Toyota C-HR hybride handig of niet?

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Plaats reactie
Bartxxl
Lid
Lid
Auto: Toyota rav 4 2006

di 25 dec, 2018 12:59

Hallo, ik ben Bart. Ik heb wel verstand van auto’s maar hybride is voor mij nieuw. Vandaar dit bericht op het forum

Mijn vader rijd momenteel een RAV 4 uit 2008 hij is geen kilometer rijder. Elke dag 2x 6km naar de zaak verder daar buiten zo goed als niks. Denk dat hij 7,5k kilometer per jaar rijd.

Is een hybride voor ons handig ivm het opladen op de motor. Hij rijd klein stukje n weg ongeveer een kilometer of 3 voor de rest bebouwde kom.

Nu lijkt mij een hybride juist duur en onvoordelig ivm het rijden van erg kleine stukjes.

Is daarom de 1.2 turbo niet handiger voor ons?

Alvast bedankt, Bart

VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.

di 25 dec, 2018 14:02

Een hybride werkt juist het best op binnenwegen. Op snelwegen gebruikt hij juist verhoudingsgewijs meer. Maar hij heeft wel opwarmtijd nodig om de verwarming cq airco te laten werken, en de accu bij te laden.
Maar het heeft eigenlijk altijd wel voordelen, ik ben alleen niet onbevooroordeeld.
Ik heb er zeker geen spijt van; vandaar de aanschaf van een C-HR hybride, en vervolgens een nieuwe RAV4 hybride. Ik rijd zelf echter 70% snelwegen, dus het rendement is iets lager dan te verwachten. Maar het gevoel, de rust en de briljante wegligging maken alles goed!
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding
Onderweg: 2019 RAV4 AWD Hybrid Bi-Tone Innovation Zircon Silver / Night Sky Black

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

di 25 dec, 2018 14:09

Een 100% elektrisch (EV) lijkt mij een betere en goedkopere auto.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Toyo
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

di 25 dec, 2018 15:00

Ik ben het niet helemaal met je eens VonJot. De hogere wegenbelasting (vaste lasten) moet je er wel uit halen met de besparing op je brandstofverbruik (variabel). Bij lage jaar kilometrages is het misschien toch goedkoper om benzine te rijden. Puur omdat je de meerprijs op wegenbelasting (en misschien verzekering) er niet uit haalt met besparing op brandstofkosten. Wel is onderhoud van een Toyota hybride goedkoper dan een reguliere benzine geloof ik.

Als er nooit grote afstanden mee gereden worden dan hierboven beschreven is, denk ik, een EV inderdaad de beste keuze zoals Nessio al aangeeft.
Wil je er ook mee op vakantie wordt het wellicht een ander verhaal.
42
63.100 hybride kilometers afgelegd @ 4.50 l/100km.

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

di 25 dec, 2018 19:01

Het is wel een heel korte reisafstand. De wagen zal vooral proberen de motor op te warmen voordat het hybride systeem optimaal zal werken en de bestemming is al bereikt voor het goed en wel zo ver is. Dit zal ook gelden voor de 1.2 turbo. Op die korte afstand zal de verbrandingsmotor niet voldoende op temperatuur komen.

Ik denk net als Nessio ook dat een elektrische auto hier een veel betere oplossing biedt. Gelet op de korte reisafstand: een Renault Twizy misschien?
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Bartxxl
Lid
Lid
Auto: Toyota rav 4 2006

di 25 dec, 2018 20:40

Bedankt voor jullie reactie,

Ja we zijn dus wel op zoek naar een soort gelijke auto als onze oude rav.

Hybride is ongeveer 3k duurder in aanschaf en aangezien het dus zo kleine afstand is wat hij rijd is helemaal electrish wel een idee maar kunnen we geen auto vinden die hier geschikt voor is in ons budget.

Ik ben idd dus ook bang dat de auto alleen rendabel is als er net iets meer mee gereden word. Op internet kan ik dus nergens zo tabel vinden met een kantelpunt. Die 1.2 turbo is ook super zuinig (vergelijking met zijn 2.0 vvt-i bezinne) reed gemiddeld 1/9 met die kleine afstandjes.

Die accu’s worden door rijden en motor opgeladen. Dus zal de motor altijd starten als hij naar de zaak rijd en erg onzuinig rijden omdat de motor moet opwarmen?

Verschil is ook aanzienlijk 1.2 turbo / 1.8 na en een zwaardere auto.

Hoe ervaren jullie dit?

Alvast bedankt, Bart

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

do 27 dec, 2018 20:22

Eigenlijk is elke auto met verbrandingsmotor niet geschikt voor dergelijk gebruik, alleen een EV is daar geschikt voor.
Motor slibt langzaam dicht, motor komt niet eens op temperatuur.
Zou dat toch serieus overwegen, een gebruikte Leaf bijvoorbeeld is niet duur en uitstekend geschikt voor dergelijk gebruik.
Of een elektrische fiets.............En helemaal de auto niet gebruiken voor dergelijke afstanden.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”

• Informatie