Test Toyota Camry: hybride maakt het verschil

Alles dat niet in de andere subfora past. (Berichten m.b.t. Pré-release informatie en discussies kunnen hier ook geplaatst worden)
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 09 okt, 2019 22:48

Test Toyota Camry: hybride maakt het verschil

Autotest
De Toyota Camry was 15 jaar geleden plots van de Europese markt verdwenen. Maar nu is hij terug, als opvolger van de Avensis.

Hij krijgt het niet gemakkelijk in Nederland, want het segment van de middenklassers heeft de afgelopen jaren veel marktaandeel moeten inleveren. Nederlanders kiezen tegenwoordig voor compactere auto’s.
Daarbij maakt de nieuwe Camry het zichzelf extra lastig als vierdeurs sedan. Een stationwagon komt er niet, een zuinige diesel evenmin. Maar daar stelt Toyota een sterke troef tegenover: een zuinige hybride-aandrijflijn. Geheel in de traditie van Toyota zonder gedoe met een stekker.
Het relatief zuinige en schone karakter wordt in Nederland dan weer beloond met lagere (BPM-) belasting. Het verklaart waarom de Camry redelijk geprijsd is, zeker gezien zijn rijke standaarduitrusting.

Ook in deze Toyota zet de 2,5 liter viercilinder benzinemotor(testverbruik 1 op 16) weer een keel op als je eens stevig het gaspedaal indrukt. Laat de benzinemotor daarom liever weinig toeren maken en profiteer zo veel mogelijk van de elektromotor. De Camry rijdt snel en soepel met deze aandrijflijn en een bonus is de standaard automaat. Het flinke formaat zit zijn weggedrag niet in de weg: de Toyota rijdt opvallend stabiel over het asfalt.

Het flinke formaat leidt ook tot veel binnenruimte. Op de achterbank vinden volwassenen een ruime plek en ook de kofferbak is met 524 literinhoud lekker groot. Aan de kwaliteitsbeleving valt nog wel wat te verbeteren. De leren bekleding oogt te goedkoop en het centrale beeldscherm is relatief klein. Apple CarPlay en Android Auto zijn niet verkrijgbaar. Verder is er slecht nieuws voorfietsen caravanliefhebbers: een trekhaak levert Toyota (voorlopig) niet.

Plus
+ Zuinige benzinehybride zonder stekker.
+ Veel ruimte.
+ Besturing en wegligging zijn top.
Min
- Tekortkomingen infotainment.
- Motorgeluid bij hogere toeren.
- Geen trekhaak mogelijk.

Eindcijfer 7,9

Conclusie
De Toyota Camry onderscheidt zich met zijn stekkerloze hybride-aandrijving, scherpe prijs én ruimte. Hij rijdt uitstekend, maar het infotainment kan beter. En wie graag fietsen of een caravan wil meenemen, kan maar beter aan de Camry voorbij gaan.

Extra testnotities
Hoewel de Camry in Nederland enkele jaren van de markt was, bleef hij in tussentijd buiten Europa gewoon voortbestaan. Vooral in de VS was hij jarenlang een groot succes en zelfs de meest verkochte personenauto.

De Camry veert comfortabel genoeg, maar de ingenieurs lijken zich bij het onderstel toch vooral gericht te hebben op sportiviteit.

Deze Toyota is langer dan een VW Passat en zelfs bijna net zo groot als een BMW 5 Serie.

Onhandig: de draagarmen van het kofferdeksel kunnen de bagage raken.

De kwaliteit van de Camry is meermaals bewezen in Amerikaanse betrouwbaarheidsstatistieken en in onderzoeken naar de tevredenheid onder autokopers. Hij komt daar regelmatig als winnaar uit de bus.

De Camry wordt in Nederland slechts in één motorversie geleverd, de hier geteste hybride vanaf € 39.995. De basisuitrusting is al royaal, met onder meer led-koplampen, privacy-glas, in hoogte verstelbare voorstoelen, radiografische contactsleutel, vijf airbags, parkeersensoren voor en achter, regensensor, 7 inch centraal beeldscherm, achteruitrijcamera en 17 inch lichtmetalen wielen. Ook de veiligheidsuitrusting is veelomvattend: grootlicht-assistent, rijstrookbewaking, verkeersbordherkenning en adaptieve cruise-control: het zit er allemaal op. Getest is de extra rijk uitgeruste Business Intro van € 43.095. Die heeft tevens 18 inch lichtmetalen wielen, dodehoekbewaking met rijstrookwissel-assistent en een volledig elektrisch verstelbare bestuurdersstoel.

Bron: https://www.ad.nl/dossier-autotest/test ... ~a3bdb855/
camry.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

do 10 okt, 2019 11:30

Ik vind het een geweldige auto. Een station wagon zou ik helemaal top vinden.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

do 10 okt, 2019 19:04

Superauto!

Vele malen beter dan een Duits merk, met al hun plastic motoronderdelen. En dan heb ik het niet over de afdekplaat op de motor, maar over inwendige delen.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

do 10 okt, 2019 19:42

Geef eens een voorbeeld van een inwendig plastic onderdeel.

JerVa
Lid
Lid
Auto: prius plug-in

vr 11 okt, 2019 10:19

- punt, geen trekhaak mogelijk

Dat vind ik toch wel vreemd, gezien de laatste Prius dat wel kan.
Hoe zit dat met de Corolla Hybride?

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 11 okt, 2019 12:13

@holyhead, kettingspanners die uit elkaar vallen bij BMW en de hele motor in de soep laten lopen.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

vr 11 okt, 2019 14:14

Kan me voorstellen, dat de Geleiderail, distributieketting los laat en ergens tussen komt en de ketting
tanden overslaat waarna de motor in de soep loopt. Dit zou echter ook met een stalen geleiderail kunnen gebeuren. Dus een slechte constructie echter de aanname was dat Toyota geen kunststof zou gebruiken voor inwendige delen en duitse auto,s wel ?
Daar heb ik mijn twijfels bij.

Josje
Lid
Lid

vr 11 okt, 2019 16:41

Dat is heden ten dage de realiteit. Je betaalt voor 'premium' , maar krijgt dat niet. Bij Toyota levert nog steeds hoge kwaliteit.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 11 okt, 2019 17:46

Eens!

De Duitse degelijkheid is soms ver te zoeken en de fabrikanten geven Bij problemen niet thuis. Bmw en VW/Audi hebben hele series van motoren op de markt gebracht met zwakke punten. Het is net niet voldoende uitontwikkeld. En dan heb je pech.

Josje
Lid
Lid

za 12 okt, 2019 18:03

Het meest kwalijke vind ik dat VAG en BMW dit al jaren bewust doen. Hier een voorbeeld over VAG:

Het begon in 2005 met de 2 liter tdi. Los van alle andere problemen (brakke turbo, softwareproblemen, startproblemen, verstuiverproblemen, scheurende cilinderkoppen) had die motor een debiele oliepompaandrijving. Dat was een zeskant op moer. Net zoals je sleutelt met je doppenset. Na 150.000 - 200.000 km o.i.d. was de zeskant rond geworden en nam dus de''moer ' niet meer mee. Gevolg: geen oliedruk, hele motor naar de kl#ten en importeur Pon die niet thuis gaf.

En omdat bij die km-stand vele auto's al uit de lease waren en in handen van particulieren waren gekomen konden die een bedrag van bijna € 10.000 oprochelen om een nieuwe motor te laten inbouwen.

Deze situatie is vergelijkbaar met de brakke tsi-motoren die heden ten dage nog geleverd worden.

Bij BMW zijn ook grote problemen bij bepaalde motorenseries. (Nokkenasverstelling, plastic kettinggeleiders in de motor die afbreken). Dit alles na een aantal jaar, bv 5 jaar. En ja, dan is de auto in particuliere handen....

Dus wees maar blij met Toyota, ook al werkt het infotainment wellicht niet zo super. Maar dit zijn luxe-problemen, als je het vergelijkt met de meuk die door sommige merken geleverd wordt.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 12 okt, 2019 18:16

En dan hebben ze het nog steeds over Duitse degelijkheid... :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

jojan265
Lid
Lid

za 12 okt, 2019 18:22

Das war ein mal.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Auriswillem
Lid
Lid
Auto: Toyota Auris Hybride

za 12 okt, 2019 21:02

Josje schreef:
do 10 okt, 2019 19:04
Superauto!

Vele malen beter dan een Duits merk, met al hun plastic motoronderdelen. En dan heb ik het niet over de afdekplaat op de motor, maar over inwendige delen.
Inderdaad een schitterende auto. :o
Voor mijn Toyota tijdperk heb ik langere tijd een Audi A6 gereden. Dat ding liep als een raket, maar ook regelmatig in de garage gestaan met dat ding, en altijd huilen als je alweer eens een vette rekening kreeg. :(
Blij dat ik er van af ben. :mrgreen:
Toyota Auris 2011

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

za 12 okt, 2019 22:24

Mijn Lexus heeft nu bijna twee ton op de klok en elke beurt is het weer raak: nul defecten. Ik ben zo blij dat dit soort kwaliteit nog gemaakt wordt.

JerVa
Lid
Lid
Auto: prius plug-in

zo 13 okt, 2019 11:02

Ik ben ook van mening dat Toyota/Lexus de beste auto's maken.
Ook Honda maakt geweldige auto's maar die spreken me toch wat minder aan.
(behalve de motoren, die vtec apparaten zijn geweldig )

Voor mij geen ander merk meer!

Plaats reactie
  • Informatie