Gunstigste rij snelheid voor laden HV accu

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Bjaerkalithus
Lid
Lid
Auto: Auris TS Hybrid 2015

wo 15 jan, 2020 21:40

Je rijd weg, geen haast en kunt iedere snelheid rijden die je wilt. De HV accu staat op twee streepjes. Welke snelheid rij je om ze efficiënt mogelijk die HV accu bij te laden? Is dat bijvoorbeeld bij de laagste snelheid waarbij de verbrandingsmotor net aanspringt (zo een 70kmh) of bij bijvoorbeeld 100kmh of nog sneller?

of kort: Bij welke rij snelheid is het het efficiëntst om de HV accu bij te laden?
M'n Auris is m'n beste reisgenoot

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 15 jan, 2020 23:08

Je HV accu (Hybride systeem indicator) staat op twee streepjes...

Dat betekend dat de software van je auto altijd zal kiezen om de ICE (verbrandingsmotor) te starten om de aandrijving en waar mogelijk het bijladen op zich te nemen.
Hierbij bestaat geen efficiëntie, er is alleen efficiëntie te bereiken door hoe je het gaspedaal bedient en of (en hoeveel) je de auto kunt laten uitrollen.

Met andere woorden:
Maak je niet druk. Dit hybride systeem is inmiddels zo slim dat het zelfstandig de meest economische manier zal zoeken om zoveel mogelijk jou veilig van A naar B te laten rijden. Afhankelijk van de omstandigheden die je onderweg tegenkomt en afhankelijk van je gedrag zal het systeem er zelf voor kiezen of de brandstof gebruikt wordt voor opladen of aandrijven.

Een en ander kun je ook zien als je op het multimediasysteem het hybride weergeeft waarbij met pijlen en kleuren de energiestromen tussen ICE (verbrandingsmotor), MG1 (elektromotor) en HV-accu lopen.

Meer uitleg over de hybride aandrijving vind je hier: viewtopic.php?f=210&t=12234 en met name het eerste filmpje laat zien hoe slim de aandrijving is...
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Bjaerkalithus
Lid
Lid
Auto: Auris TS Hybrid 2015

do 16 jan, 2020 10:08

Wat ik meer bedoel is, een verbrandingsmotor heeft immers zo zijn meest gunstige efficiëntie toeren gebied (zie koppelkromme e.d.). Bij mijn vorige auto (handgeschakelde 1.8 compressor benzine) was dat zo rond 70 kmh in de 6e versnelling. Sneller rijden verbruikte meer (duh) maar langzamer ook, de motor moet dan immers harder werken. Bij de auris is dit voor mij minder duidelijk door aanwezigheid van variomaat en hybride systeem.
Door de twee streepjes zal software van de auto de HV accu bij laten laden. Is dit economischer bij bijvoorbeeld 30kmh of bij 100kmh? Hierbij uitrollen en regeneratief remmen buiten beschouwing gelaten.

En als aanvulling, stel je hebt alle ruimte en zit niemand in de weg, welke snelheid is volgens jullie dan het meest efficiënt bij een volle HV accu?
M'n Auris is m'n beste reisgenoot

jojan265
Actief Lid
Actief Lid

do 16 jan, 2020 15:31

Ik heb het wel eens getest, met behulp van een OBD2 adapter. In mijn Auris TS van 2015 (voor facelift) bleek bij 93 km/h en 103 km/h (echte snelheid, niet wat aangegeven werd op teller) het meest efficiënt. Dit echter niet wetenschappelijk vastgesteld.

Ook heb ik me verbeeld, dat ik zuiniger kan rijden zonder cruise-control dan met.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Plaats reactie
  • Informatie