Krijgt Tesla een concurrent?

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 3662
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: Mazda CX3 GTM - 2018
Contact:

zo 12 aug, 2018 20:58

Josje schreef:
zo 12 aug, 2018 20:35
r zal een revolutie moeten plaatsvinden op accu/batterijgebied om elektriciteit beter en compacter te kunnen opslaan, zonder geheugeneffect en slijtage aan de accu. Voordat dit een feit is, zal de elektro-auto nog lang een klein marktaandeel hebben. Naast het feit dat ons stroomnet er nog lang niet op berekend is, maar dat is weer een andere discussie.
Men moet wel ergens beginnen, want al die mooie wensen komen niet ineens uit de lucht vallen.

Het geheugen effect is al overwonnen, want Li-Ion accu's hebben dat al niet meer.
De Li-Ion accu's worden gerecycled, dus is er voor nieuwe accu's minder verse grondstof nodig.
Er wordt door diverse onderzoekers/technici gewerkt aan een vervanger voor de huidige accu techniek.
Dat zal er zeker komen, maar heeft wel zijn tijd nodig.
Wie nu elektrisch wil rijden: kijk naar de klasse van de Nissan Leaf. Of een E-Golf. Auto's met een veel normaler gewicht en daardoor een lager elektra verbruik.
Het model 3 van Tesla weegt geen 2000 kg, maar 1610 kg en dat is maar 75 kg meer dan de Nissan Leaf, want deze weegt 1535 kg. De Golf E is geen vergelijk, omdat deze een veel kleinere range heeft.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- Mazda CX3 GTM/Solar White Mica/Heden...

Gebruikersavatar
rolf
Lid
Lid
Berichten: 164
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 13 aug, 2018 10:20

Josje schreef:
zo 12 aug, 2018 20:35
Tesla maakt mooi uitziende auto's met een elektromotor + een giga-accu. Het gewicht van de auto is daardoor rond de 2 ton. Die 2 ton moet in beweging gebracht worden met energie uit de accu. Die energie komt er in doordat kolencentrales stroom maken. De grondstoffen voor de accu komen uit Congo, waar de schaarse grondstoffen onder erbarmelijke omstandigheden m.b.v. kinderarbeid worden gewonnen, een maanlandschap achterlatend. Je maakt mij niet wijs dat al dit voorgaande milieuvriendelijk is.

Er zal een revolutie moeten plaatsvinden op accu/batterijgebied om elektriciteit beter en compacter te kunnen opslaan, zonder geheugeneffect en slijtage aan de accu. Voordat dit een feit is, zal de elektro-auto nog lang een klein marktaandeel hebben. Naast het feit dat ons stroomnet er nog lang niet op berekend is, maar dat is weer een andere discussie.

Wie nu elektrisch wil rijden: kijk naar de klasse van de Nissan Leaf. Of een E-Golf. Auto's met een veel normaler gewicht en daardoor een lager elektraverbruik.
Sorry Josje, maar je moet je toch echt eens gaan verdiepen in de materie.
Vooral het deel over de kobalt winning klopt van geen kanten, niet dat daar geen kindertjes in gaten in de grond werken.
Alleen wordt die gewonnen ertsen niet voor EV accu's gebruikt, die kobalt is een bij produkt van de daar gelegen koper mijn en wordt samen met het koper houdende grond dmv hele grote machines uit de grond gepeuterd.
Daar komt geen mensenhand aan te pas, ook geen kinder handjes.
Het kobalt wordt ter plaatse van het koper gescheiden en op de wereldmarkt gebracht.
Enig idee waar kobalt nog meer voor gebruikt wordt? (Zonder kobalt geen veredelde staal soorten, je verbrandingsmotor zit er vol mee, laptop accu, smartfoon accu, heb je blijkbaar geen probleem mee.)
Een klein percentage wordt maar gebruikt voor EV accu's en de hoeveelheid kobalt in EV accu's is met de laatste generatie Lion accu's wederom gereduceerd.

En die arme kindertjes die die giftige gaten inkruipen, die gewonnen ertsen gaan naar vage chinese handelaren die het weer doorverkopen aan ranzige fabriekjes in china waar ze low budget batterijtjes van maken terug te vinden in rommel van de Action, Aliexpress, etc, etc. en in low budget accu's voor smartfoons en laptop's te koop bij alieexpress en dergelijke web sites.

En dan een EV op kolenstroom, een EV op kolenstroom is zo een 30 tot 40% minder milieu belastend dan zijn ICE equivalent.
Is al een keer keurig onderzocht door onze eigen TNO, rapport terug te vinden op het WWW.

Een EV maken en rijden brengt ook vervuiling met zich mee, zal niemand ontkennen, alleen aanzienlijk minder dan zijn olie verbruikende equivalent.
Is gewoon een feit.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast