Sono Sion intekenen pre order

Volledig elektrisch rijden, heeft dit de toekomst, wat zijn de voor- en nadelen, is het financieel aantrekkelijk, wat zijn de praktijkervaringen, etc.
Gebruikersavatar
nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 5137
Lid geworden op: za 28 jun, 2008 23:30
Locatie: Workum
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 25 nov, 2018 13:23

Rekenen is een kunst blijkt maar weer. Meer dan 100% vergissing in prijs van accu's? Die prijs kun je zo opzoeken.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Gebruikersavatar
holyhead
Lid
Lid
Berichten: 143
Lid geworden op: do 03 nov, 2016 11:19
Auto: Toyota CHR

zo 25 nov, 2018 14:01

Over de batterij is het volgende vage verhaal.

About the Battery
In recent weeks and months we have been intensively involved in the development of
our battery and, together with our partner ElringKlinger, we have reached a significant
milestone. It is now clear that the Sion's battery will have a capacity of 35 kWh.
We have opted for a battery technology that is based on 51Ah-PHEV-II cells, which is
particularly future-oriented and features by far the highest energy density available
on the market to date. This makes the battery more compact and lighter than
comparable models. What we are particularly pleased about is, that the cobalt
content in the cell chemistry is significantly lower than usual. This reduces
dependence on an important raw material and possible environmental damage.
This is a step into the right direction; for electromobility and thus for all of us.
Another positive news is that in order to secure series production, we have
concluded long-term supply contracts. In doing so, we have ensured that
sufficient capacity is always available, even in times of high demand.

Now that the battery specifications have been defined, we can talk about
price assumptions with greater certainty. In 2016, all serious forecasts were
predicting battery prices below €100 / kWh for the year 2020. Based on these
forecasts, we initially estimated the price for the battery at around €4,000.

Since then, however, the situation has changed radically: emissions scandals,
diesel driving bans and climate changes have enormously increased the pressure
on politicians and automobile manufacturers to expand electromobility. This is
leading to rising demand on the EV market and also to the fact that cell prices
have not decreased as much as expected. For this reason, we have to adjust our
expectation of the Sion’s battery price to €9,500. We know that these aren’t great
news for you and it is very challenging for us to share it with you. This makes it
all the more important for us to give you the opportunity to speak with us personally
and openly about this topic.

Gebruikersavatar
Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 2491
Lid geworden op: zo 02 apr, 2006 16:02
Locatie: Steenwijk
Auto: Lexus GS 450h President
Contact:

zo 25 nov, 2018 16:28

Accu's worden voorlopig dus duurder ... :(
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

Gebruikersavatar
TonVH
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 2906
Lid geworden op: zo 09 dec, 2012 20:17

di 08 jan, 2019 20:23

Een van de geldschieters zou zich hebben terug getrokken uit het project.

Zie https://www.goingelectric.de/forum/sono ... ml#p907797
en
https://www.goingelectric.de/forum/sono ... hilit=sono (het afbestellen is overigens al enige tijd aan de gang).

Het wordt dus (helaas) steeds twijfelachtiger of deze nieuwkomer ook gaat overleven.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 921
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

zo 13 jan, 2019 20:38

Vanaf het begin van het project heb ik al twijfels gehad. Van de grond af een nieuwe auto ontwikkelen is niet eenvoudig. En als die dan ook nog eens extreem goedkoop wordt, super snel op de markt moet komen en veel vernieuwende technologie bevat, dan moet je van goede huize komen. Het team van Sion is een extreem klein met een extreem laag budget. Bovendien is het een onervaren team (veel schoolverlaters). Dat kan voordelen opleveren bij het out of the box denken, maar voor keiharde engineering zoals het ontwikkelen van een auto voor massaproductie niet. In 2018 zou de botsproef succesvol afgerond moeten zijn, maar daar is nog niets over te lezen.

Daarnaast vind ik het een beetje misleidend dat de proefritten aangeboden worden in voertuigen die weinig te maken hebben met het uiteindelijke productiemodel. Ze durven er zelf ook geen prototype label aan te hangen. De proefrit auto's staan op een chassis wat nooit door een botsproef zal komen en hebben achterwielaandrijving, terwijl het uiteindelijke model voorwielaandrijving zou moeten krijgen.

Ik hoop dat ze snel leren en uiteindelijk succes hebben met hun initiatief, want er zit een mooie gedachte achter.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Gebruikersavatar
bonbon
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 246
Lid geworden op: zo 25 jul, 2010 1:09
Locatie: Portugal pt

ma 14 jan, 2019 9:34

Helemaal me eens .
We wachten het af ik gun ze het echt dat ze met iets moois,
komen maar ik heb ook sterk mijn twijfels.
Voorlopers hebben het zwaar,maar wel het mooiste uitzicht.

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1161
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen
Auto: Outlander PHEV Instyle+

ma 14 jan, 2019 10:03

Als we allemaal zo denken komt die Sion er nooit...
Maar, mijn enthousiasme werd ook wat minder toen men aangaf dat de accu's een stuk duurrder werden dan origineel begroot.

Ik blijf wel hoop hebben dat het ze uiteindelijk lukt om de Sion op de markt te brengen!
Mitsubishi Outlander PHEV Instyle+
11-2013, Amethyst Black
Afbeelding

Vorige auto:
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Afbeelding

Gebruikersavatar
Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 921
Lid geworden op: zo 11 sep, 2016 7:46

ma 14 jan, 2019 14:25

Enkel positief denken, dat is geen garantie voor succes. :(
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

Plaats reactie

Terug naar “Volledig elektrisch rijden”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten