Welke winterbanden?

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Martinspire
Lid
Lid
Auto: Corolla 2019 2.0 Executive

vr 08 nov, 2019 11:40

Ik heb mijn Corolla geleverd gekregen met zomerbanden, dus ben meteen aan het kijken wat ik er voor wintersloffen onder wil gaan leggen.

Ik heb de 18 inch velgen, dus de maat is: 225/40R18 92W

Nou weet ik dat de garage er waarschijnlijk Yokohama's op gaat leggen, welk type precies is me nog niet duidelijk, maar overall scoren ze wel aardig maar niet top. Dus vandaar dat ik op zoek ben naar ervaringen en opties. Welke heb jij eronder liggen en hoe bevallen ze? En/Of welke zijn aan te bevelen? Hou zelf wel van sportief rijgedrag, dus wellicht dat het handig kan zijn om dat mee te nemen in de suggesties, maar het moet vooral goed werken met nat wegdek (Nederland is niet bepaald een droog land). Denk niet dat ik veel in de sneeuw ga rijden, maar bevroren wegdek zal er vast zijn.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

vr 08 nov, 2019 12:03

Gezamenlijke test van Autoweek en Autobild is week geleden verschenen.
https://banden.autoweek.nl/bandentests/ ... test-2019/

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

vr 08 nov, 2019 12:55

"Sportief" rijgedrag met winterbanden zou ik gewoon achterwege laten, zijn ze niet echt voor "ge-engineered"
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Quaxitrox
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride

vr 08 nov, 2019 13:38

Heb er gisteren net onder laten zetten.
Continental Wintercontact TS830P 17 inch met velg ipv de 18 inch zomerbanden.

Rijgedrag is nog wat vroeg om te zeggen.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
2019: Corolla Touring Sports Premium 2.0 HSD
2014: Auris Touring Sports Lounge HSD
2011: Auris HSD

Marsoepielamie
Lid
Lid
Auto: 2012 Prius 3

vr 08 nov, 2019 15:38

Vorige week Goodyear Ultragrip Performance laten monteren. In vergelijking met de Dunlop Sportmax RT 2 zomerbanden een fractie minder grip , tot nu toe ben ik tevreden.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

Marco K.
Lid
Lid
Auto: Toyota Corolla sedan

vr 08 nov, 2019 17:07

Ik heb mij Corolla Sedan pas een paar weken en bij de aankoop via de dealer direct ook winterbanden aangeschaft. Zitten er onder vanaf de aflever datum. Het zijn Bridgestone Blizzak's op stalen velg, staan in de top 5 van de test van Autoweek. Heb nog niet het vergelijk met de wat bredere zomerbanden, maar de wegligging in de herfst tot nu toe vind ik er prima mee.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

za 09 nov, 2019 15:24

Mijn P3 wordt 26 januari 9 jaar. Omdat we regelmatig in Duitsland boodschappen doen heb ik meteen winterwielen aangeschaft.

Ik kan mij niet heugen dat ik in die 9 jaren hier serieus winterweer heb meegemaakt. Net als het verplichte mistachterlicht dat ik in meer dan 40 jaren tijd nooit moest aanzetten - verplicht indien het zicht minder dan 50 meter is maar dat komt hier bijna nooit voor - aardig overbodig geklooi met 2 x jaarlijks wielen wisselen en opslag.

Ik heb ze er weer onder sinds anderhalve week ... maar nog niet ermee gereden ... In Nederland winterwielen? Waarom???
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Marsoepielamie
Lid
Lid

za 09 nov, 2019 16:27

Camille Schyns schreef:
za 09 nov, 2019 15:24
Mijn P3 wordt 26 januari 9 jaar. Omdat we regelmatig in Duitsland boodschappen doen heb ik meteen winterwielen aangeschaft.

Ik kan mij niet heugen dat ik in die 9 jaren hier serieus winterweer heb meegemaakt. Net als het verplichte mistachterlicht dat ik in meer dan 40 jaren tijd nooit moest aanzetten - verplicht indien het zicht minder dan 50 meter is maar dat komt hier bijna nooit voor - aardig overbodig geklooi met 2 x jaarlijks wielen wisselen en opslag.

Ik heb ze er weer onder sinds anderhalve week ... maar nog niet ermee gereden ... In Nederland winterwielen? Waarom???
Dan mag ik hopen dat je inmiddels een nieuwe set banden hebt gekocht, of is dit nog je oude set van 9 jaar geleden ?
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

rolf
Actief Lid
Actief Lid

za 09 nov, 2019 17:33

Als je banden droog, schoon, koel en in het donker opslaat, kunnen banden een tijdje mee.
In de winter hebben banden minder te lijden van hoge temperaturen en direct zonlicht met een hoge UV waarde, daar verouderen banden van.
Zolang er geen droogte scheurtjes in zitten en je profieldiepte boven de 4mm kun je er nog lekker mee rijden.
De winterbanden onder mijn A2 zijn van 2010.........doen het nog prima in de sneeuw.
Het is al lekker wit hier. :mrgreen:

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

za 09 nov, 2019 18:01

Ook autobanden hebben een 'houdbaarheidstermijn'.
In NL is er geen regelgeving, in Dld 4-5-6 jaar??

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

rolf
Actief Lid
Actief Lid

za 09 nov, 2019 19:00

Staat geen "houdbaar tot" aanduiding op. :D

Marsoepielamie
Lid
Lid

za 09 nov, 2019 20:34

Rubber wordt harder na een aantal jaren, de soepele lamellen die je nodig hebt voor de sneeuw werken dan niet meer. De ADAC heeft ooit een test gedaan met verse banden en oude banden, de resultaten waren schrikbarend veel langere remweg en avontuurlijke wegligging.

Ik heb gezocht maar kan de bewuste test niet 123 vinden, wel een ander artikel over de leeftijd van banden, ook ADAC.

(volgen mij heb ik het in een blad gelezen)

https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/a ... ifenalter/

rolf
Actief Lid
Actief Lid

zo 10 nov, 2019 12:51

Ik heb andere ervaringen, die lamellen doen het bij mij nog prima.
En ik rij in echte sneeuw al weer een paar dagen en glij niet van de weg.
Winterbanden zitten vol met toevoegingen die het rubber zacht houden, en dat blijft zo als je ze op de juiste manier bewaard.
Koel, droog en in het donker bewaren kun je de gebruiksduur flink rekken.
Als de banden ook maar enige vorm van droogte scheurtjes vertonen is het exit.
En als je 2 sets banden hebt kun je de gebruiksduur flink rekken, ze zitten bij mij er 6 maanden onder en dan ga ik weer over naar zomerbanden, staat ook in het artikel.......
Kun je het tot 10 jaar rekken, en dat klopt wel aardig.
Dit is het laatste seizoen dat ik ze gebruik, komen ze richting 4mm aan het eind van het seizoen denk ik en moeten ze echt vervangen worden.

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

zo 10 nov, 2019 14:52

Onder de Kona heb ik Michelin Cross Climate+ laten zetten. De winter in Nederland stelt niets meer voor dan maar in zomer / winter een iets mindere band. Nu wel van het wisselen af.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

luc
Lid
Lid
Auto: Auris TS 2016

di 12 nov, 2019 3:38

Heel goede ervaring met de Michelin CrossClimate die ik in 2017 heb laten monteren.
Kostte destijds ruim 600 euri.
Heel tevreden mee, je auto verandert niet in een 4x4 terreinmonster, maar de banden voldoen absoluut.
Ook in Zweden, rondom de poolcirkel waar het in mei en juni, vaak nog vriezen kan, geen enkel probleem gehad.

Niet proberen om er stoplichtsprintjes mee te winnen, gewoon rustig rijden. Slijten ze ook niet te gek hard.

Ik vind wel dat ze veel herrie maken, maar voor de Auris had ik een BMW 530i uit 2006 en daar zaten winter- en zomerwielen onder.
Was een heerlijk stille auto, maar zuinig niet...

Nu CrossClimates onder mn Auris TS, probleemloos. Maar je hoort ze wel.

Plaats reactie
  • Informatie