Verbruik Corolla

Specifieke technische aspecten, het rijden en het brandstofverbruik.
Quaxitrox
Lid
Lid
Auto: Corolla TS 2.0 Hybride

Re: Verbruik Corolla

Bericht door Quaxitrox »

Ik kan je helemaal volgen, rij zelf ook met de 2.0 en dit is mijn 3de Toyota hybride.
Ondertussen zou ik dus toch moeten weten hoe je met een hybride rijd.

Mijn verbruik lag rond de 6L/100km in de zomer en is nu met dit weer ook gestegen naar 6,2-6,4L

Ik merk dus ook dat heel veel afhangt van de route die je (dagelijks) aflegt.
Mijn woon-werk verkeer is vb. heel moeilijk zuinig af te leggen, maar als ik dan is ergens anders heen rij kan ik ook wel gemakkelijk rond 5L-5,5L halen.
Dit in combinatie dat ik ook graag het maximum rij op de wegen. (lees: er ook wat boven :silent: )

Mijn vorige Auris TS 1.8 kwam ik ook net onder de 6L (zelfde woon-werk verkeer), dus ik had ook zeker niet minder verwacht met deze :D

Donderdag gaan de winterbanden eronder (17 inch ipv 18 die er nu op staan), benieuwd of dit een verschil gaat geven.
2019: Corolla Touring Sports Premium 2.0 HSD
2014: Auris Touring Sports Lounge HSD
2011: Auris HSD

D.de Jong
Lid
Lid
Auto: Toyota Corolla 2.0 Hybrid

Bericht door D.de Jong »

Ik ben blij dat ik daar in niet alleen sta. Ik weiger nou eenmaal om 100 te rijden waar je 130 mag (zolang het nog kan) en wat ook niet mee helpt dat ik s’ochtends dat ook gewoon een uur kan rijden zonder file.
Als je veel gecombineerd verkeer hebt kan ik mij voorstellen dat je lager uitkomt.

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Totdat collega's je gaan vragen waarom je eigenlijk voor een hybride hebt gekozen...
Leg dan maar eens uit waarom je verbruik vergelijkbaar is met hun auto, dus waarom kies je dan een auto met een meerprijs...

Ook op de snelweg (met of zonder file) kan er veel winst gemaakt worden in het verbruik.
Het is gewoon een kwestie van verdiepen in de techniek en in de nieuwe HNR (Het Nieuwe Rijden).
Tenslotte is de techniek een hoop verbeterd de afgelopen 20 jaar.
En geloof me, als je normaal om de 4 werkdagen moet tanken en je kunt dat verruimen naar om de 5 werkdagen dan win je in een jaar al gemakkelijk
11 keer onnodig tijd verdoen naast je geliefd vervoermiddel in de regen....

just my five cents.... :wink:
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

D.de Jong
Lid
Lid

Bericht door D.de Jong »

Het is voor mij geen auto met een meerprijs, hij is budgetair in de lease even duur als een non-Hybrid zoals een Skoda Octavia of iets dergelijks.
Als ik een vergelijkbare auto van een ander merk samen ga stellen met deze opties en aantal pk’s ben ik duurder uit in eigen bijdrage en bijtelling.
Voor wat betreft het nieuwe rijden; ik ga niet achter een vrachtwagen hangen, niet onder de toegestane snelheid rijden, niet dusdanig langzaam optrekken zodat andere weggebruikers zich daar aan gaan storen (gewoon aansluiten en mee rijden met het verkeer dus) en soms laat ik ook weleens de paardjes uit.
Ik ben geen enkele collega verantwoording schuldig voor wat betreft mijn keuze qua auto laat staan dat er ook maar een collega is die het wat boeit, ik weet zelfs zeker dat het gros van mijn collega’s de door de fabrikant beloofde gebruikt cijfers niet halen.

Alenco
Lid
Lid

Bericht door Alenco »

Voor wat betreft het nieuwe rijden; ik ga niet achter een vrachtwagen hangen, niet onder de toegestane snelheid rijden, niet dusdanig langzaam optrekken zodat andere weggebruikers zich daar aan gaan storen (gewoon aansluiten en mee rijden met het verkeer dus) en soms laat ik ook weleens de paardjes uit.
Het is echt onzin wat je nu zegt. Zoals aangegeven kan je makkelijk 1 op 20 halen, ook met sportief rijden en niemand in de weg te zitten. Ook met grotere afstanden op de snelweg en 130/140. Voor mij zit het gewoon in anticiperen op het overige verkeer en gebruik maken van de techniek (regeneratie) ipv gewoon rossen op het gaspedaal en weer hard in de ankers.

Uiteraard betaal ik zelf aan de pomp en niet de baas? :wink:

Axial63
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Toyota Prius 3 & Yaris HSD

Bericht door Axial63 »

Alenco schreef:
05 nov 2019, 23:49
Uiteraard betaal ik zelf aan de pomp en niet de baas? :wink:
Ik ook...

Dit toont wel een beetje het failliet aan van het huidige lease systeem...
De belastingbetaler betaald mee aan de subsidie van Hybride en Electrische auto's.
Het enige waar de bereider naar kijkt is de maandelijkse bijtelling die genoteerd moet worden als inkomsten bij de belastingdienst.
En als het leasecontract is afgelopen dan gaat de stevig gesubsidieerde bolide op transport naar het buitenland....
Met vriendelijke groet, Alex

Mijn auto's op dit moment:
Prius III, 1.8 HSD Dynamic Business, Abyss Grey 2012
Yaris 1.5 HSD, Trend, Island Blue, 2017

D.de Jong
Lid
Lid

Bericht door D.de Jong »

Dat is ook je reinste onzin, ik betaal de volle mep aan bijtelling en voor mijn functie heb ik een ambulante functie dus maak veel km’s voor de werkgever dus daar staat nou eenmaal wat tegenover.
Als ik een andere auto voor mijn leasebudget had uitgekozen dan was dat geen Hybride geweest en dan was mijn werkgever hoogstwaarschijnlijk nog meer kwijt geweest aan de pomp.
Zelfs al rij ik in en om het dorp dan komt de boordcomputer met wat moeite rond de 5 per 100km, rij ik op de snelweg in het drukke ochtendverkeer dan gaat hij al snel naar de 6,4.
Anticiperen in de ochtendspits in de randstad, dat zouden meer mensen moeten doen maar nu is het nog steeds rennen of stilstaan.
Maar nogmaals; ik klaag niet, jullie daarentegen vinden er wat van.

Quaxitrox
Lid
Lid

Bericht door Quaxitrox »

Axial63 schreef:
05 nov 2019, 20:28
Totdat collega's je gaan vragen waarom je eigenlijk voor een hybride hebt gekozen...
De keuze van een Toyota Hybride voor mij lag dan ook niet alleen in het zuinig rijden.
Ik heb altijd al alleen met Toyota's gereden (voor mijn 3 hybrides, ook 2 diesels en een benzine gehad)
De betrouwbaardheid en het feit dat ik altijd heel tevreden ben over de auto's blijft mij bij Toyota blijven. :D
Vergelijk het met een smartphone waar je ook vaak merkgebonden blijft (ik dan toch :D )

Dit naast het feit ik het gewoon ook heel leuk vind om hybride te rijden, de stukken die je EV kan afleggen en dan toch weer volluit kan gaan in combinatie met de benzine motor geven gewoon een heel leuk rijplezier.
Ik kan inderdaad ook zeer zuinige ritten afleggen met de wagen, maar echter wanneer ik mijn woon-werkverkeer doe (die route doe ik bijna 7 dagen op 7) lukt mij dat persoonlijk moeilijk.
De drukte/rijgedrag hier op de weg voor, op en na de snelweg (E40 België) en misschien wel de mentaliteit van de Belgische weggebruiker :? :silent: en de rijinfrastructuur doen mijn verbruik in het algemeen stijgen waardoor de keren dat ik wel zuinig kan rijden te niet worden gedaan.
Het wennen aan de nieuwe auto en de 2.0 tov de vorige 1.8 zal hier misschien ook nog wel vebetering in brengen

Echter ben ik nog altijd heel tevreden over de auto (buiten het feit dat ik misschien toch het pakket met HUD had moeten bijnemen 8) )

henkref
Lid
Lid
Auto: Toyota Corolla TS Executiv

Bericht door henkref »

Sinds 2 maand rij ik een Corolla TS 2.0 Executive JBL. Prima auto, alles erop en eraan. Ruim 20 jaar geleden overgestapt van Toyota naar Duitse auto's (VW, Opel), maar nu weer terug, mede dankzij de herinneringen aan de betrouwbaarheid van de Starlets en Corolla destijds. Ook de voorgespiegelde verbruikscijfers hielpen mee in de keuze. En daar zit hem nu na 2 maand toch wel een beetje de kneep. Ik lees dat je toch wel 20 km/l zou moeten kunnen halen (dat haalde ik ook met mijn vorige Golf op CNG), zelfs met de 2.0 uitvoering. Dat haal ik nu bij lange na niet. Zit nu op 17,2 km/l. Terwijl ik echt mijn best doe om zuinig te rijden. Zoveel mogeljk cruise-control, uit laten rollen, niet hard optrekken, ECO-stand, ik doe het allemaal. Rij wel veel met 65 km/u over 60 km-weg tussen dorp en stad (uiteraard met cruise-control) en dan zie ik de witte balk toch steeds in de buurt van 15 km/l staan; af en toe springt de EV even bij voor 2 seconden, maar dat is steeds kortdurend. Totdat de accu flink opgeladen is, dan wil er nog wel eens een kilometertje EV volgen. Maar dat is onvoldoende om het eerdere meerverbruik te 'compenseren'.

Lang verhaal, maar samenvattend dus eigenlijk ontevreden over verbruik. :-(

AdV
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Corolla HB 1.8 Executive 2019

Bericht door AdV »

Mijn verbruik is ook slechter geworden, denk dat de Bio-Ethanol toevoegingen en de lage temperatuur daar behoorlijk veel invloed op hebben.

Zit nu op 5,2 dus 19,3 km per liter en was toen het iets warmer weer was en voor de Bio toevoeging 21,5 km per liter.

Heb nu eens een keer Shell V-Power getankt en dat ga ik zeker een paar keer doen en dan kijken wat het effect is
Met vriendelijke groet, André

Navigatie systeem Toyota Touch 2 Plus 17MMToy

Afbeelding Afbeelding

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Geweldig hè, E10.... EN de buitentemperatuur natuurlijk. Maar ik heb al voldoende aangetoond dat E10 minimaal 7% meerverbruik oplevert in de RAV4. Was in de C-HR zelfs nog iets meer...
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Quaxitrox
Lid
Lid

Bericht door Quaxitrox »

Buite het feit dat ik altijd 98 (E5) tank, kan je de hybride score ook met een korreltje zout nemen 🤨
Gisteren om 6u20 (had wel goed gevroren) een score gehaald van 86 ( toch niet slecht?).
Maar mijn verbruik was wel 7L... vraag mij af hoe ik dan aan 86 uitkom 🙂

Ter vergelijking had ik om 18u een score van 75 en een verbruik van 6,5L terwijl ik 48% EV tijd had...

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: RAV4 AWD-i HV Bi-tone 2019

Bericht door VonJot »

Die score zegt helemaal niets. Reken gewoon uit wat je tankt, een betere methode bestaat niet.
2019/03 Toyota RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Attitude Black

Vorige: 2018 Toyota C-HR Bi-Tone Premium 04-18 tot 05-19

Quaxitrox
Lid
Lid

Bericht door Quaxitrox »

Ja dat is wat ik er eigenlijk mee bedoelde. Ik hecht ook geen belang aan de score.
Zou gewoon leuk zijn moest die een beetje representatief zijn met je verbruik. 🙂

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Bericht door nessio »

En niet vergeten : elk pk'tje wil eten. Ze willen allemaal eten. Die 2.0 zal dus altijd meer gebruiken dan een 1.8. Maar hoe meer pk's hoe lager het meer verbruik door bij slechte weersomstandigheden.
Dus altijd aan de pomp 1:21 dan hang je in de slipstream en rij je niet met regen en harde wind en op de teller kom je niet boven de 90. De fabrikant meld ook alleen de ideale cijfers uit de testomgeving.
En 2.0 motor en dan 1;17 is echt niet slecht. Maar het verbruik uit de folder moet je vergeten dat is utopie.
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Plaats reactie