Binnenkort afscheid nemen van de Prius 3...

Alles over de Prius 3 dat niet in de andere subfora past.
LiGHTNiNG
Lid
Lid

zo 06 jan, 2019 1:26

Zoals de titel al aangeeft, ga ik binnenkort afscheid nemen van mijn Prius 3.

Ik heb het genoegen gehad om bijna 6 jaar en 130.000km, probleemloos, met de Prius 3 te mogen rijden over vooral het Nederlandse asfalt.

In die bijna 6 jaar heb ik buiten het reguliere onderhoud, wat ik 1x per jaar liet uitvoeren, alleen 2x een kapot stadslampje en 2x een kapot kentekenlampje gehad.

Ook heb ik zelf de remschijven en remblokken voor en achter vernieuwd.

Maar ik ben de trotse vader van 3 jongens, waarvan de jongste, 4 jaar oud, nog in een isofix stoeltje zit en waarvan de oudste, 15 jaar oud en inmiddels 1.88m lang is, ondanks de riante beenruimte achterin, toch regelmatig met de knieën tegen de voorstoel zit. En dan heb ik er ook nog 1 van 14 jaar oud, die gezellig in het midden mag zitten.

Daarom heb ik samen met mijn vrouw besloten om toch maar een andere auto te gaan aanschaffen.

De keuze is gevallen op een Skoda Superb Combi 1.6TDI Greenline Comfort Business uit 2011.
Ik kan hem volgende week zaterdag ophalen.

Het is een compleet ander soort auto, diesel ipv benzine, Tsjechisch ipv Japans...

Afbeelding

Heb hier vele jaren, vooral meelezend, leuke ervaringen van anderen kunnen lezen.

Ik wens jullie allemaal nog vele fijne en veilige kilometers toe in jullie hybrides en wie weet kom ik in de toekomst wel weer terug...
Groetjes Stefan

=-> Skoda Superb Combi 1.6TDI Greenline Comfort Business (2011) <-=

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

zo 06 jan, 2019 8:15

Was een Prius+ geen optie voor jullie?
Van een benzine hybride naar een diesel is wel een hele overgang lijkt mij.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

zo 06 jan, 2019 8:28

En van Toyota naar Skoda ook...

Maar bedankt voor je bericht! :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

LiGHTNiNG
Lid
Lid

zo 06 jan, 2019 10:01

Arjan schreef:
zo 06 jan, 2019 8:28
En van Toyota naar Skoda ook...
Want? Afwerking van de Skoda Superb is nagenoeg gelijk aan die van een VW Passat... en dus vele male beter dan die van een Prius.

Komt een beetje over als, hmm het is maaaaar een Skoda... De tijden zijn veranderd hè?

In de Skoda is bijvoorbeeld het interieur veel stiller, geen Prius-kraakjes en rammeltjes etc. Ook zijn de materialen niet zo keihard.

Of de Skoda net zo betrouwbaar is moet nog blijken...

En om even in te haken op de opmerking van John, ja we hebben ook gekeken naar een Prius+, best een nette auto, maar die vallen buiten ons gestelde budget.

En van een benzine-hybride naar een commonrail diesel... tsja dat is wel effe anders ja. Maar heb genoeg ervaring met diesels, vooral TDI’s van VAG, uit het verleden. Vind het persoonlijk lekkerder rijden dan een benzine.

En de uitstoot of vervuiling... Nouja een elektrische auto is ook nog verre van schoon, ook al willen de dames en heren op het pluche in Den Haag, ons op andere gedachtes brengen met subsidies. Anders koopt geen enkele particulier een EV.

Dat er zoveel EV’s rondrijden in NL komt alleen maar door de bijtellingsregels... Anders zouden vele van ons ook niet in een Prius rijden. Particulier zijn die ook amper verkocht.
Groetjes Stefan

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 jan, 2019 10:11

LiGHTNiNG schreef:
Want? Afwerking van de Skoda Superb is nagenoeg gelijk aan die van een VW Passat... en dus vele male beter dan die van een Prius.

Afwerking bedoel ik niet, wel de techniek. Als je het verschil van VW/Skoda en Toyota niet kent...tja...

Hopen dat het meevalt.

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

zo 06 jan, 2019 10:27

LiGHTNiNG schreef:
Anders zouden vele van ons ook niet in een Prius rijden. Particulier zijn die ook amper verkocht.
Prius wellicht maar de Yaris zal voornamelijk door particulieren gekocht worden.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

LiGHTNiNG
Lid
Lid

zo 06 jan, 2019 10:39

Arjan schreef:
zo 06 jan, 2019 10:11

Afwerking bedoel ik niet, wel de techniek. Als je het verschil van VW/Skoda en Toyota niet kent...tja...

Hopen dat het meevalt.
Zo dan, heb je je fles azijn leeg?!? Waarom zo’n zure reactie?

Wat is er, volgens jou, dan zoveel beter aan de techniek van Toyota? Of zoveel slechter aan de techniek van de VAG groep?

Ik heb vele jaren en kilometers probleemloos gereden met een Golf IV Variant 1.9TDI 1999, Passat Variant 3B 1.9TDI 2000, VW Touran 1.9TDI 2003, Audi A3 SB 2.0TDI 2006. Nooit stil komen te staan met die auto’s, geen grote kosten qua onderhoud.

Heb wel een slechte ervaring gehad met een Volvo S40 2.0d 2006. Accu kapot uit het niets, roetfilter ellende, inhoudende motor etc.

Toyota is ook niet feilloos... Bekend met de techniek van die ‘fantastische’ 2.2 dcat diesel van Toyota? Nou die is verre van betrouwbaar... Oud-collega van me heeft veel kosten gehad aan een Verso met die motor... Die koopt geen Toyota meer in ieder geval.

Ja een Prius is erg betrouwbaar, klopt. Maar niet elke Toyota heeft diezelfde betrouwbaarheid.

Maar goed, laat mij lekker blij zijn met mijn Skoda, jij hoeft er toch niet mee te rijden?!?
Groetjes Stefan

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

zo 06 jan, 2019 10:44

De Prius is helaas qua verkoopcijfers in Nederland op sterven na dood.
Er worden er per jaar minder dan 300 van verkocht, terwijl er bijvoorbeeld van de C-HR meer dan 10 keer zoveel in hybride uitvoering worden verkocht.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 jan, 2019 10:53

LiGHTNiNG schreef:
zo 06 jan, 2019 10:39
Zo dan, heb je je fles azijn leeg?!? Waarom zo’n zure reactie?
Is geen zure reactie, maar gewoon realiteit. Maar ik zeg toch niet dat jij geen Skoda mag rijden? Ga gerust je gang. En trouwens het gaat hier toch om de Hybride Toyota?

Afbeelding

holyhead
Lid
Lid
Auto: Toyota CHR

zo 06 jan, 2019 11:14

Verkoop 2018
Prius 266
CHR 4698

Voor wat de Prius betreft om te huilen :(

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 jan, 2019 11:16

Inderdaad dat is wel heel matig de verkoop van de Prius. Ben benieuwd of ie leverbaar blijft.

Afbeelding

LiGHTNiNG
Lid
Lid

zo 06 jan, 2019 11:31

Arjan, jammer dat je verder niet inhoudelijk op mijn reactie ingaat.

Maar het kan mij eerlijk gezegd verder weinig schelen wat jij er van vind, als je op deze manier reageert. Kortzichtige reacties geven hebben we niets aan. Inhoudelijke reacties hebben we allemaal wat aan hier op het forum.

Toyota is niet heilig. Ja de hybridetechniek heeft zichzelf bewezen. Het doet waarvoor het gemaakt is. Maar om nou te zeggen dat je een echte rijdersauto hebt, nee niet echt met die stofzuiger in het vooronder.

Ook is de wegligging van de P3 niet top, besturing heel indirect, zijn de gebruikte materialen in het interieur wel heel erg keihard, kan de afwerking in het algemeen beter, is de ergonomie niet optimaal. Over het bijzondere uiterlijk maar niet te beginnen...

Ja de techniek is goed, maar de concurrentie zit ook niet stil. Prijstechnisch zijn er al verschillende modellen die hierdoor alleen al een stuk aantrekkelijker zijn.

En begrijp me niet verkeerd, ik heb in de bijna 6 jaar, me elke keer weer comfortabel en veilig van a naar b verplaatst, op een zuinige manier. Maar het was niet zoals ze bij BMW freue am fahren
Groetjes Stefan

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 06 jan, 2019 11:35

Inhoudelijk is toch ook helemaal niet nodig als de realiteit dit al verteld? En kom dat weet je zelf ook best.

Maar begrijp ook best dat je de Skoda verdedigd, dat is mens eigen.

Ik zou mijn Micra zo ruilen tegen jouw Skoda, geen enkel probleem hoor.

En mijn Prius was ook vele malen beter dan mijn Micra, echt waar.

Je schrijft nu ook wel wat negatief over je Prius hoor, terwijl je er 6 jaar in gereden hebt.

Afbeelding

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

zo 06 jan, 2019 11:55

LiGHTNiNG schreef:
zo 06 jan, 2019 11:31
Maar het was niet zoals ze bij BMW freue am fahren
Dat heb ik nu juist wel in de Prius. Zoeft heerlijk over de weg. Eerste wat ik zei toen ik er in reed was "heerlijk, voelt net als de Amerikanen die ik gehad heb". Comfortabel, rustig, en meer.

Maar goed, als een idioot optrekken en bochten slingeren interesseert mij niet. Enige wat mij interesseert is comfortabel en betaalbaar van A naar B komen.

Als de 2e-hands versie van de PHEV P4 betaalbaar zou zijn dan zou ik geen seconde over een EV nadenken waar (ook met 300 KM actieradius) het altijd weer uitkijken naar de volgende onbezette lader.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

LiGHTNiNG
Lid
Lid

zo 06 jan, 2019 12:16

Arjan schreef:
zo 06 jan, 2019 11:35

Maar begrijp ook best dat je de Skoda verdedigd, dat is mens eigen.

Je schrijft nu ook wel wat negatief over je Prius hoor, terwijl je er 6 jaar in gereden hebt.
Ik ‘verdedig mijn Skoda’ omdat jij mij ‘aanvalt’ in mijn keuze. Ik geef redenen op voor onze weloverwogen keuze. Superb is duurder om te hebben als je alles door gaat rekenen. Maar dat weegt niet op tegen de voordelen.

En ik ben niet negatief over mijn Prius, ik ben realistisch... Ik vertel geen onwaarheden. Neemt niet weg dat ik de P3 als geheel wel gewaardeerd heb de afgelopen 6 jaar. Heb er absoluut geen spijt van gehad dat ik de A3 heb ingeruild op de P3.

Maar de Superb rijdt wel compleet anders, niet alleen omdat het geen hybride is. Stuurt directer, remt natuurlijker, onderstel is comfortabeler en stiller, het interieur komt hoogwaardiger over en is ergonomischer. En voor ons de belangrijkste reden om voor de Superb te kiezen, heeft nog meer ruimte op de achterbank.
Groetjes Stefan

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Overige zaken”

• Informatie