Keyless

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Limone
Lid
Lid

za 28 sep, 2019 9:40

Ik rijd al jaren naar grote tevredenheid in een Prius II.
Nu heb ik gisteren een occasion van dit model gekocht, maar dit model verschilt in een paar opzichten van de Prius II die ik ken, nl:
- hij heeft mistlampen voor, hij kan keyless rijden, het schermpje waar audio en airco op zichtbaar zijn, is anders.
Kan iemand die dit herkent me vertellen of dit model verder nog verschilt van het model dat ik tot nu toe heb gehad?
Nog een vraag: is het simpel om “keyless” uit te (laten) schakelen?

Klikoo
Lid
Lid

za 28 sep, 2019 18:01

Bij mij kan je Keyless simpel uitschakelen door knopje onder dashboard, naast hendel om motorkap open te maken. Volgens mij heb je eerst de standaard comfort uitvoering gehad. Zie je aan de deurhendels, stuurwiel, inderdaad mistlampen en ook display. Stuurwiel heeft rechts meer knoppen, deurhendels en achterklep hebben zwart drukknopje om auto af te sluiten. En het Toyota logo op de autosleutel is zilverkleurig in plaats van zwart. Maar dit weet ik niet zeker.
Prius 2 BE Antraciet / mei 2008.

Limone
Lid
Lid

zo 29 sep, 2019 8:51

Aha, dank voor de tip! Is de keyless functie dan permanent uitgeschakeld?

Klikoo
Lid
Lid

zo 29 sep, 2019 14:20

Lijkt me van wel dat het dan permanent is uitgeschakeld, alhoewel ik het zelf nooit uitgeprobeerd heb. Ik vind dat Keyless heel handig. Uitzetten wordt gebruikt om diefstal auto te voorkomen. Maar de mijne staat in eigen garage en ik geloof echt niet dat er iemand in Nederland rondloopt met de bedoeling om mijn 11 jaar oude Prius 2 te stelen. Dan zijn er veel betere opties. :D

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Outlander PHEV Instyle+

zo 29 sep, 2019 15:28

Naast keyless entry heb je nu waarschijnlijk ook een 6 CD wisselaar in het dashboard en ook cruise control (al had je dat laatste wellicht al in de andere Prius).
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

zo 29 sep, 2019 15:32

Limone schreef:
za 28 sep, 2019 9:40
- hij heeft mistlampen voor, hij kan keyless rijden, het schermpje waar audio en airco op zichtbaar zijn, is anders.../
…/ Nog een vraag: is het simpel om “keyless” uit te (laten) schakelen?
Keyless rijden bestaat niet.

Keyless wordt mee bedoeld dat je zonder de sleutel vast te pakken de wagen kunt ontsluiten en starten.
Het 'Keyless' uitschakelen heeft alleen gevolg voor het Keyless openen.

Systeem ingeschakeld:
Sleutel in de broek (of jas)zak
Deur greep vastpakken, slot wordt geopend
Druk op startknop om de auto te activeren.
Na het rijden druk op de knop aan de handgreep: sloten vergrendelen (met sleutel in broekzak)

Systeem uitgeschakeld:
Neem sleutel uit de broekzak
Druk op knop: openen
Deurgreep vastpakken, deur openen
Sleutel terug in de broekzak
Druk op startknop om de auto te activeren.
Na het rijden druk op de knop van de sleutel: Vergrendelen.

Dus 'Keyless' is eigenlijk alleen maar gemak.
Als je met de keyless sleutel uitstapt terwijl het systeem nog actief is word je hierop geattendeerd door een pieptoon.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Limone
Lid
Lid

ma 30 sep, 2019 8:21

Ik had begrepen dat de functie “keyless” stroom verbruikt als de auto niet wordt gebruikt. Hij wordt soms een week niet gebruikt.
In de proefrit heb ik trouwens gereden terwijl de sleutel nog in de zak van de verkoper zat en die zat niet bij mij in de auto.

Andere vraag: als je bij de koop grote beurt inclusief apk keuring hebt afgesproken en het blijkt dat er dure reparaties nodig zijn, (banden bv.) wie moet die dan betalen?

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

ma 30 sep, 2019 9:13

Dat Keyless (Smart functie) stroom gebruikt dat klopt, maar het zal niet veel meer zijn dan een klokje...
Het systeem is veertien (14) dagen waakzaam, wachtend op een signaal van de handzender.
Na 14 dagen zal de Smart functie automatisch worden uitgeschakeld, de deuren openen zich dan alleen met een druk op de knop 'open' op de handzender (of met de mechanische sleutel).

Dat je gereden hebt terwijl de sleutel in de broekzak van de verkoper zat kan, maar dan heeft hij/zij de auto ook geopend en gestart.
Als de persoon met de sleutel de auto uitstapt valt het systeem niet gelijk uit (zou gevaarlijk zijn).
Maar druk je een keer op de startstopknop dan krijg je daarna de auto niet meer in 'Ready' en kan er niet meer worden gereden tot de sleutel weer in de buurt is.

Wat er bij de beurt en de APK hoort maakt onderdeel uit van de afspraken die vooraf zijn gemaakt.
Als er geen afspraken zijn gemaakt lijkt het logisch dat je de auto alleen koopt als de grote beurt is uitgevoerd en er een nieuwe 'geldige' APK op zit.
Maar dat kan ook met tweedehands onderdelen (ja, er zijn handelaren die zo tewerk gaan).
Dus goed overleggen wat er moet en wat er gaat gebeuren!
Bedenk:
  • De verkoper schiet er niets mee op als de auto niet wordt afgenomen omdat jij niet tevreden bent
  • Jij schiet er niets mee op als er andere bandjes onder worden gezet die 1,6mm profiel hebben en dus over enkele maanden vernieuwd moeten worden...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

ma 30 sep, 2019 14:32

De P2 had /heeft de uitvoering "Comfort", "Tech" en "Business".
De "Comfort" heeft geen mistlampen vóór, De "Tech" heeft een achteruitrijcamera en mistlampen vóór extra en de "Business" heeft geen achteruitrijcamera maar wel een JBL geluidsinstallatie met een extra eindversterker onder de bijrijdersstoel en een extra speaker bovenop het MFD midden op het dashboard (en uiteraard ook mistlampen vóór).
De Key-less aan laten staan is prima mogelijk bij een regelmatige stilstand van een week (geen probleem), ga je een paar weken weg en laat je je auto ergens langdurig staan, dan is het raadzaam om die functie uit te zetten zoals hierboven al is aangegeven.

De Key-less functie vind ik ideaal en heb deze nooit uitgeschakeld, zou niet meer zonder willen.

Met de auto in een ingeschakelde modus is de auto alleen met grof geweld of een gehackte sleutel te stelen (en te starten???) ... lijkt me inderdaad niet echt een prioriteit voor een dergelijke auto voor het autodieven gilde ... Je kunt dus naar mijn mening gerust op beide oren slapen :mrgreen:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Camille Schyns
Actief Lid
Actief Lid

ma 30 sep, 2019 16:15

Huh .... keyless rijden? Wat is dat nou weer? Ik ken alleen keyless entry. Bedoel je daarmee dat ook nadat het blokje uit de auto is tóch nog doorgereden kan worden totdat ie 1 x uitgezet wordt?

Het is mogelijk om zonder dat stukje elektronica de auto te openen en ermee te rijden: daarvoor zit dat kleine sleuteltje in het blokje. Lijkt me zeer onhandig om terug naar 1990 te gaan om op de ouderwetse manier de auto te openen en te starten.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

ma 30 sep, 2019 16:58

De key is alleen een start permissive, dat wil zeggen éénmaal herkend en gestart is de sleutel niet meer nodig. Hij is alleen maar nodig tijdens het starten, zodat je zonder sleutel gewoon door kunt rijden.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Klikoo
Lid
Lid

di 01 okt, 2019 0:37

@ Bianco

Ik heb een BE uitvoering. Blijkbaar toch meer verschillen dan. Want ik heb geen JBL speakers met extra versterker, ook geen midden speaker. Wel achteruitrijcamera, mistlampen, BT handsfree en dat keyless entry. Ik moet er wel bij zeggen dat het van origine een Italiaans model is, dat nieuw na driekwart jaar naar Nederland is gekomen. Misschien daardoor de verschillen omdat origineel ander land betreft ??

Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

wo 02 okt, 2019 9:49

Dan heb je volgens mij een naar NL normen/uitvoering een Tech versie.
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

wo 02 okt, 2019 9:58

In de basis wordt een model in Europa op de markt gebracht met een aantal opties die standaard zijn.
De auto dient minimaal te voldoen aan het Europese eisen pakket, dat in Brussel is vastgelegd.
Hierbij gaat het over het algemeen alleen over veiligheidseisen.

Elk land (lees importeur) bepaald daarna welke extra optie's gemonteerd worden per uitrustingsniveau.
De extra optie's zijn bepalend voor de prijs waarvoor een uitvoering concurrerend op de markt kan worden gebracht. Er zijn daarom per model verschillen in uitrusting niveau's in de landen binnen Europa.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Limone
Lid
Lid

do 03 okt, 2019 8:30

Nu wordt het duidelijk, dank je John. Mijn Prius komt oorspronkelijk uit Luxemburg. De extra opties zijn keyless en mistlampen voor. Meer niet. Die extra opties maken de catalogusprijs wel hoger, merkte ik, toen ik een verzekering ging afsluiten. Dat denk ik althans. Kan het ook zijn dat de catalogusprijs wordt gerelateerd aan het tijdstip dat de auto in NL werd geïmporteerd? De auto is van januari 2009 en in april 2011 is hij in NL geïmporteerd. De catalogusprijs van mijn Prius van oktober 2008 is een stuk lager.
Ik heb begrepen dat een Prius Liftback (?) 1.5 hybrid cvt sol is, dat vertelt de garage waar hij de laatste 8 jaren in onderhoud is geweest.
Kent iemand dit model?

Plaats reactie
  • Informatie