Kilometerstand

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Mish
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 11:38
Locatie: VINKEVEEN
Auto: Toyota Prius

do 09 jan, 2020 11:48

Allen,
Mijn naam is Michel Verbruggen, al enige jaren in bezit van een Prius 3 uit 2009. Compliment voor het informatieve forum, leuk om Prius fanaten digitaal te ontmoeten.

Ik heb advies nodig, misschien kunnen jullie mij helpen?
Inmiddels staat de teller van mijn Prius op 245.000. Per jaar zal ik zo'n 10.000 tot 12.000 km rijden. WW verkeer is enkele reis 50 km, ik rij ook graag op mijn motor. Het is onze 2e auto, de meeste kilometers rijden wij met onze elektrische auto.

Ik overweeg om de Prius in te ruilen voor een elektrische auto, maar loop tegen het volgende aan. Een betaalbare 2e hands elektrische auto (rond de 10k) heeft een beperkte actieradius. Het is nog maar de vraag of ik de 100 kilometer (hoofdzakelijk snelweg) wel haal? De restwaarde van de Prius zal ongeveer 5k zijn? Er zit niet echt een verdienmodel in, want voordat ik het verschil heb terugverdiend... Maar goed, het gaat mij ook om het idee van elektrisch rijden. Ik heb ook al een laadpaal voor de deur, zal zeker elkaar afwisselen zijn.

De kosten van de Prius zijn te overzien, maar wat kan ik de komende jaren aan kosten verwachten? Zijn er verhalen bekend dat de P3 echt probleemloos door kan rijden, of komt de tijd van afscheid dichterbij?

Emotioneel denk ik een switch te moeten maken, rationeel denk ik dat het simpelweg nog te vroeg is.

Hoe denken jullie hierover?

Michel

Gebruikersavatar
jojan265
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 264
Lid geworden op: di 30 mar, 2010 18:42

do 09 jan, 2020 13:25

Ik heb met mijn P3 uit 2010 probleemloos 306.000 km gereden. Ik ben ook op zoek naar een alternatief voor de Auris Hybride, maar zie op dit moment nog geen betaalbaar alternatief. Ik zou nog even wachten en rustig in de heerlijke P3 blijven rijden.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Gebruikersavatar
Mish
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 11:38
Locatie: VINKEVEEN
Auto: Toyota Prius

za 11 jan, 2020 15:19

Jeeeh, net wat dealers bezocht. Je moet wel heel overtuigd zijn om een overstap te maken. Kostentechnisch niet gelijk interessant , de komende tijd verwacht ik ook wel goedkope EV auto's waardoor de prijs van een 2e hands verder zakt.

Gr. Michel

Gebruikersavatar
Klaas van Vliet
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 jun, 2019 8:05

za 11 jan, 2020 16:48

Met €10.000 koop je niet veel qua EV.

Met dit weer haal je bij lange na niet de 100km, zeker op de snelweg niet. Met de verwarming aan moet je denken aan hooguit 80km.

Wil je jezelf dit aan doen?

Gebruikersavatar
Josje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 263
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

za 11 jan, 2020 17:22

Je verbruikt misschien met die kilometers die jij rijdt slechts 600 liter benzine per jaar. Verder is de prius een zeer betrouwbare auto, die nog jaaaaren mee kan. Ik zou je beslissing over te stappen opschorten.

Gebruikersavatar
Mish
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 11:38
Locatie: VINKEVEEN
Auto: Toyota Prius

za 11 jan, 2020 17:47

Jeeeh, ik begrijp zojuist van een kennis dat je met een oudere Leaf (voor 2014) aan 80 km moet denken. Dit wil ik idd mijzelf niet aandoen. De Prius levert inruil ook niet veel op (4000,-, bj 2009, 240k), is bovendien net fluitend door de keuring gegaan. Voor 10k koop je niet veel, ik ga voorlopig niet overstag. Ik kijk over een paar jaar wel weer. :)

Thanks, Michel

Gebruikersavatar
Klaas van Vliet
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: vr 28 jun, 2019 8:05

za 11 jan, 2020 18:54

Ik bedoelde ook een Leaf. Gewoon niet doen.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1197
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen
Auto: Outlander PHEV Instyle+

za 11 jan, 2020 19:34

Zelfde overweging hadden we hier.

Uiteindelijk voor een Outlander PHEV gegaan. Combinatie van de lokale kilometers elektrisch (dat is 6K van de 12K die we per jaar rijden) en voor de lange ritten toch nog ouderwets benzine gebruiken (6-8 liter per 100km).
Wel iets duurder in gebruik en waarschijnlijk een stevige afschrijver maar betrouwbaar en weer een stuk groter en veiliger dan onze Prius 2 (13 jaar en 265K op de teller).

Laden op eigen oprit is wel een pluspunt als je elektrisch gaat rijden.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gebruikersavatar
easyrider
Lid
Lid
Berichten: 87
Lid geworden op: wo 20 jan, 2016 16:05
Locatie: Zwolle
Auto: Auris FH2

za 11 jan, 2020 20:14

Vorige week zat ik eens te zoeken naar hybride auto's van verschillende merken en toen kwam ik heel veel Ford C-Max plug-in hybrid tegen. Voor iets meer dan 10.000 euro heb je een auto uit 2015 die 44 km elektrisch kan rijden.

Het grote nadeel wat ik zo gauw kon zien is de accu die een groot deel van de bagageruimte inneemt. Gezien de lage prijzen zijn er misschien nog veel meer nadelen, maar die heb ik zo gauw niet kunnen vinden.

https://www.autowereld.nl/ford/c-max/?b ... &srtr=pr-a

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1197
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen
Auto: Outlander PHEV Instyle+

za 11 jan, 2020 23:17

Leuk, die kende ik nog niet.
Soort familie van de Prius (zie https://www.autoweek.nl/autotests/artik ... plus-2015/)

Alleen... die bagageruimte??? En nog steeds geen trekhaak.
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gebruikersavatar
Mish
Lid
Lid
Berichten: 4
Lid geworden op: do 09 jan, 2020 11:38
Locatie: VINKEVEEN
Auto: Toyota Prius

zo 12 jan, 2020 18:30

Tja, een hybride is een betere oplossing dan helemaal elektrisch (budget max. 10k). Voor een brandstof auto (hybride) vind ik het wel een fijn idee dat het een Toyota is en geen Ford. Voor nu nog maar even doorrijden, ben overigens heel tevreden met de P3. Ruim, zuinig, krachtig, betrouwbaar, waarom wil ik eigenlijk iets anders?

Zal tzt er wel van komen. Ik denk nog wel dat de technologie van de P3 verder is dan een elektrische auto van hetzelfde bouwjaar. De brandstofmotor lijkt bijna uitontwikkeld te zijn, het maakt niet heel veel uit of je een P2 of P3 hebt. Bouwjaar 2009 of 2014, groot verschil? Daarentegen is 5 jaar doorontwikkeling met een elektrische aandrijflijn significant. De degradatie van de oude accu pakketten is flink.

Hoe zien jullie dit?

Michel

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5492
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

wo 15 jan, 2020 11:21

De degradatie van onze PIP uit 2020 is ongeveer 3% per jaar, Accucap. is nu nog 78%
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers