Verschil tussen verbruik boordcomputer en uitgerekend

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
meeder
Lid
Lid
Auto: Corolla 1.8 TS Executive

Verschil tussen verbruik boordcomputer en uitgerekend

Bericht door meeder »

Wat voor verschillen zien jullie tussen de boordcomputer en het werkelijke verbruik van de Corolla?
Ik zie de ene keer een verschil van 0,2L/100km maar soms ook een verschil van 0,8L/100km.
Er is geen touw aan vast te knopen maar het verschil lijkt veel groter en grilliger dan bij alle auto's die ik hiervoor heb gereden.

Black_Corolla
Lid
Lid
Auto: Corolla TS Hybrid 2.0 Premium

Re: Verschil tussen verbruik boordcomputer en uitgerekend

Bericht door Black_Corolla »

Bij mij lijkt het te blijven schommelen tussen 0,1 en 0,2. Dik tevreden mee.
Was bij de BC's in andere auto's wel anders.

meeder
Lid
Lid

Bericht door meeder »

In het begin had ik bijvoorbeeld 4,2 volgens de BC en 4,4 uitgerekend. Gisteren had ik 4,5 volgens de BC en 5,2 uitgerekend.

buske
Actief Lid
Actief Lid

Bericht door buske »

In het begin was mijn BC pessimistisch met 0.1 à 0.4L (4 tankbeurten), daarna bijna 100% correct (6 tankbeurten) en de laatste tankbeurt 0.3L te optimistisch. De laatste tankbeurt heb ik niet op de plaats getankt waar ik normaliter altijd tank. Misschien lag het verschil daaraan. Ik kijk uit naar het vervolg maar klaag op dit moment niet.
Pearl White Prius III Luna 2009 - 2019
Afbeelding
Ultra Silver Corolla TS 2.0 Hybrid Premium 2019
Afbeelding

meeder
Lid
Lid

Bericht door meeder »

Zou er een automatische correctie plaats vinden in de computer van de auto? Ik zat nog te denken of E10 hier nog van invloed kan zijn.

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Over de totale afstand van zo'n 12.000 km klopt het akelig goed... 6.0 l/100 km op de boordcomputer en in mijn eigen berekeningen. Ga ik verder achter de komma dan is de realiteit aan de pomp 6,085 l/100km. Om het allemaal wat complexer te maken: de My-T app zegt 5,9 l/100km...
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybrid

Bericht door CeHaEr »

Hier is het uitgerekend aan de pomp vaak beter dan wat de BC als gemiddelde aangeeft.. laatste keer 1:19,6 aan de pomp terwijl de BC iets van 1:17 aangaf. Het valt ook wel op dat met de 16" winterbanden het verbruik een heel stuk zuiniger is.
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

RonD
Lid
Lid
Auto: AurisTS Hybrid Dynam.Ultim

Bericht door RonD »

Als men het juiste verbruik wil weten en de vergelijking wil maken met het gene wat de boordcomputer aangeeft zal men enkele keren bij hetzelfde tankstation moeten tanken en daar ook steeds hetzelfde pompnummer of tankpistool moeten nemen en dan er ook opletten dat dit tankpistool steeds even ver in de tankopening gehangen wordt. Dan dagteller instellen op nul en het aantal kilometers delen door het aantal getankte liters. Bij mijn laatste drie auto's (Hyundai ix35, Peugeot 308 en Toyota Auris TS) kwam ik steeds op dezelfde gegevens uit en dat was dat de boordcomputer steeds 0,5 liter op 100 Km. te optimistisch was.
Deze afwijking lijkt niet veel maar is het best wel, want als mijn hybride op de BC aangeeft dat er 5L/100km (1:20) verbruikt is komt dit aan de benzinepomp uit op 5,5L/100km is 1:18,18 , klinkt toch anders. Zie de BC maar als een indicatiemeter.
RonD. Toyota Auris Touring Sports 1.8 Hybrid Dynamic Ultimate (kent.2019)

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

Bericht door zoekertje »

RonD schreef:
29 nov 2019, 08:58
Dan dagteller instellen op nul en het aantal kilometers delen door het aantal getankte liters.
Spritmonitor invullen is ook een handige oplossing, vooral het verloop gedurende een jaar en allerlei andere interessante info :geek:
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Fuelly doet het ook ;)
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

meeder
Lid
Lid

Bericht door meeder »

Na ruim 17000km trouw de gegevens in Spritmonitor ingevuld te hebben heb ik eens een Excel export gemaakt vanaf de website.
Het gemiddelde berekende verbruik is op dit moment 5,0 L/100km en volgens de boordcomputer is het gemiddeld 4,6 L/100km geweest. Een verschil van 8% gemiddeld tussen berekend en de boordcomputer.
De variatie in het verschil is wel behoorlijk groot, groter dan ik met welke andere auto tot nu toe heb gezien. Het grootste verschil was 4,4 volgens de boordcomputer en 5,4 berekend, dat was ook ongeveer het slechtste verbruik dat ik met de auto heb gehaald.

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

Bericht door frafie55 »

Ik denk dat de beide systemen nooit een zelfde waarde aan kunnen geven.
Spritmonitor is op basis van 'draaiende wielen', geen rekening houdend met stoplichten, files, warmdraaien, wachten enz.

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

Bericht door johnths2 »

Ik ben het eens met de eigenaren die klagen over de nauwkeurigheid van de verbruiksmonitor in diverse Toyota hybride modellen.
Dit is met de huidige meettechnieken betreurenswaardig. Het brandstof-injectiesysteem werkt met exacte hoeveelheden, de temperatuur en de gereden afstand zijn ook bekend. Het kan toch niet zo wezen, dat daar geen nauwkeurige verbruikswaarde uit berekend kan worden.
Het is ook wel frappant dat de waarde altijd uitkomt op een veel gunstiger verbruik dan het werkelijke verbruik.
Een minimale afwijking binnen de 1% zou nog acceptabel zijn, maar de afwijkingen die soms geconstateerd worden zijn buiten proportioneel.
m.vr.gr, John    Afbeelding
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

Bericht door Toyo »

Het verbruik dat ik via OBD binnen haal op Torque wijkt vaak af van wat ik op de energiemonitor zie. De afronding ligt niet bij 0.5 heb ik gezien. Dus over de CAN bus van de auto gaan toch andere getallen rond dan de boordcomputer presenteert.
42
111.1K hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

meeder
Lid
Lid

Bericht door meeder »

frafie55 schreef:
09 feb 2020, 09:58
Ik denk dat de beide systemen nooit een zelfde waarde aan kunnen geven.
Spritmonitor is op basis van 'draaiende wielen', geen rekening houdend met stoplichten, files, warmdraaien, wachten enz.

Frans
Toch is de enige juiste manier van het berekenen van het verbruik het aantal gereden kilometers verrekenen met het aantal getankte liters. Of de wielen wel of niet draaien is totaal niet relevant.

Zoals hierboven ook aangegeven weet het motormanagement exact hoeveel brandstof er ingespoten wordt. Evenals zoals aangegeven, als je via de OBD poort logt en met HybridAssistent kijkt dan zie je ook een veel realistischer verbruik.
Het wordt gewoon mooier voorgesteld dan het is en dat doen ze bewust, de meeste mensen rekenen het verbruik niet uit maar kijken alleen naar de boordcomputer. Een afwijking van 8% is gewoon belachelijk in mijn ogen.

Nu is het zo dat een snelheidsmeter en ook de kilometerteller wettelijk gezien 10% af mogen wijken en fabrikanten zullen altijd bewust aan de positieve kant gaan zitten zodat de snelheidsmeter nooit te weinig aangeeft. Dat gebruikt Toyota ook als argument waarom de verbruiksmeter afwijkt...

Plaats reactie