Versnellingsbak aan het eind?

De technische aspecten van het Prius 2 concept, de aandrijving, verbrandingsmotor, elektromotoren, computersysteem, etc.
Plaats reactie
pizzaguy
Lid
Lid
Auto: Prius Gen II

do 30 aug, 2018 19:53

Beste Prius-fan's /

Een tijdje geleden een tweedehands Prius II gekocht. Al bij aanschaf een bak ellende aan gehad (kapotte wiellager die vast gesmolten zat) en dat ik langzaam achter ben gekomen dat het een zeker behoorlijk schade heeft gehad en deze goedkoop is gerepareerd. Maar goed... verder technisch was het prima in orde.

Echter merk ik tegenwoordig, dat sporadisch (maar in mijn gevoel vaker) een soort 'hiccup' zit in de versnellingsbak. Ik merk dat het bij het gevoelsmatig terugschakelen (of op momenten dat ik de gaspedaal even goed intrap) dat de Prius even twijfelt en niet lekker in zijn versnelling gaat (ik zou het geen 'bonken' noemen maar je voelt dat het niet geheel niet meer vloeiend is en beetje stottert). Dit gebeurt dan ongeveer 1x op de 40 km (en vaak op lage snelheden en met 'terugschakelen').

Enig idee waar dit aan kan liggen? En zijn er dingen die ik van te voren kan doen? Of gaat dit richting de onderhoud van 3000,- euro omdat de gehele automaat-gedoe vervangen moet worden? Ik kan wel langs de dealer gaan maar dit is weer zn specifieke probleem die natuurlijk niet voortdoet tijdens het testrit...

Alle hulp wordt gewaardeerd.

Toyo
Lid
Lid
Auto: Auris TS Lease Plus 2014

do 30 aug, 2018 21:07

Het is moeilijk om dit soort fenomenen op beschrijvingen in te schatten, maar kan het niet zo zijn dat wat je merkt de vertraging op de gas reactie is? Maakt het uit of de auto in power mode of eco mode staat?
Een Prius heeft geen versnellingsbak met een aantal versnellingen. Daaruit volgend "schakelt" een Prius dus niet van de ene naar de andere versnelling. Hier kan je lezen hoe e.e.a. werkt bij Toyota's Hybride auto's. Ook dit filmpje legt e.e.a. duidelijk uit.
42
57.200 hybride kilometers afgelegd @ 4.49 l/100km.

Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Auto: Prius 3 Executive

vr 31 aug, 2018 7:15

Bij ineens gasgeven zul je altijd iets van een vertraging ervaren, dat zit gewoon in de wijze waarop deze hybrides worden aangedreven. Een kleine hiccup is te verklaren als de verbrandingsmotor aanslaat. Dan moet opeens een van de elektromotoren een stuk minder toeren gaan draaien en dat gaat niet altijd onmerkbaar.

In het algemeen is het moeilijk om je bevindingen te duiden, maar een Prius "versnellingsbak" gaat normaal niet kapot. Alle tandwielen grijpen altijd in elkaar en behalve metaalmoeheid kan er niets mis gaan.
Het enige wat wel eens kapot gaat is de inverter.
Je zou wel eens kunnen kijken hoe de bakolie er uit ziet. Die zou ook een leven lang mee moeten gaan maar Toyota zet inspectie daarvan soms wel op het onderhoudsplan en soms niet.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Josje
Lid
Lid
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

vr 31 aug, 2018 15:30

Ik zou de auto eerst laten uitlezen. Daarbij kan het verversen van de olie van de aandrijving geen kwaad.

Niet meteen het ergste denken. Toyota Hybrides zijn vrijwel nooit kapot te krijgen. Of hij moet 7 ton hebben gedraaid...

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

vr 31 aug, 2018 16:22

Er zit wel een verschil tussen de Prius 2 en (Prius 3 & 4).
De P2 heeft nog een kettingoverbrenging tussen de planetenwielkoppeling en de reductieset.
Terwijl de P3/P4 op deze positie een vaste tandwieloverbrenging hebben.
Derhalve zijn de P3/P4 op dat punt minder slijtage gevoelig.

P2 versus P3.gif
Bij hoge kilometerstanden en een uiterst sportieve rijstijl kan er eventueel slijtage ontstaan aan de ketting en /of de transaxledamper (koppelingsplaat tussen ICE en planetenwielkoppeling).
Dit zijn echter uitzonderlijke slijtages, die nog maar in enkele gevallen een reparatie noodzakelijk hebben gemaakt.

PriusTransaxle damper.jpg
Prius+Transaxle+Transfer+Chain+MG2+Damper+Planetary+Gearset+MG1.jpg

Je kunt gerust stellen, dat de Hybride aandrijving van Toyota uitermate onderhoudsarm is en een heel lange levensduur heeft.
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

vr 31 aug, 2018 21:27

Vervangen van de olie van de bak gaat niet helpen, de olie heeft een koelende functie en speelt geen rol bij de krachtoverbrenging (dank voor de mooie platen weer John!). Maar ik heb hier op het forum wel gelezen dat een Prius die wat bruusk overschakelde tussen elektrische tractie en benzinemotor soepeler overschakelde als je de benzinemotor laat flushen en de bougies vervangt ...
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

vr 31 aug, 2018 22:45

Frank2b schreef:
vr 31 aug, 2018 21:27
Maar ik heb hier op het forum wel gelezen dat een Prius die wat bruusk overschakelde tussen elektrische tractie en benzinemotor soepeler overschakelde als je de benzinemotor laat flushen en de bougies vervangt ...
Het soepel starten van de ICE is inderdaad essentieel voor een soepele overschakeling.
De dealer kan de conditie van de ICE controleren en waar nodig zaken vervangen en/of afstellen.
m.vr.gr, John

muurman
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris Hybrid bwjr 2012

zo 23 sep, 2018 10:36

brandstofcircuit reiniger toevoegen aan de brandstof en dan maar eens weer kijken.
ik heb eens forte via een garage gekocht. weet niet exact zeker of het de volgende was. Maar hielp wel.
https://www.junai.nl/fuel-systeem-cleaner-advanced.html

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer

zo 23 sep, 2018 17:06

Bij de Toyota dealer waar ik mijn Toyota Prii en Auris hybrides in onderhoud had werd er altijd standaard tijdens een onderhoudsbeurt een reiniger toegevoegd.
m.vr.gr, John

Plaats reactie

Terug naar “Prius 2 - Techniek”

• Informatie