Nerveus rijgedrag na plaatsen sensoren en nieuwe banden

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
steve070
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 13 mei, 2013 18:53
Locatie: Den Haag
Auto: Toyota Auris Hatchback
Contact:

vr 09 aug, 2019 15:59

Hallo beste forumgenoten. Vorige maand heb ik een toyota auris hatchback gekocht. Deze was voorzien van een winterbandenset zonder sensoren. Tot zover niets aan de hand. Nu heb ik twee weken geleden bij een erkend vaco specialist alsnog sensoren laten plaatsen en michelins Crossclimates. Vanaf dat moment is het rijgedrag van de auto ronduit nerveus . Je voelt een vibratie /trilling in de auto, wat lijkt op statische onbalans. je voelt niets in het stuur, maar puur in de auto. De banden zijn inmiddels 2x opnieuw gebalanceerd, ook aan de auto, maar nog steeds blijft het gevoel. De bandenspecialist zegt dat het niets te maken heeft met de grootte van de sensoren, want dit onbalans wordt verholpen door te balanceren, maar volgens hem ligt het ook niet aan de banden. Voorheen, met de winterbanden en zonder sensoren probleemloos gereden, dan moet het volgens mij of aan de sensoren, banden of aan een combinatie van beiden liggen. Ik zelf neig naar de banden als veroorzaker. Wie heeft hier ervaring mee? Het verpest mijn rijplezier behoorlijk. Volgende week maar weer terug.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 09 aug, 2019 16:09

welke bandenmaat heb je?

welk merk/type band?

en wellicht het belangrijkste:
Wat is de huidige bandenspanning?

En wat was voorheen de bandenspanning?

(TIP: de bandenspeciaalzaak heeft een lijst met adviesbandenspanning, in de deurstijl staat de fabrieksbandenspanning, veel EV rijders hanteren een hogere bandenspanning ca. 0,2 - 0,4 bar hoger)

En inderdaad: als het wiel goed gebalanceerd is maakt het gemonteerde ventiel geen verschil, zie hiervoor de (plak)balanceerlood tegenover het ventiel aan de binnenkant van de velg.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
steve070
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 13 mei, 2013 18:53
Locatie: Den Haag
Auto: Toyota Auris Hatchback
Contact:

vr 09 aug, 2019 16:21

Zoals beschreven zitten er Michelins Crossclimate, all seasons banden op. De maat is 205.55.16 en de spanning is gewoon 2.4 bar zoals voorgeschreven. heb ook een hogere spanning geprobeerd, echter zonder succes. Ik had het qua balanceren niet of de ventielen, maar over de grootte van de sensoren. Of dat wat uit zou maken met onbalans.

Gebruikersavatar
wimj
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2353
Lid geworden op: do 03 okt, 2013 21:05

vr 09 aug, 2019 17:11

Ik neem aan dat je de crossclimate+ hebt. Ik heb de crossclimate zonder +. Maar hezelfde
Ik herken het verschijnsel niet.
11 Jan 2014: Auris Hybrid Touring Sport Lease Plus, Island Blue.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

vr 09 aug, 2019 17:31

Een TPMS sensor (ik neem aan dat je die hebt laten plaatsen) maken meestal deel uit van het ventiel, de electronica en de vulhals vormen 1 geheel.

Een TMPS sensor weegt ca 17 - 18 gram.
Na het plaatsen of vervangen moet het wiel (velg/band/ventiel) tezamen gebalanceerd worden. Eventueel extra gewicht aan de ene kant wordt toegevoegd aan de andere kant waardoor er weer balans ontstaat.
Het balanslood wordt bij lichtmetalen velgen meestal als plaklood aan de achterkant van de velg geplaatst.
Het balanslood wordt bij stalen velgen aan weerszijden op de velgrand geslagen met een beugellood.

Dus al zou de sensor 100 gram wegen, na 2x balanceren zou je dat niet meer mogen voelen.

Dus als je toch nog onbalans ervaart, misschien eens dit filmpje aandachtig bekijken?
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
erko
Lid
Lid
Berichten: 77
Lid geworden op: di 02 jun, 2009 21:48

za 10 aug, 2019 0:33

Als dat bedrijf zo'n balanceerautomaat gebruikt die precies aangeeft hoeveel lood waar moet komen is er maar een kleine kans dat dat fout is gegaan.
Neem toch ook aan dat ze de rijrichting van de banden goed hebben gedaan.
Zou dan eerder denken dat 1 band misschien een kleine hoogteslag erin heeft zitten.
P3 Dynamic 2009 Afbeelding

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 451
Lid geworden op: za 08 apr, 2017 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

za 10 aug, 2019 8:22

Hele grote kans dat het je banden zijn.

Sommige bedrijven hebben een balanceer apparaat staan die ook hoogteslag kunnen meten dmv een aanlooprol.
Maar zou zeker teruggaan en hopen dat ze het op kunnen lossen.
C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- Girlpower!

Gebruikersavatar
steve070
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 13 mei, 2013 18:53
Locatie: Den Haag
Auto: Toyota Auris Hatchback
Contact:

za 10 aug, 2019 14:45

Nou, deze post kan op slot. Oorzaak gevonden. Ik ben zelf waarschijnlijk overgevoelig. Heb vandaag de velgen met banden en sensoren gewisseld met een auris Ts van een vriend van mij. (rijd op continental) Vertoonde vrijwel hetzelfde rijgedrag. De oneffenheden in de weg worden waarschijnlijk sterker gevoeld met een kleinere auto en stillere banden. Ik kom uit een prius wagon waarin het mij minder opviel en ik ben nogal een pietje precies in allerlei veranderingen aangaande rijgedrag. Daarbij was ik nu extra gefixeerd op alle veranderingen. Waarschijnlijk viel het met het grove profiel van de winterbanden niet eerder op. Maar met deze ervaring rijker, denk ik dat het tot de rijeigenschap van deze auto hoort en ga ik verder gewoon genieten van mijn nieuwe aanwinst. Bedankt voor het meedenken en jullie reacties.

Gebruikersavatar
Auris-Power
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 17:48

za 10 aug, 2019 15:01

Mijn ervaring met alle season banden is erg goed. Waar ik wel verschil in merk is het soort profiel. Met een V profiel zoals de Michelin vind ik de wegligging een beetje sponzig. Met een normaal profiel (Vredestein Hankook) niet. Heb ze er allemaal onder gehad en zal geen All season band meer pakken met een V profiel.
Kan zijn dat je dit ook voelt net als ik.

Gr Fred

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 15:34

En de Michelin CrossClimate heeft een? Juist: V-profiel

617553.jpg
617553.jpg (15.84 KiB) 171 keer bekeken

Misschien kan het spelen met de bandendruk (verhogen met max. 0,4 bar) nog wat rust brengen?

En let op: je hebt ze eraf gehad, dus ga na of er een verplichte draairichting (rotation) op zit...
Je kunt V-profiel vaak niet klakkeloos L of R monteren.
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
steve070
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 13 mei, 2013 18:53
Locatie: Den Haag
Auto: Toyota Auris Hatchback
Contact:

za 10 aug, 2019 15:46

Er zit idd een rotationpijl op de band, maar we hadden alle posities van de velg op de auto gemarkeerd met vetkrijt. Ze zitten op exact dezelfde positie terug aan de auto als toen ze gebalanceerd werden.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 16:28

Je zou links voor en links achter kunnen wisselen
hetzelfde met rechts voor wisselen rechts achter..

Indien het dan in een band zit dan verschuift het gevoel misschien ook....

Dat heeft niets met balanseren te maken
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
Auris-Power
Lid
Lid
Berichten: 78
Lid geworden op: za 05 jul, 2014 17:48

za 10 aug, 2019 18:53

Dit heeft inderdaad niks met balanceren te maken. Het V profiel is de oorzaak van dit gedrag. De Nokia Wheater proof onder mijn vrouw der auto vertoonde het zelfde gedrag. Je leert er mee leven. Toen ze op waren zelfde setje Vredestein all seasons er op als op mijn eigen auto. Auto stuurde veel strakker en dat sponzige gevoel was er niet meer.
Begrijp me niet verkeerd want die Michelin zijn geen verkeerde banden, maar het profiel veroorzaakt dit. Nokian heeft ook een V Profiel en was het zelfde liedje.
Ik krijg wel de indruk dat de ene auto er meer last van heeft als de andere.

Gr Fred

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 738
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

za 10 aug, 2019 21:50

Overleg het eens met de leverancier, misschien wil hij ze terugnemen als je andere laat monteren?

niet geschoten is altijd mis...
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
steve070
Lid
Lid
Berichten: 149
Lid geworden op: ma 13 mei, 2013 18:53
Locatie: Den Haag
Auto: Toyota Auris Hatchback
Contact:

zo 11 aug, 2019 10:46

post kan op slot. De geprobeerde conti's, zonder v-profiel vertoonde vrijwel het zelfde rijgedrag. Ik denk, zoals eerder geconstateerd dat het Mijn beleving is en een combinatie van het rijgedrag van een kleinere auto. Ik zal verder niet meer reageren en nogmaals .......wat mij betreft mag dit item op slot. Nogmaals iedereen bedankt voor het meedenken en de reacties.

Gesloten
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: steve070