[Ecvt] Hoe lang gaat versnellingsbakolie mee?

Kosten onderhoud, werkzaamheden uitgevoerd door dealer, niet merkgarage of door eigenaar zelf, Service-updates en tips bij doe het zelf onderhoudswerkzaamheden, etc.
Maurice
Lid
Lid
Auto: Prius 3 01-2013

vr 09 aug, 2019 15:02

! Bericht van: Moderator
De topicstarter stelde een vraag over een brandlucht in de auto.

In de reacties ging het al snel over de olie in de versnellingsbak, en of deze ververst zou moeten worden.

De olie antwoorden heb ik opgesplitst tot een nieuw topic, hopelijk draagt dit bij aan de informatievergaring.

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 09 aug, 2019 15:37

Ik vermoed dat de transmissieolie warm werd. Hoe lang zit die er al in?
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Maurice
Lid
Lid

vr 09 aug, 2019 15:45

Wordt transmissie olie per grote beurt vervangen? Zo ja, dan pakweg 10 maanden.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 09 aug, 2019 16:00

Transmissieolie word niet vervangen bij een beurt...
Er wordt alleen inspectie uitgevoerd elke 4 jaar of 60.000km

Er zijn verhalen bekend van gebruikers die na verloop van tijd opdracht hebben gegeven de olie te vervangen, maar volgens de Toyota onderhoudslijst zou de olie 'life-time' mee moeten gaan..
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

za 10 aug, 2019 9:09

Axial63 schreef:
vr 09 aug, 2019 16:00
Er zijn verhalen bekend van gebruikers die na verloop van tijd opdracht hebben gegeven de olie te vervangen, maar volgens de Toyota onderhoudslijst zou de olie 'life-time' mee moeten gaan..
Ik vind 'life-time' een erg vaag begrip, daarom heb ik dit bij de laatste onderhoudsbeurt laten doen. Het is toch olie die continue gebruikt wordt en dus achteruit gaat.
Het zou zuur zijn dat juist door gedegradeerde/vervuilde olie de PSD in elkaar draait, en zo indirect de life-time heeft bepaald. Ik zie het als een beetje TLC voor een belangrijk onderdeel van de hybride aandrijflijn.

Het vervangen was nog geen 90 euro. De Auris heeft nu bijna 2 ton gelopen, dus een extra uitgave van 0,00045 ct/km. Hiermee draait de PSD weer in nieuwe olie rond.
42
85.500 hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.
Auris TS (2014): 2017 - heden

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

za 10 aug, 2019 13:48

Ik heb hetzelfde laten doen bij mijn Prius destijds. Verse olie kan geen kwaad.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 10 aug, 2019 14:54

Elke vloeistof verouderd na verloop van tijd.

Remvloeistof wordt vaak na 4 jaar al vervangen (ter voorkoming van vocht in de olie door condensatie)
Motorolie wordt elk jaar of 15.000km vervangen (gaat wel langer mee maar garage moet ook wat verdienen)

Dus waarom de versnellingsbakolie niet vervangen hoeft te worden? Dat snap ik ook niet..

Op deze foto 2 oliebuisjes...
Links 'verse' versnellingsbakolie (Toyota ATF WS)
Rechts 'oude' versnellingsbakolie (volgens de eigenaar 135.000km mee gereden)
tf17.jpg

De oude is donkerder omdat het vaker is opgewarmd door het rijden en omdat er koppelingsmateriaal in is opgenomen.
Om te bepalen of deze olie nog dezelfde eigenschappen heeft als de nieuwe moet laboratorium onderzoek gedaan worden.
Voor de pakweg € 100,- die een verversing kost kun je beter geen risico nemen en bij pakweg 120.000km de olie laten vervangen.
Die € 100,- komen ten koste van: ca. 3,6 ltr Toyota ATF WS olie, 2 nieuwe pakkingringen en de arbeid...

De echte purist flushes (spoelt) de versnellingsbak tussen de oude olie en de nieuwe olie door.
Ik heb zelfs berichten gelezen waarbij de gespoelde olie te koop werd aangeboden (alsof het een olijfolie betrof: 1e flush, 2e flush)
Tja, je kunt altijd over de top...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
&

Maurice
Lid
Lid

za 10 aug, 2019 14:58

Ik zet een reminder in m'n agenda voor de volgende 15k beurt. :idea:

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 10 aug, 2019 17:51

Remolie trekt water aan en dat kan een probleem worden bij langdurig remmen. Het water kan gaan koken namelijk en dat levert tal van problemen op. Vandaar dat remolie van tijd tot tijd vernieuwd moet worden.

In de versnellingsbak van de Toyota hybriden heeft de olie geen krachtoverbrengende taak zoals in de koppelomvormer van een conventionele automaat en ook heeft de olie niet in de eerste plaats een smerend doel. Ik heb in het verleden bij de dealer eens nagevraagd en die meldde dat de versnellingsbakolie vooral een koelende functie heeft. In dat geval is de conditie van de olie misschien minder belangrijk en wordt vooral op het oliepijl gelet van tijd-tot-tijd. Maar goed, ik ben niet per sé deskundig op dit gebied.

Wie het een goed gevoel geeft - verversen kan weinig kwaad, mits je de goede olie gebruikt. Ik vraag me wel af of spoelen zo'n goed idee is. In de CVT werken een motor en generator samen en die genereren / verbruiken soms een stevig elektrisch vermogen. Er lopen dus beste stromen en ik denk dat aantasting van isolatie op de windingen van de rotoren vervelende effecten kan hebben.

Just my five cents ... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

za 10 aug, 2019 19:37

Frank,

Olie heeft in de eerste plaats een smerend doel. Door een goede smering wordt slijtage en dus warmte-ontwikkeling voorkomen. Jouw garage draait oorzaak en gevolg om volgens mij.

Ik heb de olie van de aandrijving van mijn Auris bij 135.000 km zelf vervangen. Er kwam een donkerkleurige stinkende vloeistof uit. Een heel verschil met de verse robijnrode olie die er weer inging! Voor de prijs hoef je het niet te laten, dat is minder dan een volle tank benzine.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

za 10 aug, 2019 20:02

Ha Josje,

Ja, die Toyota-dealers hebben echt geen idee waar ze het over hebben nietwaar?

Ga maar eens op onderzoek uit. Geen enkele Toyota-dealer zal je aanbevelen de olie te vervangen. Geen enkele. De dealers niet, de importeurs niet, zowel van Toyota als Lexus.

Misschien is de hybride transmissie van Toyota wel een uniek apparaat waarin de olie vooral een koelmiddel is, met een hoog kookpunt, bedoeld om de warmteontwikkeling van de elektrische aandrijving efficiënt weg te werken?

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 10 aug, 2019 21:40

Frank2b schreef:
za 10 aug, 2019 17:51
In de versnellingsbak van de Toyota hybriden heeft de olie geen krachtoverbrengende taak zoals in de koppelomvormer van een conventionele automaat en ook heeft de olie niet in de eerste plaats een smerend doel. Ik heb in het verleden bij de dealer eens nagevraagd en die meldde dat de versnellingsbakolie vooral een koelende functie heeft. In dat geval is de conditie van de olie misschien minder belangrijk en wordt vooral op het oliepijl gelet van tijd-tot-tijd. Maar goed, ik ben niet per sé deskundig op dit gebied.
Ik ben het niet met je dealer eens, net als Josje.

Toyota_1NZ-FXE_Engine_01.jpg
(klik op de foto voor groot)

Als je de dwarsdoorsnede goed bekijkt zie je midden onderaan twee grijze pijpjes, dat zijn aansluitingen naar het koelsysteem.
Dus de koeling (en opwarming!) gebeurd hoofdzakelijk via koelvloeistof.

Wat we nog meer zien in de dwarsdoorsnede is een aantal tandwielen (stator, planeetwiel, zonnewiel) die in elkaar grijpen en een tandwiel aandrijven met een ketting.
Overal waar metaal op metaal draait zul je moeten koelen EN smeren anders loopt de boel zeker in elkaar.

En dat flushen, dat deed die persoon met die dure olie, vandaar dat hij de 1e en 2e flush verkocht. Je zag er niets aan maar hij wilde zeker zijn dat alle olie -ook in de kleinste hoekjes- was vervangen... Tja.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
&

Josje
Lid
Lid

zo 11 aug, 2019 9:26

Frank,

Als de olie slechts een koelende werking heeft, kun je er toch net zo goed koelvloeistof in gooien? Je hebt wel gelijk als je zegt dat het Toyota-systeem een uniek systeem is, wat heel degelijk is.

Verder: jij zegt dat geen enkele dealer adviseert de olie te vervangen. Maar dat zijn alleen Nederlandse dealers. In andere landen en werelddelen wordt dat wel degelijk geadviseerd. Nederlandse dealers zeggen dat het niet nodig is, want het systeem gaat nooit kapot. Maar dat is omdat na de leaseperiode van 4 - 5 jaar vele Priussen verkocht worden naar het buitenland. In feite komen Nederlandse dealers nooit in contact met Priussen met hoge kilometerstanden. Daarom hun bewering, die getuigt van een weinig onderzoekende houding.

Waar gesmeerd moet worden, daar moet ook ververst worden. Dat adagium kan zelfs Toyota niet doorbreken.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 11 aug, 2019 9:26

Uiteraard weten wij het beter. :mrgreen:

Josje
Lid
Lid

zo 11 aug, 2019 9:32

Je mag mijn adviezen ter harte nemen, denk er maar eens over na. Het hoeft niet.

Maar van jou had ik wel meer verwacht dan dat olie vooral een koelende werking heeft, want 'dat zegt de dealer'.

Olie smeert, waardoor slijtage en dus warmteontwikkeling wordt voorkomen. Verder komen er mettertijd altijd metaaldeeltjes van tandwielen en lagers in de olie, waardoor de smerende werking achteruit gaat.

Daarom betekent smeren automatisch ook verversen.

Plaats reactie
  • Informatie