Auris TS 2013 wil niet meer op slot

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Plaats reactie
TijnOnlijn
Lid
Lid
Auto: Auris

za 10 aug, 2019 11:06

M'n auris uit 2013 wil niet meer op slot. Eerst dacht ik dat het een kapot knopje in de afstandsbediening was. Bij ontgrendelen knipperen de richtingaanwijzers namelijk wel maar bij vergrendelen niet meer. Nu blijkt de andere afstandsbediening dat ook te hebben en zelfs met de ijzeren sleutel in het slot gaat hij niet meer op slot.

Heeft iemand enig idee in welke richting ik zou moeten zoeken?

Keyless entry staat al zolang ik hem heb uit.

edit: wat raar, ik zie net dat de kofferklep wel op de normale manier vergrendelt ook al knipperen de richtingaanwijzers niet. De handmatige vergrendeling van binnenuit werkt ook niet meer.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 11:54

Het heeft er alle schijn van dat:
- of de vergrendeling geblokkeerd is geraakt
- de vergrendeling defect is

Als je in het voertuig zit, (contact aan of READY) kun je dan de deur handmatig vergrendelen?
- de centrale schakelaar links van de bestuurder boven het paneel met de raamschakelaars (slotje open / slotje dicht)
- de knop boven de deur open handgreep indrukken (probeer dit bij alle portieren)

Met de elektrische schakelaar bedien je het elektrisch systeem en kun je de werking controleren
Met de handmatige vergrendelknop controleer je de blokkering van het portier en de mechanische werking

Wellicht helpt dit filmpje je verder?
(is niet hetzelfde model maar werking en montage zijn vergelijkbaar)
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

jojan265
Lid
Lid

za 10 aug, 2019 13:04

Het zou ook kunnen, dat er 1 van de deuren niet helemaal goed dicht zitten (in het slot, misschien zit er iets tussen). Dan kan er ook niet afgesloten worden. Ik zou alle deuren even een keer openen en dicht doen, incl. achterklep.
Auris TS Lease plus Hybrid Pearl White (model 2015) van mei 2017 tot heden
Prius III Dynamic Solarroof Astral Black van aug 2010 tot mei 2017 (306000 km)
AfbeeldingAfbeelding

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 10 aug, 2019 13:06

Wellicht is de 12V accu aan vervanging toe. Als die ook uit 2013 stamt, dan zou ik daar de oorzaak zoeken ... :mrgreen:
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

TijnOnlijn
Lid
Lid

za 10 aug, 2019 13:43

Hmm, het blijkt vervelender dan ik dacht. In m'n herinnering is dit al een week of twee incidenteel. Een paar dagen geleden heb ik de speakers vervangen.. en nu blijkt dat in de bestuurdersdeur de schroef van het paneel door de kabelboom is gegaan :shock:

Er zijn wel een paar kabels door gestript of een beetje gerafeld, maar helaas lijkt het geen echte kabelbreuk te zijn. Met een beetje pech zit het in de controllerunit als gevolg van kortsluiting. Nu kan het natuurlijk stom toeval zijn maar die kans lijkt me helaas niet heel groot.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 10 aug, 2019 14:06

Dat is heel vervelend....

Dus nu eerst kabels repareren (solderen is de beste verbinding)
Dan opnieuw testen

in geval van nood via internet vervangend onderdeel bestellen..
(de elektronica zit onder de knoppen volgens mij; het artikel nummer staat vermeld in het witte plastic)
en je kunt weer veilig je auto achterlaten.

Suc6
&

TijnOnlijn
Lid
Lid

za 10 aug, 2019 14:37

Dankje, maar er valt niet veel te solderen. Het koper loopt gewoon onbeschadigd door. Na de foto heb ik hem nog verder gepeld om dat zeker te weten.

Afbeelding

Doormeten lukte me niet omdat ik niet bij het andere eind van de kabel kan komen. Ik zie niet goed waar de deurdoorvoer aan de autokant uit komt. Toch heb ik niet het idee dat het op dit punt misgaat, en het zal ook niet in de schakelaar zitten lijkt me. Als er iets anders dan de bedrading zelf kapot is dan is het waarschijnlijk de body control module. De schoef heeft kortsluiting gemaakt tussen twee kabels en het is niet ondenkbaar dat dat iets ergens op een printje heeft doen doorbranden. Zo'n BCM is op zich ook wel gebruikt te koop.. zit daar bij deze auto's nog voertuigspecifieke software in?

Ik ga er zelf nu even niets aan doen. Eerst eens later dit weekend met een vriend overleggen die voor z'n werk ook dit soort speurwerk op printjes doet.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 10 aug, 2019 15:10

Spijtig..

Nu de kortsluiting is opgeheven, kun je de deur nu wel met de sleutel afsluiten?
Eventueel moet je nu dus alle deuren handmatig afsluiten...

Volgens mij loopt de kabel loopt via het doorvoerrubber de deurstijl in naar de ruimte naast je linkervoet.
Als je daar de afdekplaat wegneemt zou je daar de aansluitstekker moeten vinden.
&

TijnOnlijn
Lid
Lid

za 10 aug, 2019 19:56

Hij werkt weer!

Er bleek nog een zekeringkastje boven de pedalen te zitten. Onder de motorkap zit ook een zekering voor de centrale vergrendeling en die was goed, dus blijkbaar is het op de een of andere manier dubbel gezekerd. De eerste had ik gecontroleerd maar de tweede bleek kapot te zijn.

Het is wel een behoorlijk beroerde constructie.

Afbeelding

Het rode blokje is waar je de schroef indraait. Het zwarte buisje ernaast is onderdeel van het deurpaneel. Ze horen er overheen te lopen maar in rust lopen die kabels er dus precies tussendoor. Op deze manier kun je het prima zien. Maar als je het bedieningspaneel er nog op hebt zitten zie je helemaal niets en draai je hem zo kapot.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

za 10 aug, 2019 20:19

Nou, super dat het opgelost is in elk geval! :D
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

za 10 aug, 2019 21:03

Toyota he... onverwoestbaar! :mrgreen:
Dus openen en sluiten gebruiken een aparte zekering? Lijkt mij eerlijk gezegd vreemd...

Maar: fijn dat het weer werkt.
&

Plaats reactie
  • Informatie