Toegestane kogeldruk.

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Aurist
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 14:43
Locatie: Beek
Auto: Auris FH2 Executive

vr 09 aug, 2019 19:31

Ik ben me aan het oriënteren over de aanschaf van een trekhaak voor de Auris Hatchback met de bedoeling om daar een fietsdrager op te bevestigen. Nu begrijp ik dat de kogeldruk 55 kg mag zijn en dat het te trekken gewicht maximaal 385 kg. mag zijn.
Nu zag ik dat er o.a. 2 trekhaken van Brink zijn te verkrijgen in de handel. Het type 571700 met S=75 kg en D-waarde 8.7KN eigen gewicht 18.6 kg en het type 581000 met S=55 en trekkracht 385 kg. D=4 kn. Eigen gewicht 13.8 kg. Deze laatste zou dus bedoeld zijn voor een hybride.
Mijn vraag is of dat verschil in goedkeuring trekhaak/kogel een puur technische reden heeft of dat er milieu/belastingtechnische zaken een rol spelen. Kunnen beide haken in de hybride gemonteerd worden of kan dat gewoon technisch niet?

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 09 aug, 2019 19:55

Ik denk niet dat de bevestigingspunten anders zullen zijn...

Maar het voertuig mag gewoon niet meer trekken dan is opgegeven.
De 581000 kan dus lichter uitgevoerd zijn (want hoeft minder krachten aan te kunnen) en is daardoor ook goedkoper.

De 571700 is dus zwaarder uitgevoerd en die overcapaciteit mag je niet benutten.

Een en ander heeft te maken met de hybride aandrijving (een elektromotor) die je toch graag heel wilt houden...
Nou zal dat altijd wel prima gaan, totdat er iets gebeurd en men gaat meten en wegen....
Bij overbeladen ben je meestal zelf de Sjaak...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Aurist
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 14:43
Locatie: Beek
Auto: Auris FH2 Executive

za 10 aug, 2019 11:44

De kreet, mag gewoon niet meer trekken stelt me niet echt tevreden. Ik zou precies willen weten waarom niet.
Ik kan me voorstellen dat je met een elektromotor geen caravan vanuit stilstand een helling op kunt rijden en misschien zelfs niet op een vlakke weg.
Maar waarom een fietsendrager met fietsen (dus even gezien als lading) die het totaal toegestane laadgewicht in de kofferbak c.q. auto niet overschrijdt ook niet gemonteerd mag worden is me nog steeds niet duidelijk.
Dus wie weet kan iemand me nog meer uitleggen.

Gebruikersavatar
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2144
Lid geworden op: vr 17 mar, 2006 18:59
Locatie: Epe (Gld.)
Auto: Auris TS Dynamic

za 10 aug, 2019 11:53

Aurist schreef:
za 10 aug, 2019 11:44

Maar waarom een fietsendrager met fietsen (dus even gezien als lading) die het totaal toegestane laadgewicht in de kofferbak c.q. auto niet overschrijdt ook niet gemonteerd mag worden is me nog steeds niet duidelijk.
Het 'hefboomeffect' zal ook van invloed zijn?
100 kg. in de kofferbak is misschien wel gelijk aan 400 kg. 'op afstand'.
(ga eens met gestrekte arm je fiets optillen)

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 11:59

Brink type 581000 kan gemonteerd worden en daar mag je een fietsendrager + fietsen op monteren.

Dat verschillende hybrides van Toyota niets mogen trekken en sommige wel heeft te maken met de constructie en capaciteiten van het voertuig.
Toyota bepaald als fabrikant wat een model mag trekken en biedt deze op basis van hun specs aan voor een type goedkeuring bij het RDW.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Aurist
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 14:43
Locatie: Beek
Auto: Auris FH2 Executive

za 10 aug, 2019 12:14

Dank voor de reacties. Dat brengt me op de volgende vraag. Wordt de de auto bij een APKeuring afgekeurd als er een Brink 571700 onder zit?

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 12:30

Waarom zou je er een trekhaak onder zetten die zwaarder is dan noodzakelijk?
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 12:36

We zijn hier geen van allen de ontwerper van de auto dus de technische bevestiging kunnen we je nooit geven.

Beredeneren kunnen we dat wel:
Elke auto heeft een bepaalde technische beladingstabel.

Bij de (type)goedkeuring wordt o.a. bepaald:
- ledig gewicht
- laadvermogen
- toegestaan maximaal massa (max. totaal gewicht)
- gewicht lading
- maximale asdruk vooras
- maximale asdruk achteras

Hierbij wordt dus ook uitgegaan van een maximale belading (aantal passagiers, bagage e.d.)
Verschil tussen een 'gewone auto' en een hybride is natuurlijk het ontbreken of aanwezig zijn van bepaalde componenten.

Een hybride auto heeft een extra HV accu en een converter. Wellicht heeft een hybride auto ten opzichte van een gewone auto dus een wat lager laadvermogen en dien ten gevolge mag er wellicht minder gewicht meegenomen worden op de trekhaak.

De trekhaak montagespecialist kan in sommige gevallen de toegestane kogeldruk verhogen.
Hiervoor zullen dan waarschijnlijk hulpveren worden gemonteerd welke het rijgedrag kunnen verbeteren (voorkomen achteroverhellen).
en eventueel verzwaringsplaten rond de bevestigingspunten.
Als je binnen de wettelijke normen wilt opereren dan is dus montage door een specialist sterk aan te raden.
Bijlagen
Kentekencard achterzijde.jpg
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 12:52

johnths2 schreef:
za 10 aug, 2019 12:30
Waarom zou je er een trekhaak onder zetten die zwaarder is dan noodzakelijk?
Ik vermoed vanwege elektrische fietsen...

Misschien moet hij ze eens wegen zonder accu, dan past het misschien wel binnen de norm.
(maar dan moet hij wel elke keer de accu verwijderen en in de auto vervoeren...)
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 13:06

Aurist schreef:
za 10 aug, 2019 12:14
Dank voor de reacties. Dat brengt me op de volgende vraag. Wordt de de auto bij een APKeuring afgekeurd als er een Brink 571700 onder zit?
Volgens mij niet...

APK-eisen zijn:
- Montage; De trekhaak dient vast te zitten, de elektronica hoeft niet te werken. (dient natuurlijk wel te werken als er een stekker is aangesloten!)
- Bij een afneembare trekhaak dient de borgconstructie goed te werken.
- De kogel mag niet kleiner zijn dan 49 mm.

Alleen als er iets gebeurd onderweg en het blijkt dat er andere materialen zijn gebruikt/gemonteerd dan toegestaan kan daar onderzoek naar gedaan worden.... Wie dan aansprakelijk wordt gesteld is afhankelijk van uitkomst/interpretatie.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5419
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

za 10 aug, 2019 13:31

Ik haal ook de accu's van de 2 elek. fietsen af, moet wel anders kom ik erg ver boven die 55kg. Bij flyers is dat simpel. Wegen ze een stuk minder en zoveel ruimte nemen die accu's niet in.
Thule easy fold +/- 17kg
2x fiets +/- 20 x2 40kg (zonder accu)
Totaal 57 kg
Volgens Brink is dit geen probleem
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 13:37

Er zijn fietsendragers die 60 KG belast mogen worden en niet meer dan 12 Kg wegen.
Bijvoorbeeld deze, https://www.bol.com/nl/p/movanext-lux-f ... oductImage

Hiermee blijf je binnen de norm van 55 Kg kogeldruk met 2 elektrische fietsen, mits de accu's verwijderd zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Aurist
Lid
Lid
Berichten: 14
Lid geworden op: vr 09 aug, 2019 14:43
Locatie: Beek
Auto: Auris FH2 Executive

za 10 aug, 2019 14:06

Mijn dilemma is dat de drager met de 2 elektrische fietsen ook zonder de accu's tegen de 60 kg weegt. Neem ik een trekhaak met S=55 kg dan wordt hij formeel te zwaar belast, hoewel ik denk dat er een marge is ingebouwd in de trekhaak. Maar bij een ongeval of zo iets dergelijks kan mij dat opbreken.
Dus lijkt mij een trekhaak met S=75 kg een betere en veiligere keus, maar die zou dan weer niet mogen van de autofabrikant.
Negeer ik de fabrikantsvoorschriften of ga ik het risico lopen van juridische aansprakelijkheden. Wat is wijsheid in deze.

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 5828
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive 2017
Contact:

za 10 aug, 2019 14:49

Op zich is het simpel.
De fabrikant geeft aan dat 55 Kg de max. toegestane kogeldruk mag zijn.
Op basis hiervan is er ook een type goedkeuring via het RDW.
Wanneer je daar boven komt en er gebeurt wat, dan kun je persoonlijk aansprakelijk worden gehouden.
Een zwaardere trekhaak lost dat probleem niet op.
De meest veilige optie is de combinatie fietsendrager + fietsen onder de 55 Kg te houden.

Opties:
  • Fietsendrager 12 Kg + 2 x elektrische fiets zonder accu 21 Kg.
  • 1 fiets op dak + 1 fiets op fietsendrager is ook een mogelijkheid.
  • Aanhanger met 2 fietsen erop.
 
aanhanger fietsen.jpg
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: www.john2211.nl

- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 2 Standard/Black/2004-2007

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 15:07

Creatief bedacht... +1

Maar:
als dezelfde fabrikant opgeeft dat het gewicht van een aangekoppelde aanhangwagen 0 kg is dan is het ingeval van de Auris geen optie.
(bij mijn weten mag een Auris net als een Prius en Yaris geen aanhanger trekken)

Natuurlijk wel als je een RAV4 of C-HR rijdt...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers