Werking PIP principe

Alles wat te maken heeft met de originele plug-in uitvoering. "Plug-in aanpassingen in eigen beheer kunnen besproken worden in de doe het zelf hoek".
Plaats reactie
Gebruikersavatar
auris2HSD
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 jun 2017, 12:37
Locatie: Oost Groningen
Auto: Prius 3 Plug-in 2013

Werking PIP principe

Bericht door auris2HSD »

Gisteren heb ik een proefrit gemaakt in mijn aanstaande PIP Dynamic Business uit 2013 met 140K op de klok. In diverse reviews op Autoweek en ook op dit forum, las ik dat de ICE meteen aan springt wanneer men na koude start de verwarming of airco aan zet. Als ik alles een beetje goed begrepen heb, klopt het dan dat dit uitsluitend in de HV modus is?
Gisteren bij aanvang van de proefrit gaf de boordcomputer aan dat de EV range zo’n 12 kilometer was en kon ik met koude motor in EV stand probleemloos met airco aan rijden tot 85 km/u op de snelweg voordat de ICE aan ging. Betekent dit dat als de accu vol genoeg is geladen via de stekker, je altijd in EV modus kunt rijden tot 85 km/u met airco of verwarming aan? Heb verder nog geen instructieboekjes in mn bezit over de werking van de diverse standen (HV/EV/City) maar dat zal ik eens doen als de auto volgende week afgeleverd is. Heb wel 35K ervaring met een Toyota Auris Hybrid, maar het Plug-in rijden en wat de beste mode is om in te rijden dus niet. 80% van mijn ritten zijn woon-werk verkeer met 10 km enkele reis waarbij de snelheid niet boven de 65 km/u zal uitkomen. Prius komt bij ons thuis in de garage te staan dus opladen kan altijd. Op mn werk opladen moet ik nog even kijken of dat iedere dag zal lukken, maar een aantal dagen van de week sowieso wel.
Ik zie jullie tips en trucs graag tegemoet :)
Bedankt alvast.

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Werking PIP principe

Bericht door quattrootje »

De PIP start altijd in EV.
Airco kan je aanzetten zonder dat de ICE aanspringt.
Zet je de kachel aan dan gaat de ICE na zo'n 3 sec na de start aan.
Je kan tot 92km/u EV rijden, daarna gaat de ICE aan.
Ook bij vol 'gas' geven springt de ICE aan.

Als je elke dag laadt dan zal ie qua range idd zo'n 12km aangeven.
Ik heb een keer een week in D gereden met aardig wat flinke heuvels en geen laadmogelijkheden. De PIP laadt dan heuvelaf lekker op en had bij thuiskomst na 1x laden opeens een range van 26km.

Veel plezier met je PIP!
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
auris2HSD
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 jun 2017, 12:37
Locatie: Oost Groningen
Auto: Prius 3 Plug-in 2013

Re: Werking PIP principe

Bericht door auris2HSD »

Dank je! Dus als ik het goed begrijp is de reden dat na de koude start van mijn proefrit de ICE niet aan ging in EV mode, omdat de airco aan stond op 19,5 graden en er dus niet verwarmd werd? Het was buiten namelijk maar 13 graden dus er zal geen 100% koude lucht uit de airco zijn gekomen. Als ik de airco uit had gezet dan was dus meteen de ICE aangegaan waarschijnlijk.

Warmt er op de achtergrond wel iets aan koelwater op wanneer je in EV rijdt? Kan me namelijk voorstellen dat als je na bijvoorbeeld 8 km de snelweg op gaat en bij 85 km/u plotseling de ICE aangaat, er wel een koude start is met veel meer toeren dan bij een “gewone” koude start en dus ook meer slijtage.

Gebruikersavatar
CeHaEr
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 590
Lid geworden op: 08 apr 2017, 14:25
Locatie: Randstad
Auto: C-HR Hybrid

Re: Werking PIP principe

Bericht door CeHaEr »

Ja, dat laatste wel.
Als bij 85km/U op de snelweg de motor voor het eerst aangaat dan zal dat ´in theorie´meer slijtage geven dan opwarmen bij lagere snelheden (toeren).
In de praktijk merk je daar vrij weinig van. het verbruikte vermogen op dat moment is nog steeds laag.. het zou anders zijn als je vol vermogen gaat invoegen met een ICE die dan voor het eerst opgestart wordt.. dat vind ie niet echt fijn.
2017 C-HR Hybrid Bitone Plus --- Genuine JDM styled and a lot of sh*t from China
2019 Corolla Hybrid TS 2.0 Business Sport Intro --- 180HP Girlpower!

Gebruikersavatar
Camille Schyns
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 4197
Lid geworden op: 31 mei 2011, 14:14
Locatie: Ubachsberg
Auto: Prius 3 dynamic, jan 2011

Re: Werking PIP principe

Bericht door Camille Schyns »

Is het niet zo dat als je de verwarming aan zet de temperatuur van de koelvloeistof naar een dikke 60 graden wordt gestookt en als de verwarming uit staat er alleen opwarming van het 'koelwater' plaatsvindt om de motor te koelen. 'Warm' is ie dan bij 40 graden.

Om die reden heb ik 's winters de verwarming op korte stukken altijd uit en bij langere stukken wacht ik totdat ik na goed 3 km op de snelweg gas ga geven.

Op die manier blijft de ICE veel langer uit en rij ik een stuk zuiniger.
P3 Dynamic pearl white 2011. Gemiddeld verbruik 4,25 L
Yaris Hybride Dynamic 2015 avant-garde bronze metallic.
MGB, bronze yellow 1973. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L
MG TD, zwart 1952. Gemiddeld verbruik 9 à 10 L

Gebruikersavatar
auris2HSD
Lid
Lid
Berichten: 25
Lid geworden op: 02 jun 2017, 12:37
Locatie: Oost Groningen
Auto: Prius 3 Plug-in 2013

Re: Werking PIP principe

Bericht door auris2HSD »

Allen bedankt voor de reacties. Ik ga het uitproberen en ervaren eind deze week.

Gebruikersavatar
ronald
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 1461
Lid geworden op: 31 mar 2009, 00:17

Re: Werking PIP principe

Bericht door ronald »

Camille Schyns schreef:
12 mei 2019, 17:20
Is het niet zo dat als je de verwarming aan zet de temperatuur van de koelvloeistof naar een dikke 60 graden wordt gestookt en als de verwarming uit staat er alleen opwarming van het 'koelwater' plaatsvindt om de motor te koelen. 'Warm' is ie dan bij 40 graden.

Om die reden heb ik 's winters de verwarming op korte stukken altijd uit en bij langere stukken wacht ik totdat ik na goed 3 km op de snelweg gas ga geven.

Op die manier blijft de ICE veel langer uit en rij ik een stuk zuiniger.
Herkenbaar. Zou ook graag een optie willen hebben "warmte die er is". Ofwel, die koelvloeistof hoeft van mij niet naar 60 graden en dus daar hoeft de ICE niet voor te draaien.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5298
Lid geworden op: 28 jun 2008, 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Re: Werking PIP principe

Bericht door nessio »

airco 19,5 maar stond knopje auto aan? Dan gaat ie bij 13gr buiten gewoon verwarmen
Wil je niet dat de ice aanslaat : knopje off indrukken.
Als je 92 op de snelweg rijd en de EV is op dan zal de motor niet extra slijten. Ice gaat rustig opstarten en verwarmen tot 40gr in de tussen tijd word HV ontladen : blokjes worden paars.
Niets aan de hand, de ICE laad dit weer bij tot alle blokjes groen HV zijn.
10 km kun je makkelijk in EV halen. Onze Ev staat na 7 jaar na opladen nog op +/- 17gr in de zomer met knopje auto uit (auto aan scheelt EV km)
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
quattrootje
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 717
Lid geworden op: 07 nov 2016, 20:57
Locatie: Een durp nabij Arnhem

Re: Werking PIP principe

Bericht door quattrootje »

Welke blokjes worden er paars Nessio?
Ik heb nog nooit paarse blokjes gezien en ik heb de HV vaak genoeg helemaal leeggereden (zodat de ICE aanspringt).
e-car: P3 PIP Executive Pearl White (dec. 2013)
e-bike: Trek Dublin Rich Black (jan. 2014)

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5298
Lid geworden op: 28 jun 2008, 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Re: Werking PIP principe

Bericht door nessio »

als EV op is, krijg je de gewone hv blokjes te zien.
Als je met ev gestart bent en ice nog niet gebruikt en je gaat de snelweg op. dan ev oprijden tot ice aanslaat. dan even flink gas intrappen to je 130 rijd. Dan blijft ie elektrisch rijden tot ice warm is en het overneemt. in die tussentijd zij alle groene blokjes op en zijn de laatste 2 paars.
Ook worden ze wel eens paars als we net voor thuiskomst alle ev en hv hebben opgereden dan zijn bijv al 3 groene blokjes op. Als we dan workum (op de n359 precies 92 en brug workum tot rotonde 70 ) binnenrijden rijd ie ook de HV leeg tot 2 blokjes en die worden dan paars (je moet dan ongeveer 30/40 rijden). Lukt niet altijd, maar vaak wel. test maar eens uit
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Gebruikersavatar
ronald
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 1461
Lid geworden op: 31 mar 2009, 00:17

Re: Werking PIP principe

Bericht door ronald »

quattrootje schreef:
11 mei 2019, 21:25
De PIP start altijd in EV.
Onzin, alleen als deze geladen is. Is de accu niet geladen dan start (en blijft) hij hybrid.
quattrootje schreef:
11 mei 2019, 21:25
Als je elke dag laadt dan zal ie qua range idd zo'n 12km aangeven.
Nog meer onzin. De range die wordt weergegeven is op basis van jouw rijgedrag. Dus hoe "sportiever" je rijdt; hoe meer kw/h je verbruikt per km dus hoe lager de range. Ofwel: beschikbare capaciteit accu (ergens tussen de 2,5kw/h en 3) gedeeld door het vermogen wat nodig is om jou 1km. elektrisch te laten rijden.
quattrootje schreef:
11 mei 2019, 21:25
Ik heb een keer een week in D gereden met aardig wat flinke heuvels en geen laadmogelijkheden. De PIP laadt dan heuvelaf lekker op en had bij thuiskomst na 1x laden opeens een range van 26km.
Het is niet zo dat heuvel af betekent bij laden & bij laden & laden. Vol is vol, dus meer dan 2,5 - 3 kw/h krijg je er niet in. Maar zie ook hierboven. Het vermogen wat nodig is geweest om jou dan 1km. vooruit te helpen is dan heel weinig geweest. De berekening laat dan 26km. zien; dat wilt dus niet zeggen dat dat ook echt 26 km kunt rijden maar het betekent dat je 2.5 - 3 kw/h beschikbaar hebt.

Gebruikersavatar
ronald
Zeer actief Lid
Zeer actief Lid
Berichten: 1461
Lid geworden op: 31 mar 2009, 00:17

Re: Werking PIP principe

Bericht door ronald »

quattrootje schreef:
23 mei 2019, 13:28
Welke blokjes worden er paars Nessio?
Ik heb nog nooit paarse blokjes gezien en ik heb de HV vaak genoeg helemaal leeggereden (zodat de ICE aanspringt).
Je moet dan het verbruik weergeven op het display (radio scherm). Paar x display drukken op het stuur.

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5298
Lid geworden op: 28 jun 2008, 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / Kona EV

Re: Werking PIP principe

Bericht door nessio »

In de PIP executive druk je dan op knopje 'huisje"rechts naast NAV
PIP aug 2012 executive arctic blue + Auris dynamic nov 2017 +
Kona premium 64 KWH sept 2019 ceramic blue

Plaats reactie