Melding lekke band op Prius?

Alles dat niet in de andere sub-fora past.
Plaats reactie
Tomexergie
Lid
Lid
Auto: Prius plug-in D.Business

di 10 sep, 2019 15:07

Geeft de Prius (2013) een melding als de bandenspanning van een van de banden te laag is? Onze Mercedes B150 geeft dat wel. Dat voorkomt dat je de band helemaal stuk rijdt.

Ik had gisteren een lekke band en merkte dat pas toen de auto in woonwijk ging ribbelen. Ik had geen waarschuwing gezien op het dasboard, of zie ik dat verkeerd en niet opgelet?
Weer een Hornbach bouwschroef ( 4e keer in een jaar met mijn Mercedes!). Dus niet meer parkeren bij Hornbach.
Heb het noodreparatie setje van Toyota met vloeisof gebruikt om naar huis te komen. De Toyota garage moest de band eerst schoonmaken, duurde totaal een uur +67,50 eur.
Ik had Toyota pechhulp kunnen bellen want ik heb nog garantie.

Volgens mij is de reparatie bij een lek door een schroef stom eenvoudig. Priem om gaatje op te ruimen en daarna een prop erin duwen. Hoe kom ik aan zo'n reparatie zetje?
Daarna de band oppompen met de compresor via het lege tankje.(Dus lege tankje bewaren.). Of een nieuwe compressor.

holyhead
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

di 10 sep, 2019 15:43

Ja hoe kom je aan zo,n setje door even te googlen. Een van de goedkoopste vind je bij Bolcom.
https://www.bol.com/nl/p/autoband-repar ... 040595350/

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 10 sep, 2019 17:50

En het antwoord op je eerste vraag is NEE (maar daar was je inmiddels ook al achter :mrgreen: )

Er wordt in de P3 van 2013 geen melding gegeven van een foute meting in de bandenspanning, domweg omdat het TPMS (Tyre Pressure Monitoring System; In het Nederlands : “het bandenspanningscontrolesysteem”) pas eind 2014 verplicht werd op nieuw geleverde auto's.

Er zijn wel after-market setjes te koop die eenvoudig te monteren zijn en die de bandenspanning en temperaturen voor je in de gaten houden...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Tomexergie
Lid
Lid

di 10 sep, 2019 21:05

Bedankt, dus geen banden alarm, en dat voor een innovatief bedrijf als Toyota. Ach nobody is perfect.
Verder probeer ik op de display van de navigator de GPS snelheid weer te geven zoals b.v. de tomtom. Tot nu toe niet gelukt. Is daarvoor een mogelijkheid?

De snelheidsmeter van de Prius wijkt nogal af: 4km/h bij 50 en c.a 7 km/h bij 100. Misschien moet ik de banden oppompen.

ajm
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Prius 3 dynamic

wo 11 sep, 2019 19:54

Tomexergie schreef:
di 10 sep, 2019 15:07

Daarna de band oppompen met de compresor via het lege tankje.(Dus lege tankje bewaren.). Of een nieuwe compressor.
Hierbij een handleiding om de al of niet gebruikte repairkit van de P3 om te bouwen naar een handzame compressor: https://www.toyotahybrideforum.nl/viewt ... =56&t=3214

mvg Ad
Ruim 100.000 km met een Prius 3 Aspiration 2009 nu een Prius 3 Dynamic 2010 >140.000 km

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

wo 11 sep, 2019 20:11

Tomexergie schreef:
di 10 sep, 2019 21:05
Bedankt, dus geen banden alarm, en dat voor een innovatief bedrijf als Toyota. Ach nobody is perfect.
Verder probeer ik op de display van de navigator de GPS snelheid weer te geven zoals b.v. de tomtom. Tot nu toe niet gelukt. Is daarvoor een mogelijkheid?

De snelheidsmeter van de Prius wijkt nogal af: 4km/h bij 50 en c.a 7 km/h bij 100. Misschien moet ik de banden oppompen.

Een andere bandenmaat monteren, waarbij de diameter groter wordt. Dan wordt bij hetzelfde aantal omwentelingen van je wiel de werkelijke snelheid groter. Hiervoor moet je de verhouding breedte / hoogte van de band veranderen.

Hier heb je een tool: https://www.verburg.nl/omrekentabel.html

Tomexergie
Lid
Lid

wo 11 sep, 2019 20:50

Ach, als ik het weet houd ik regening met de 4km/h, maar het zou toch gemakkelijk zijn via de GPS.

Inderdaad banden spanning per wiel meten lijkt mij wel nuttig i.v.m. energieverbruik en uiteraard de veiligheid en tijdig signaleren van een schroeflek. Sinds het aantal bouwmarkten is toegenomen krijg ik vaker een lekke band veroorzaakt door een parker of spaanplaatschroef. Vroeger (10-40 jaar geleden) had ik bij nooit een lekke band en nu bij de lopende band.

Ik heb naar de link after-market setjes gekeken. Inderdaad betere monitoring per band dan de vaak standaard ingebouwde systemen die een algemeen signaal afgeven. Met meting per band kan ik ook tijdig oppompen om zuinig te rijden. Het is nu de vraag welk systeem werkt goed.

Per band:
In de velg met nieuw meet ventiel of een meet schroefdopje op het bestaande ventiel met bluetooth .

Op het dashboard:
Kleine display direkt op 12V van de Prius gemonteerd in leeg een schakelaar vakje (2*3 cm),
Of een display met batterij geplakt op dashboard.
Of via USB en Go-Pro navigator?

Wie heeft ervaring en wat is het meest functioneel voor de Prius (2013)?

frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

wo 11 sep, 2019 21:29

Tomexergie schreef:
wo 11 sep, 2019 20:50
...Vroeger had ik bij nooit een lekke band en nu bij de lopende band.
Je hebt een hechte band met dit ongemak! :D

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 11 sep, 2019 22:19

Ik heb dit setje gemonteerd.
Past perfect in een lege ruimte voor een schakelaar links van het stuur.
Voordeel van de losse sensoren op de ventielen: ik kan ze meenemen naar de velgen met de winterbanden.
Andere sets hebben die complete ventielen, maar die moeten in de velg gemonteerd worden (kosten).
Werkt goed.
Ze melden bij Overdruk (temperatuur loopt op) en Onderdruk (band loopt leeg)
je kunt schakelen tussen druk per wiel en temperatuur per wiel.
Ook kun je de waarschuwingswaarden instellen. Als de waarde wordt overschreden gaat het ding piepen en knippert de info van het wiel waar de waarde is overschreden.

Wat betreft de snelheidsaanduiding:
Als je het navigatiescherm ervoor hebt zie je rechts onderaan de weergave van een verkeersbord met de snelheid die op die weg gereden mag worden.
Als de gemeten GPS snelheid onder die snelheid blijft is het een gewoon verkeersbord: Wit bord, zwarte cijfers, rode rand. Als je te snel rijdt en de GPS snelheid hoger is dan wordt het gehele bord ROOD. Alleen daaraan kun je dus zien of je snelheid juist is.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Tomexergie
Lid
Lid

wo 11 sep, 2019 23:49

Bedankt, leuk setje en misschien kan ik een 12V aansluiting achter het lege plaatje vinden. Hoe eenvoudiger hoe beter, liefst zonder batterij.

Ik heb inderdaad een hechte band met een platonische reserve band , de band die de Prius helaas mist.

Plaats reactie
  • Informatie