Betaalbare EV met heel veel zonnepanelen.

Toyota en andere hybrides halen regelmatig het nieuws. Plaats de links, noem de krant, bespreek de TV-uitzending hier.
frafie55
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Auris TS Dynamic

zo 12 aug, 2018 10:51

In mijn beleving maakt de ontwikkeling en toepassing van zonnepanelen en accu's een enorme vlucht.
Wereldwijd wordt onderzoek gedaan, het heeft veel aandacht, er staat immers veel op het spel.
Hoe lang zal het duren voordat de huidige zonnepanelen economisch aan vervanging toe zijn?
Hoe lang zal het duren voordat ik Sion-dakpannen koop?
Misschien dat de acceptatie (flexibiliteit) van de mensen zo'n veranderingsproces kan vertragen.
Ik maak nog steeds mee dat mensen de hybride 'afwijzen': "Wacht maar tot je iets krijgt met die computer".

Frans
Prius 2 - Comfort - Robijnrood
Prius 3 - Executive - Pearl white
Auris TS - Dynamic - Zwart Metallic
Uiterst tevreden over de Toyota Hybrides
Afbeelding

Hein Carpenter
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 12 aug, 2018 11:57

Ik denk dat ik in eerste instantie mijn dak vol zou leggen met panelen, en daarna zou ik wellicht een auto kopen met panelen. Mijn dak heeft een hogere opbrengst.
Nu: Lexus IS300h Luxury Line 2014
Voorheen: Toyota Prius III Executive 2009

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

zo 12 aug, 2018 12:10

Wanneer de noodzaak steeds groter wordt en daardoor de druk naar een energie transitie wordt opgevoerd, dan zullen er steeds meer innovatieve oplossingen het daglicht zien.
Het gebruik van conventionele energiebonnen wordt in de toekomst steeds duurder gemaakt en daardoor komt er ruimte voor alternatieven.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

zo 12 aug, 2018 17:08

Hm 14 kwh / 100 km is ook erg optimistisch bij gebruik door de consument in de praktijk. Jaquar I-Pace - 21, 2 kwh / 100 km, die geven tenminste een reëler verbruik op.
PIP aug 2012 executive arctic blue

guido66
Lid
Lid

zo 12 aug, 2018 17:17

Met mijn 500e haal ik exact die 14 kwh/100 km, mits ik van de snelweg af blijf. Voor een iets grotere auto lijkt me dit inderdaad erg optimistisch.
auto 1: Prius 4 executive
auto 2: Fiat 500e eSport
hobbyauto: GTM Libra V6
fiets: R&M Nevo NuVinci / Cobi.bike

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

zo 12 aug, 2018 19:46

De snelweg hoort er wel bij en dan moet je ook tussen 100/120 op de teller kunnen rijden.
Hier op de provinciale wegen is het al 100. (80 aanhouden lokt gevaarlijke inhaalakties uit)
De WLPT gaat ook al uit van deel snelweg.(rollenbank en praktijk) ipv die oude niet reële test.
Met PIP is het verbruik bij max 80km ook minder dan onze huidige 179 wh/km.
Hou maar max 200 aan en in de winter 160 voor die Sion.

holyhead
Lid
Lid
Auto: Toyota CHR

zo 12 aug, 2018 21:11

Hangt er vanaf met welke batterij de Sion wordt uitgerust 35–45 kWh
Met 45 kWh zou 250 mogelijk zijn zomer/winter. Dus afwachten maar eind van het jaar
weten we hopenlijk meer. Vind het in ieder geval goede ontwikkeling.

Arjan
Moderator/Forumbeheer
Moderator/Forumbeheer

zo 12 aug, 2018 22:04

Mee eens.
Nissan Micra K11 1.3 ncvt automaat 04-2000 zwart

Afbeelding

rolf
Actief Lid
Actief Lid
Auto: RAV4 Hybride 4WD

di 14 aug, 2018 8:00

nessio schreef:
zo 12 aug, 2018 19:46
De snelweg hoort er wel bij en dan moet je ook tussen 100/120 op de teller kunnen rijden.
Hier op de provinciale wegen is het al 100. (80 aanhouden lokt gevaarlijke inhaalakties uit)
De WLPT gaat ook al uit van deel snelweg.(rollenbank en praktijk) ipv die oude niet reële test.
Met PIP is het verbruik bij max 80km ook minder dan onze huidige 179 wh/km.
Hou maar max 200 aan en in de winter 160 voor die Sion.
100 aanhouden lokt dergelijke inhaal acties ook uit, heb het weer aan den lijve ondervonden met 3 weken Drenthe.
Netjes 100 en maar kleven op je bumper en nerveus zitten doen, manmanman, wat een triest gedrag voor minder dan een minuut tijdswinst.
Als je dan 80 rijdt zijn ze er in ieder geval sneller voorbij, misschien wel een stuk veiliger. :wink:
RAV4 Hybride 4WD - Nissan Leaf Acenta - Audi A2

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

di 14 aug, 2018 12:01

Destijds had ik daar ook last van. Priusnijd .....

Als ik nu zo een lastpak achter me heb geef ik even wat gas bij. Toedeledokie!
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

wo 15 aug, 2018 17:30

Bij 80 halen alle Friezen in, dat lukt nog met die dieseltjes.
Bij 100 is het maar een enkele, maar die kijkt nooit op zn teller
Doorgetrokken streep, wat is dat?
Man, man mijn Friese cliënten zijn stevige afdragers aan de staatskas. Nou ja wat zij betalen, scheelt mij weer.
Ik hou het toch maar op 100, meestal 108 op de teller.

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 14 sep, 2018 9:43

Gisteren in Almere een proefrit gemaakt in de Sono Sion.

Eerste indruk is zeer positief!
Ondanks dat het een prototype is voelt het solide genoeg om er meteen mee naar huis te rijden (mocht niet, prototype kost 500K :o )
Dit was mijn eerste ervaring met het "een-pedaal" rijden wat oa ook in Tesla's wordt gebruikt en dat beviel me beter dan ik vantevoren had gedacht.
Gas los betekent dat de auto regeneratief remt en dat gaat prima. Het rempedaal zal weinig gebruikt worden.
Als je stil staat met gaspedaal los "kruipt" de Sion niet, ook ff anders maar dan op een goede manier.
Ook ff een "powerrondje" gereden. Dat gaat prima, Sion accelereert lekker en ondanks dat er in de prototypes geen geluidsisolatie zit is het (in vergelijking met een ICE auto) heerlijk stil.
Draaicirkel is nog vrij groot, geen idee of dat bij het produktiemodel ook zo blijft. Als de voorwielen niet aangedreven blijven kan er wel scherper worden gestuurd maar ik hoorde over plannen om de motor toch voorin te monteren.

Indeling interieur is (zelfs met de prototype stoelen, die geleend zijn elders in de auto industrie) best goed. Hoofd en beenruimte zijn voor en achterin prima en de laadruimte is (voorals door de rechte achterzijde) een stuk ruimer dan bij onze Prius 2.
Het "mos" is een gimmick in mijn ogen. Filterfunctie lijkt me zeer beperkt maar het oogt designtechnisch wel erg futuristisch!
Of de zonnecellen veel gaan opleveren betwijfel ik. Je kan de auto nooit zo neerzetten dat ze allemaal optimaal tov de zon staan, maar het feit dat ze aan alle kanten zitten zorgt er wel voor dat er de hele dag wel een deel van de cellen in de zon zit.
Gebruik van die zonnecellen zorgt er ook voor dat de panelen van kunststof zijn, dus geen roest.
Plafond van de Sion wordt gewoon standaard ipv dat hafdoorzichtige wat er op eerdere foto's zichtbaar was (scheen iets met regels te zijn). Dat is wel jammer, maar op een hete zomerdag wel wat koeler.

Prototype zal nog worden aangepast. Auto wordt 10 cm langer wat invloed zal hebben op de interieurruimte (maar wat het resultaat dan wordt is nog giswerk).
Er komen achterin nog ramen, wat het zicht sterk zal verbeteren.
Gordels komen gewoon aan de deurstijl ipv aan de stoelen.
De wielen zullen kleiner worden (dit zijn stoere demo velgen) en de auto zal hoger komen te staan, wat fijn is voor het Hollandse drempelwerk.

Kortom, voor een kleine startup hebben ze al veel werk verzet en lijkt hier iets gaafs gemaakt te gaan worden!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Excuus voor de foto kwaliteit, was ff quick&dirty vastleggen...
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur

vr 14 sep, 2018 11:31

Ziet er leuk uit, maar zonnecellen op de zijkant is wel kwetsbaar.
En de actieradius is nog niet je dat, minder batterijen dus goedkoper. of die prijs echt zo laag blijft moet nog blijken.
Nou ja, wij hebben inmiddels voor de Kona EV gekozen.

Ronasdijk
Lid
Lid

za 03 nov, 2018 20:18

Ben hier ook serieus positief over, ben benieuwd naar het definitieve productiemodel en wat de uiteindelijke prijs wordt. Zie dit in ieder geval als een goede ontwikkeling!
Prius II 2006 - Tech uitvoering

Plaats reactie

Terug naar “In het nieuws”

• Informatie