Handrem gebruik

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
Black_Corolla
Lid
Lid
Auto: Corolla TS Premium 2.0

do 14 nov, 2019 19:10

Hallo mede forumleden,

Met de naderende koudere temperaturen heb ik in mijn Corolla het automatisch inschakelen van de handrem bij het inschakelen van de P uitgezet.

Wanneer ik op een vlakke ondergrond sta, activeer ik de handrem dan ook niet.
Toch komt het voor dat de auto dan een klein stukje rolt na het loslaten van het rempedaal en uiteindelijk tegen de vergrendeling van de automaat aanrolt (tenminste ik denk dat dit zo is)

Mijn vraag is, kan dit kwaad?

Bij mijn vorige auto met dubbele koppeling automaat stond expliciet in het boekje dat ten alle tijden de handrem aangetrokken moest zijn omdat het slecht was als de auto tegen de vergrendeling aanrolt. Bij de Corolla kan ik daar echter niets over vinden.

Groet Ruud.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

do 14 nov, 2019 23:59

Ik gebruik normaal gesproken nooit een handrem.
Een uitzondering hierop is alleen, wanneer ik op een helling geparkeerd sta.
Voor de rest is het volledig onnodig en zeker in de wintermaanden, want dan loop je ook nog eens het risico dat de boel vastvriest.

Een klein beetje vooruit of achteruit rollen is op een licht hellend vlak normaal, dat is de speelruimte in de blokkering.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Martinspire
Lid
Lid
Auto: Corolla 2019 2.0 Executive

vr 15 nov, 2019 10:55

Ik weet niet of het anno 2019 in Nederland wel zo'n probleem is. Zolang het niet onder de -10 gaat, zal zo'n handrem prima functioneren volgens mij. Ik heb er de laatste jaren met automaten eigenlijk nooit last van gehad.

Selection Passion
Lid
Lid
Auto: Toyota Yaris Hybrid

vr 15 nov, 2019 14:01

Wij hebben in onze Yaris de handrem in bijna tweeënhalf jaar nog nooit gebruikt...
Vandaag maar eens checken of 'ie (nog) wel werkt... :mrgreen:
Yaris Hybrid Selection Passion 2017 (Poolse benaming voor de Red Bi-Tone).
Afbeelding

AdV
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Corolla HB 1.8 Executive

vr 15 nov, 2019 17:44

In de nieuwe Corolla springt hij automatisch op de handrem volgens mij
Met vriendelijke groet, André

3x Corolla, 1x Carina, 1x Tercel, 2x Starlet, 2 x Auris

Afbeelding Afbeelding

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

vr 15 nov, 2019 17:57

Volgens de handleiding van de Corolla Hybrid moet je de automatische handrem eerst activeren.

Had ook ergens gelezen (kan het niet terugvinden) in de handleiding dat je in de winter beter geen handrem kunt gebruiken ivm vastvriezen. Dat heb ik overigens nog nooit bij een auto gehad...

Wat duurt het nog lang tot eind december.... :(

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

vr 15 nov, 2019 20:13

Over de parkeerrem in de winter staat in de handleiding het volgende
Rijden in de winter blz. 388

Bij het parkeren blz 389
Parkeer de auto en zet de selectiehendel in stand P, maar activeer de parkeerrem niet.
De parkeerrem kan vastvriezen en bij het deactiveren niet vrij komen.
Blokkeer bij het parkeren van de auto de wielen zonder de parkeerrem te gebruiken.
Het niet in acht nemen hiervan kan gevaarlijk zijn omdat de auto onverwacht in beweging kan komen, hetgeen kan leiden tot een ongeval.

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

vr 15 nov, 2019 21:26

Het ligt er een beetje aan wat voor handrem constructie is toegepast.
De constructie met een spindel in de remzuiger in de achter remklauwen moet je echt regelmatig gebruiken anders rot het mechanisme vast en wordt je opgezadeld met een dure reparatie, ergo, 2 nieuwe remklauwen........
De versie met remtrommel /remschoentjes in de rem schijf is daar minder gevoelig voor.
Maar zo af en toe gebruiken is toch wel verstandig om het mechaniek gaande te houden.........heb nog nooit een vastgevroren handrem gehad, en mijn A2 die staat altijd buiten geparkeerd op een hellend vlak, op de handrem dus in echte winters. Ook bij -15 tot -25.
Die heeft achter ouderwetse trommels.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Black_Corolla
Lid
Lid
Auto: Corolla TS Premium 2.0

ma 18 nov, 2019 12:46

Nu zal het met de huidige temperaturen nog niet zo'n vaart lopen met het vastvriezen van de handrem. Als het rond het vriespunt is zal de handrem nog niet vast gaan zitten denk ik zo.

Wat mij wel opvalt in mijn corolla is dat wanneer ik de handrem niet gebruik en de auto dus wat naar achteren rolt, er een klein knak geluidje hoorbaar is in het interieur.
Ik weet niet of dit bij de versnellingshendel vandaan komt (ik denk dan aan de vergrendel pal o.i.d.)

Ik heb voor de zekerheid maar besloten om gewoon weer de handrem automatisch erop te laten gaan en als het echt koud wordt zie ik dan wel weer.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

ma 18 nov, 2019 13:29

Denk ook dat het niet zo ,n vaart zou lopen met onze huidige winters (maar je weet maar nooit voor je het weet vriest het toch -15 graden celcius).

Ergens op het internet las ik nog het volgende (voor wat het waard is)
Sommige auto’s hebben een elektronische handrem. Omdat zulke systemen niet met kabels maar op stroom werken, zou vorst geen problemen mogen opleveren.

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 18 nov, 2019 13:37

Elektrisch bekrachtigde handrem kan inderdaad niet vastvriezen.
Daar wordt het spindel in de zuiger principe toegepast en de spindel zit met een tandwieloverbrenging aan een elektromotor vast.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Martinspire
Lid
Lid
Auto: Corolla 2019 2.0 Executive

wo 20 nov, 2019 19:18

In de afgelopen 10 jaar heb ik nog geen problemen gehad met de handrem in de winter, zelfs niet bij vakantie in Oostenrijk. Het moet echt zwaar vriezen wil je daar last van hebben en meestal is het overdag toch warm genoeg dat wat vast vriest toch weer los komt.

Bij mij gaat ie dus gewoon in de automatische P-stand en maak ik me er pas druk om als ie ook een keer vast komt te zitten. En wellicht is het dan al voldoende de auto een tijdje aan te laten staan. Als ie vast vriest heb je toch nog wel andere problemen (vastgevroren sleutelgat, spekgladde wegen en whatnot)

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 20 nov, 2019 19:46

Het hangt er dus vanaf wat er gemonteerd is:
- een elektronisch handremsysteem
of
- een mechanisch systeem (met kabelbediening)

bv. de Prius 3 heeft een handrem voetpedaal.
Hiermee wordt een handremkabel strakgespannen en een hevel bedient om de handrem te activeren.
Die kabel kan vastvriezen in de buitenkabel als er vocht bij is gekomen. Dan krijg je de wagen echt niet meer verplaatst.

Zoals eerder aangegeven: de elektrische bediening is veel minder kwetsbaar omdat er geen stalenkabels bijzitten.
De kans dat remvoering op de remschijf vastvriest is nihil tenzij er veel sneeuw / ijs ophoping is.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

meeder
Lid
Lid
Auto: Corolla 1.8 TS Executive

vr 29 nov, 2019 22:54

Ik heb werkelijk nog nooit een vastgevroren handrem gehad ondanks dat ik hem altijd gebruik en nu bij de Corolla gaat hij er automatisch op als de pook in P wordt gezet.
Het mechanisme voor de elektrische handrem bij de Corolla lijkt mij niet echt gevoelig voor vorst aangezien de servo's direct op de remklauw zitten.

richard9722
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybrid

za 30 nov, 2019 7:40

Ook ik heb nog nooit een vastgevroren handrem gehad... Ook niet bij temperaturen van -20.

En laat dan ook gewoon de automatische handrem haar ding doen.

Plaats reactie
  • Informatie