moet je afremmen zul je ook weer moeten accelereren, ergo... je verbruikt.

Maar ik heb mijn vraag niet goed gesteld:

Bij welke snelheid heeft de ICE het minst last van de extra belasting van het opladen van de HV accu?
Lege HV accu (20% op display) --> volle HV accu (80 % op display)
Omstandigheden zeer gunstig: Windstil, 25 graden celcius (dus snel naar opwarm fase 2), vlak terrein etc.

En, heren, wellicht is de samenwerking van ICE met eCVT wel zo goed afgesteld dat er geen duidelijk aan te geven snelheid is. Soms is "nee" ook antwoord :D
M'n Auris is m'n beste reisgenoot

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Axial63 »

Bjaerkalithus schreef:
14 feb 2020, 10:59
Ah, er zijn dus te veel afleidende factoren om een vaste snelheid als "optimale HV accu oplaad-snelheid" aan te kunnen duiden. Dat is eigenlijk zeer begrijpelijk.
Zoals eerder aangegeven is er een speciale pagina met informatie over het hybride systeem: viewtopic.php?p=175942#p175942
Hierin wordt ook uitgelegd dat de ICE (verbrandingsmotor) een ander verbrandingsprincipe volgt als de standaard benzinemotor, nl het Atkins principe ipv het Otto principe. Hierdoor werkt de motor meer als aggregaat en wordt er efficiënter gebruik gemaakt van de kracht voor aandrijving danwel voor laden. Zie ook:
 


Ook zonder ODB2 connector en toepasbare software kun je in de auto zien wat er gebeurd met de energiestromen. Dit heet de Energiemonitor (bladzijde 127 handleiding van de auto).
Multimediascherm:
Druk op het grote scherm op MENU, selecteer INFO, selecteer ENERGIE (ENERGIEMONITOR)
Multi-informatiedisplay:
Druk een aantal keer op de bedieningstoetsen van het instrumentenpaneel op het stuurwiel om de weergave van de energiemonitor te selecteren.

Dmv pijlen met verschillende kleuren en richtingen word getoond hoe de energie door de autosoftware wordt gebruikt en verdeeld.

Maar zoals eerder geschreven: denk maar niet dat je de computer slimmer af kunt zijn, het systeem is ontwikkeld in de jaren 2002 - 2004 en daarna in de auto verder ontwikkeld.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
murat d
Lid
Lid
Berichten: 27
Lid geworden op: 08 jul 2018, 17:49
Locatie: Tiel
Auto: Auris Hybrid

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door murat d »

Roelof schreef:
14 feb 2020, 11:09

Wat mij verbaast in dit gedeelte (vandaar theorie), is dat er voor even vlot optrekken niet meer van de electra gevraagd kan worden,
Dacht gelezen te hebben dan nieuwe versies dit wel meer doen.. (link gevonden)
De elektronica van de aandrijflijn inclusief CVT transmissie is ook nog eens aangepast, zodat het klimmen van het toerental van de motor een natuurlijker verloop kent. In de praktijk betekent dat, dat het 1.8 blok bij stevig gas geven niet direct naar de 5000 toeren per minuut schiet, maar dat de toeren meer geleidelijk worden opgevoerd.
http://www.autoblog.nl/nieuws/lexus-ct2 ... ideo-81040

Gebruikersavatar
Roelof
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: 17 mei 2019, 12:39
Locatie: Dronten
Auto: Toyota Prius (2020)

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Roelof »

Ik heb geen vergelijking, kan best meer geweest zijn in het verleden, maar weet dat niet.
Valt wel op dat ie bij acceleren een fluwelen voet nodig heeft, die soms echt niet te vinden is en dan is het dus veel toeren draaien.
Er is dus ruimte voor nog meer verbetering en efficiency :-)

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1246
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door VonJot »

Bjaerkalithus schreef:
14 feb 2020, 10:59
Is er een rede dat je zo min mogelijk snelweg rijd?
Ja, meerdere. Hoofdreden: sleur. Niet leuk, eentonig. Maar vervolgens dus de hybride manier van rijden buiten de snelweg...
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
Bjaerkalithus
Lid
Lid
Berichten: 24
Lid geworden op: 01 mei 2019, 22:59
Locatie: Den Haag
Auto: Auris TS Hybrid 2015

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Bjaerkalithus »

Roelof schreef:
14 feb 2020, 14:17
Ik heb geen vergelijking, kan best meer geweest zijn in het verleden, maar weet dat niet.
Valt wel op dat ie bij acceleren een fluwelen voet nodig heeft, die soms echt niet te vinden is en dan is het dus veel toeren draaien.
Er is dus ruimte voor nog meer verbetering en efficiency :-)
Hoge toeren is niet perse gelijk aan hoog verbruik. De injectoren kunnen een arm brandstof mengsel in de cilinders spuiten. Dit zal voor onze hybrides met eCVT wel het meest gunstig zijn. Zijn slimme jongens hoor die japanners :D

Maar van de fluwelen voetje heb je wel gelijk in. En ruimte voor verbetering is er altijd wel. De nieuwste Corolla is, naar ik verneem, ook weer zuiniger geworden.
M'n Auris is m'n beste reisgenoot

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Axial63 »

Om maar weer een oud filmpje af te stoffen:

Hier alles over Pulse & Glide, Super Highway Mode en Stealth Glide
(dus alles om zo zuinig mogelijk met een Hybride te rijden en zoveel mogelijk km af te leggen met zo min mogelijk liters).



Helaas in het Engels...
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1246
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door VonJot »

Helaas is het scherm van een Prius behoorlijk uitgebreider dan de huidige T&G schermen qua informatie. Ik gebruik regelmatig de Hybrid Assistant om te kijken of "de groene bal in het midden zit"...
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6115
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door johnths2 »

De Prius 2 was ideaal voor pulse and glide, dat kwam vooral voor de software waar toen het hybridsysteem op draaide.
Bij huidige hybrides is het wat minder makkelijk om deze procedure te hanteren.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 960
Lid geworden op: 24 okt 2016, 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door Axial63 »

Dat verschil per model...

De RAV4 heeft alleen de ECOscore
Dee Corolla heeft net als de Prius een Hybride Systeem Indicator (en een ECOscore)
en de HSI kan ook worden weergegeven in de HUD
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 6115
Lid geworden op: 15 mar 2006, 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door johnths2 »

De indicaties zijn belangrijk, maar bij de P2 had je juist het dode punt in de software, waarbij geen energiestromen van en naar de HV-accu liepen. Daar was heel goed op te anticiperen. Dit punt is veel moeilijker te vinden bij de latere geupdate software.

Ik heb in alle modellen Prii en Aurii vanaf 2004 gereden en daarbij was de P2 het makkelijks te handelen, wanneer het gaat om het Glide deel van Pulse and Glide.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1246
Lid geworden op: 13 mar 2018, 19:31
Locatie: Zuid-Oost Brabant
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Re: Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Bericht door VonJot »

Ik probeer de energiemeter op het ECO streepje te houden, dus net boven CHG.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black
Afbeelding
Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Plaats reactie