Lampje "ready"

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
tomtom
Lid
Lid
Auto: Yaris Active Hybrid

vr 30 aug, 2019 10:29

Bij een Toyota Yaris Hybrid van 2018 heb ik de laatste tijd, op ongezette momenten, een paar keer gehad dat het "ready lampje" bij het gebruik van de contact sleutel niet ging branden (de auto start niet). Na één of meer pogingen lukte het daarna altijd wel. Het was voor mij wel een reden om eens in de handleiding te kijken wat de juiste methode is om de auto te starten. Ik lees dat, alvorens te starten, de auto op de handrem moet staan, de versnelling in de P stand moet staan en de rem flink ingetrapt moet worden om daarna de contact sleutel te gebruiken. Dat heb ik geprobeerd en jawel hoor het werkte. Naderhand geprobeerd om te starten zonder die regeltjes op te volgen dus niet op de handrem en de rem niet intrappen (versnelling wel in de P stand). Het vreemde is: dan gaat het "ready lampje" ook branden en start hij gewoon. Dat snap ik dan weer niet. Is er iemand die hier iets over kan zeggen?

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

vr 30 aug, 2019 11:13

De PIP start niet als ie niet in P staat, als je niet de rem flink intrapt. Maar die handrem = voetrem bij de PIP is flauwekul.
PIP aug 2012 executive arctic blue, Auris dynamic 2017
Kona premium 64 KWH 2019 ceramic blue

tomtom
Lid
Lid

vr 30 aug, 2019 12:00

Dat hij op de handrem moet staan is misschien uit veiligheidsoverwegingen en heeft dat niets te maken met het al of niet oplichten van het "ready lampje".

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: '19 RAV4 AWD-i HV Bi-tone

vr 30 aug, 2019 12:32

Zowel de C-HR als de RAV4 kan je NIET starten als je de rem niet ingetrapt hebt (even los van "P" en handrem). Dat zou bij de Yaris en Corolla niet anders mogen zijn. En dan heb ik het over de 2018+ modelseries.

Ik heb echter bij mijn C-HR een defecte sensor op de rembooster gehad (af fabriek), waardoor ik hem regelmatig ook niet kon starten. Hoe hard ik de rem ook intrapte. Uiteraard na het vervangen van de sensor opgelost.
2019 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation
Zircon Silver / Attitude Black

Afbeelding

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 30 aug, 2019 13:40

- Handrem is inderdaad een veiligheidspuntje, geen voorwaarde voor wel of niet starten.
- Selectiehandel in "P" is een voorwaarde voor systeem starten en voor systeem stoppen.
- Rempedaal intrappen is een voorwaarde bij systeem starten.

Het komt nog wel eens voor dat een voetremschakelaar stuk gaat.
Dat geldt voor alle modellen Toyota.
Als de voetremschakelaar niet werkt is dat ook te zien omdat op dat moment de remlichten niet branden. (zelfde schakelaar).
In geval van twijfel naar de dealer en een andere voetremschakelaar laten monteren.

P.S.
Als de remlichten wel branden, maar het systeem komt niet in "READY" laat dan de 12v accu controleren.
Als deze een te lage spanning heeft kan dit resulteren in hele vreemde situaties.

tf1y.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

tomtom
Lid
Lid

vr 30 aug, 2019 16:12

Ja, zoiets dat had ik ook in de handleiding gelezen. Direct even gecontroleerd of mijn remlichten branden als ik op de voetrem druk. Ja, die werken wel.
Ook vreemd dat het de 12V accu zou zijn want het euvel deed zich ook onderweg voor. Dus een flink stuk gereden. Even een stop gemaakt van circa 15 minuten en vervolgens bij het opstarten niet in één keer in "ready stand" komen. Ik moest toen een paar keer opnieuw starten. Na zo'n rit is de accu toch niet aan de lege kant zou ik denken. Ik zal eens een afspraak maken met de dealer om te kijken of die iets verkeerds kan ontdekken.

Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur

za 31 aug, 2019 7:02

Ik heb hetzelfde gehad met mijn PIP, soms 4 of 5 keer op de startknop drukken voor READY aanging.
Ook gekke kortdurende storingen zoals het branden van het Traction Control lampje, nieuwe accu laten plaatsen bij Kwikfit en alles was weer goed.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur

za 31 aug, 2019 9:13

Inderdaad Sjaak
Heb het zelfde gehad nieuwe accu er in en alles was weer gewoon.
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 31 aug, 2019 10:07

tomtom schreef:
vr 30 aug, 2019 16:12
Ook vreemd dat het de 12V accu zou zijn want het euvel deed zich ook onderweg voor. Dus een flink stuk gereden. Even een stop gemaakt van circa 15 minuten en vervolgens bij het opstarten niet in één keer in "ready stand" komen. Ik moest toen een paar keer opnieuw starten. Na zo'n rit is de accu toch niet aan de lege kant zou ik denken. Ik zal eens een afspraak maken met de dealer om te kijken of die iets verkeerds kan ontdekken.
Tja, hybride auto hé, net even anders.
Er zit namelijk geen dynamo in de auto.
Je 12v accu wordt geladen door de HVaccu (de Hoge Voltage accu waar ook je auto op rijdt).
En die laadstroom zal niet constant zijn, alleen als de accu onder een bepaalde waarde komt (aanname).
Al een paar keer op dit forum gemerkt dat de meest vreemde storing spontaan optreden en na het vervangen van een niet helemaal meer frisse 12v accu ook plotseling weer verdwenen zijn.
Dus als je 12v accu al een jaar of 5 (of ouder is) kan het geen kwaad deze te controleren (en eventueel te vervangen).

TIP: ga naar een KwikFit, bandencentrum of ANWB, ze meten de accu vaak direct na en in no-time heb je een nieuwe.
(En vaak behoorlijk goedkoper als bij een dealer).
&

tomtom
Lid
Lid

za 31 aug, 2019 10:41

De auto is 10 maanden oud dus de accu zou eigenlijk het probleem niet mogen zijn. Maar ja, het is een accu dus je weet nooit.

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017

za 31 aug, 2019 11:21

Ik zou eerst eens de klemspanning van de 12V accu controleren in ruststand alvorens enige conclusies te trekken wat betreft de conditie van deze accu.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

za 31 aug, 2019 17:23

Uh, hoe oud auto zegt niks. In mijn laatste BMW ging de accu al na 6 maanden het loodje leggen.
Enne BMW's gaan heel ook vreemd doen als de accu niet meer jofel is.

tomtom
Lid
Lid

do 05 sep, 2019 10:49

Ik heb telefonisch contact gehad met de Toyota dealer. Volgens de dealer moet je onderscheid maken tussen het activeren van het "ready lampje" en het weg rijden. Het "ready lampje" kan geactiveerd worden door alleen de contactsleutel naar de start modus te verdraaien (tot het einde doordraaien). Verdere acties overbodig. Bij mij is dat momenteel ook zo. Om weg te rijden moet je het rempedaal flink intrappen om de versnelling vanuit de P modus naar de R- of D modus te schakelen. Volgens de dealer is dat bij alle Toyota modellen het geval. Mijn vraag was natuurlijk: Als dat zo is waarom lukt het activeren van het "ready lampje" dan van tijd tot tijd niet? Dat zou dan onderzocht moeten worden. Dus het Toyota verhaal is wel iets anders dan de ervaringen die Toyota rijders hier hebben neer geschreven. Bovendien staat het in de handleiding ook anders vermeld. Verder doet de Toyota Yaris Hybrid het (nog) prima.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

do 05 sep, 2019 12:00

Oké, met een contactsleutel kan dit zo zijn...

De meeste Hybride auto's zijn echter uitgerust met een Startknop.
Die heeft echt als voorwaarde:
- contactsleutel moet binnen bereik zijn (en transponder moet kloppen)
- rempedaal moet (een stukje) zijn ingetrapt
pas dan gaat er een groenlampje branden (in het dashboard of in de startknop) en kan het systeem in READY komen.

Bij een contactslot met sleutel kan de versnellingspook alleen verplaatst worden met het rempedaal ingedrukt
en voor het ready komen voldoen al twee criteria: de sleutel is er (anders kun je contactslot niet draaien) en de transponder (startonderbreker) moet de juiste zijn. Dus zal dit ook bij jouw situatie voldoende zijn.

Blijft dus als verdachte oorzaak van de storing (het niet READY komen) in ieder geval de 12v accu over.
Deze zou doorgemeten moeten worden, wat ook een indicatie geeft is om -middels een voltmeter- een aantal keren de spanning (laten) meten in koude toestand (voor het activeren van het hybride systeem).
Als de 12v accu verstopt geplaatst is in de bagageruimte of onder de achterbank dan kan er gemeten worden op de hulpstart aansluiting onder de motorkap.

Ik ben benieuwd...
&

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

do 05 sep, 2019 12:22

Meten = weten Anders blijft het gissen.