electrisch rijden P3

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
magnaatje
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 nov, 2013 19:56

do 05 dec, 2019 15:39

een vraagje over het electrisch rijden met de P3.
ik heb een P2 gehad en daar kon ik makkelijker electrisch mee rijden, als de P3.
en dan bedoel ik dat ik met een volgeladen accu van de P2 mijn garage (electrisch) uit kon rijden en naar de winkel en terug kon rijden zonder dat de motor start.
echter dat lukt mij met de P3 niet, ik haal de heen weg nog niet eens.
accu is goed en gaat vlgd week voor zijn garantie keuring.
Zou dit komen door andere instellingen van de P3?

Bij voorbaat dank als iemand een antwoord heeft.
Gr Peter

prinsreinier
Lid
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: di 31 mei, 2016 12:58

ma 09 dec, 2019 10:39

Dit kan te maken hebben met de tijd van het jaar. Als jij het in je auto 20* wilt hebben, moet de warmte van de motor komen. Ik heb zowel een P2 als een P3, maar ervaar dat niet zo...de P3 is juist veel sterker, waardoor je het gaspedaal juist wat dieper in kan trappen.

Gebruikersavatar
magnaatje
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 nov, 2013 19:56

ma 09 dec, 2019 15:14

klopt de p3 is een stuk sterker en ook weer zuiniger, ben er zeer tevreden over.
maar daar ik tegenwoordig door een medisch foutje niet meer kan fietsen, haal ik mijn boodschappen altijd met de auto, waarbij ik dat met de p2 op de accu kon doen en met de p3 niet. volgens mijn dealer kan dat wel kloppen, wat ik wel raar vond.

prinsreinier
Lid
Lid
Berichten: 153
Lid geworden op: di 31 mei, 2016 12:58

ma 09 dec, 2019 17:58

Probeer eens alle vormen van klimatisering uit te zetten...dus ook geen ventilatie of voorruitverwarming...dan zou 'ie toch een stuk elektrisch moeten kunnen rijden volgens mij. Maar misschien zit ik ernaast, aangezien ik een PIP heb. Het is ook geen doel op zich om elektrisch te rijden natuurlijk. Ik zal er eens op letten of de P3 bij koud weer wellicht de motor wil verwarmen, ongeacht uitgeschakelde klimaat.

Gebruikersavatar
magnaatje
Lid
Lid
Berichten: 13
Lid geworden op: za 09 nov, 2013 19:56

ma 09 dec, 2019 18:52

Is zeker geen doel op zich, maar vond het wel leuk.

In ieder geval bedankt voor de reactie.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

do 16 jan, 2020 17:29

Nog even een late reactie: de ICE van een P3 (ik heb een PIP) gaat aan als:
- de verwarming aangezet wordt. Alleen op 'LO' is er geen warmtevraag.
- er ietsje meer vermogen gevraagd wordt. Rij dus met een fluwelen voet.
- de 12V startaccu onder een bepaalde spanning komt waardoor de ICE deze bij moet laden. In de winter met alleen stukjes electrisch rijden kan dat snel gaan, het is maar een kleine 12V accu. Ook met ingeschakelde verlichting en stoelverwarming trekt deze accu het niet lang en moet de ICE aan.
- vermoeden: als de achter- of voorruitventilatie aangezet wordt.

...en ik vergeet vast nog wel wat maar dit zijn mijn ervaringen.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
easyrider
Lid
Lid
Berichten: 84
Lid geworden op: wo 20 jan, 2016 16:05
Locatie: Zwolle
Auto: Auris FH2

do 16 jan, 2020 18:13

De 12V accu wordt continu bijgeladen vanuit de hybride accu zodra het hybride systeem gestart is. Dit is dus geen reden waarom de ICE start.

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

vr 17 jan, 2020 6:52

Inderdaad niet bij een lage 12V omdat die continu geladen wordt. Wel bij een lage HV batterij.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 712
Lid geworden op: ma 07 nov, 2016 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

vr 17 jan, 2020 10:20

easyrider schreef:
do 16 jan, 2020 18:13
De 12V accu wordt continu bijgeladen vanuit de hybride accu zodra het hybride systeem gestart is. Dit is dus geen reden waarom de ICE start.
Ok. Ik had ergens gelezen dat dit wel zo was maar ik geloof jullie direct. Dank voor het corrigeren.
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 839
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 17 jan, 2020 13:30

Denkfout?

De 12v accu wordt geladen door een converter die zijn stroom krijgt vanuit de HV-accu zodra het systeem 'READY' is.
Hierdoor neemt de spanning in de HV-accu af, en om deze weer op te laden moet de ICE worden gestart....

Conclusie: het afnemen van de spanning in de 12v accu is niet de oorzaak van het starten van de ICE, het afnemen van de spanning in de HV-accu wel.
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers