tractieaccu laden met 12V accu

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Plaats reactie
carel
Lid
Lid
Auto: toyota prius 3

zo 17 mar, 2019 16:24

Hallo,
Vandaag voor het eerst op het forum omdat ik iets "raars" ben tegengekomen. Ik was aan het onderzoeken hoe mijn prius 2011 reageert als ik belasting aansluit als ik stilsta. Ik wil nl gaan kamperen en diverse elektrische 12V apparaten aansluiten in de auto; hoe vaak en hoe lang gaat de motor lopen om de tractiebatterij weer op te laden .enz. Daarbij stuitte ik op een mij onbekend fenomeen. Als ik de auto start en warm laat worden slaat deze na een paar minuten af. De tractiebatterij indicator staat dan bv op 3 streepjes. Daarna zet ik de auto uit en wacht tot alle tekens op het scherm uitgaan. Daarna druk ik tweemaal op de startknop zonder het rempedaal in te trappen. Daarna zet ik alle lichten aan en ook de achterruit verwarming (grootverbruiker). Ik heb op de start accu een voltmeter aangesloten en zie het voltage zeer snel teruglopen. De accu is al oud. Als de accu een voltage heeft bereikt van rond de 8,8 V zie ik in het scherm dat de tractiebatterij indicator plotseling oploopt tot de normale "vol" waarde. Om te kijken of de tractie batterij ook daadwerkelijk vol is ben ik een blokje in het dorp gaan rijden met de verwarming en ventilator af, zodat de motor niet zal reageren op de warmtevraag vanuit de auto. Tot mijn verbazing heb ik het hele blokje elektrisch gereden en had nog wat over daarna. Is dit voor jullie een bekend gegeven?? Vrgr, Karel

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

di 19 mar, 2019 13:01

Zodra je het contact aanzet, meet je de laadspanning op de 12v accu. Die komt via via uit de tractie accu. Niet andersom lijkt me.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

• Informatie