Vreemde storingen, kapotte accu?

Hier vindt u alle uitgewerkte antwoorden op veel gestelde vragen. Dit forum is alleen lezen i.v.m. overzichtelijkheid.
Forumregels
Dit forum is een "alleen lezen". U kunt hier geen reacties plaatsen.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 621
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 30 sep, 2019 8:50

Intro

- Dit artikel gaat over de 12 volt accu, het gaat NIET over de HV-accu (de accu waarop de auto kan rijden)
- De 12 volt accu in een Toyota hybride auto wordt:
  • NIET gebruikt om te starten (een Toyota hybride systeem heeft geen startmotor), alleen om de elektronische installatie te laten werken. Starten wordt gedaan met de MG1 vanuit de hybride besturing.
  • NIET geladen door een dynamo, maar via een DC/DC converter vanuit de HV-accu.

Afbeelding
 
Ik denk dat mijn accu kapot is, maar hoe weet ik of dat echt zo is?

Dat een accu kapot is, daar kom je helaas vaak te laat achter. Met veelal als gevolg dat je auto niet meer wil starten. Bij hybride aandrijvingen kunnen er tijdens het starten wat vreemde verschijnselen optreden, wanneer de accuspanning tot rond de 11 volt of lager is gedaald. Het hybride systeem start niet geheel door en komt daardoor niet in de Ready stand en/of geeft een foutmelding.

Maar hoe weet je dan zeker dat de accu kapot is en niets anders? En hoe voorkom je het?
Goeie vragen. Want dat een accu leeg is bijvoorbeeld, betekent niet per definitie dat hij ook kapot is. Lukraak een accu vervangen, zou dan ook wel eens tot een teleurstelling kunnen leiden.


Is het wel de accu die kapot is?

Zoals gezegd, dat een accu leeg is hoeft niet perse te betekenen dat de accu kapot is. Want als de aandrijving niet ingeschakeld is (Ready), dan wordt de accu niet bijgeladen. Wanneer er dan toch stroomverbruikers, zoals bijvoorbeeld een radio, verlichting aan blijven staan, dan zal de accu gaan leeglopen en na verloop van tijd leeg zijn. Ook door langdurige stilstand en te weinig rijden kan de accu leeg raken.

Om een leeggelopen accu zijn werk weer te kunnen laten doen, is de accu opladen voldoende. Een manier om een lege accu weer een beetje op te laden is, de auto starten met startkabels en vervolgens even een half uur rijden of beter nog gebruik te maken van een 12 V acculader (bij de kleine hybride accu's een lader met een max. laadstroom van 5 amp gebruiken).

Wanneer u de accu op wilt opladen d.m.v. het rijden met de auto, doe dit dan zonder lampen, verwarming, radio of andere stroomverbruikers ingeschakeld te hebben.
Houdt er bij Toyota Hybrides rekening mee, dat de accu maar met max. 5 amp wordt opgeladen.
De fabrikant heeft hierbij namelijk rekening gehouden met de minimale ontlading van de 12 V accu, omdat de accu's in hybrides geen hoge startstroom hoeven te leveren.

Om een indicatie te hebben of het de accu is of het laadcircuit kunt u de klemspanning van de accu meten terwijl de aandrijving in Ready stand staat. De klemspanning van de accu zou dan tussen de 13,8 en 14,4 Volt moeten zijn. Wijken deze waarden erg af, dan duidt dat op problemen met het laadcircuit en niet op een defecte accu.


Waarom raakt een accu defect?
  • Inwendige vervuiling veroorzaakt door kleine deeltjes van de accuplaten die loslaten. Hierdoor zal de inwendige weerstand en daardoor de werking van de accu verminderen. De accu zal zijn lading daardoor minder goed kunnen vasthouden. Hij loop na het laden namelijk sneller leeg.
  • Te diepe ontlading, daardoor kunnen platen kromtrekken en zal de accu minder goed werken.
  • Overmatige trillingen, deze kunnen er op de lange duur voor zorgen, dat delen van de platen van de accu loslaten en de werking van de accu achteruit gaat.
  • Laat een accu ook nooit langere tijd in bijna ongeladen of geheel ongeladen toestand dit kan sulfatering veroorzaken. Dit treedt op wanneer de accu langere tijd in deze toestand heeft doorgebracht. Niet alleen verhindert sulfatering de ladingopname, maar ook kunnen sulfaatkristallen in de vorm van scherpe naalden sluiting veroorzaken tussen de positieve en de negatieve plaat. Als een gesulfateerde accu wordt geladen, zal de spanning snel oplopen. Een automatische lader meent dat de accu volgeladen is en zal uitschakelen. De accu lijkt wel vol, maar is het niet en dus is hij ook weer snel leeg!
  • Ouderdom, de accu is versleten.
Om zeker te weten of uw accu defect is, kunt u het beste de accu laten testen door de dealer of een accu specialist.


Tips om ontladen bij langdurige stilstand te voorkomen.
  • Schakel alle verbruikers uit, ook het keyless entry en/of het alarmsysteem om zoveel mogelijk de ontlaadstroom te verlagen tijdens stilstand.
  • Laad de 12 V accu één keer per maand bij, door een uurtje met de auto te gaan rijden of door de 12 volt accu een paar uurtjes m.b.v. en acculader op te laden.
Houdt er tevens rekening mee, dat de HV accu ook heel langzaam zijn lading verliest en deze ook graag minimaal 1 keer per 1 á 2 maanden wat verse stroom wil ontvangen.

In de wintermaanden hebben alle 12 V accu's het moeilijk, omdat de temperaturen laag zijn en er vaak veel verbruikers ingeschakeld zijn, verwarming (ventilator), verlichting, ruit en spiegel verwarmingen, etc. De 12V accu's in hybrides hebben het dan extra moeilijk, omdat zij tijdens het rijden maar max. met 5 amp geladen worden. Bij een conditioneel goede accu en dagelijks gebruik van de auto zal dit normaal gesproken geen problemen opleveren. Bij afwijkende condities kan het echter voorkomen, dat de accu onder de 11 V komt en daardoor het hybride-systeem niet meer wil starten.
Laad de accu dan zo snel mogelijk weer volledig op.

Vertrouwd u het niet ga dan even naar een garage of accu-specialist en laad de accu testen.
Koop nooit zomaar een nieuwe accu zonder zeker te weten of de accu echt defect is, want dat is zonde geld.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers