Rijden met "power" mode.

Specifieke technische aspecten van het Prius 3 concept.
Gebruikersavatar
kolst007
Lid
Lid
Berichten: 2
Lid geworden op: do 23 aug, 2018 16:49
Locatie: Amerongen
Auto: Prius+ 2012 Wit

di 28 aug, 2018 16:40

Hallo Leden,

Ik ben in het bezit van een Prius+ en zoals bekend zitten er 3 comfort standen op.
Het gaat om de Power stand.
Op de snelweg gebruik ik regelmatig de "Power mode" stand vooral bij accelereren is dat handig.

Kan dit kwaad voor het bijladen van de accu of heeft dit geen invloed op elkaar, verbruik loopt wel op maar dat is logisch lijkt mij.

Alvast bedankt,

Jacco.

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

di 28 aug, 2018 19:03

Het verschil van de power stand is dat de gasrespons wat sneller reageert. Als je een 0-100 meting doet met alle 3 modi zul je geen verrassend verschillende eindresultaten meten. De power geeft niet meer vermogen maar reageert alleen wat sneller. Ik heb in alle 8 jaar Prius nooit een meetbaar verschil kunnen ervaren ten opzichte van stand normal.

En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.

De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn ;-)
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition | Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 1155
Lid geworden op: wo 03 jun, 2009 21:01
Locatie: Wageningen

wo 29 aug, 2018 11:14

Eigenlijk is de powermode toch alleen de instelling van het gaspedaal?
Gewoon iets meer op het gaspedaal duwen in normal mode levert dezelfde reaktie.
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

Gebruikersavatar
VonJot
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 241
Lid geworden op: di 13 mar, 2018 19:31
Locatie: Milheeze
Auto: C-HR Hybride Bi-tone Prem.
Contact:

wo 29 aug, 2018 12:25

Ik weet niet hoe het met een Prius is, maar bij mijn C-HR wordt ook het stuurgedrag iets strakker en zwaarder in power mode, dus niet alleen de multiplicatiefactor van het gaspedaal wordt aangepast...
C-HR Hybrid Bi-Tone Premium Hydro Blue / Night Sky Black, full Exclusive Nappa leather.
Afbeelding

Gebruikersavatar
breinonline
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 979
Lid geworden op: vr 05 apr, 2013 12:41
Locatie: Vijfhuizen
Auto: Toyota Prius 3 HSD Comfort

wo 29 aug, 2018 18:26

Bij de P3 wordt alleen de gascurve aangepast en de airco/blower gaat zuiniger werken.
Toyota Prius 3 HSD Comfort・Abyss Grey・Cruise control・Andriod head unit en achteruitrijcamera

Gebruikersavatar
Olaf Busch
Lid
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
Locatie: olterterp
Auto: Prius 3 ececutive

vr 31 aug, 2018 10:07

Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.

Net als wanneer je met een handbak naar een lagere versnelling gaat om snel te kunnen reageren. Alleen merken de passagiers (en je eigen oren) er niets van, zeker als het toch niet nodig blijkt om gebruik te maken van flinke versnelling.

Gebruikersavatar
muurman
Lid/donateur
Lid/donateur
Berichten: 153
Lid geworden op: do 22 jun, 2017 21:27
Locatie: nieuw weerdinge
Auto: Auris Hybrid bwjr 2012

zo 23 sep, 2018 10:22

Japanese Power schreef:
di 28 aug, 2018 19:03
Het verschil van de power stand is dat de gasrespons wat sneller reageert. Als je een 0-100 meting doet met alle 3 modi zul je geen verrassend verschillende eindresultaten meten. De power geeft niet meer vermogen maar reageert alleen wat sneller. Ik heb in alle 8 jaar Prius nooit een meetbaar verschil kunnen ervaren ten opzichte van stand normal.

En ja: logisch dat je verbruik omhoog gaat. Als je met normal constant het gaspedaal onderin trapt ben je ook niet zuinig meer.

De accu lijdt er niet onder. Zou niet best zijn ;-)
helemaal mee eens.
Enigste is dat de airco minder hard werkt als je eco rijd. Dat vind ik persoonlijk wel prettig.

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 24 sep, 2018 7:35

Olaf Busch schreef:
vr 31 aug, 2018 10:07
Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.
Nee. Dat zit volstrekt tussen de oren.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

ma 24 sep, 2018 7:42

Maarten schreef:
ma 24 sep, 2018 7:35
Nee. Dat zit volstrekt tussen de oren.
Nee, want je gasrespons is een tikkie sneller bij power mode.
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition | Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 24 sep, 2018 8:15

Zullen we eens meten hoe lang het duurt om het gaspedaal volledig in te drukken? 0,1 seconde of minder?
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Japanese Power
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1342
Lid geworden op: za 24 okt, 2009 22:38
Auto: Skoda Kodiaq + Yaris TS

ma 24 sep, 2018 9:48

Met indrukken zul je geen verschil merken, wel in de snellere reactie van de motor, de zgn. gasrespons ;-)
Afbeelding

Skoda Kodiaq Business Ambition | Toyota Yaris TSport

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 24 sep, 2018 9:55

En die gasresponse is alleen gerelateerd aan hoe ver het gaspedaal ingedrukt wordt, nergens anders aan. Dus het enige verschil tussen ECO en PWR is dat in PWR mode er iets sneller door de auto gereageerd wordt.
En wat ik zeg is dat dat minimaal is, want hoe lang duurt het dat je je gaspedaal volledig hebt ingedrukt (het moment dat er geen verschil meer bestaat tussen ECO en PWR).
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
Olaf Busch
Lid
Lid
Berichten: 79
Lid geworden op: do 17 aug, 2017 11:20
Locatie: olterterp
Auto: Prius 3 ececutive

ma 24 sep, 2018 10:01

Maarten schreef:
ma 24 sep, 2018 7:35
Olaf Busch schreef:
vr 31 aug, 2018 10:07
Feit is wel dat je in kritische situaties (oprijden van een voorrangsweg, inhalen bij kleinere gaatjes, wisselen van rechter naar linker rijstrook in de spits) in de Power mode meer grip op de situatie hebt.
Nee. Dat zit volstrekt tussen de oren.
Wil je daarmee zeggen dat die slimme Toyota ingenieurs (want slim zijn ze zeker) een volstrekt onzinnige voorziening bedacht en gemaakt hebben?

Mijn ervaring is overigens op meer dan 300.000km met een P3 en 145.000km met een P2 gebaseerd.

Gebruikersavatar
Maarten
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1030
Lid geworden op: wo 26 mar, 2014 7:22
Locatie: Helden
Auto: Prius 3 Executive

ma 24 sep, 2018 10:19

Ik weet niet of je het onzinnig wil noemen. Het enige wat je kunt doen is aanpassen hoe diep je het gaspedaal moet indrukken om dezelfde reactie van de motor te krijgen. Hoe je daarmee meer grip op de situatie krijgt is me een beetje onduidelijk. De motor van je Prius kan niets meer of extra in PWR mode dan in ECO mode.
Afbeelding Prius III 2011
Afbeelding Peugeot 404 1965

Gebruikersavatar
guido66
Lid
Lid
Berichten: 238
Lid geworden op: di 12 jan, 2016 0:02

ma 24 sep, 2018 12:21

Dit soort knopjes wordt niet door ingenieurs maar door de marketing afdeling bedacht.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

Plaats reactie

Terug naar “Prius 3 - Techniek”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten