Toyota heeft een zeer laag NOx uitstoot

Relevante nieuws items vanuit Media, Internet of TV. Let op! Plaats altijd een link of verwijzing naar de bron.
Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

ma 23 sep, 2019 22:42

NOx is nu een top item geworden . Toyota hybrides (Prius, Corolla) hebben een zeer lage NOx emissie (<15mg/km). Dit is echt gemeten door de Duitse EKI. Vergelijk, Diesels hebben een c.a 30x hogere emissie en benzine c.a 10 keer. Lage NOx zou fiscaal beloond moeten worden omdat het veel overheidskosten kan besparen. Dank zij mijn Prius kunnen er een paar woningen extra gebouwd worden en minder koeien weg.
Hoe heeft Toyota die lage NOx dat voor elkaar gekregen?

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 24 sep, 2019 0:13

De lage NOx uitstoot komt vooral door het Atkinson principe van de verbrandingsmotor in de hybrides van Toyota. Groot slagvolume, lage compressie, lagere temperatuur, is minder NOx uitstoot.

Dit in tegenstelling tot al die turbomotoren met hun hoge compressieverhouding, grote vullingsgraad (lean burn) en daardoor hoge temperaturen zorgen voor een hoge NOx uitstoot.
Zuinig rijden op de conventionele manier d.m.v. downsizing zorgt voor veel NOx uitstoot, alleen water injectie kan ze nog redden. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2139
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

di 24 sep, 2019 8:42

johnths2 schreef:
di 24 sep, 2019 0:13
...alleen water injectie kan ze nog redden. :wink:
Zoek eens op 'Wardenier', leuke verhalen!

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 24 sep, 2019 9:06

Ik ken dat verhaal, maar dat heeft echter niets met waterinjectie te maken in het kader van NOx verlaging.

Waternevel in de inlaat
Water wordt verneveld in de inlaat en verdampt in de cilinder. Dat koelt behoorlijk goed, de ontstane waterdamp verdwijnt in de uitlaat. De hoeveelheid NOx wordt door de verlaging van de temperatuur drastisch verminderd.

Inspuiting in de inlaat is goedkoper dan directe injectie in de cilinder. Bovendien makkelijk in te bouwen in elke motor. Het gaat maar om hele kleine beetje water. Dit verdampt volledig er is daarom geen risico op roest binnenin de motor.

Er worden wel een paar extra eisen aan de watervoorziening gesteld en dat is, dat er gedemineraliseerd water gebruikt moet worden en dat het wateropslagreservoir en de leidingen in de winter tegen bevriezing beveiligd dienen te worden.
 
Voorbeeld waterinjectie.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
JerVa
Lid
Lid
Berichten: 88
Lid geworden op: zo 17 jun, 2018 12:39
Locatie: katwijk
Auto: prius plug-in
Contact:

di 24 sep, 2019 11:07

ik heb ooit eens gelezen dat direct ingespoten injectie niet zo best is voor de inlaatkleppen.
de inlaat kleppen worden normaal schoon gehouden door de lucht/brandstof mengsel.
nu hier geen brandstof door heen komt word daar meer koolstof opgebouwd waardoor er toch meer problemen kunnen komen bij de inlaat kleppen.

mijn vorige auto heb ik ooit een motor reiniging gegeven dmv waterstof.
het bedrijf die dat deed gaf me eigenlijk de zelfde info.

nu ben ik benieuwd wat water injectie hier voor een effect zal geven.

in sommige lexus modellen hebben ze toch 2 injectie systemen?

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

di 24 sep, 2019 11:33

Persoonlijk denk ik dat waterinjectie ter verlaging van NOx niet grootschalig toegepast gaat worden in auto motoren.

In de industrie wordt er wel meegewerkt, maar dat zijn stationaire installaties. De laatste jaren van mijn werkende leven heb ik onder andere gewerkt aan een project m.b.t. NOx verlaging in grote branderinstallaties. Daar zijn speciale nozzles voor ontwikkeld die een zeer fijne waternevel in de brandermonden van grote waterbad verdampers injecteerden om daarmee de NOx waardes drastisch te verlagen. Wanneer je installaties hebt die meer dan 35.000 m3 aardgas per uur verstoken, dan is er heel wat te halen wat betreft het verlagen van de belasting op het milieu.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

wo 25 sep, 2019 15:09

Het NOx probleem ontstaat bij hoge verbrandingstemperaturen. Bij de benzinemotor=ottomotor=explosiemotor=mengselmotor hangt het theoretische thermodynamische rendement af van de compressie verhouding. Je kunt de explosie temperatuur verlagen zonder dat dat ten koste gaat van het rendement (Dus CO2 emissie). Toyota heeft daar dus wat op gevonden (Johnths2) via nabootsing van het Atkinson proces.
In feite rijden we nog steeds met de primitieve klop klop wroem wroem motor uit 1900, nagenoeg geen innovatie.
Mijn lelijke eend uit 1964 reed 1:17 en de auto van mijn vrouw (Mercedes Bklasse)rijdt met moeite 1:16. En dat na bijna 60 jaar innovatie!!

Maar waar blijven andere fabrikanten met lage NOx oplossingen? De autoindustie heeft zich hoofdzakelijk beziggehouden met veel PK's onder de motorkap, mooie lijnen en veel spiegeltjes en kraaltjes.
Ik vroeg aan de Toyota verkoper of hij wist dat zijn hybride's erg milieu vriendelijk zijn wat betreft NOx( 15mgr/km). NOP dus.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

wo 25 sep, 2019 15:20

Toyota verkopers houden zich aan hun ingestudeerde verhaaltje en uitstoot is daarin niet zo belangrijk.
Hooguit weten zij hoeveel CO2 hun product uitstoot, omdat dat in de folders staat.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Tomexergie
Lid
Lid
Berichten: 22
Lid geworden op: di 11 jun, 2019 19:03
Locatie: tilburg
Auto: Prius plug-in D.Business

do 26 sep, 2019 13:12

In hun nieuwste folders staat de lage NOx uitstoot van max 15mg/km. Als dat correct is dan zou je dat commercieel moeten uitbuiten.
Maar wat is correct? Blijft de Atkinson ook na b.v. 100000km nog weinig NOx uitstoten? Ander de merken doen het, ook met nabehandeling van NOx, na veel km's heel slecht. 100-300 mg/km. Van Toyota weten we het ook niet, of is daar wel informatie over?
Je moet de info niet van de autolobby ADAC en ANWB hebben maar van een onafhankelijke organisatie zoals b.v. TNO.
Methodes om de NOx achteraf te reduceren gaan ten koste van het rendement, dus hogere CO2. Heeft de hybride Toyota met het Atkinson proces toch een hoog rendement ondanks de lage NOx? En hoe zit dat na b.v. 150000km. Is er ervaring/metingen?


 ! Bericht van: Moderator
Quote verwijderd.
Onnodig om volledige bericht te quoten direct onder het zelfde bericht waarop wordt gereageerd.
Deel quoten kan soms wel nuttig zijn.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

do 26 sep, 2019 13:23

De lage uitstoot bij een Toyota hybride ligt zuiver aan het hybrideconcept en de ICE die volgens het Atkinson principe zijn werk doet. Er is geen nabehandeling, zoals bij sommige conventionele benzine of dieselmotoren wel het geval is. Het verbruik van elke motor kan omhoog gaan door slecht onderhoud en/of inwendige vervuiling. Dat is bij de ICE in hybrides niet anders. De kans dat de CO2 en NOx waardes door ouderdom zullen stijgen is dan ook niet ondenkbaar. Goed onderhoud en ook een enigszins beheerste rijstijl is voor elke motor van belang.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2769
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President

do 26 sep, 2019 15:30

JerVa schreef:
di 24 sep, 2019 11:07
ik heb ooit eens gelezen dat direct ingespoten injectie niet zo best is voor de inlaatkleppen ...... in sommige lexus modellen hebben ze toch 2 injectie systemen?
Zeker! In elk geval de 2GR-FSE motor heeft directe en indirecte injectie. https://interestingengineering.com/vide ... -explained
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 609
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

do 26 sep, 2019 16:41

WoW.
Dat is nog eens een complete en duidelijke uitleg!!
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 26 sep, 2019 19:55

Toyota past ook EGR toe. Door uitlaatgassen deels terug te voeren, daalt de NOx uitstoot.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5742
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

do 26 sep, 2019 20:13

EGR verlaagd de NOx uitstoot en dat is ook de bedoeling van die klep.
De uitlaatgassen die gekoeld via deze klep teruggevoerd worden naar de verbrandingskamer zorgen voor een verlaging van de verbrandingstemperatuur en dáárdoor gaat de NOx uitstoot omlaag. Dat is echter niet de reden, dat de hybrides van Toyota een lagere NOx uitstoot hebben dan auto's van andere fabrikanten, want andere fabrikanten passen ook EGR kleppen toe.

De reden zit hem vooral in de hybrideaandrijving i.s.m. de Atkinson motor.
Die combinatie zorgt voor een extra verlaging van de NOx uitstoot.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1137
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

do 26 sep, 2019 20:32

BMW past water injectie toe in de M4 als soort van intercooler.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Google [Bot]