Verbruik bij gebruik hulpsystemen
- Timelord
- Lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
- Locatie: Duiven
- Auto: Renault Grand Scenic Bose
Als ik het stuur losjes vasthou, dan blijft de auto zelf tussen de lijnen rijden op de snelweg.
Dat constant corrigeren, wat voor invloed heeft dat op het verbruik ?
Is het beter om zelf te sturen, of maakt dat niet uit ?
Dat constant corrigeren, wat voor invloed heeft dat op het verbruik ?
Is het beter om zelf te sturen, of maakt dat niet uit ?
Onderweg: 2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat
- Hein Carpenter
- Lid/donateur
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46
Dat is natuurlijk verwaarloosbaar. Hoeveel vermogen zul je als mens leveren tijdens het draaien aan een stuur? 10 Watt? Ik ga er van uit dat het regelsysteem geen kilowatts slurpt.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Als je het sturen liever aan de auto overlaat, dan is het verbruik wel het laatste waar ik me zorgen over zou maken.
Veiligheidssystemen zijn geen auto-pilot! Gewoon zelf sturen, en als je eens een keer een foutje maakt of onwel wordt achter het stuur, dan mag je hopen dat het systeem zich bewijst!
Dus net doen alsof het systeem niet bestaat, dat is voor iedereen het veiligste.
Veiligheidssystemen zijn geen auto-pilot! Gewoon zelf sturen, en als je eens een keer een foutje maakt of onwel wordt achter het stuur, dan mag je hopen dat het systeem zich bewijst!
Dus net doen alsof het systeem niet bestaat, dat is voor iedereen het veiligste.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike
- Timelord
- Lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
- Locatie: Duiven
- Auto: Renault Grand Scenic Bose
Ik hou de handen wel aan het stuur, maar verder wil ik het sturen op de snelweg eigenlijk aan de auto overlaten.
En ja, ik weet wat de risico's zijn. Ik heb gemerkt dat soms die hulpmiddelen uitgeschakeld worden terwijl je dat niet merkt.
En dan op je voorligger af rijden, terwijl je denkt dat de auto automatisch remt. Niet dus.
Wat gebeurt er trouwens als je accu vol is ? Wordt de rest van de energie dan gewoon niet opgeslagen, of gaat de auto electrisch rijden, zolang er genoeg acculading is ?
En ja, ik weet wat de risico's zijn. Ik heb gemerkt dat soms die hulpmiddelen uitgeschakeld worden terwijl je dat niet merkt.
En dan op je voorligger af rijden, terwijl je denkt dat de auto automatisch remt. Niet dus.
Wat gebeurt er trouwens als je accu vol is ? Wordt de rest van de energie dan gewoon niet opgeslagen, of gaat de auto electrisch rijden, zolang er genoeg acculading is ?
Onderweg: 2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat
- Hein Carpenter
- Lid/donateur
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46
Accu vol = minder afremmen op de elektromotor. Je kunt energie niet wegtoveren.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
En ja, ik weet wat de risico's zijn. Ik heb gemerkt dat soms die hulpmiddelen uitgeschakeld worden terwijl je dat niet merkt.
En dan op je voorligger af rijden, terwijl je denkt dat de auto automatisch remt. Niet dus.
Dit is nieuw voor mij waarschijnlijk bedoel je de radar cruise control. Als deze is ingesteld en je niet remt wordt deze niet automatisch uitgeschakeld. Er is een lange lijst onder welke omstandigheden het niet werkt tenslotte is het een hulpmiddel.
En dan op je voorligger af rijden, terwijl je denkt dat de auto automatisch remt. Niet dus.
Dit is nieuw voor mij waarschijnlijk bedoel je de radar cruise control. Als deze is ingesteld en je niet remt wordt deze niet automatisch uitgeschakeld. Er is een lange lijst onder welke omstandigheden het niet werkt tenslotte is het een hulpmiddel.
- Hein Carpenter
- Lid/donateur
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46
Vorige week gereden in een auto met Intelligent Cruise Control. Die leest zelf verkeersborden en past dan de snelheid automatisch aan. Best onhandig op de snelweg als je een 50 bord op de ventweg ziet staan.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
- Hein Carpenter
- Lid/donateur
- Berichten: 1007
- Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46
Jij kunt mooi lullen met je acc 

Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009
Heb ACC 100% van de tijd in gebruik maar geef toch regelmatig met de voet extra gas om sneller in te halen.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik vrees dat mijn volgende auto geen ACC zal hebben en dat is dan gelijk wat ik het meeste zal gaan missen.
ACC is ideaal. Zeker de nieuwere die ook op lage snelheid werken.
Maar eerlijk is eerlijk. Ik vrees dat mijn volgende auto geen ACC zal hebben en dat is dan gelijk wat ik het meeste zal gaan missen.
ACC is ideaal. Zeker de nieuwere die ook op lage snelheid werken.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.
- Timelord
- Lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
- Locatie: Duiven
- Auto: Renault Grand Scenic Bose
Voor de duidelijkheid: ik heb het wel degelijk over de lane assist
Dat van het remmen was maar even een voorbeeld.
Aangezien we de auto pas 31 Mei krijgen, kan ik alleen maar vertellen/vragen over wat ik tijdens de proefrit heb meegemaakt.
Ik kreeg toen het idee dat systemen zichzelf uitschakelen, zonder dat je het merkt.
De lane assist geeft een melding en schakelt zichzelf dan uit, als je het stuur te lang los hebt.
Dat van het remmen was maar even een voorbeeld.
Aangezien we de auto pas 31 Mei krijgen, kan ik alleen maar vertellen/vragen over wat ik tijdens de proefrit heb meegemaakt.
Ik kreeg toen het idee dat systemen zichzelf uitschakelen, zonder dat je het merkt.
De lane assist geeft een melding en schakelt zichzelf dan uit, als je het stuur te lang los hebt.
Onderweg: 2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat
- VonJot
- Lid/donateur
- Berichten: 479
- Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
- Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
- Contact:
Nou, dat uitschakelen doet-ie pas na 3 waarschuwingen, althans in mijn C-HR met dezelfde techniek. Je moet wel op de signalen letten; niets gaat ongemerkt zomaar uit.
- VonJot
- Lid/donateur
- Berichten: 479
- Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
- Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
- Contact:
Maar moet ik dan de conclusie trekken dat je vragen puur theoretisch zijn? Ik dacht dat je dit soort zaken al had uitgeprobeerd?
Inderdaad beter in dat geval gewoon te wachten en de ervaringen in dit forum te absorberen. Vanuit een boekje leer je de echte beleving en het gevoel echt niet kennen... Er is een levensgroot verschil tussen theorie en praktijk, en dan heb ik het niet over alleen tijdens een proefritje.
Inderdaad beter in dat geval gewoon te wachten en de ervaringen in dit forum te absorberen. Vanuit een boekje leer je de echte beleving en het gevoel echt niet kennen... Er is een levensgroot verschil tussen theorie en praktijk, en dan heb ik het niet over alleen tijdens een proefritje.
- Timelord
- Lid
- Berichten: 50
- Lid geworden op: ma 21 jan, 2019 11:50
- Locatie: Duiven
- Auto: Renault Grand Scenic Bose
Ik vraag iets, waarvan ik verwacht, dat er iemand met kennis is, die me daar antwoord op kan geven.
Lijkt me niet zo moeilijk, toch ?
Niet meer, niet minder.
Lijkt me niet zo moeilijk, toch ?
Niet meer, niet minder.
Onderweg: 2019 RAV4 2WD Hybrid Executive Lava Red parelmoer (3T3), automaat
-
- Informatie
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast