Rijden met "power" mode.
- kolst007
- Lid
- Berichten: 2
- Lid geworden op: do 23 aug, 2018 16:49
- Locatie: Amerongen
- Auto: Prius+ 2012 Wit
Hallo Leden,
Ik ben in het bezit van een Prius+ en zoals bekend zitten er 3 comfort standen op.
Het gaat om de Power stand.
Op de snelweg gebruik ik regelmatig de "Power mode" stand vooral bij accelereren is dat handig.
Kan dit kwaad voor het bijladen van de accu of heeft dit geen invloed op elkaar, verbruik loopt wel op maar dat is logisch lijkt mij.
Alvast bedankt,
Jacco.
Ik ben in het bezit van een Prius+ en zoals bekend zitten er 3 comfort standen op.
Het gaat om de Power stand.
Op de snelweg gebruik ik regelmatig de "Power mode" stand vooral bij accelereren is dat handig.
Kan dit kwaad voor het bijladen van de accu of heeft dit geen invloed op elkaar, verbruik loopt wel op maar dat is logisch lijkt mij.
Alvast bedankt,
Jacco.
- Japanese Power
- Actief Lid
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Het verschil van de power stand is dat de gasrespons wat sneller reageert. Als je een 0-100 meting doet met alle 3 modi zul je geen verrassend verschillende eindresultaten meten. De power geeft niet meer vermogen maar reageert alleen wat sneller. Ik heb in alle 8 jaar Prius nooit een meetbaar verschil kunnen ervaren ten opzichte van stand normal.
En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.
De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn
En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.
De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn

- VonJot
- Lid/donateur
- Berichten: 478
- Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
- Locatie: Zuid-Oost Brabant
- Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
- Contact:
Ik weet niet hoe het met een Prius is, maar bij mijn C-HR wordt ook het stuurgedrag iets strakker en zwaarder in power mode, dus niet alleen de multiplicatiefactor van het gaspedaal wordt aangepast...
- breinonline
- Actief Lid
- Berichten: 991
- Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
- Locatie: Vijfhuizen
- Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort
Bij de P3 wordt alleen de gascurve aangepast en de airco/blower gaat zuiniger werken.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera
- Olaf Busch
- Lid
- Berichten: 95
- Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
- Locatie: olterterp
- Auto: Prius 3 ececutive
Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.
Net als wanneer je met een handbak naar een lagere versnelling gaat om snel te kunnen reageren. Alleen merken de passagiers (en je eigen oren) er niets van, zeker als het toch niet nodig blijkt om gebruik te maken van flinke versnelling.
Net als wanneer je met een handbak naar een lagere versnelling gaat om snel te kunnen reageren. Alleen merken de passagiers (en je eigen oren) er niets van, zeker als het toch niet nodig blijkt om gebruik te maken van flinke versnelling.
Prius 3 executive
https://www.autoweek.nl/autoreview/3843 ... -executive
https://www.autoweek.nl/autoreview/3843 ... -executive
- muurman
- Lid/donateur
- Berichten: 155
- Lid geworden op: do 22 jun, 2017 21:27
- Locatie: nieuw weerdinge
- Auto: Auris Hybrid bwjr 2012
helemaal mee eens.Japanese Power schreef: ↑di 28 aug, 2018 19:03Het verschil van de power stand is dat de gasrespons wat sneller reageert. Als je een 0-100 meting doet met alle 3 modi zul je geen verrassend verschillende eindresultaten meten. De power geeft niet meer vermogen maar reageert alleen wat sneller. Ik heb in alle 8 jaar Prius nooit een meetbaar verschil kunnen ervaren ten opzichte van stand normal.
En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.
De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn![]()
Enigste is dat de airco minder hard werkt als je eco rijd. Dat vind ik persoonlijk wel prettig.
- Maarten
- Actief Lid
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
- Locatie: Helden
- Auto: Prius 3 Executive
Nee. Dat zit volstrekt tussen de oren.Olaf Busch schreef: ↑vr 31 aug, 2018 10:07Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.
- Japanese Power
- Actief Lid
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
- Japanese Power
- Actief Lid
- Berichten: 1353
- Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Met indrukken zul je geen verschil merken, wel in de snellere reactie van de motor, de zgn. gasrespons 

- Maarten
- Actief Lid
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
- Locatie: Helden
- Auto: Prius 3 Executive
En die gasresponse is alleen gerelateerd aan hoe ver het gaspedaal ingedrukt wordt, nergens anders aan. Dus het enige verschil tussen ECO en PWR is dat in PWR mode er iets sneller door de auto gereageerd wordt.
En wat ik zeg is dat dat minimaal is, want hoe lang duurt het dat je je gaspedaal volledig hebt ingedrukt (het moment dat er geen verschil meer bestaat tussen ECO en PWR).
En wat ik zeg is dat dat minimaal is, want hoe lang duurt het dat je je gaspedaal volledig hebt ingedrukt (het moment dat er geen verschil meer bestaat tussen ECO en PWR).
- Olaf Busch
- Lid
- Berichten: 95
- Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
- Locatie: olterterp
- Auto: Prius 3 ececutive
Wil je daarmee zeggen dat die slimme Toyota ingenieurs (want slim zijn ze zeker) een volstrekt onzinnige voorziening bedacht en gemaakt hebben?Maarten schreef: ↑ma 24 sep, 2018 7:35Nee. Dat zit volstrekt tussen de oren.Olaf Busch schreef: ↑vr 31 aug, 2018 10:07Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.
Mijn ervaring is overigens op meer dan 300.000km met een P3 en 145.000km met een P2 gebaseerd.
Prius 3 executive
https://www.autoweek.nl/autoreview/3843 ... -executive
https://www.autoweek.nl/autoreview/3843 ... -executive
- Maarten
- Actief Lid
- Berichten: 1083
- Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
- Locatie: Helden
- Auto: Prius 3 Executive
Ik weet niet of je het onzinnig wil noemen. Het enige wat je kunt doen is aanpassen hoe diep je het gaspedaal moet indrukken om dezelfde reactie van de motor te krijgen. Hoe je daarmee meer grip op de situatie krijgt is me een beetje onduidelijk. De motor van je Prius kan niets meer of extra in PWR mode dan in ECO mode.
-
- Informatie
-
Wie is er online
Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten