Elektrische auto pas na 700.000 km groener dan benzine

Volledig elektrisch rijden, heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen, etc.
Bianco
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1367
Lid geworden op: zo 08 jun, 2008 23:16
Locatie: Stein (Zuid-Limburg)
Auto: Auris TS Hybrid Dynamic

zo 10 mar, 2019 10:28

TonVH schreef:
za 09 mar, 2019 15:35

Terwijl de enige juiste oplossing ligt in beperking van de wereldbevolking maar volgens sommigen kunnen we probleemloos het klimaat bepalen maar geboortebeperking niet.
Die beperking van de wereldbevolking ... dat regelt zich op de lange termijn vanzelf ... wellicht tot NUL :geek:
Toyota Auris TS HSD Dynamic 2017, (Pure White), parkeersensoren vóór (afgeleverd 08-12-2017). Voorheen Prius 2 BE 2008.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2618
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

zo 10 mar, 2019 12:06

Beperking van de wereldbevolking zal plaatsvinden als goed onderwijs en gezondheidszorg wordt geboden, ook in de armste gebieden.

Met name aan meisjes / vrouwen, zodat zij beter in staat zijn te besluiten over hun toekomst.

Hier een mooie uitleg door wijlen Hans Rosling:
Zijn uitleg van de bevolkingsgroei en relatie met verdeling van de welvaart: https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=en

Zijn uitleg op de relatie tussen religie en bevolkingsgroei: https://www.ted.com/talks/hans_rosling_ ... anguage=en

Beide de tijd van het bekijken op een regenachtige zondagmiddag waard.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3004
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

zo 10 mar, 2019 12:37

@frank2b

Laten we in elk geval eens beginnen met het kappen van de koppeling gezinsgrootte en religie. Inderdaad de meeste religies staan het gebruik van voorbehoedmiddelen niet toe maar dat is echt geen reden dat ze (bijv. in Afrika) niet gebruikt worden. Diezelfde religies staan immers ook sex buiten het huwelijk, vreemdgaan en eer niet toe. En dat gebeurt volop.Wat wil je in landen waar de President niet alleen aan veelwijverij doet maar ook gelooft dat Aids door het Westen is gemaakt en dat sex met een maagd het middel tegen Aids is. Achterlijk is een te hoogstaand woord ervoor.

En de link onderwijs/gezondheidszorg? Ik heb m'n twijfels. Hier kan elke vrouw/meisje dat krijgen en toch is er gezeur over 'maagdenvliesherstelling'. Dit impliceert enerzijds dat beiden zich niets hebben aangetrokken van religieuze verboden inzake sex buiten het huwelijk, tegelijkertijd hebben ze prima onderwijs gehad en toch vinden ze zo'n operatie noodzakelijk.

En ook zonder religie, gezondheidszorg, opleiding is geboortebeperking simpel. Gewoon een sinaasappel tussen de knieën. Is alles wat er nodig is.


@bianco

Inderdaad. Of we doen het zelf (kunnen we daarna weer met pijl en boog verder) of de natuur decimeert ons letterlijk.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2618
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

zo 10 mar, 2019 12:59

Ha Ton,

Ik ken je allergie voor argumentatie obv een videofragment maar als je tóch even de moeite genomen had om te kijken dan had je gezien dat we het voor een deel gewoon eens zijn, en voor een aantal andere zaken niet.

Let's agree to disagree.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 10 mar, 2019 14:30

johnths2 schreef:
za 09 mar, 2019 16:07
Wat voor zin heeft het om elektrisch rijden te gaan promoten, wanneer meer dan 80% van de huidige benodigde elektrische energie opgewekt wordt d.m.v. fossiele brandstoffen?
Op het moment dat er een overschot aan groene stroom is, dan kan deze aangewend worden voor de vergroening van ons wagenpark, maar dat is nog lang niet aan de orde.
Omdat een EV 30 tot 40% minder uitstoot veroorzaakt dan zijn ICE equivalent.
Dus zelfs een EV op grijze stroom draagt bij aan verlaging van de uitstoot.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

zo 10 mar, 2019 14:43

TonVH schreef:
za 09 mar, 2019 15:35
Inderdaad, kijk eens naar het buitenland want vervuiling stopt niet bij grenzen.

Welk ander land is zo stupide om patsboem te verklaren dat alles en iedereen van het gas af moet?

Welk ander land bouwt (wereldwijd) de ene kolencentrale na de andere?

Welk ander land haalt het merendeel van z'n elektriciteit van kolen en bruinkoolcentrales?

Welk ander land is zo slim om 75% van z'n elektriciteit nucleair op te wekken? (en dat te exporteren)

Welke andere landen schakelen juist over op aardgas?

In elk ander land zijn er tientallen klimaattafels waar iedereen is uitgenodigd behalve degenen die voor de kosten moet opdraaien?

Etcetera, etcetera, etcetera, ...

Terwijl de enige juiste oplossing ligt in beperking van de wereldbevolking maar volgens sommigen kunnen we probleemloos het klimaat bepalen maar geboortebeperking niet.

Integendeel, hoe meer nageslacht iemand produceert, hoe meer geld hij van de overheid ontvangt. Lekker contraproductief.
Dus Frankrijk vindt jij slim?
Tot die plants uitgewerkt zijn, mogen de burgers nog duizenden jaren voor de kosten opdraaien, geen stroom, wel betalen.

Leuk feitje:
"439 commercial nuclear-power reactors in 31 countries currently providing some 15% of total electricity supply worldwide"

Dus al die atoom rotzooi draagt nauwelijks bij aan de elektriciteitsproductie maar is wel vreselijk duur en zal lang na dat ze uitgewerkt zijn duur blijven omdat je opgescheept zit met tonnen zwaar radioactief afval.
Hinkley Point in de UK is een financieel debacle in wording..........er gaan al stemmen op om de bouw te stoppen.
Lekker goedkoop toch?
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4869
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

zo 10 mar, 2019 22:56

rolf schreef:
zo 10 mar, 2019 14:30
johnths2 schreef:
za 09 mar, 2019 16:07
Wat voor zin heeft het om elektrisch rijden te gaan promoten, wanneer meer dan 80% van de huidige benodigde elektrische energie opgewekt wordt d.m.v. fossiele brandstoffen?
Op het moment dat er een overschot aan groene stroom is, dan kan deze aangewend worden voor de vergroening van ons wagenpark, maar dat is nog lang niet aan de orde.
Omdat een EV 30 tot 40% minder uitstoot veroorzaakt dan zijn ICE equivalent.
Dus zelfs een EV op grijze stroom draagt bij aan verlaging van de uitstoot.
Beste Rolf,

Wanneer wij in Nederland op dit moment rond de 80% van alle benodigde elektrische energie opwekken d.m.v. fossiele brandstoffen, wat heeft het dan voor zin om er nog meer elektrische energieverbruikers aan toe te voegen. Laten wij eerst maar eens onze huidige elektrische energie opwekking vergroenen en daarbij gelijk de infrastructuur verbeteren, voordat wij het elektrisch rijden gaan promoten. Anders lopen wij het risico, dat wij achter de feiten aan blijven lopen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 561
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 11 mar, 2019 8:03

Rapport uit 2015, de hoeveelheid duurzame opgewekte elektriciteit ligt nu al weer hoger, dus die 30% zal nu eerder 40% zijn.

TNO-rapport | TNO 2015 R10386 | 7 april 2015
2 / 25
Samenvatting
Elektrische voertuigen spelen een belangrijke rol in het overheidsbeleid voor het reduceren van de CO2-uitstoot van de transportsector en het verbeteren van de luchtkwaliteit. In Nederland neemt het aandeel volledig-elektrische auto’s in de totale Nederlandse voertuigvloot in hoog tempo toe, en met het aantal voertuigen groeit ook de belangstelling voor het elektrisch rijden.
RVO.nl, de Rijksdienst voor Ondernemend Nederland, heeft aan TNO gevraagd de nu bekende feiten over elektrische voertuigen in een beknopte studie te verzamelen en in dit rapport weer te geven. Het omvat vooral de onderwerpen broeikasgasemissies (CO2-uitstoot) van het gebruik en de fabricage van het voertuig en de verontreinigende emissies van het gebruik van het voertuig en de productie van de brandstof. Daarnaast wordt een samenvatting gegeven van aspecten rondom materiaalschaarste en veiligheid.
Onderstaand volgt een overzicht van de conclusies van het onderzoek.
Broeikasgasemissies
Er is een analyse gedaan van de energieketen (Well-To-Wheel of WTW) en de materiaallevenscyclus (fabricage en sloop van het voertuig). De conclusies zijn als volgt (uitgaande van praktijkgemiddelden):
- De CO2-emissie gerelateerd aan de materiaallevenscyclus (de fabricage van het voertuig en de accu, onderhoud en recycling) is met ca. 45 g/km het laagst voor een conventioneel voertuig en neemt toe tot maximaal ca. 65 g/km voor een volledig elektrisch voertuig.
- Voor conventionele voertuigen varieert de CO2-emissie van de totale energie-keten (WTW) van minimaal ca. 150 g/km voor een hybride voertuig tot 200 g/km voor een standaard benzinevoertuig. Voor plug-in en volledig elektrische voertuigen is de WTW CO2-emissie sterk afhankelijk van de herkomst van de geproduceerde stroom. Het varieert van minimaal ca. 10 g/km voor een volledig elektrisch voertuig op groene stroom tot bijna 150 g/km voor een plug-in hybride voertuig dat gebruik maakt van overwegend grijze stroom.
Met betrekking tot de totale CO2-emissie van energie- (WTW) en materiaallevenscyclus geldt het volgende:
- De totale CO2-emissie varieert van maximaal bijna 250 g/km voor een gemiddeld benzinevoertuig tot minimaal ca. 70 g/km voor een elektrisch voertuig op groene stroom (-70%). Een elektrische auto heeft nog altijd een ca. 30% lagere CO2-emissie bij gebruik van overwegend grijze stroom. Ten opzichte van een hybride benzinevoertuig of een dieselvoertuig vallen deze reductiepercentages ca. 15% lager uit. Uiteraard kunnen de CO2-emissies van conventionele voertuigen ook sterk verlaagd worden door de toepassing van biobrandstof (biogas, ethanol of biodiesel).
- De totale CO2-winst van een PHEV bij gebruik van overwegend grijze stroom is met ca. 15% ten opzichte van een benzinevoertuig relatief bescheiden, omdat ervan uitgegaan wordt dat gemiddeld maar 30% volledig elektrisch gereden wordt. Rijdt dit PHEV-voertuig op groene stroom, dan geldt een reductie van de CO2-emissie van ca. 25%.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2618
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

ma 11 mar, 2019 16:07

Kan iemand dit in een mooi multicriteriatabelletje zetten misschien? 8)
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1166
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen
Auto: Outlander PHEV Instyle+

ma 11 mar, 2019 19:46

De Belgische hoogleraar Damien Ernst claimde onlangs dat een bezitter van een elektrische auto 700.000km moet rijden voordat er ten aanzien van de CO2-uitstoot milieuwinst wordt behaald ten opzichte van een brandstofauto. Na kritiek heeft hij dit aanzienlijk naar beneden bijgesteld.

Damien Ernst, een energiespecialist van de Universiteit van Luik, gaat in een blogbericht in op de kritiek op zijn eerdere stelling en heeft op basis van kritische geluiden een nieuwe berekening gemaakt, waarbij hij uitgaat van aantal aangepaste aannames en hypotheses. Hij komt op basis van nieuwe gegevens en aannames tot meerdere nieuwe berekeningen.

Alleen al op basis van een enkele nieuwe aanname komt hij uit op een afstand van 378.843km die een elektrisch voertuig moet rijden om groener te zijn dan een benzineauto. Om tot dit kilometeraantal te komen heeft Ernst, ten opzichte van zijn eerdere conclusie van 700.000km, alleen de aanname aangepast over de hoeveelheid energie die nodig is om een 80kWh-accu te produceren.


https://tweakers.net/nieuws/150132/onde ... eauto.html
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4869
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

ma 11 mar, 2019 19:59

Nog even doorrekenen en bij revisie 10 blijkt, dat een EV toch minder CO2 uitstoot. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
PriOkkie
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 3273
Lid geworden op: ma 07 sep, 2009 16:35
Locatie: Hilversum
Auto: 2012 Plug-In Executive

ma 11 mar, 2019 20:15

johnths2 schreef:
zo 10 mar, 2019 22:56
wat heeft het dan voor zin
Luchtkwaliteit.
Afbeelding Plug-In Prius Executive 2012
Afbeelding Nazca Fuego 2008

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2618
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

ma 11 mar, 2019 20:25

Uit het artikel verder: "Op basis van de oude, oorspronkelijke aannames komt Ernst dan op een kilometeraantal van tussen de 298.507 en 671.641km die een elektrische auto moet rijden om schoner te zijn dan een benzineauto. Echter, op basis van alle nieuwe aannames, ligt dit kilometeraantal tussen de 67.226 en 151.259km."

Yup.

En nu nog de besparing op CO2 uitstoot meerekenen die het vervallen van de (productie van) de complexe plofaandrijving oplevert en we zijn klaar.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19459
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

ma 11 mar, 2019 21:19

Ligt er aan hoe lang je met een auto doet.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5167
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 14 mar, 2019 15:36

Ik kan die Belg niet meer volgen. Geef m een zakjapaner kado
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

Plaats reactie

Terug naar “Volledig elektrisch rijden”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 2 gasten