Maken moderne rijhulpjes auto's juist onveiliger?

Interessante links gevonden op het internet? Plaats ze hier! De beste links zullen we belonen met een "sticky topic".
johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

wo 08 aug, 2018 20:38

Automatische systemen implementeren binnen het huidige drukke autoverkeer is zeer complex.
Zeker door de relatief grote snelheidsverschillen die op sommige wegen aan de orde is.

Ik begrijp niet, dat veel van die systemen klakkeloos gemonteerd worden zonder dat er sprake is van voldoende redundancy en een continue werkend diagnosesysteem.

De nietsvermoedende automobilist heeft snel de neiging om de aanwezige systemen te vertrouwen terwijl de werking niet altijd gegarandeerd wordt. Lees maar eens goed de uitsluitingen in de handleiding van de auto. De fabrikanten dekken zich in door de verantwoordelijkheid volledig bij de bestuurder neer te leggen.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

do 09 aug, 2018 9:05

johnths2 schreef:
wo 08 aug, 2018 20:26
Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt wanneer iemand op het laatste moment vanuit de linkerbaan tussen twee auto's door een afslag probeert te halen en het auto brake systeem op dat moment vol in de ankers gaat.
Inzittenden (m.u.v. bestuurder) schrikken zich rot maar het bewijst perfect het nut van zo'n systeem.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

JohanvdH
Lid/donateur
Lid/donateur

do 09 aug, 2018 10:05

johnths2 schreef:
wo 08 aug, 2018 20:26
Ik betwijfel het dat een Yaris zonder ACC onder alle omstandigheden op tijd stil staat.
Het auto brake systeem werkt met een vaste afstand t.o.v. het gedetecteerde voertuig en het snelheidsverschil. Tevens hebben deze systemen een kleine vertraging in hun response tijd.
Dit moet wel om onverwachte en ongewenste rem acties te voorkomen.

Je moet je eens voorstellen wat er gebeurt wanneer iemand op het laatste moment vanuit de linkerbaan tussen twee auto's door een afslag probeert te halen en het auto brake systeem op dat moment vol in de ankers gaat.
Bedoel je dat de auto die van de linkerbaan naar de afslag gaat in de ankers gaat of dat de auto waar diegene voor langs scheert hard moet remmen?
Dit zijn sowieso juis de situaties waarbij dit systeem in mijn ogen een extra oogje in het zeil zijn.

En dat je dan niet meer op het laatst naar rechts kan drukken bij de afslag kan ik niet echt als issue zien...
Toyota Prius II Business Edition
09-2005, Ocean Blue
Al meer dan 261.000 vrijwel probleemloze kilometers op de teller!
Afbeelding

nessio
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Toyota PIP+Auris / BMW 2at

do 09 aug, 2018 18:04

Al meerder keren met de BMW meegemaakt, die gaat vol in de ankers. Nog nooit om die reden een achterligger er in gehad. Maar als ze geen afstand houden is het raak. In de file wel al een keer gehad, suf trutje achter me die constant geen afstand hield. Toen was het raak.
PIP aug 2012 executive arctic blue

Frank2b
Lid/donateur
Lid/donateur
Auto: Lexus GS 450h President

do 09 aug, 2018 22:00

Daarom rijd ik niet met de ACC onder normale omstandigheden op de snelweg - het systeem grijpt in waar en wanneer ik het niet wil. Ik schakel dan liever de CC in en anticipeer zelf op het weggedrag van medeweggebruikers.

Het in colonne voortsukkelen met de caravan in een rij vrachtwagens of op N-wegen is juist weer wel een goed scenario om de ACC te gebruiken heb ik gemerkt.
Nu: Lexus GS450h President Zilver
Voorheen: Prius BE 2005 GREEN(-ish...)

"In terms of practicality, there is no more rational car on Earth than the Prius." Dan Neil

johnths2
Software/Forumbeheer
Software/Forumbeheer
Auto: C-HR Hybrid Executive

do 09 aug, 2018 22:59

Het rijden op ACC vind ik ook meestal goed gaan, maar er zijn situaties waarbij ik het regelgedrag toch niet zo waardeer.

Tijdens grote snelheidsverschillen op weggedeelten waar 120 of 130 km/h toegestaan is schakel ik hem meestal uit. Je moet dan namelijk regelmatig auto's inhalen die op de rechter baan een stuk langzamer rijden.
Bij het naderen van een voorligger moet je vrij ver van te voren al naar de linker baan gaan, omdat anders de ACC de snelheid terug regelt.

Wanneer je de afstand tot je voorganger te ver instelt, dan loop je het risico dat er iemand invoegt en de ACC dan direct jouw snelheid terug regelt en daarna weer optrekt. Dat vind ik niet prettig rijden.
Te dicht op je voorganger is ook niet prettig rijden. Meestal gebruik ik daarom ACC alleen op rustige wegen en in langzaam rijdende files.
m.vr.gr, John
Toyota Prius Info Site: http://www.john2211.nl

- Prius 2 Standard/Black/2004-2007
- Prius 2 Comfort/Grey/2007-2009
- Prius 3 Comfort/Grey/2009-2012
- Auris Hybrid Business/Black/2012-2015
- C-HR 1.8 Hybrid Executive - Huidige auto

TonVH
Actief Lid
Actief Lid

vr 10 aug, 2018 8:59

Ik gebruik juist altijd ACC. Wil ik inhalen geef ik gas terwijl de ACC aanblijft en zodra ik loslaat keert hij aut. terug naar de ingestelde snelheid.

Enige wat ik erg jammer vind is dat hij in de stad onbruikbaar is.
Prius P3 (Facelift) Executive met bijna alle toeters en (soms iets te veel) piepjes.
Verbruik: eigenlijk geen idee, tevreden zolang het beter dan 1:18 is.

Plaats reactie

Terug naar “Op het internet”

• Informatie