Nanoflowcell noemt techniek productierijp

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
Plaats reactie
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4645
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

do 03 jan, 2019 13:38

Quant.jpg
 
Goed nieuws uit Liechtenstein: NanoFlowcell noemt zijn innovatieve flow-batteries productierijp en is klaar om dat aan te tonen. Niet alleen de proefproductie van accu's, maar ook die van complete auto's moet binnenkort op gang komen.

NanoFlowcell dankt zijn naam en bestaansrecht aan innovatieve 'flow-batteries', een accu waarbij positief en negatief geladen vloeibaar elektrolyt uit een externe tank door de batterijen stroomt, waardoor elektriciteit wordt gegenereerd. Volgens de ontwikkelaars moet dat voor een aanmerkelijk grotere stroomopbrengst en dus een dito actieradius zorgen, een punt dat onder meer is aangetoond door 1.401 km af te leggen op één acculading met de kleinste van de twee auto's van het merk, de Quantino. De veelbelovende techniek is echter niet primair voor eigen auto's bedoeld, maar juist ook voor verkoop aan andere fabrikanten. Die worden niet alleen in de autowereld gezocht, want NanoFlowcell ziet ook toepassingen in de niet-mobiele stroomopslag.

Om te demonstreren dat de bijzondere accu's geschikt zijn voor serieproductie, wil NanoFlowcell in samenwerking met andere bedrijven een proeffaciliteit op poten zetten. Daar moet op grote schaal elektrolyt worden geproduceerd, tot wel twee miljoen liter per dag. Deze fabriek moet als een blauwdruk dienen voor andere productiefaciliteiten overal op de wereld.
 
Quantino.jpg
 
Op autogebied is NanoFlowcell al even ambitieus. Hoewel de productie van de Quant en de Quantino zoals gezegd niet het hoofddoel van het bedrijf is, ziet NanoFlowcell het wel als een goede manier om de innovaties van het bedrijf verder onder de aandacht te brengen. Daarom wil NanoFlowcell ook de auto's gaan produceren, zij het aanvankelijk op kleine schaal. Via zogenaamde 'knock-down-kits', een soort bouwpakketten, moeten partnerbedrijven in staat worden gesteld om de beide modellen te bouwen. Bij de Quant gaat het aanvankelijk om 500 exemplaren, maar voor de Quantino zouden al 25.000 orders zijn geplaatst. Van beide auto's mag op dit moment ten minste één exemplaar legaal de openbare weg op in Europa. De productie moet niet alleen aantonen dat het mogelijk is om de nieuwe batterijsoort in grote hoeveelheden en met een stabiele kwaliteitsgraad te maken, maar dient tevens om de processen die daarbij komen kijken en de producten zelf verder te stroomlijnen en uit te ontwikkelen.

NanoFlowcell kwam in 2014 voor het eerst in beeld met de bijzondere Quant e-Sportlimousine. Sindsdien is de techniek steeds verder ontwikkeld en verschenen er regelmatig nieuwe versies van die Quant ten tonele. Ook maakten we kennis met de Quantino. Behalve door zijn bijzondere designs en batterijen is het bedrijf uit Liechtenstein bekend van zijn spraakmakende CEO Nunzio La Vechhia.

https://www.autoweek.nl/autonieuws/arti ... uctierijp/
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4645
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

do 03 jan, 2019 13:47

Het concept werd in 1976 gepatenteerd door NASA. Het idee was om een ​​betere manier te vinden om energie op te slaan voor ruimtevaart. Batterijen kunnen lang duren om op te laden en ook om hun opgeslagen energie vrij te maken, iets dat bijvoorbeeld geen invloed heeft op bijvoorbeeld supercondensatoren. Met flow-batterijen wordt de opslag sterk vereenvoudigd.

In stroombatterijen wordt energie opgeslagen met ionische vloeistoffen, die in feite water met metaalzouten zijn. Nanoflowcell zegt dat een kilo van zijn vloeistof in staat is 20 keer meer energie op te slaan dan een kilogram loodzuuraccu's kan bevatten, en vijf keer meer dan lithium-ionbatterijen. Ter vergelijking, één kilo benzine produceert 400 keer meer energie dan die van loodzuurbatterijen, of 20 keer meer dan de ionische vloeistoffen van het Zwitserse bedrijf.

De vloeistoffen reageren nooit op elkaar omdat ze in twee verschillende tanks worden opgeslagen. De ene is voor de negatief geladen vloeistof en de andere is voor de positief geladen vloeistof. Een membraan ertussen laat alleen de ionen door, wat de energie genereert die de auto nodig heeft. De vloeistof, gebruikt en afgevoerd, wordt als damp verwijderd, waarschijnlijk na gebruik voor het koelen van de hulpaccu en de motoren van het voertuig. Het onderstaande diagram legt dit beter uit.
 
quant-e-sportlimousine.jpg
 
De vraag is, zien wij dit concept ooit in productieauto's verschijnen?
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten