CHR met RAV4 wintersetje: eerste ervaringen

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

za 16 nov, 2019 14:11

Ik was eerder op zoek naar een wintersetje voor mijn CHR.
Zo liep ik tegen een zgan RAV4 setje aan. Inclusief sensoren dus dat scheelt ook weer :D .
De bandenmaat is 225/65-17: niet helemaal wat doorgaans voor een CHR wordt geleverd maar qua steekmaat identiek en de ET lag ook binnen de marge.Vandaag maar eens gemonteerd. Vervolgens goed opgelet of er nergens wat aanliep. De stuuruitslag is ook prima.
Het beeld van deze set op de auto vindt ik best aardig, de wielkasten worden mooi gevuld (foto).

Dan een stukje rijden. Na initialisatie worden de sensoren meteen gevonden. Boven 60 km/u wel wat ander geluid dan met de originele CHR (18") zomerset, maar dan kan psychologisch zijn.
Bij een drempel met iets hogere snelheid (maar nog steeds beschaafd) hoor ik bij het dempen iets aan de voorkant van de auto: komt er iets op de grond, komen de banden tegen de wielkasten? Ik ben er nog niet uit.
Is er iemand die deze set ook heeft geprobeerd of heeft gemonteerd? Wat kan dat geluid zijn? Andere tips?
Bijlagen
20191116_124057-640x480.jpg
CHR met RAV4 velgset
20191116_124110-640x480.jpg

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 745
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

za 16 nov, 2019 14:47

Heb dezelfde velgen voor de winter, maar dan wel onder een RAV4. :)
Winterbanden kunnen wat luidruchtiger zijn of een ander geluid geven dan je zomerbanden door het grovere profiel.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 16 nov, 2019 15:09

CHR Hybrid schreef:
za 16 nov, 2019 14:11
De bandenmaat is 225/65-17: niet helemaal wat doorgaans voor een CHR wordt geleverd maar qua steekmaat identiek en de ET lag ook binnen de marge. Vandaag maar eens gemonteerd. Vervolgens goed opgelet of er nergens wat aanliep. De stuuruitslag is ook prima.
Het beeld van deze set op de auto vindt ik best aardig, de wielkasten worden mooi gevuld (foto).
Oef, de gekozen band is 38,4mm in omtrek groter dan aangeraden.
het verschil is 5,3%.

band_cal.jpg
klik op afbeelding voor groot

eerste regel = originele banden C-HR (volgens boekje)
tweede regel = alternatieve banden C-HR (volgens boekje)
derde regel = alternatieve banden C-HR (volgens boekje) en volgens mij de zomerbanden die je hebt.
vierde regel = alternatieve banden die je hebt gekocht (met velg)

opmerking van de website hierover:
Vergeet niet dat wielen met een onjuiste bandenmaat tot ernstige schade aan uw auto kunnen leiden (met een verschil in afrolomtrek van meer dan 2% of -2.5%). Tijdens het draaien kunnen grotere velgen en bredere banden bijvoorbeeld de wielkast raken. Dit kan leiden tot het wegschuren van de rand van uw band, verbuigen van de velgen of beschadiging aanbrengen aan de wielophanging. Gebruik onze banden aanpassingstool om deze problemen te vermijden. Onze tool zal u de verschillen in maten laten zien en in hoeverre de snelheidsmeting verandert.
Bron: https://www.oponeo.nl/banden-advies/bandencalculator

CHR Hybrid schreef:
za 16 nov, 2019 14:11
Dan een stukje rijden. Na initialisatie worden de sensoren meteen gevonden. Boven 60 km/u wel wat ander geluid dan met de originele CHR (18") zomerset, maar dan kan psychologisch zijn.
Normaal gesproken moet er iets gebeuren om code van de nieuwe ventielen in de boordcomputer te laten registreren.
Dit gaat namelijk niet vanzelf. Mogelijk lagen de originele wielen binnen de ontvangst radius van het systeem op het moment dat je ging initialiseren?
Dat is mij namelijk ook al eens overkomen. Dacht ik alles goed voor elkaar te hebben, gaat na 40 minuten rijden het lampje knipperen en daarna blijft het branden.

Dus dan moet je naar de dealer (of bandenspecialist) en de nieuwe ventielen laten uitlezen EN als 2e set (dit is niet bij elke auto van elk bouwjaar mogelijk!) laten registreren in de boordcomputer en toen ging na initialiseren het lampje weer uit.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

za 16 nov, 2019 16:03

Ik heb me niet helder genoeg uitgedrukt: ik heb na montage en voor de proefrit (via voertuiginstellingen) handmatig de sensoren door de auto laten herkennen. Dat ging goed, althans dat leek mij zo.

Ik heb in mijn auto ook een losse dashcam met een GPS snelheidsmeter. Waar de snelheidsafwijking met de originele 18" CHR velgen bij een snelheid van 100 km/u (op CC) ca. 5 km/u (minder snel) was, is dat nu met dezelfde snelheid nog maar 2 tot 3 km/u.
Ik heb nu ca. 10 km (combi snelweg/80 km/u, 50 k /u) gereden dus mss dat ik later alsnog een melding krijg.

Het geluid zou inderdaad ook gewoon een kwestie van ander rubber/profiel/lamellen kunnen zijn.
Mij gaat het er eigenlijk vooral om dat mijn auto geen schade gaat ondervinden van deze set.

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

za 16 nov, 2019 16:20

Het verschil in omtrek is inderdaad fors, vergeleken met de (voor mijn uitvoering) standaard 18 inch CHR velgen.. Dat komt door de 65 mm hoge 17 inch banden die er nu onder liggen.
Toch zie ik optisch geen ernstig krappe ruimten, maar als ik ook maar een beetje ga denken dat deze velgenset mijn auto schade kan opleveren, haal ik ze er morgen gewoon weer af.

Gebruikersavatar
C-HR Rider
Lid
Lid
Berichten: 108
Lid geworden op: za 29 sep, 2018 9:47
Auto: C-HR Hybride

za 16 nov, 2019 17:36

Ik denk dat het behalve op de snelheidsmeter en kilometerteller ook wel eens van invloed zou kunnen zijn op de vele sensoren en veiligheidssystemen van de C-HR

https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
C-HR 1.8 Hybrid Style, Metalstream met zwart gewrapped dak en spiegels, Premium en Chrome pack.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 16 nov, 2019 18:49

CHR Hybrid schreef:
za 16 nov, 2019 16:03
Ik heb me niet helder genoeg uitgedrukt: ik heb na montage en voor de proefrit (via voertuiginstellingen) handmatig de sensoren door de auto laten herkennen. Dat ging goed, althans dat leek mij zo.
Ik vond het wel helder hoor...
Alleen had je mijn reactie niet verwacht (denk ik) :ugeek:

Dit zegt het instructieboekje over TPMS:
chr_tpms.jpg
klik op afbeelding voor groot

Er is dus een verschil in registreren (groene gedeelte, uit te voeren door een specialist) en initialiseren (wat je zelf kunt doen).

Mij overkwam dus dat ik ook dacht dat registreren vanzelf ging en dus dacht dat initialiseren al voldoende was. Maar blijkbaar werden gewoon de ventielen die in de velgen achter de auto lagen ge-initialiseerd en toen ik aan het rijden was (na ca 40 minuten) kreeg ik dus toch de waarschuwing..
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

za 16 nov, 2019 19:01

Axial63 schreef:
za 16 nov, 2019 18:49
...
Er is dus een verschil in registreren (groene gedeelte, uit te voeren door een specialist) en initialiseren (wat je zelf kunt doen)....
Dat is helder, bedankt !
Blijft staan dat ik graag zou willen weten of het kwaad kan voor de auto (lagers, aandrijf, etc) om met deze set te rijden?
Ik kan best ervoor zorgen dat de drempels rustig rij, maar als er andere risico's zijn zou ik dat graag weten...

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 773
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 16 nov, 2019 19:14

Nee hoor dat niet.
Het gewichtsverschil is marginaal
Alle sensoren zitten vanaf de as, niet op de velgen dus daar veranderd niets.
Daarnaast wil de fabrikant niet voor de rechter komen vanwege een verkeerd afgestelde snelheidsmeter dus ook daar is een marge ingebouwd.

Problemen kun je alleen verwachten in de ruimte (wielkuip, spatbord) en de ophanging (bij uiterste wieluitslag is het in theorie mogelijk dat de band de stuurstang of de spoorstang raakt.
Om daar achter te komen kun je het beste de auto opkrikken en het stuurwiel volledig naar links en naar rechts sturen.
Bij elke uiterste uitslag moet je dan beide wielen goed controleren of er geen stangen of ander materiaal wordt geraakt.

En inderdaad bij inveren ligt ook een mogelijke mogelijk raakpunt.
controleer voor je gaat rijden de binnenkanten van de spatborden en de wielkuip op eventuele beschadigingen en bekijk ook de veerpoot vanaf de band naar boven.
Als alles in orde is, ga een stuk rijden en neem daarbij met wat meer snelheid dan gebruikelijk een paar verkeersdrempels.
Daarna weer de controle uitvoeren en je weet of de band delen van de auto raakt.

Als dat niet het geval is dan zie ik verder geen belemmering (maar ik ben geen autoriteit!).
Let wel op dat het veilige snelheidsverschil nu aanmerkelijk kleiner is en je mogelijk sneller een snelheidsovertreding zult kunnen maken. Maar door 99 of 119 op de CC te zetten blijf je aan de veilig kant....
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

za 16 nov, 2019 19:35

Goede tips waar ik zeker wat mee kan, bedankt! Bij het monteren van de velgen aan de voorzijde merkte ik dat ik inderdaad een centraal krikpunt kon gebruiker en dat ik daarmee dus ook de wielen opgekrikt 'vrij' kan insturenom eea te checken.
Morgen eens wat tijd insteken.

Over twee weken gaat de auto voor een 1e jaar beurt naar de dealer. Mss dat de dealer een opmerking maakt over deze set...

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 462
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

zo 17 nov, 2019 9:47

Waar zit dat cenraal krikpunt aan de voorkant dan?

Het schraapgeluid bij drempels kan van de ´flapjes´ komen tussen voorbumper en de voorwielen. Daar zou je met gewone wielen dan ook last van hebben. Met deze velgen sta je iets hoger dus in theorie zou het juist minder moeten zijn.
De ET van de RAV4 velgen zal wat lager zijn (velg iets verder naar buiten) dus vermoedelijk raak je je kunststof spatrand bij inveren.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- Girlpower!

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

zo 17 nov, 2019 15:03

CeHaEr schreef:
zo 17 nov, 2019 9:47
Waar zit dat cenraal krikpunt aan de voorkant dan?
De ET van de RAV4 velgen zal wat lager zijn (velg iets verder naar buiten) dus vermoedelijk raak je je kunststof spatrand bij inveren.
Handboek (v 5-2018, pag 566) zie afbeelding.

Ik denk dat je gelijk hebt vwb de kunststof spatrand. De banden komen idd iets verder naar buiten door de afwijkende ET waarde. Vraag is of dit het enige is waar ik rekening mee moet houden. Tellerafwijking is lager dan met de originele 18 inch CHR lichtmetaal.
Bijlagen
Screenshot_20191117-145850_Adobe Acrobat-640x480.jpg

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 462
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

zo 17 nov, 2019 15:19

Dank je. Had dat centrale krikpunt voor de voorkant nog niet gezien in de handleiding.. :( hoop dat mijn garagekrik zo lang is. :mrgreen:

Met de originele 18" wielen kan ik 6km/u harder rijden op de teller.. dan zit ik volgens de GPS snelheids-app precies op de geldende snelheid. :D Maar met 5km/u harder rij ik bij de trajectcontrole alles voorbij. En nog nooit post uit Leeuwarden gehad. :mrgreen:
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- Girlpower!

Gebruikersavatar
CHR Hybrid
Lid
Lid
Berichten: 39
Lid geworden op: zo 21 jul, 2019 12:00
Locatie: Brabant
Auto: CHR Hybr Executiv Ultimate

zo 17 nov, 2019 15:28

CeHaEr schreef:
zo 17 nov, 2019 15:19
Met de originele 18" wielen kan ik 6km/u harder rijden op de teller.. dan zit ik volgens de GPS snelheids-app precies op de geldende snelheid. :D Maar met 5km/u harder rij ik bij de trajectcontrole alles voorbij. En nog nooit post uit Leeuwarden gehad. :mrgreen:
Graag gedaan 😉.
Ik heb een garagekrik met extra lang bediendeel. Werkt sneller en comfortabeler dan wiel voor wiel...

De tellerafwijking met de 18 inch is bij ca 110 km/u zo'n 5 tot 6 km inderdaad, gemeten met GPS aan. Met deze 17 inch RAV4 velgen is dat nu nog maar 2 tot 3 km/u, dus opletten is het devies...

Gebruikersavatar
D.B.C.
Lid
Lid
Berichten: 11
Lid geworden op: di 16 apr, 2019 13:02
Locatie: Almere
Auto: CHR, MR2

do 21 nov, 2019 10:59

CHR Hybrid schreef:
zo 17 nov, 2019 15:28

Graag gedaan 😉.
Ik heb een garagekrik met extra lang bediendeel. Werkt sneller en comfortabeler dan wiel voor wiel...

De tellerafwijking met de 18 inch is bij ca 110 km/u zo'n 5 tot 6 km inderdaad, gemeten met GPS aan. Met deze 17 inch RAV4 velgen is dat nu nog maar 2 tot 3 km/u, dus opletten is het devies...
En ik maar telkens wiel voor wiel doen..... niet wetende van dit krikpunt :mrgreen:

Ik zelf ga andere velgen aanschaffen met een grotere maar banden. Ik zal dan 1,75% afwijken. Niet zo veel als hier boven maar ben wel benieuwd naar wat de dealer zal zeggen.

Algemeen bekend is, is dat je met grotere omtrek, dit ten koste gaat van de acceleratie.

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers