Verbruik Corolla

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Gebruikersavatar
Quaxitrox
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 jul, 2019 17:41
Locatie: Boutersem (België)
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride

ma 04 nov, 2019 12:16

Ik kan je helemaal volgen, rij zelf ook met de 2.0 en dit is mijn 3de Toyota hybride.
Ondertussen zou ik dus toch moeten weten hoe je met een hybride rijd.

Mijn verbruik lag rond de 6L/100km in de zomer en is nu met dit weer ook gestegen naar 6,2-6,4L

Ik merk dus ook dat heel veel afhangt van de route die je (dagelijks) aflegt.
Mijn woon-werk verkeer is vb. heel moeilijk zuinig af te leggen, maar als ik dan is ergens anders heen rij kan ik ook wel gemakkelijk rond 5L-5,5L halen.
Dit in combinatie dat ik ook graag het maximum rij op de wegen. (lees: er ook wat boven :silent: )

Mijn vorige Auris TS 1.8 kwam ik ook net onder de 6L (zelfde woon-werk verkeer), dus ik had ook zeker niet minder verwacht met deze :D

Donderdag gaan de winterbanden eronder (17 inch ipv 18 die er nu op staan), benieuwd of dit een verschil gaat geven.
2019: Corolla Touring Sports Premium 2.0 HSD
2014: Auris Touring Sports Lounge HSD
2011: Auris HSD

Gebruikersavatar
D.de Jong
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 25 okt, 2019 14:03
Locatie: Rotterdam
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

di 05 nov, 2019 19:45

Ik ben blij dat ik daar in niet alleen sta. Ik weiger nou eenmaal om 100 te rijden waar je 130 mag (zolang het nog kan) en wat ook niet mee helpt dat ik s’ochtends dat ook gewoon een uur kan rijden zonder file.
Als je veel gecombineerd verkeer hebt kan ik mij voorstellen dat je lager uitkomt.

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

di 05 nov, 2019 20:28

Totdat collega's je gaan vragen waarom je eigenlijk voor een hybride hebt gekozen...
Leg dan maar eens uit waarom je verbruik vergelijkbaar is met hun auto, dus waarom kies je dan een auto met een meerprijs...

Ook op de snelweg (met of zonder file) kan er veel winst gemaakt worden in het verbruik.
Het is gewoon een kwestie van verdiepen in de techniek en in de nieuwe HNR (Het Nieuwe Rijden).
Tenslotte is de techniek een hoop verbeterd de afgelopen 20 jaar.
En geloof me, als je normaal om de 4 werkdagen moet tanken en je kunt dat verruimen naar om de 5 werkdagen dan win je in een jaar al gemakkelijk
11 keer onnodig tijd verdoen naast je geliefd vervoermiddel in de regen....

just my five cents.... :wink:
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
D.de Jong
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 25 okt, 2019 14:03
Locatie: Rotterdam
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

di 05 nov, 2019 22:19

Het is voor mij geen auto met een meerprijs, hij is budgetair in de lease even duur als een non-Hybrid zoals een Skoda Octavia of iets dergelijks.
Als ik een vergelijkbare auto van een ander merk samen ga stellen met deze opties en aantal pk’s ben ik duurder uit in eigen bijdrage en bijtelling.
Voor wat betreft het nieuwe rijden; ik ga niet achter een vrachtwagen hangen, niet onder de toegestane snelheid rijden, niet dusdanig langzaam optrekken zodat andere weggebruikers zich daar aan gaan storen (gewoon aansluiten en mee rijden met het verkeer dus) en soms laat ik ook weleens de paardjes uit.
Ik ben geen enkele collega verantwoording schuldig voor wat betreft mijn keuze qua auto laat staan dat er ook maar een collega is die het wat boeit, ik weet zelfs zeker dat het gros van mijn collega’s de door de fabrikant beloofde gebruikt cijfers niet halen.

Gebruikersavatar
Alenco
Lid
Lid
Berichten: 18
Lid geworden op: za 14 sep, 2019 13:43
Locatie: Nederland

di 05 nov, 2019 23:49

Voor wat betreft het nieuwe rijden; ik ga niet achter een vrachtwagen hangen, niet onder de toegestane snelheid rijden, niet dusdanig langzaam optrekken zodat andere weggebruikers zich daar aan gaan storen (gewoon aansluiten en mee rijden met het verkeer dus) en soms laat ik ook weleens de paardjes uit.
Het is echt onzin wat je nu zegt. Zoals aangegeven kan je makkelijk 1 op 20 halen, ook met sportief rijden en niemand in de weg te zitten. Ook met grotere afstanden op de snelweg en 130/140. Voor mij zit het gewoon in anticiperen op het overige verkeer en gebruik maken van de techniek (regeneratie) ipv gewoon rossen op het gaspedaal en weer hard in de ankers.

Uiteraard betaal ik zelf aan de pomp en niet de baas? :wink:

Gebruikersavatar
Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 703
Lid geworden op: ma 24 okt, 2016 21:11
Locatie: Emmen [Dr]
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

wo 06 nov, 2019 0:49

Alenco schreef:
di 05 nov, 2019 23:49
Uiteraard betaal ik zelf aan de pomp en niet de baas? :wink:
Ik ook...

Dit toont wel een beetje het failliet aan van het huidige lease systeem...
De belastingbetaler betaald mee aan de subsidie van Hybride en Electrische auto's.
Het enige waar de bereider naar kijkt is de maandelijkse bijtelling die genoteerd moet worden als inkomsten bij de belastingdienst.
En als het leasecontract is afgelopen dan gaat de stevig gesubsidieerde bolide op transport naar het buitenland....
Prius III, Dynamic Business, Abyss Grey, 2012
&
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

Gebruikersavatar
D.de Jong
Lid
Lid
Berichten: 20
Lid geworden op: vr 25 okt, 2019 14:03
Locatie: Rotterdam
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

wo 06 nov, 2019 6:51

Dat is ook je reinste onzin, ik betaal de volle mep aan bijtelling en voor mijn functie heb ik een ambulante functie dus maak veel km’s voor de werkgever dus daar staat nou eenmaal wat tegenover.
Als ik een andere auto voor mijn leasebudget had uitgekozen dan was dat geen Hybride geweest en dan was mijn werkgever hoogstwaarschijnlijk nog meer kwijt geweest aan de pomp.
Zelfs al rij ik in en om het dorp dan komt de boordcomputer met wat moeite rond de 5 per 100km, rij ik op de snelweg in het drukke ochtendverkeer dan gaat hij al snel naar de 6,4.
Anticiperen in de ochtendspits in de randstad, dat zouden meer mensen moeten doen maar nu is het nog steeds rennen of stilstaan.
Maar nogmaals; ik klaag niet, jullie daarentegen vinden er wat van.

Gebruikersavatar
Quaxitrox
Lid
Lid
Berichten: 30
Lid geworden op: wo 24 jul, 2019 17:41
Locatie: Boutersem (België)
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride

wo 06 nov, 2019 8:05

Axial63 schreef:
di 05 nov, 2019 20:28
Totdat collega's je gaan vragen waarom je eigenlijk voor een hybride hebt gekozen...
De keuze van een Toyota Hybride voor mij lag dan ook niet alleen in het zuinig rijden.
Ik heb altijd al alleen met Toyota's gereden (voor mijn 3 hybrides, ook 2 diesels en een benzine gehad)
De betrouwbaardheid en het feit dat ik altijd heel tevreden ben over de auto's blijft mij bij Toyota blijven. :D
Vergelijk het met een smartphone waar je ook vaak merkgebonden blijft (ik dan toch :D )

Dit naast het feit ik het gewoon ook heel leuk vind om hybride te rijden, de stukken die je EV kan afleggen en dan toch weer volluit kan gaan in combinatie met de benzine motor geven gewoon een heel leuk rijplezier.
Ik kan inderdaad ook zeer zuinige ritten afleggen met de wagen, maar echter wanneer ik mijn woon-werkverkeer doe (die route doe ik bijna 7 dagen op 7) lukt mij dat persoonlijk moeilijk.
De drukte/rijgedrag hier op de weg voor, op en na de snelweg (E40 België) en misschien wel de mentaliteit van de Belgische weggebruiker :? :silent: en de rijinfrastructuur doen mijn verbruik in het algemeen stijgen waardoor de keren dat ik wel zuinig kan rijden te niet worden gedaan.
Het wennen aan de nieuwe auto en de 2.0 tov de vorige 1.8 zal hier misschien ook nog wel vebetering in brengen

Echter ben ik nog altijd heel tevreden over de auto (buiten het feit dat ik misschien toch het pakket met HUD had moeten bijnemen 8) )
2019: Corolla Touring Sports Premium 2.0 HSD
2014: Auris Touring Sports Lounge HSD
2011: Auris HSD

Plaats reactie
  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers