BRAKE bij achteruitrijden met fietsdrager

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Marcel34
Lid
Lid
Auto: Prius Executive 2016

di 26 nov, 2019 16:25

Hallo,
ik heb vandaag een fietsdrager gekocht en kom er niet helemaal uit in combinatie met de parkeersensor.

Ik heb in het multi-info display de parkeersensor uitgezet en ook het pre-collision system daar uit gezet.

Maar als ik achteruit ga rijden komt er alsnog een ingreep en de rode tekst BRAKE op het display.

Ik kom dan wel weer verder achteruit door alsnog rustig gas te geven en door te gaan, maar ik heb het gevoel dat dat niet de bedoeling is.
Wat doe ik fout?

guido66
Actief Lid
Actief Lid

di 26 nov, 2019 16:54

Nee, dat is inderdaad niet de bedoeling, uit mijn hoofd gezegd zet ik ook 2 dingen uit: de parkeersensoren en de rear cross traffic alert, maar hoe ze in het menu precies heten zou ik ook even op moeten zoeken, ze zitten in elk geval onder elkaar in het menu.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

nail
Lid
Lid
Auto: Corolla 1.8 TS Executive

di 26 nov, 2019 16:58

Bij de Corolla moet ik dan altijd de Parking Support Brake uitzetten, anders gaat hij inderdaad direct vol op de rem.
In de Corolla is het het icoontje met het pilonnetje achter de auto.
2019: Corolla Touring Sports 1.8 Executive
2002: Corolla Wagon 1.4 Comfort Plus

Marcel34
Lid
Lid

di 26 nov, 2019 18:42

guido66 schreef:
di 26 nov, 2019 16:54
... en de rear cross traffic alert, maar hoe ze in het menu precies heten zou ik ook even op moeten zoeken.
Ooo, misschien bedoel jij die Blind Spot Monitor! (Die kan ook uit en die zet dan meteen de Rear-Crossing traffic uit zie ik nu in de manual)

Dat ga ik morgen gelijk proberen!

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 26 nov, 2019 19:19

BSM = gaat over de aanwijzingen in de hoeken van de buitenspiegels
RCT = gaat over naderend verkeer als je een parkeervak verlaat
Dus denk ik dat dit niet de systemen zijn waar je last van hebt.

Ik denk dat het bij jouw auto het 'Intelligent Sonarsysteem' is waar je last van hebt.
Intelligent sonarsysteem
Wanneer zich mogelijk een aanrijding met een obstakel zal voordoen bij het parkeren of het rijden met een lage snelheid en de auto plotseling naar voren beweegt doordat het gaspedaal per ongeluk wordt ingetrapt, of wanneer de auto in beweging treedt doordat de verkeerde schakelstand wordt geselecteerd, signalerende sensoren obstakels voor en achter de auto in de rijrichting van de auto en werkt het systeem om de gevolgen van een aanrijding met obstakels als een muur zo veel mogelijk te beperken.
Zie pagina 402 e.v. van de handleiding.

'Intelligent Sonarsysteem' heet tegenwoordig 'Parking Support Brake' en heeft o.a. een waarschuwingssignaal 'BRAKE!' op het Multi-informatiedisplay (zie ook pagina 408).

Let op:
Dit systeem kan worden uitgeschakeld maar wordt NIET automatisch weer ingeschakeld via een druk op de Startknop!
Uit is uit en moet dus opnieuw worden ingeschakeld via het instellingenscherm in het Multi-informatiedisplay.

Wel gaat er een controlelampje branden als teken dat het systeem uitgeschakeld is: een auto, met daar achter een ster en een pion en het woord OFF!
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Marcel34
Lid
Lid

di 26 nov, 2019 19:41

Aha. Dat klinkt goed. Ik ga het morgen meteen proberen.

Dank!

Black_Corolla
Lid
Lid
Auto: Corolla TS Premium 2.0

di 26 nov, 2019 19:52

Ik had precies hetzelfde toen ik achteruit zetten met mijn aanhanger.
Ben benieuwd naar jouw bevindingen over welk van deze hulpsystemen nu aan kunnen blijven of uit moeten om gewoon achteruit te kunnen rijden.

Wat mij overigens verbaasd is het volgende: Bij mijn vorige auto's met parkeersensoren achter is dat wanneer ik de stekker van de aanhanger aansloot, de auto dit herkende en de parkeersensoren achter automatisch uitschakelde.
Dit werkte denk ik omdat er op een van de pinnen van de stekkerdoos dan een signaal kwam te staan welk ervoor zorgde dat de auto de parkeersensoren uitschakelde.
Bij mijn Corolla blijven de parkeersensoren achter gewoon werken als ik de aanhanger aangesloten heb, wat dus lijdt tot een hoop gepiep bij het achteruit rijden.
Dat had Toyota toch wat slimmer kunnen aanpakken lijkt mij. Ik heb overigens de originele Toyota trekhaak laten monteren bij de dealer.

Groet Ruud.

Marcel34
Lid
Lid

wo 27 nov, 2019 11:39

Het is gelukt, hoor!

Er moeten inderdaad twee opties worden uitgeschakeld:
- Parking Assist-sensor
- Intelligent Sonar System

Beide hebben een icon met een 'pilon' erin, dus dat is makkelijk te onthouden.

Bedankt voor de hulp.

Plaats reactie
  • Informatie