trekhaak gemis

Alles wat te maken heeft met het interieur, exterieur, de uitrusting en accessoires.
GerbenTrumpet
Lid
Lid
Auto: prius 2006

wo 18 dec, 2019 16:09

dag allen, ik ben sinds kort in bezit van een prius 2006. Na jaren volvo en saab's gereden te hebben ben ik echt positief verrast over de prius. Alleen op de snelweg wil ie niet zo lekker rechtdoor rijden, je moet steeds de handen bij het stuur houden. Dat was bij mijn vorige auto's niet zo.

Maarrr... ik zou graag een fietsendrager mee willen nemen. Weten jullie een goedkope manier om een trekhaak te monteren/kopen? Ik ben zelf redelijk handig. De dealer vraagt er €500 voor, en dan moet je m zelf instaleren.

Ik hoor het graag,

groeten
gerben

Klikoo
Lid
Lid

do 19 dec, 2019 10:11

Wat je zegt over niet rechtdoor rijden lijkt me zeker niet goed. Daar heb ik totaal geen last van. Laat ik het stuur los, rijdt hij gewoon rechtdoor. Uiteraard gaat hij op een bepaald moment wel van zijn lijn afwijken, maar het is niet zo dat ik het stuur vast moet blijven houden. Laat je banden, wielophanging en uitlijning eens controleren bij goede garage.

Verder over die trekhaak, ik heb zo''n gekke vierkante gratis via marktplaats op de kop weten te tikken. En er zelf eronder gezet, is niet moeilijk. Let wel op de bouten waarmee hij vastzit, dit is fijne schroefdraad. Meen 2.5 spoed, dus geen gewone draad. 1 sleepoog, dacht rechter komt te vervallen. Kijk gewoon eens op de sloop of Marktplaats.

Ik heb er trouwens al 2 keer ook gewoon een auto mee opgesleept. Ze zeggen dat de Prius niet mag trekken, ging probleemloos. Niemand heeft mij ook ooit duidelijk kunnen uitleggen waarom je wel een helling bergop van pakweg 8-10% of meer met passagiers kunnen nemen, maar geen aanhanger op het vlakke zou kunnen trekken. Helling van 6% of meer is toch een enorme belasting. Dat mag wel, maar geen aanhanger op het vlakke? Kan iemand het technisch verschil hierachter uitleggen?
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

do 19 dec, 2019 10:58

De aandrijving is simpelweg niet geschikt voor het langdurig trekken van een zware aanhanger of caravan.
Het totale vermogen is afhankelijk van de ICE en de elektromotor MG2, wanneer de hybride accu leeg raakt is er te weinig vermogen over om een zware aanhanger of een caravan te trekken. Tijdens het laden van de HV-accu gaat er ook een deel van het vermogen van de ICE naar de aangedreven wielen en een ander deel via MG1 naar de accu om deze op te laden. Het uiteindelijke vermogen dat beschikbaar is om b.v. een P2 voort te bewegen is dan soms nog maar 32 KW. Bij de modellen met 1800 cc ICE ligt dat iets hoger.

De aandrijving zou bij langdurig trekken van een aanhanger of caravan te veel belast worden.
Ook in het ontwerp van het chassis is er geen rekening gehouden met een fors trekvermogen.

Je kunt natuurlijk met een oudere Prius of Auris best wel een kleinere aanhanger trekken, dat heeft men in latere modellen dan ook aangepast. De Prius 1, 2, 3 en de Auris 1 en 2 hebben echter geen type goedkeuring voor het trekken van een aanhanger of caravan.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Klikoo
Lid
Lid

do 19 dec, 2019 18:00

Vind verhaal heel aannemelijk klinken, maar wat als je dan met een Prius een Alpencol gaat doen van 20 Km en 8% volgeladen met passagiers en bagage? Dat is mega heftig werken voor de auto. Komt dat dan niet te kort? Aanhanger 750Kg op het vlakke lijkt me voor de auto dan heel wat minder werk? De auto die ik gesleept heb was ongeveer 900Kg en dat ging probleemloos. Heeft het gewoon niet meer met type goedkeuring te maken, en het idee toen van het echte groen rijden? Daar past moreel gezien dan geen trekhaak voor aanhanger bij? Ontwerp chassis vind ik dan ook veel meer een aannemelijk punt.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

do 19 dec, 2019 19:12

Afgelopen maandag gesproken met de voormalig eigenaar van de garage waar ik mijn Corolla hybrid heb gekocht.

Hij trekt al sinds jaar en dag met diverse hybride auto's allerhande aanhangers.

Volgens hem kunnen alle hybrids eenvoudig (zware) aanhangers trekken. De reden dat dit niet kan/mag is omdat Toyota ze daar niet voor wil homologeren. Toyota zet namelijk in op lage uitstoot. Dat gaat niet samen met de mogelijkheid tothet trekken van (zware) aanhangers.
Dit heeft volgens hem dus weinig tot niets te maken met oververhitting of te weinig vermogen.
Mocht oververhitting wel een rol spelen, dan is dat eenvoudig op te lossen met een radiator (met een hoge(re) capaciteit). Ook speelt het platform waar de auto op staat hierin geen beduidende rol.

Daarom mag de Corolla 2.0 Hybrid slechts 750kg trekken. De kleine 1.2 Turbo mag al tot 1300 kg trekken.

Overigens als je bij KIA/Hyundai kijkt, zie je dat die hybrides met minder vermogen en koppel veel meer mogen trekken (1300 of 1500 kg). Die hebben dan wel weer een 'traditionele' automatische versnellingsbak.

Ook de Toyota RAV mag veel trekken....

Josje
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 19 dec, 2019 21:43

Het niet mogen trekken van aanhangers is door de overheid ingesteld vanwege het feit dat hybride's in principe een lage uitstoot hebben. Daardoor kwamen ze in aanmerking voor lage/geen bijtelling en/of vrijstelling voor BPM voor de leaserijder. Door het trekken van gewichten doe je de lage uitstoot teniet. Daardoor zou het fundament onder de fiscaal gunstige regelingen wegvallen. Dus op het kenteken kwam als trekgewicht 0 kg, of in sommige gevallen, iets van 250 kg of zo te staan.

Ook bij bv de Ford Focus 1.6 diesel, de 14% bijtelling uitvoering, was dat het geval. De auto kan technisch gezien prima trekken, maar dat werd 'm vanwege genoemde fiscale regels verboden.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 19 dec, 2019 22:42

Dit is denk ik de grootste kolder die ik hier op het forum heb gelezen. Sorry Josje.
  1. De auto's hebben een EU goedkeuring, dus als een trekgewicht in Frankrijk zou zijn toegestaan, dan geld dat in NL ook.
  2. In de tijd dat de eerste Hybrides uitkwamen ging het om zuinig rijden, niet om trekken. Daar hadden de fabrikanten genoeg andere modellen voor.
  3. Het extra gewicht van de HV accu (en de 5 zitplaatsen) maken het dus lastiger om met een volle auto en ahw een bergrit te garanderen.
  4. Omdat de motor ook de HV accu moet bijladen zodra deze ontladen raakt... Dan blijft er weinig vermogen over voor trekkracht.
  5. De andere techniek voor de motor (Atkinson principe) zorgt voor heel ander vermogenskoppel dat minder geschikt is voor het leveren van veel PK's.
  6. Aangezien Toyota geen technische tekeningen en berekeningen heeft overlegd bij de Europese toelating is er geen inzicht in de sterkte van het chassis om een bepaald gewicht te trekken.
  7. Nu het aantal hybrides toeneemt (en het aantal fosielebrandstofmotoren wordt verminderd) wordt de vraag naar trekgewicht groter en gaan fabrikanten ook die berekeningen meenemen bij het aanvragen van de toelating.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

do 19 dec, 2019 23:57

Uiteindelijk bepaald de fabrikant of er een type goedkeuring wordt aangevraagd voor het trekken van een aanhanger en/of caravan. De keuringsinstantie bepaald of die typegoedkeuring ook daadwerkelijk op basis van de verstrekte gegevens kan worden verstrekt. Toyota heeft geen type goedkeuring aangevraagd voor het trekken van een aanhanger/caravan voor de Toyota hybrides P1, P2 en P3 en de Auris Hybrides 1 en 2.
m.vr.gr, John

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 20 dec, 2019 7:08

Klikoo schreef:
do 19 dec, 2019 18:00
Vind verhaal heel aannemelijk klinken, maar wat als je dan met een Prius een Alpencol gaat doen van 20 Km en 8% volgeladen met passagiers en bagage?
En wat als je dat nu gaat doen met ook nog eens een aanhanger erachter? Er zijn mij nog geen typegoedkeuringen bekend van "trekgewicht op vlakke weg".
Als Toyota de auto laat keuren voor een trekgewicht moet dat ook goed gaan als je die Alpencol op gaat, want vroeger of later gaat iemand dan met zijn Prius en een aanhanger erachter die Alpencol op.

Ik ben het met je eens dat het op een vlakke weg helemaal geen probleem moet zijn. In Amerika rijden ze wel vaker met aanhangers achter de Prius. Ik denk ook dat het bergop niet zo'n probleem moet zijn. Per slot van rekening zijn er wel zwakkere auto's die wel iets mogen trekken.

Dat het door de overheid ingesteld is is inderdaad nonsense. Je kunt al langer een hybride (ook Toyta of Lexus) met trekgewicht kopen.
De Lexus GS bijvoorbeeld heeft al vanaf 2007 een trekgewicht van 2000 kg geremd.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 20 dec, 2019 10:00

Lexus GS450H met een gecombineerd vermogen van 345 pk is geen vergelijking met een Prius 1,2,3 of een Auris 1,2.

Het draait allemaal om het vermogen, dat de ICE netto kan leveren naar de aangedreven wielen.
Het opgegeven vermogen van de ICE is namelijk niet het netto vermogen, dat geleverd kan worden binnen een hybrideaandrijving. MG1 slokt een deel van dat vermogen op om via de planetenwielkoppeling positief vermogen te kunnen leveren naar de aangedreven wielen.

Ruwweg is bij een geladen HV-accu het gecombineerd vermogen van een hybride aandrijving het geïnstalleerde vermogen van MG2+ICE min het vermogen van MG1.

Bij een volledig ontladen HV-accu (<40%) zal er minder tot geen vermogen meer geleverd worden door MG2. Wat in het slechtste geval overblijft is het vermogen van de ICE min het vermogen van MG1. In de praktijk zal er echter altijd "een deel" van het door MG1 opgewekte vermogen via MG2 geleverd kunnen worden aan de aandrijving.

De hybride aandrijving met een kleine ICE is echter niet geschikt om langdurig een zware aanhanger te trekken, omdat de HV-accu dan langdurig maximaal geladen dient te worden en de ICE + MG1 + MG2 met een hoge belasting moeten draaien.
m.vr.gr, John

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 20 dec, 2019 10:32

Maar als dat via de MG1 weer als vermogen voor de aandrijving gebruikt wordt, dan is dat toch ook vermogen wat voor de aandrijving gebruikt wordt?
En er zijn wel auto's met minder vermogen die ook mogen trekken. Ik denk eerder dat Toyota gewoon geen zin had om hier ook nog tijd en geld aan te besteden dan dat het echt onmogelijk is voor een Prius om iets te trekken.
En de huidige Prius en Corolla mogen namelijk ook iets trekken en die hebben ook maar de 1.8 benzine.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 20 dec, 2019 10:39

Toyota heeft de nieuwe hybrides geschikt gemaakt voor het trekken van een kleine aanhanger. Het zal echter altijd een groter vermogen van de ICE noodzakelijk maken om het trekgewicht verder te kunnen verhogen.

De levensduur van de hybrideaandrijving zal niet positief beïnvloed worden bij het regelmatig trekken van een aanhanger, maar de markt vraagt erom en Toyota zal daar ook invulling aan moeten geven.
m.vr.gr, John

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

vr 20 dec, 2019 14:20

johnths2 schreef:
vr 20 dec, 2019 10:00
Lexus GS450H met een gecombineerd vermogen van 345 pk is geen vergelijking met een Prius 1,2,3 of een Auris 1,2.

Het draait allemaal om het vermogen, dat de ICE netto kan leveren naar de aangedreven wielen.
Het opgegeven vermogen van de ICE is namelijk niet het netto vermogen, dat geleverd kan worden binnen een hybrideaandrijving. MG1 slokt een deel van dat vermogen op om via de planetenwielkoppeling positief vermogen te kunnen leveren naar de aangedreven wielen.

Ruwweg is bij een geladen HV-accu het gecombineerd vermogen van een hybride aandrijving het geïnstalleerde vermogen van MG2+ICE min het vermogen van MG1.
Daarom heeft de 2.0 'power'hybrid maar een gecombineerd vermogen van 180 pk en een koppel van 190 NM en mag deze maar 750 kg trekken. Een 'normale' 2 liter heeft meestal wel een koppel van boven de 250 NM...

Met 190 NM kun je overigens prima een stevige aanhanger trekken hoor. Toyota wil gewoon niet homologeren voor meer.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

vr 20 dec, 2019 16:34

Ik zou geen auto meer willen hebben van Toyota die niet homologeren voor meer kies een auto die wel een groter gewicht kan trekken. Kia Nero o.i.d. :)

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

vr 20 dec, 2019 18:30

De Niro Hybrid is het zusje van de Kona hybrid (hebben een gewone 6 bak automaat) Niet vergelijkbaar met de Toyota hybrides. Overigens heeft mijn Kona-EV een koppel van 395 NM, maar mag evengoed geen karretje trekken.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Plaats reactie
  • Informatie