To PIP or not to PIP, thats my question

Ga ik leasen of kopen? Tweedehands of nieuw? Een Prius 1, 2, 3, Wagon, een Auris Hybrid of Yaris Hybrid? Wat is de levertijd? Wat zijn de ervaringen?
Gebruikersavatar
Ronasdijk
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 19:31
Locatie: Middelharnis
Auto: Prius 2013 -Abyss Grey

di 18 dec, 2018 22:52

Op dit moment ben ik aan het rondkijken voor een P3 om de P2 te vervangen. Door enthousiaste verhalen van een collega over zijn net gekochte PIP en mijn wens om meer elektrisch te kunnen rijden (maar geen budget voor volledig EV) denk ik nu erover om een PIP aan te schaffen. Prijsverschil tussen gewone P3 en PIP wordt immers kleiner (ca 2k denk ik). En vindt de techniek ook erg interessant.

Ben benieuwd naar jullie mening gebaseerd op jullie ervaring. Is de PIP een goede keuze tov een gewone P3?

Mijn situatie:
-rijd ca 20.000 per jaar
-weinig ww-verkeer, wel regelmatig korte ritjes in het dorp en binnen straal van 10/15 km.
-auto kan niet naast huis staan, laden met eigen opgewekte zonnestroom wordt lastig (wel mogelijk met lang verlengsnoer door de tuin buren). Dus in de praktijk wordt het veel laden op een gemeentepaal die nog aangevraagd moet worden. Mogelijkheid om gratis te laden op het werk.

Onzekerheden:
-Mijn budget blijkt na rondje internet toereikend voor een PIP met ca 170.000 op de teller, hoe goed is dan de hybrideaccu nog en wat weten we over de te verwachten levensduur?
-wat is de garantieperiode op de hybrideaccu van een PIP? 5 of 10 jaar heb ik langs zien komen
-tips gevraagd waar ik op moet letten en wat ik kan controleren als ik een PIP zou gaan bekijken.

Bedankt alvast voor jullie input!
2019: Prius III Business 2013 Dark Abyss
2016-2019: Prius II 2006 - Tech uitvoering

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4864
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

wo 19 dec, 2018 9:49

Jou situatie in ogenschouw genomen is de keuze van een PIP niet voor de hand liggend.
Waarschijnlijk zal een gewone hybride in jouw specifieke situatie een betere keuze zijn.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

prinsreinier
Lid
Lid
Berichten: 135
Lid geworden op: di 31 mei, 2016 12:58

wo 19 dec, 2018 10:04

Korte ritten en PIP zijn wel een goede combinatie. Met name als je onder de 80 km/h blijft. Wel is het zo dat je dan uiteraard moet kunnen laden. De aanvraag van een laadpaal voor een PIP gaat in de meeste gemeenten niet op. Ik zou dus eerst kijken of er al palen zijn. In energiekosten is het om het even om op benzine of elektriciteit te rijden. Wel is het zo dat bij elke beurt die ik aan de PIP laat doen met name de olie nog in prima staat is. Overall is elektrisch dus wel goedkoper vermoed ik. Als je naar een PIP gaat kijken zou ik even de laadpoort inspecteren. De meeste PIPs komen uit de lease en zijn nooit opgeladen. De mijne had bijvoorbeeld 2% elektrisch gereden...en dat kwam dan ook nog eens door hybrideelektrisch...niet pluginelektrisch. Bij de eerste keer dat je een stekker in de laadpoort steekt staan meteen de krassen erin. Als dit niet zichtbaar is, zal hij dus nooit of bijna nooit elektrisch hebben gereden.

Verder is mijn mening, ongeacht of je continu met een volle accu kan vertrekken...die 2k meerinvestering heb je wel de lol van...(soms mag je ook wel eens emotie meenemen in je besluit, naast alle rationaliteit...zelfs bij een Prius)
Prius II Business Edition (2006)
Prius III Plug-In Executive (2012)

Gebruikersavatar
Ronasdijk
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 19:31
Locatie: Middelharnis
Auto: Prius 2013 -Abyss Grey

wo 19 dec, 2018 23:47

Dank voor de reacties! Heb ondertussen het topic over de terugloop van het evbereik gelezen al komt daar niet duidelijk een conclusie uit hoeveel de hv-accu degraderert. Twijfel nog steeds, keuze zal ook door de prijs beïnvloed worden. Mijn hoop is er lang mee te kunnen rijden (ca 80.000km oftewel 4 jaar) dus beetje redelijke km-stand is ook belangrijk. Toyota is beresterk, maar vwb de PIP is, doordat deze nog maar 6jr jaar op de markt is onduidelijk hoe de lion hybrideaccu zich houdt..

Zijn er nog zaken die ik kan checken als ik bij een pip zou gaan kijken? Hoe kan ik zien hoeveel er EV gereden is? En dus hoevaak hij geladen wordt? Is meer laden gunstiger dan minder laden?

Zomaar wat vragen :mrgreen:
2019: Prius III Business 2013 Dark Abyss
2016-2019: Prius II 2006 - Tech uitvoering

Gebruikersavatar
Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 17 feb, 2010 15:04

do 20 dec, 2018 7:10

Ik rij nu bijna 2 jaar in de PIP na 3 gewone Prii, ik kocht deze in 2017 met een kilometerstand van net geen 12000 km en net geen 5 jaar oud bij een vestiging van Louwman.
De mijne is geïmporteerd uit België waar hij van Louwman België was geweest, ik heb daar ook papieren van die e.e.a. bewijzen.
En naar het schijnt is België betrouwbaarder met km-standen dan b.v. Duitsland maar ook de staat waarin de auto verkeerde zei me veel.
Ik heb nog geen dag spijt gehad van mijn aankoop want het rijdt nog veel relaxter dan een gewone Prius, momenteel is mijn range op de boordcomputer na volledig laden 15km, let wel dat het in de praktijk meer is want door remmen en gas loslaten wordt de accu ook weer bijgeladen.
Bij mij in Rotterdam kon ik gewoon een aanvraag indienen voor plaatsing van een publieke oplaadpaal, waarna die gratis binnen 100mtr van mijn woning geplaats werd.
Nog een puntje wat ik persoonlijk belangrijk vindt is de aanwezigheid van stoelverwarming, want als je bij koude de kachel aan zet gaat meteen de ICE draaien waardoor bij korte ritjes het voordeel van EV rijden voor een groot gedeelte weg is.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Gebruikersavatar
Ronasdijk
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 19:31
Locatie: Middelharnis
Auto: Prius 2013 -Abyss Grey

do 20 dec, 2018 7:26

Hoi Sjaak,
Met zo’n km-stand,12000 voor 5 jaar oud heb je wel een uniek exemplaar denk ik! Of bedoelde je 120.000? Das nog niet gek natuurlijk. Als ik nu rondkijk zitten ze vaak boven de 160.000.
Merk jij iets van degeneratie van de HV-accu?

Mag ik vragen wat je per kWh betaalt aan de laadpaal?
2019: Prius III Business 2013 Dark Abyss
2016-2019: Prius II 2006 - Tech uitvoering

Gebruikersavatar
Stamgast
Lid
Lid
Berichten: 82
Lid geworden op: ma 29 okt, 2018 19:06
Locatie: Almelo
Auto: Nog geen

do 20 dec, 2018 8:15

Sjaak H schreef:
do 20 dec, 2018 7:10
En naar het schijnt is België betrouwbaarder met km-standen dan b.v. Duitsland maar ook de staat waarin de auto verkeerde zei me veel.

Dat zal meer te maken hebben met het bedrijf wat de import doet. Dan met de Duitser waar je hem koopt.

In Duitsland krijgt elke auto een sticker in de deur als deze een keer een schade heeft laten repareren. (Er uithalen is strafbaar)
Km standen worden net als in Nederland bij elke beurt en keuring doorgegeven aan een nationaal register van de tuv.

Als je zelf niet bang bent om hem te importeren zou ik dld zeker niet uitvlakken. https://www.autoscout24.de/lst/toyota/p ... =D&atype=C

Gr Roy

Gebruikersavatar
Sjaak H
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 355
Lid geworden op: wo 17 feb, 2010 15:04

do 20 dec, 2018 10:20

@ Ronasdijk,
De kilometerstand was 11958, wat betreft regeneratie van de accu de afname per laadsessie is iets beneden de 3kw.
Ik heb 2 laadpassen 1 van NewMotion en de andere van Ecotap beiden zijn gratis aan te vragen, NewMotion rekent per keer transactiekosten en Ecotap niet.
Ik betaal op straat meestal tussen de 70 en 80 cent per sessie bij Ecotap.
Prius BE 2006
Prius Executive solar roof 2009
Prius Business Dynamics solar roof 2012
Prius Executive plug-in 2012

Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5163
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 20 dec, 2018 20:17

De PIP-accu neemt gemiddeld met 3% per jaar af.
PIP aug 2012 executive arctic blue,
Kona premium 64 KWH in bestelling

Gebruikersavatar
Ronasdijk
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 19:31
Locatie: Middelharnis
Auto: Prius 2013 -Abyss Grey

za 22 dec, 2018 18:11

Na rijp beraad hebben we besloten voorlopig toch nog in de PII te blijven rijden. Ondanks het feit dat een andere auto kopen natuurlijk best leuk is :wink:

Vooral het feit dat we bleven twijfelen over wel of niet plug-in en daarnaast de onzekerheid over de snelheid waarmee de overheid, beïnvloed door het klimaatakkoord, wil aansturen op overstappen naar volledig E-auto’s hebben ons doen besluiten eerst maar eens af te wachten. De ontwikkelingen richting betaalbaardere E-auto’s gaan door dus ook dat biedt perspectief.

Dus, we wachten nog even. De Prius rijdt nog goed en zuinig, noodzaak is er niet. Als die wel ontstaat dan zien we weer verder.
2019: Prius III Business 2013 Dark Abyss
2016-2019: Prius II 2006 - Tech uitvoering

Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4864
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

za 22 dec, 2018 19:04

Heel waarschijnlijk een verstandig besluit. :wink:
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer
Berichten: 19456
Lid geworden op: ma 26 jul, 2010 18:19
Locatie: Oost-Groningen
Auto: Nissan Micra K11 CVT 2000

za 22 dec, 2018 22:22

Ik zou persoonlijk niet op zo’n akkoord gaan zitten wachten, en gewoon lekker genieten. YOLO :wink:
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart


Afbeelding

Gebruikersavatar
mloes002
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 353
Lid geworden op: vr 28 mar, 2014 5:52

za 22 dec, 2018 23:23

Ik heb laatst ook gerekend en zou met een pip tov p2 ca. 300-400 euro per jaar kunnen besparen, maar dan moet je wel investeren in de aankoop. Conclusie was ook doorrijden met de p2 is voordeliger... eerst maar eens kijken wat er gaat gebeuren...
Using Tapatalk

Gebruikersavatar
Ronasdijk
Lid
Lid
Berichten: 75
Lid geworden op: za 14 mei, 2016 19:31
Locatie: Middelharnis
Auto: Prius 2013 -Abyss Grey

za 22 dec, 2018 23:57

Leuk de uitkomst van het rekensommetje, dank je wel! Zover was ik nog niet eens gekomen door het voortschrijdend inzicht wat eerder kwam, Haha!

Maar ben wel benieuwd naar hoe het sommetje eruit ziet? Obv hoeveel km heb je gerekend en wat heb je er in betrokken? Maar dat is wellicht leuk voor een nieuw topic trouwens.

Wat mij betreft mag dit draadje dicht, question is answered :wink:
2019: Prius III Business 2013 Dark Abyss
2016-2019: Prius II 2006 - Tech uitvoering

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 3000
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

zo 23 dec, 2018 11:24

Arjan schreef:
za 22 dec, 2018 22:22
Ik zou persoonlijk niet op zo’n akkoord gaan zitten wachten, en gewoon lekker genieten. YOLO :wink:
Deels ja, deels nee.

Als je nu nog een (nieuw of 2-hands) ICE koopt dan moet je er rekening mee houden dat je geconfronteerd zult worden met een hoge afschrijving. Ook moet je rekening houden dat lang voor 2030 de benzine onbetaalbaar zal worden. Niet vanwege de grondstoffen maar vanwege de draconische belastingen.

En dat alles voor 0,00003% minder CO2.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Plaats reactie

Terug naar “Aanschaf”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 3 gasten