Lege accu

Stel hier uw vragen m.b.t. problemen met navigatie / bluetooth / GSM / hulpsystemen, kaart updates, instellingen etc. en de aanwezige leden zullen u trachten te helpen.
Bert
Lid
Lid
Auto: Toyota RAV4 Hybrid 2017

zo 06 okt, 2019 19:06

Na een vierweekse vakantie kwam ik recent bij mijn bij Van der Valk A4-Schiphol geparkeerde Rav4 terug om na een vlucht van 10 uur naar huis te gaan om daar de jetlag te gaan verwerken. Bij de auto aangekomen, sloeg mij de schrik om het hart: de handgreep die normaal gesproken de auto ontsluit, reageerde niet op aanraken. Geen nood, dacht ik: ik had de auto afgesloten door twee keer op het sluiten van de afstandsbediening te drukken. Dus drukte ik op de openen-knop van de AB. Géén reactie. Dan maar de sleutel uit de AB geklikt en de deur geopend. Dat lukte wel. Hoopvol drukte ik op de startknop, maar de auto was helemaal "dood". Accu helemaal leeg. Na een noodgedwongen lunch bij Van der Valk en nog eens een uur wachten, kwam de pechhulp ter plaatse die de auto met een startaccu zo weer aan de praat had. De rit naar huis (van 200 km) heeft de accu weer op peil gebracht. De hulpverlener vertelde me dat het met de huidige elektronica in moderne auto's niet meer kan dat een auto een maand niet wordt gebruikt, zonder dat de accu leegloopt, omdat allerlei computers en andere elektronica gewoon stroom blijven verbruiken.
Ik ga niet regelmatig een maand op vakantie, maar verneem toch graag of er meer RAV4 rijders met dit fenomeen te maken hebben gehad. (nog los van de vraag of de accu is beschadigd door deze volledige ontlading). Ter informatie: Ik heb -behalve een (erg laag verbruikend) anti-marter signaal- géén energieverbruikende accessoires aan de auto toegevoegd.
Benieuwd naar jullie reactie(s)
Bert
RAV4 Hybrid 2017 parelmoerwit

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 06 okt, 2019 21:17

Heb ik ook gehad, auto en week of 4 niet gebruikt, accu nagenoeg plat.
Heb onlangs een DEFA vaste acculader ingebouwd, dus wanneer hij in de garage staat gaat de stekker er in.
Dus dat gedoe heb ik niet meer.
https://www.defa.com/battery-charger-4-big-reasons/
Is wel lastig als deze 4 weken op een parkeerplaats staat op een vliegveld........
Volgende keer een accubooster achter de voorstoel leggen, met de sleutel de deur openen en met de booster de auto starten.
Is eigenlijk wel belachelijk dat dat in zo een auto nodig is, hebben meer Toyota hybrides last van.
Accu heeft blijkbaar een te kleine capaciteit met de aanwezige ruststroom.
2 maanden moet gewoon kunnen.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

zo 06 okt, 2019 21:39

Toyota is echt niet de enige autofabrikant die dit heeft.
Wanneer je geen voorzorgsmaatregelen neemt, dan is een accu na 4 weken zomaar leeg.

Ook accu's van niet hybrides kunnen makkelijk bijna leeg raken en die moeten ook nog eens en hoge startstroom leveren. Een ruststroom van 50 mA zorgt al voor een ontlading van 34 Ampere over een looptijd van 28 dagen en dat is nog zonder de zelfontlading. Er zijn auto's met alarmsystemen, die zelfs meer dan het dubbele aan mA trekken.

Een 70 A/h accu zal een conventioneel aangedreven moderne auto zonder voorzorgsmaatregelen waarschijnlijk ook niet meer kunnen starten na 28 dagen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 06 okt, 2019 22:01

Wel, de A2 die ik heb staat ook wel eens een paar weken stil, daar heb ik dat probleem niet.
Is nog de originele accu uit 2004..........
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

zoekertje
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius III executivesolar

zo 06 okt, 2019 22:48

Als de wagen lang buiten staat is een zonnepaneeltje welke 12,8 volt genereert te overwegen. Ik heb er één jaren gebruikt in de prius. kon tegen het achterruit worden geplaatst.
PRIUS III pacific blue executive

Afbeelding

Bert
Lid
Lid

ma 07 okt, 2019 16:25

Bedankt voor de verschillende reacties. Het komt er op neer dat volledige ontlading "normaal" is, wanneer je vier weken niet rijdt. Zoals ik al vermeldde gebeurt me dat niet vaak. In een voorkomend geval zal ik waarschijnlijk kiezen voor het laten staan van de auto in de garage en deze dan koppelen aan een druppellader. De reis naar en van het vliegveld zal ik dan per trein moeten maken. Blijft toch apart, maar er zijn erger zaken in de wereld......
Nogmaals bedankt voor de reacties.
Bert

Marsoepielamie
Lid
Lid
Auto: 2012 Prius 3

ma 07 okt, 2019 17:24

Bij sommige merken sportwagens krijg je standaard een druppellader.
"Man kann ein Auto nicht wie ein menschliches Wesen behandeln ... ein Auto braucht Liebe!" Zitat: Walter Röhrl

PS-auris
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Bi-Tone AWD 2019

ma 07 okt, 2019 18:54

wat zou er tegen zijn om een accupool los te koppelen? kan je het een paar maanden volhouden

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 07 okt, 2019 19:42

Dan moet je na je vakantie op handen en knieën door de auto kruipen want de achterklep opent elektrisch...

Als de auto in de buitenlucht geparkeerd wordt heb je aan een zonnecellader voldoende om de accu op pijl te houden...
voorbeeld: https://www.winparts.nl/werkplaats-gere ... 89797.html
Bedenk wel dat de sigarete plug (12v accessoire plug) in de auto geen stroom doorlaad als het contact 'UIT' is. Dus een kabel naar de accu (met zekering) is aanbevolen.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

wo 09 okt, 2019 19:14

Met de trein vanui Bedum heeft natuurlijk wel wat. Is in ieder geval goedkoper dan de schipholtaxi Friesland.
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone

wo 09 okt, 2019 20:37

Just in case heb ik een druppellader voor onder de motorkap. Daar zit de positieve aansluitklem voor een startaccu (in de grote zekeringkast); de negatieve pool gaat aan het inlaatspruitstuk. Maar ja, wel 220V nodig hé...
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Bert
Lid
Lid

do 10 okt, 2019 4:56

Heb de zonnelader van Winparts even bekeken, maar is 138mA en 2,4W voldoende om de accu op peil te houden?
lijkt me dan wel een goede oplossing, omdat je de accu altijd optimaal geladen houdt.
Bert

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 10 okt, 2019 7:01

Als je een 45Ah accu hebt en als die met 50% maximaal ontladen is en stel dat dat in een week gebeurt, dan verlies je 22,5*12/7 = 38 Wh per dag.
Het punt met een zonnelader is dat je nooit weet hoeveel Wh die op een dag gaat leveren. 2,4W voor 12 uur is 28,8 Wh.
Het gaat zeker helpen. Vooral ook als je niet met één maar twee weken zou rekenen.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Jeroen202020
Lid
Lid
Auto: CHR HYBRIDE

do 17 okt, 2019 5:44

Het is mij nu 2x overkomen.
Afglopen zomer met de hittegolf en gisten middag .
Dat ik in de auto stap en de startknop indruk dat er van alles gaat knipperen en de auto dan niet startklaar is en dat je constant een soort kloppend geluid hoord verder gewoon niks doet.
Een lege accu.
Terwijl ik net daar voor ruim 40 kilometer op de autoweg gereden heb.
Nu zegt de dealer monteur dat de start accu geladen word door de hybride accu.
En gisteren vertelde mij de pechulp monteur dat dat niet zo is.
En terwijl ik weet dat toen ik de auto parkeerde de hybride accu meer dan 50% gevuld was.
Maar na dat de pechulp monteur de auto gestart had met de starthulp.
Was de hybride accu leeg.
En er niks aan blijven staan.100% zeker.
Het enige dat aangesloten is, dat is de marter verjager die ze bij de dealer ingebouwd hebben.
Maar toen de auto gestart was en ik opweg ging, was de hybride accu na 500 meter rijden weer op meer dan 50% vol.
Wat is hier aan de hand?
En de pechulp monteur zegt dat het een relais is dat blijft hangen en ik het zelf met een kleine 12volt batterij had kunnen doen.
Zijn er mensen die dit ook hebben ondervonden hebben?
En ja na de eerste keer dat dit gebeurde heb ik meteen een nieuwe accu gekregen.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

do 17 okt, 2019 7:10

Jeroen202020 schreef:
do 17 okt, 2019 5:44
Nu zegt de dealer monteur dat de start accu geladen word door de hybride accu.
Ja, dat klopt. Maar niet als de auto uit staat. De SOC van de hybride accu heeft verder niks te maken met de staat van de 12V accu.
En de pechulp monteur zegt dat het een relais is dat blijft hangen en ik het zelf met een kleine 12volt batterij had kunnen doen.
Interessante opmerking van dat relais. Zou natuurlijk kunnen en dat er daardoor een te grote parasitaire stroom loopt.
De hybride Toyota's hebben weinig stroom nodig om te starten, de 12V accu draait de motor niet rond, het zwaarste dat gedaan moet worden is het remsysteem op druk brengen. Dus een kleine 12V batterij zou best eens kunnen werken.
Ik heb mijn Prius met lege accu al eens gestart met een 2A lab voeding.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Plaats reactie
  • Informatie