Krijgt Tesla een concurrent?

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
Gebruikersavatar
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Berichten: 4476
Lid geworden op: wo 15 mar, 2006 17:12
Locatie: Middelharnis, NL
Auto: C-HR Hybrid Executive
Contact:

zo 12 aug, 2018 20:58

Josje schreef:
zo 12 aug, 2018 20:35
r zal een revolutie moeten plaatsvinden op accu/batterijgebied om elektriciteit beter en compacter te kunnen opslaan, zonder geheugeneffect en slijtage aan de accu. Voordat dit een feit is, zal de elektro-auto nog lang een klein marktaandeel hebben. Naast het feit dat ons stroomnet er nog lang niet op berekend is, maar dat is weer een andere discussie.
Men moet wel ergens beginnen, want al die mooie wensen komen niet ineens uit de lucht vallen.

Het geheugen effect is al overwonnen, want Li-Ion accu's hebben dat al niet meer.
De Li-Ion accu's worden gerecycled, dus is er voor nieuwe accu's minder verse grondstof nodig.
Er wordt door diverse onderzoekers/technici gewerkt aan een vervanger voor de huidige accu techniek.
Dat zal er zeker komen, maar heeft wel zijn tijd nodig.
Wie nu elektrisch wil rijden: kijk naar de klasse van de Nissan Leaf. Of een E-Golf. Auto's met een veel normaler gewicht en daardoor een lager elektra verbruik.
Het model 3 van Tesla weegt geen 2000 kg, maar 1610 kg en dat is maar 75 kg meer dan de Nissan Leaf, want deze weegt 1535 kg. De Golf E is geen vergelijk, omdat deze een veel kleinere range heeft.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

Gebruikersavatar
rolf
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 403
Lid geworden op: do 08 mar, 2018 7:32
Locatie: Omgeving Gjøvik Noorwegen
Auto: RAV4 Hybride 4WD

ma 13 aug, 2018 10:20

Josje schreef:
zo 12 aug, 2018 20:35
Tesla maakt mooi uitziende auto's met een elektromotor + een giga-accu. Het gewicht van de auto is daardoor rond de 2 ton. Die 2 ton moet in beweging gebracht worden met energie uit de accu. Die energie komt er in doordat kolencentrales stroom maken. De grondstoffen voor de accu komen uit Congo, waar de schaarse grondstoffen onder erbarmelijke omstandigheden m.b.v. kinderarbeid worden gewonnen, een maanlandschap achterlatend. Je maakt mij niet wijs dat al dit voorgaande milieuvriendelijk is.

Er zal een revolutie moeten plaatsvinden op accu/batterijgebied om elektriciteit beter en compacter te kunnen opslaan, zonder geheugeneffect en slijtage aan de accu. Voordat dit een feit is, zal de elektro-auto nog lang een klein marktaandeel hebben. Naast het feit dat ons stroomnet er nog lang niet op berekend is, maar dat is weer een andere discussie.

Wie nu elektrisch wil rijden: kijk naar de klasse van de Nissan Leaf. Of een E-Golf. Auto's met een veel normaler gewicht en daardoor een lager elektraverbruik.
Sorry Josje, maar je moet je toch echt eens gaan verdiepen in de materie.
Vooral het deel over de kobalt winning klopt van geen kanten, niet dat daar geen kindertjes in gaten in de grond werken.
Alleen wordt die gewonnen ertsen niet voor EV accu's gebruikt, die kobalt is een bij produkt van de daar gelegen koper mijn en wordt samen met het koper houdende grond dmv hele grote machines uit de grond gepeuterd.
Daar komt geen mensenhand aan te pas, ook geen kinder handjes.
Het kobalt wordt ter plaatse van het koper gescheiden en op de wereldmarkt gebracht.
Enig idee waar kobalt nog meer voor gebruikt wordt? (Zonder kobalt geen veredelde staal soorten, je verbrandingsmotor zit er vol mee, laptop accu, smartfoon accu, heb je blijkbaar geen probleem mee.)
Een klein percentage wordt maar gebruikt voor EV accu's en de hoeveelheid kobalt in EV accu's is met de laatste generatie Lion accu's wederom gereduceerd.

En die arme kindertjes die die giftige gaten inkruipen, die gewonnen ertsen gaan naar vage chinese handelaren die het weer doorverkopen aan ranzige fabriekjes in china waar ze low budget batterijtjes van maken terug te vinden in rommel van de Action, Aliexpress, etc, etc. en in low budget accu's voor smartfoons en laptop's te koop bij alieexpress en dergelijke web sites.

En dan een EV op kolenstroom, een EV op kolenstroom is zo een 30 tot 40% minder milieu belastend dan zijn ICE equivalent.
Is al een keer keurig onderzocht door onze eigen TNO, rapport terug te vinden op het WWW.

Een EV maken en rijden brengt ook vervuiling met zich mee, zal niemand ontkennen, alleen aanzienlijk minder dan zijn olie verbruikende equivalent.
Is gewoon een feit.
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Gebruikersavatar
Elec_Hybrid_Fan
Actief Lid
Actief Lid
Berichten: 1674
Lid geworden op: ma 14 sep, 2015 8:58
Auto: Toyota Auris TS

za 18 aug, 2018 15:01

Tjonge @josje, hoeveel halve en hele onwaarheden kun je in een post kwijt?
1) energie kan van je zonnenpanelen komen, of aandeel in windpark
2) De grooste EV producent Tesla haalt Cobalt niet uit Congo en is bezig de chemie zodanig te veranderen dat die grondstof niet of nauwelijks meer nodig is
3) Accuproductie wordt in hoog tempo goedkoper, waardoor de EV binnen een aantal jaar goedkoper is dan de ice en het vervangen van accu's minder kosten met zich meebrengt alsmede de range omhoog kan
4) E-Golf en Nissan Leaf zijn qua range en type totaal andere EV's dan de Tesla's.
Tot slot: De Tesla model 3 heeft binnen enkele maanden van productie alle andere EV's in de VS overstegen en is daar nu verreweg de nummer 1. In de klasse luxe sedans (ice en ev) heeft het daar meer dan 50% van het marktaandeel en dat groeit snel tov BMW-3, Audi-A4, Merc-C.
De EV is met de komst van de Model 3 een serieuze factor geworden voor alle autofabrikanten. Het schokeffect heeft al geleid tot verschillende concrete initiatieven die er hoogstwaarschijnlijk niet zouden zijn geweest zonder Tesla.
Die alternatieven zie ik niet zozeer als Tesla concurrenten, het zijn vooral ice concurrenten die de autowereld voorgoed veranderen in de richting van meer duurzaamheid. Het vervolg op een ontwikkeling waar Toyota met de Prius mee is begonnen. En dat is met de komst van Tesla in een stroomversnelling terecht gekomen.
11 september 2015: Toyota Auris TS uit 2013 1:21 (zomer) 1:19 (winter)

2006 - 2014: Peugeot 307 SW uit 2003 1:13

Gebruikersavatar
Josje
Lid
Lid
Berichten: 116
Lid geworden op: di 18 apr, 2017 16:25
Locatie: thuis
Auto: Auris Hybrid 5 d executive

zo 19 aug, 2018 21:17

Als ik jullie reacties lees ben ik niet goed geïnformeerd. Ik zal me er verder in verdiepen

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

  • Informatie
  • Wie is er online

    Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 0 gasten